Arvioidut vaikutukset
Turvallisuus
Henkil�vahinko-onnettomuudet v�henev�t seututiell� 167 noin 8
% johtuen p��osin tien levent�misest�. Onnettomuuksien suuri suhteellinen
v�henem� seututiell� 167 johtuu siit�, ett� siell� kaiken kaikkiaan on
tapahtunut hyvin v�h�n henkil�vahinkoihin johtaneita onnettomuuksia.
Yhdystiell� 1605 henkil�vahinko-onnettomuudet v�henev�t noin 4 %, mik� johtuu
tien suuntauksen parantamisesta valtatien 7 ja Alhon v�lisell� osuudella.
Liikenteen sujuvuus
Ajoajat seututiell� 167 Myrskyl�n ja Porvoon v�lill� lyhenev�t runsaalla 1
minuutilla ja yhdystiell� 1605 noin 1,5 minuutilla.
Ymp�rist�vaikutukset
Vaihtoehtojen ymp�rist�vaikutuksia arvioidaan melun, luonnon, l�hiymp�rist�n
laadun, kulttuuriperinn�n, maiseman ja pohjaveden suhteen. Tien rakentaminen
vaikuttaa aina ymp�rist��n tavalla tai toisella, mutta arvioiduissa
vaihtoehdoissa vaikutukset ovat p��osin lievi� ja paikallisia.
Hy�vinkyl�n, Tetomin ja �sterbyn levennykset sijoittuvat valtakunnallisesti
arvokkaalle esihistoriallisten l�yt�jen alueelle. Valkj�rven suuntauksen
parantaminen ja kevyen liikenteen v�yl� sek� Huuvarin ohitus v�hent�v�t vanhan
tielinjauksen melu- ja p�lyhaittoja. Hallilan ja Uusisillan alueen levennyksen
kohdalla piharakennukset ja lehtikuuset rajaavat tiet�, mink� vuoksi tien
levennys on sovitettava tarkasti.
Pohjavesisuojauksia on teht�v� seututiell� 167 Uusisillan suuntauksen
parantamisen yhteydess� noin kilometrin matkalla.
Maank�ytt� ja tavarankuljetukset
Porvoon l�hialueen ja Myrskyl�n keskustaajaman kiinnostavuus kasvaa.
Yhdystiell� 1605 ei vaikutuksia tavarankuljetuksiin. Seututien 167
tavarankuljetusten olosuhteet paranevat hieman ja sen houkuttelevuus
kuljetusreittin� kasvaa.