Uudenmaan tp
Tiedote 12.5.2003
- p� svenska
|
Myrskyl�n tieyhteydet
Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri on selvitt�nyt yhteisty�ss� Myrskyl�n
kunnan ja It�-Uudenmaan liiton kanssa, mit� tieyhteytt� kehitet��n
p��yhteyten� Myrskyl�n ja Porvoon v�lill�.
Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri on selvitt�nyt yhteisty�ss� Myrskyl�n kunnan
ja It�-Uudenmaan liiton kanssa, mit� tieyhteytt� kehitet��n jatkossa
p��yhteyten� Myrskyl�n ja Porvoon v�lill�. L�ht�kohtana selvitysty�lle oli
It�-Uudenmaan liikennej�rjestelm�suunnitelma. Vaihtoehtoisina tein�
tarkasteltiin yhdystiet� 1605 ja seututiet� 167. Selvityksen tavoitteena oli
punnita sit�, kummalle tielle kehitt�misen painopiste ja tarvittavat
toimenpiteet suunnataan.
Selvitys on nyt valmistunut ja siit� on saatu
lausunnot. Myrskyl�n, Askolan, Pernajan ja Liljendalin kunnilta, Porvoon ja
Loviisan kaupungeilta, It�-Uudenmaan liitolta, Uudenmaan ymp�rist�keskukselta
sek� Helsingin kauppakamarin It�-Uudenmaan yksik�lt�. Lis�ksi selvityksen
tiimoilta on k�yty vilkasta kansalaiskeskustelua.
Tehdyn selvityksen, saatujen lausuntojen, kansalaiskeskustelun ja ty�ryhm�n
suosituksen perusteella Uudenmaan tiepiiri on p��tt�nyt jatkaa yhdystien 1605
suunnittelua (ks. hankep��t�s pdf
20k). Seuraava suunnitteluvaihe on yleissuunnitelma, jonka valmistelu aloitetaan
syksyll� 2003 ja joka pyrit��n laatimaan vuoden 2004 aikana. Yleissuunnitelman
l�ht�kohtina ovat tehdyn selvityksen vaihtoehto 1 ja
vaihtoehto 2. Tavoitteena on parantaa liikenteen
sujuvuutta, mutta sen lis�ksi kiinnitet��n kuitenkin erityist� huomiota my�s
tienvarren kyl�keskusten liikenneturvallisuuteen ja ymp�rist��n.
Yleissuunnitelmassa tarkennetaan tien yleispiirteist� sijaintia, teknisi� ja
toiminnallisia ratkaisuja sek� ymp�rist�haittojen torjumisen periaatteita. Siin�
varmistetaan ratkaisujen toteuttamiskelpoisuus ja arvioidaan viel� kerran
hankkeen vaikutukset ja kustannukset. Yleissuunnitelma p��ttyy
toimenpidep��t�kseen, mink� j�lkeen hanke on ehdolla tiepiirin
toteutusohjelmiin. Ennen hankkeen toteuttamista on yleissuunnitelman j�lkeen
kuitenkin viel� laadittava tiesuunnitelma ja rakennussuunnitelma.
Yleissuunnitelmaa lukuun ottamatta Uudenmaan tiepiiri ei viel� t�ss� vaiheessa
sitoudu mihink��n muuhun toteutusaikatauluun.
Tehdyss� selvityksess� tarkasteltiin my�s seututien 167 parantamistarpeita.
Selvityksen tulosten perusteella Uudenmaan tiepiiri ei toistaiseksi jatka
seututien 167 suunnittelua. Piiri kuitenkin seuraa liikenteen kehityst� ja tien
kuntoa ja ryhtyy tarvittaviin tienpitotoimiin, mik�li tilanne sit� edellytt��.
Nykytilanne:
- Molemmilla teill� liikennem��r�t n. 600 - 700 ajoneuvoa /vrk,
vilkkaammissa etel�p�iss� 1200 - 1700 ajoneuvoa /vrk. Yhdystiell� 1605 raskaan
liikenteen osuus on noin 5 % kaikesta liikenteest�. Seututiell� 167 raskaan
liikenteen osuus on 15 - 20 % kaikesta liikenteest�.
- Myrskyl�n keskustasta tai sen pohjoispuolelta tulevista autoilijoista 65 %
valitsee yhdystien 1605 ja 35 % seututien 167 Porvooseen suuntautuvilla
matkoillaan.
- Molempien reittien ajoajat ovat suunnilleen samat, mutta reitti seututien
167 kautta on 7 km pitempi.
- Molemmilla reiteill� yleisin onnettomuustyyppi on tielt� suistuminen.
Henkil�vahinkoihin johtaneita onnettomuuksia on sattunut varsin v�h�n.
- Maantie 1605:
- paikallinen yhteys
- mutkainen ja kapea tie, joka kulkee kylien l�pi
- tienvarren asutus laajenee etel�st� l�htien
- Maantie 167:
- seudullinen yhteys
- t�rke� reitti tavaraliikenteelle
Selvityksess� tarkastellut vaihtoehdot
- Vaihtoehto 1: Maantie 1605, liikenteen sujuvuutta painottava
vaihtoehto
- Vaihtoehto 2: Maantie 1605, turvallisuutta painottava vaihtoehto
- Vaihtoehto 3: Raskasta liikennett� painottava vaihtoehto, jossa
toimenpiteet suunnataan l�hinn� maantielle 167
- Vaihtoehto 4: Tasapuolisuusvaihtoehto, jossa toimenpiteiden
rahoitus jaetaan tasan molemmille tarkastelluille teille.
Vaihtoehtojen vertailu
Asiakaspalaute
Asiakaspalautetta voi l�hett�� Uudenmaan tiepiirin asiakaspalveluun:
Asiakaspalvelunumero 0204 22 161
Puhelinvaihde 0204 22 11, fax 0204 22 2717
Asiakaspalaute s�hk�postilla:
[email protected] |