Hämeen tiepiiri: Tienpidon toimintalinjat 2015
Valittu toimintalinja
Valittu toimintalinja on muodostettu
tutkittujen vaihtoehtojen pohjalta. Vaikutustarkastelun perusteella ei voitu
päätyä suoranaisesti mihinkään tutkituista vaihtoehdoista, vaan esitetty
toimintalinja on muodostettu vaihtoehtojen vahvuustekijöitä painottaen.
Toimenpiteiden kohdentamisessa on haluttu
tuoda enemmän asiakasnäkökulmaa tiehallinnon palveluihin. Tämän vuoksi
toimenpiteet esitetään perinteisen tuotejaon sijasta jaotuksella päätiet,
kaupunkiseudut, taajamat ja muut tiet.
Tienpidon
tavoitteet
1. Päivittäisen liikkumisen
varmistaminen
- Turvataan tieverkon kunto ja
päivittäinen liikennekelpoisuus.
- Mahdollistetaan tienpidon osalta
turvallinen liikkuminen.
- Minimoidaan ruuhkien aiheuttamat
haitat.
- Mahdollistetaan yhdistetyt kuljetukset
sekä toimivat matkaketjut.
2. Yhteiskuntataloudellinen tehokkuus
- Kohdennetaan ja mitoitetaan tienpidon
toimet yhteiskunnan kannalta taloudellisesti.
- Tuetaan liikennejärjestelmän
kehittämistä, yhdyskuntarakenteen eheyttämistä ja tiivistämistä.
- Tuetaan valtakunnan, maakuntien,
kaupunkiseutujen ja kuntien liikennejärjestelmien tavoitteita.
- Liikenneverkon pääoma-arvo
pidetään yhteiskunnan ja käyttäjien kustannusten kannalta optimitasolla.
3. Liikenneturvallisuus
- Tienpidolla mahdollistetaan
liikkuminen ilman vakavia onnettomuuksia.
- Vähennetään suistumis- ja
kohtaamisonnettomuuksia sekä lievennetään niiden seurauksia.
- Parannetaan jalankulkijoiden ja
pyöräilijöiden turvallisuutta myös kaatumis- ja
liukastumisonnettomuuksien osalta.
4. Ympäristö
- Edistetään hiilidioksidipäästöjen
valtakunnallista vähentämistavoitteiden toteutumista.
- Vähennetään tienpidosta ja
tieliikenteestä aiheutuvia pohjavesi- ja meluhaittoja.
- Sopeutetaan ratkaisut
yhdyskuntarakenteeseen, maisemaan sekä taajama- ja kaupunkikuvaan.
- Vältetään uusien teiden
sijoittamista arvokkaille luonto- ja kulttuurialueille.
- Edistetään luonnon monimuotoisuuden
säilyttämistä ja luonnonvarojen säästeliästä käyttöä.
- Liikenteen aiheuttamat terveyshaitat
pidetään mahdollisimman vähäisinä.
5. Elinkeinoelämän
toimintaedellytysten tukeminen
- Mahdollistetaan yritysten järkevä
sijoittuminen sekä alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen että
yritysten kilpailukyvyn kannalta.
- Varmistetaan tavaraliikenteen sujuvuus
ja toimintavarmuus.
- Kehitetään kansainvälisiä
liikennekäytäviä ja -alueita.
- Turvataan elinkeinoelämän ja
maaseudun perustuotannon välttämättömät kuljetukset.
- Lisätään kuljetusten luotettavuutta
ja aikatauluvarmuutta.
6. Alueellinen ja sosiaalinen
tasapuolisuus
- Otetaan tienpidossa huomioon
valtakunnalliset ja maakuntien –alueiden käyttötavoitteet.
- Liikennejärjestelmä ja tienpito
tukevat alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittämistä.
- Otetaan huomioon väestön ja
elinkeinoelämän erilaiset tarpeet kasvavan ja pienenevän
väestömäärän alueiden liikkumismahdollisuuksien turvaamista
suunniteltaessa.
- Tienpidon toimenpiteissä ja
liikennejärjestelmän kehittämisessä huomioidaan väestön ikärakenteen
ja muista yhteiskunnan arvioiduista muutoksista johtuvat tarpeet.
- Turvataan kaikkien väestöryhmien
liikkumistarpeet riippumatta ihmisten iästä, sukupuolesta,
liikuntakyvystä tai taloudellisesta asemasta kaupungeissa, taajamissa ja
haja-asutusalueilla.
- Turvataan joukkoliikenteen
käyttömahdollisuudet sekä jalankulku- ja pyöräilymahdollisuudet
Painopistealueet
Valitun toimintalinjan kahdeksan
pääkohtaa ovat:
- Tiestön pitäminen
liikennekelpoisena
Tiestön pitäminen liikennekelpoisena
on tiepiirin perustehtävä. Tieverkon kunto tulee säilymään vähintään
nykyisellä tasolla. Talvihoidon taso tulee säilymään pääosin
nykyisellään, mutta erityiskohteissa hoidon tasoa ja ajoitusta parannetaan
kysynnän ohjaamina. Alemman tieverkon liukkaus ja kelirikko saattavat jonkin
verran rajoittaa liikennöitävyyttä raskaimpien ajoneuvojen osalta.
- Tieomaisuudesta huolehtiminen
Tieomaisuudesta pidetään hyvää
huolta. Päällystetyn tiestön kunnon heikkeneminen pysäytetään,
vaikkakaan tiestön pääoma-arvon optimiarvoa ei pystytä saavuttamaan.
Sorateillä painopiste siirtyy yksittäisistä kelirikkokorjauksista ja
päällystämisestä hoitoon ja rakenteen parantamiseen. Toimenpiteet
kohdennetaan elinvoimaisille ja kehittyville alueille. Valitun toimintalinjan
mukaisesti vastataan lisääntyvään siltojen korjaustarpeeseen.
- Pääteiden parantaminen
tärkeimmillä liikennekäytävillä
Pääteiden parantaminen keskittyy
tärkeimmille liikennekäytäville. Toimintalinjojen mukaisesti
kehittämishankkeina edistetään valtateiden 2, 3, 4, 9 parantamista sekä
valtateiden 10 ja 12 parantamista osuudella Hämeenlinna-Lahti-Kouvola.
Perustienpidon hankkein parannetaan myös osuuksia valtateistä 3, 9, 10 ja 12
sekä kantatiestä 54. Perustienpidon rahalla tehtävät toimenpiteet ovat
yksittäisiä liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parantavia
toimenpiteitä.
- Läpikulkuliikenteen käyttämien
pääteiden kehittämisen edistäminen kaupunkiseuduilla
Kaupunkiseuduilla kehittämistä
edistetään läpikulkuliikenteen käyttämillä pääteillä. Muun tieverkon
parantamista tehdään kaupunkiseuduilla vain välttämättömissä
tapauksissa.
- Liikennejärjestelmän kannalta
tärkeiden yhteyksien parantaminen kaupunkiseuduilla
Liikennejärjestelmän kannalta
tärkeiden yhteyksien ja eri liikennemuotojen toimintaedellytysten
parantamiseen tähtäävää rahoitusta kasvatetaan kaupunkiseuduilla.
Tällaisista hankkeista esimerkkejä ovat mm. terminaali- ja asemayhteydet
sekä joukkoliikenteen laatukäytävät.
- Muun tieverkon investoinnit
lähinnä liikenneturvallisuutta parantavia
Alemman tieverkon investoinnit
tehdään lähinnä liikenneturvallisuuden perusteella. Vaihtoehtoisena
perusteena investoinneille voi olla hankkeiden käyttökustannuksia
vähentävä vaikutus.
- Liikennetiedotuksen avulla
tehostetaan liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta
Liikennetiedotuksen avulla pyritään
viestittämään tieverkon ongelmista ja liikenneolosuhteista. Lisäksi
edistetään informaatioteknologian mahdollisuuksien kehittämistä.
- Ympäristöinvestoinnit toteutetaan
laadittujen suunnitelmien mukaisesti
Ympäristön suojaustoimenpiteet
toteutetaan aiempien suunnitelmien mukaisesti. Haittojen korjaustarve jatkossa
kuitenkin vähenee, koska tärkeimmät kohteet toteutetaan tarkastelujakson
alussa. Toisaalta ympäristöarvojen merkitys Tiehallinnon toiminnassa kasvaa
koko ajan. |