Valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie
Vaikutukset
Kehätiellä jopa 19 000 autoa/vrk vuonna 2020?
Tammikuussa 2002 valmistuneen liikenne-ennusteen mukaan vuonna 2020 uutta eteläistä kehätietä käyttäisi Launeen kohdalla noin 19 000 ajon/vrk ja Okeroisten länsipuolella noin 9600 ajon./vrk (ks. oheinen kuva). Nykyiseltä valtatieltä siirtyisi merkittävästi liikennettä kehätielle ja esim. Mytäjäisten kohdalla Hämeenlinnantien liikennemäärä putoaa ennusteen mukaan takaisin nykyiselle tasolle noin 37 000 ajon./vrk.
Liikenne-ennuste vuonna
2020 (kehätie rakennettu). (98 kt)
Arvioitu liikenteen vähenemä nykyisellä valtatiellä kehätien vaikutuksesta v. 2020 olisi Mytäjäisissä noin 12 500 ajon./vrk, keskustan kohdalla liki 10 000 ajon./vrk ja Pirttiharjulla noin 7000 ajon./vrk. Myös pääosalla nykyisen ja uuden valtatien välistä katuverkkoa ennustetaan liikennekuorman merkittävää keventymistä, suurimmillaan Hennalankadulla jopa 5700 ajon./vrk. Toisaalta
lyhyehköillä katujaksoilla kehätien läheisyydessä, esim. Ala-Okeroistentiellä ja Ajokadulla, liikennemäärien ennustetaan huomattavasti kasvavan.
Ympäristövaikutukset päivitettiin
Kehätien
ympäristövaikutusten arviointi tehtiin 1996. Uusien tiejärjestelyiden osalta
on ympäristövaikutuksia tarkennettu muuttuneiden ratkaisujen mukaisesti.
Kokonaan uusia tarkasteluja ovat olleet melulaskennat ja päästöselvitykset.
Launeen alueen pohjavesialue ja siihen kohdistuvat suojausratkaisut on tutkittu. Myös luonnonolosuhteiden osalta on tehty
täydentäviä selvityksiä.
Keskeisimmät vaikutukset ovat:
- Pohjavesien pilaantumisriski kaupunkialueella vähenee, koska merkittävä
osa liikenteestä siirtyy Salpausselän harjulta uudelle tielle. Launeen
pohjavesialue suojataan.
- Tien meluvaikutukset voidaan rajata niin, että melun ohjearvoja ei
ylitetä asumiseen tarkoitetuilla alueilla. Liikenteen siirtymä pienentää
meluhaittoja nykyisellä valtatiellä erityisesti asemanseudun kohdalla.
- Uusi tie vähentää päästöjä ilmaan keskustassa liikenteen siirtymien
mukaan. Uudella tielinjalla pitoisuudet jäävät tasolle, joista ei aiheudu
terveydellistä haittaa.
- Kaupungin keskustan kehittämiselle avautuu uusia mahdollisuuksia. Uusien
teollisuus- ja palvelualueiden suoria liikenneyhteyksiä valtakunnan
verkkoon parannetaan.
- Porvoonjokilaakso on ympäristökohteena merkittävin alue, tielinjaan on
tehty muutoksia Porvoonjokilaakson säilyttämiseksi mm. Ala-Okeroisissa.
- Tielinja muodostaa voimakkaan esteen tunneliosuuksia lukuun ottamatta.
Tielinjan poikittaiset yhteydet, kevyen liikenteen reitit, virkistysreitit
ja katuyhteydet on pyritty turvaamaan. Tien varteen on suunniteltu uusi
länsi- itäsuuntainen kevyen liikenteen reitti.
Esimerkki ympäristösuunnitelmasta. Klikkaa kuvaa, niin saat kartan
isompana (147 kt).
Melukartta, tietä lähin viiva 55dB. Klikkaa kuvaa, niin saat kartan
isompana (174 kt).
Pohjavesitarkastelut
Nykyinen valtatie 12 sijoittuu
Salpakankaan ja Lahden pohjavesialueille. Ne kuuluvat vedenhankinnan kannalta
tärkeisiin I-luokan pohjavesialueisiin. Pohjaveden muodostumisalueella
sijaitsevan nykyisen tieosuuden pituus on noin 12,5 km. Lahden pohjavesialueen
eteläpuolella on erillinen Renkomäen pohjavesialue. Sen ja Salpausselän
välillä on pohjois-eteläsuuntainen pitkittäisharju. Suunniteltu eteläisen
kehätien linjaus kulkee pääosin pohjavesialueiden ulkopuolella moreeni- ja
kallioalueilla sekä savikoilla. Uusi tie on Lahden pohjavesialueella
Paskurinojan ja Liipolanmäen välisellä tieosuudella. Pohjaveden
muodostumisalueen leveys suunnitellun tielinjan kohdalla on noin 50 m.
Pohjavesialueiden rajaukset ja pohjaveden virtaussuunnat.
Launeen pohjavesialueen ratkaisut
Launeen – Sokeritopan alueella kehätien korkeusasema on
sovitettu yhteen tieteknisten lähtökohtien ja pohjavesialueen suojaustarpeen
perusteella. Pohjaveden muodostumisalueen
leveys suunnitellun tielinjan kohdalla on
noin 50 m. Tutkimusten mukaan tielinja leikkaa pohjaveden
muodostumisaluetta paaluvälillä 16 450-16 500.
Tien ajoratojen tasausviivat ovat tasolla +76,40…76,70
metriä. Koska ylin mahdollinen pohjaveden pinta
on noin +77,00 metriä, tie rakennetaan tällä paaluvälillä
pohjaveden luonnollisen pinnan alapuolelle. Tällä tieosuudella
tiejärjestelyiden pohjavesisuojaus toteutetaan
vesitiiviinä betonikaukalorakenteena.
Tien pituusleikkaus pohjavesialueella ja suojattava alue.
Tien poikkileikkaus betonikaukalon länsipään kohdalla.
Vaikutukset suunniteltuun
maankäyttöön
Lahden kehätien yleissuunnitelma on
vahvistuneen seutukaavan mukainen. Kehätien yleissuunnitelma on Lahden
yleiskaavassa katkoviivalla osoitetun varauksen "Vahvistuneessa
seutukaavassa oleva valtakunnallinen pääväylä ja sen eritasoliittymä"
mukainen. Yleissuunnitelma on Lahden eteläisen kehätien
osayleiskaavaluonnoksen mukainen. Kehätien yleissuunnitelman toteuttaminen
edellyttää vain pieniä asemakaavan muutoksia.
Osayleiskaava antaa puitteet maankäytön
kehittämiselle
Osayleiskaava on laadittu Lahden eteläisen
kehätien välittömään ympäristöön. Maankäytön määräykset on laadittu
niin, että ne mahdollisimman hyvin sopivat yhteen Lahden 1998 hyväksytyn
yleiskaavan kanssa. Tien ympäristön maankäytössä on erityisesti tutkittu
mahdollisuuksia palvelutoimintojen ja virkistysalueiden ja - reittien
sijoittumiseen. Uusia asuinalueita ei kaavassa esitetä. Vapaat alueet ovat
lähinnä virkistysalueita.
Osayleiskaavaluonnos (118 kt).
Alueet, joiden maankäytön kehitykseen eteläisellä kehätiellä on
huomattava vaikutus.
Mannerheiminkadun
kehittämismahdollisuudet
Nykyisen valtatien 12 eli
Mannerheiminkadun ympäristön kehitykselle on eteläisen kehätien
rakentamisella suuri vaikutus.
Eteläisen kehätien rakentamisen vaikutus
nykyisen valtatien toiminta-ajatukseen ja ympäristöön. Kuvassa oranssilla
on kuvattu tilannetta, jossa valtatie säilyy nykyisellä paikallaan. Vihreällä
on kuvattu tilannetta yleissuunnitelman mukaisen eteläisen kehätien
rakentamisen jälkeen.
Taloudellisesti kannattava hanke
Kehätien rakennuskustannukset on Lahden kaupungin alueella
arvioitu yhteensä noin 90 miljoonaksi euroksi. Koko tieosuuden Soramäki –
Kujala kustannukset ovat 111 miljoonaa euroa. Koska kehätie on osa valtakunnallisesti tärkeää valtatietä, tiehallinto vastaa sen
rakentamisesta. Lahden kaupungille tulevat kustannukset muodostuvat pääosin
katuverkon muutoksista ja kevyenliikenteen väylistä.
Koko eteläisen kehätien (Soramäki – Okeroinen – valtatie 4, Kujala)
liikennetaloudellinen hyöty-kustannussuhde on 1,9. Hanke on
liikennetaloudellisesti kannattava.
|