Päätiet
Hämeen tiepiirin keskeisestä sijainnista
johtuen tiepiirin rooli on merkittävä valtakunnallisesti tärkeiden
liikenneyhteyksien kehittämisessä. Yhdyskuntarakenteen voimakas kehittyminen
Helsinki–Tampere–Vaasa sekä Helsinki–Lahti–Jyväskylä
liikennekäytävien varsilla korostaa valtateiden 3 ja 4 valtakunnallista
merkitystä.
Päätiet on jaettu osaverkkoihin liikenteen ja
verkostollisen aseman mukaan. Valtakunnallisissa Tienpidon linjauksissa on
esitetty ensisijaisesti kehitettävien pääteiden runkoverkko. Näistä on
lisäksi valittu ne tieosuudet, joiden kehittäminen on vuoteen 2015 mennessä
ajankohtaista. Kehitettävien yhteyksien merkittävänä valintaperusteena on
ollut niiden tärkeä asema yritysten logistisessa ketjussa.
Tiepiirissä edistetään kehittämishankkeina
laitostasoisissa linjauksissakin esitettyjä teitä eli valtateitä 3, 4 ja 9.
Lisäksi tiepiiri edistää kehittämishankkeina valtatien 2 parantamista sekä
yhteyden Hämeenlinna–Lahti–(Kouvola) parantamista valtateillä 10 ja 12.
Edellisten lisäksi tiepiiri parantaa valtateiden
3 (Tampere–Vaasa), 9 (Turku–Jyväskylä), 10 (Hämeenlinna–Tuulos), 12
(Tampere–Kouvola) ja kt 54 (Tammela–Lahti) olosuhteita perustienpidon
rahoituksella. Näillä teillä toteutetaan yksittäisiä liikenneturvallisuutta
ja liikenteen sujuvuutta parantavia toimenpiteitä, kuten ohituskaistoja ja
liittymäjärjestelyjä. Valtateillä 3, 10 ja 12 varaudutaan tekemään
perustienpidon rahoituksella väliaikaisratkaisuja ennen kehittämishankkeina
parantamista.
Muulla päätieverkolla tehdään vain
välttämättömät liikenneturvallisuutta edistävät toimenpiteet.
Ympäristötoimenpiteiden osalta ei käytetä
luokittelua, vaan toimenpiteiden valinta perustuu niiden tehokkuuteen noudattaen
laadittuja ympäristöohjelmia. Ympäristön suojaustoimenpiteiden osalta
päätiet ovat yleensä tehokkaita parantamiskohteita.
Pääteiden hoito ja ylläpito säilytetään
nykyisellä, korkealuokkaisella tasolla.
Kaupunkiseudut
Kaupunkiseuduilla tarkoitetaan tässä
yhteydessä Tampereen, Hämeenlinnan ja Lahden seutuja. Näiden alueiden
tieverkon kehittämistä edistetään läpikulkuliikenteen käyttämillä
päätieverkon reiteillä.
Kaupunkiseuduilla korostuu matkaketjuajattelu ja
liikenteen monimuotoisuus. Kaupunkiseuduilla tuetaan kaikkien liikennemuotojen
toimintaedellytyksiä sekä eri liikennemuotojen välisiä toimintoja. Tieverkon
kehittämisen lisäksi tehdään liikennejärjestelmäyhteistyötä etenkin
asemien ja terminaalien sekä niihin johtavien yhteyksien kehittämiseksi.
Perustienpidon toimenpiteissä korostuu liikenneturvallisuuden parantaminen.
Hämeen tiepiiri lisää panostustaan kaavoitusprosessissa. Tavoitteena on
parantaa liikenteen ja maankäytön suunnittelun vuorovaikutusta sekä näin
vähentää yhdyskuntarakenteen muutoksista aiheutuvia liikenteellisiä
haittoja.
Kaupunkiseuduilla melusuojaukset ovat tehokkaita,
joten ne keskittyvät kaupunkiseutujen pääteille. Kaupunkiseuduilla suojataan
myös pohjavesialueita alemman riskin perusteella laaditun toimenpideohjelman
mukaan. Hoidon, ylläpidon, kevyen liikenteen väylien rakentamisen ja
liikenneturvallisuuden parantamisen linjaukset ovat samoja kuin taajamissa.
Taajamat
Kunnossapidossa korostetaan taajamia.
Liikenneympäristön hoidossa painotetaan viihtyisyyttä pääteiden lisäksi
vain taajamissa. Näissä säilytetään liikenneympäristön hoidossa nykyinen
taso. Taajamien liikenteelliset erityispiirteet ja poikkeavat rakenteet
asettavat erityisvaatimuksia talvihoidolle. Tiepiirin talvihoitopolitiikassa on
taajamille muodostettu valtakunnallisesta luokituksesta poikkeava
talvihoitoluokka.
Taajamissa parannetaan liikenneturvallisuutta
nopeusrajoituksia tukevin toimenpitein. Toimenpiteet ovat kuitenkin kevyitä ja
kohdentuvat vain ongelmakohtiin. Viihtyisyyttä ei paranneta. Nopeusrajoitusten
alentamiseen ei tiepiirin alueella enää juurikaan ole realistisia
mahdollisuuksia. Kevyen liikenteen verkkoa täydennetään ja laajennetaan
taajamissa sekä tärkeimpien asutus- ja palvelukeskusten välillä.
Kaupunkiseutujen tavoin Hämeen tiepiiri lisää panostustaan
kaavoitusprosessissa.
Muut tiet
Tiet pidetään liikennöitävässä kunnossa
läpi vuoden. Talvella saattaa vähäliikenteisimmillä tieosilla raskaan
liikenteen kulku hetkeksi hankaloitua. Lisäksi raskasta liikennettä
rajoittavat kelirikkovauriot ja painorajoitukset.
Päällystetyn tieverkon kunnon heikkeneminen
pysäytetään. Tämä edellyttää kuitenkin nykyisen linjauksen jatkamista
ylläpidossa eli paikkausten ja uusiomenetelmien käytön sekä niistä
aiheutuvien esteettisten ja ajomukavuuteen vaikuttavien haittojen
hyväksymistä.
Sorateistä huolehditaan ensisijaisesti
hoitotoimenpitein. Sorateiden hoitoa tehostetaan luokittelemalla tiet
sorastuskierron mukaan ja nopeuttamalla kiertoa tärkeimmissä luokissa.
Sorateiden rakennetta parannetaan laajempina kokonaisuuksina. Vähitellen
näillä rakenteen parantamisinvestoinneilla korvataan kelirikkokorjaukset.
Soratiet parannetaan ensisijaisesti sorateinä. Sorateitä päällystetään
kuitenkin edelleen. Parantamiskohteiden valintaan vaikuttaa taloudellisen
kannattavuuden ohella myös kylien elinvoimaisuus.
Liikenneympäristön hoidossa keskitytään
liikenneturvallisuuden kannalta oleellisimpaan.
Alemmalta tieverkolta parannetaan vain selvimmät
liikenneturvallisuusongelmakohteet. Liikenneturvallisuustoimenpiteitä
kehitetään nykyistä kokonaisvaltaisemmiksi. Samalla kertaa parannetaan
pidempi tieväli tai laajempi tieverkon osa poistamalla samantyyppiset
liikenneturvallisuusongelmat tarkasteltavalta alueelta.