Hämeen tiepiiri: Tienpidon toimintalinjat 2015
Toimintalinjavaihtoehdot
Suunnittelutyön
tuloksena muodostettiin kolme toimintalinjavaihtoehtoa. Vaihtoehdot olivat
vaikutusten esiin saamiseksi hieman karrikoituja, mutta rahoitustasoon nähden
kuitenkin realistisia. Vaihtoehtojen taustalla oli aina toiminta, jolla
turvattiin liikenteen sujuvuus, säilytettiin tieverkon pääoma-arvo ja
parannettiin liikenneturvallisuutta.
Päätievaihtoehto
Päätievaihtoehto painottaa nimensä
mukaisesti erityisesti pääteiden kehittämistä, mutta toisaalta nykyinen
hoitotaso ja tiestön kuntotaso säilytetään mahdollisuuksien mukaan.
Vaihtoehdossa joudutaan luultavasti jonkin verran tinkimään alemman tieverkon
laatutasosta ja etenkin sen kehittämisestä.
Ylläpitovaihtoehto
Toisena
vaihtoehtona on perustoiminnoista huolehtiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että
tieverkon kehittäminen perustienpidon rahoituksella on nykyistä
vähäisempää. Sen sijaan keskitytään päivittäisen liikennöitävyyden
turvaamiseen tasapuolisesti koko tieverkolla. Vaihtoehdossa tähdätään
tiestöpääoman optimoimiseen. Liikenteessä hyväksytään vähäinen
viikonloppu- ja työmatkaliikenteen jonoutuminen sesonkiaikoina.
Liikennejärjestelmävaihtoehto
Kolmannessa
vaihtoehdossa kehitetään koko liikennejärjestelmää tavoitteiden mukaiseen
suuntaan, mutta perinteisistä investoinneista poikkeavilla menetelmillä.
Liikennettä pyritään minimoimaan liikenteen hallinnan keinoin.
Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä tuetaan. Lisäksi pyritään
edesauttamaan matka- ja tavaraketjujen muodostamista. Alemmalla tieverkolla
vastuuta sälytetään jonkin verran kuljetusyrityksille siten, että esim.
linja-autoliikenteen edellytetään joiltain osin siirtyvän kevyempään
kalustoon ja kuljetukset pyritään entistä enemmän hoitamaan kelirikkokauden
ulkopuolella.
Valittava toimintalinja
muodostettiin vaikutustarkastelujen ja kannanottojen perusteella yhdistämällä
eri vaihtoehtojen toimenpiteitä. Mitään esitetystä kolmesta vaihtoehdosta ei
sellaisenaan valittu toimintalinjaksi
|