Arvioidut vaikutukset
Turvallisuus
Henkil�vahinko-onnettomuudet seututiell� 167 v�henev�t noin
13 % johtuen tien levent�misest� ja kaarteiden suuntauksen ja n�kemien
parantamisesta. Onnettomuuksien suuri suhteellinen v�henem� seututiell� 167
johtuu siit�, ett� siell� kaiken kaikkiaan on tapahtunut hyvin v�h�n
henkil�vahinkoihin johtaneita onnettomuuksia. Yhdystiell� 1605
henkil�vahinko-onnettomuudet v�henev�t noin 1 %.
Liikenteen sujuvuus
Ajoajat seututiell� 167 Myrskyl�n ja Porvoon v�lill� lyhenev�t vajaat 2
minuuttia.
Ymp�rist�vaikutukset
Vaihtoehtojen ymp�rist�vaikutuksia arvioidaan melun, luonnon, l�hiymp�rist�n
laadun, kulttuuriperinn�n, maiseman ja pohjaveden suhteen. Tien rakentaminen
vaikuttaa aina ymp�rist��n tavalla tai toisella, mutta arvioiduissa
vaihtoehdoissa vaikutukset ovat p��osin lievi� ja paikallisia.
Vaihtoehto 3:ssa Uusisillan ja Hy�vinkyl�n alueella olevien vanhojen
rakennusten l�hiymp�rist� muuttuu. Suunnitellut levennykset on sovitettava
ymp�rist��ns� erityisen tarkasti rakennusten ja tonttirajojen l�heisyydess�.
Levennyst� ei tehd� lainkaan Malmg�rdin hakamaiden ja tammikujanteen alueelle.
Pohjavesisuojauksia on teht�v� seututiell� 167 Pernajan ja Myrskyl�n rajalla
noin 2 kilometrin matkalla ja Uusisillassa noin 1 kilometrin matkalla.
Maank�ytt� ja tavarankuljetukset
Porvoon l�hialueen ja Myrskyl�n keskustaajaman kiinnostavuus kasvaa.
Yhdystiell� 1605 ei vaikutuksia tavarankuljetuksiin. Seututien 167
tavarankuljetusten olosuhteet paranevat ja sen houkuttelevuus kuljetusreittin�
lis��ntyy.
Rakentamiskustannukset
Kaikissa arvioitavissa vaihtoehdoissa rakentamiskustannukset on s��detty 5
miljoonan euron tasoon. Vaihtoehdot ovat n�in rakentamiskustannustensa puolesta
vertailukelpoisia.
Yhteiskuntataloudellinen kannattavuus
Vaihtoehto 3:n kannattavuus on viel� arvioitava erikseen.