Valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie
SUUNNITELMAT
Lähtökohtana ideasuunnitelma 1998
Hollolan Soramäen ja valtatien 4 välille suunnitellun Lahden eteläisen kehätien kokonaispituus on noin 12,5 km ja nyt suunniteltavan osuuden Okeroinen - Kujala (valtatie 4) noin 6,5 km. Lähtökohtana on 2+2 ajokaistainen kaupunkimoottoritie, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h. Oheisessa kuvassa on esitetty idealuonnos kehätien suhteellisen kapeasta poikkileikkauksesta
meluntorjuntajärjestelyineen.
.
Idealuonnos kaupunkimoottoritien kapeasta poikkileikkauksesta.
Korkealuokkaisessa liikenneympäristössä sekä meluvalleissa ja leikkausluiskissa on aaltoilevia pensasmassoja.
Melukaiteissa on tehostevalaistus, jonka väri toistuu myös valaisinpylväissä.
Kehätien yleissuunnittelu käynnistyi lokakuussa
2001. Sen lähtökohtana oli vuoden 1998
ideasuunnitelman mukainen ns. Launeen vaihtoehdon mukainen tielinjaus, jota
tarkennettiin mm. ideoimalla uusia ramppi- ja liittymäratkaisuja sekä kevyen
liikenteen järjestelyjä. Yleissuunnitelman keskeisenä lähtökohtana on ollut
melu-, päästö- ja pohjavesiongelmien sekä estevaikutuksen ja muiden
ympäristöhaittojen minimoiminen. Nykytilanteesta on tehty mm. liikenne-,
maankäyttö-, ilmanlaatu- ja pohjavesiselvityksiä sekä ympäristö- ja
luontoinventointeja.
Yleissuunnitelman tarkennukset
Suunnitellun Lahden eteläisen kehätien kokonaispituus
Hollolan Soramäen ja valtatien 4 välillä on noin 12,5 km ja nyt suunnitellun
osuuden Okeroinen – Kujala (valtatie 4) noin 6,5 km. Lähtökohtana on ollut
2+2- ajokaistainen kaupunkimoottoritie, jonka nopeusrajoitus on 80 km/h. Tiealue
on mitoitettu mahdollisimman kapeaksi.
Ala-Okeroisissa valittiin tien linjaukseksi pohjoisempi
linjausvaihtoehto, jolloin Porvoonjoen laakso jää tielinjan ulkopuolelle
Ala-Okeroistentien itäpuolella ja säilyy luonnonmukaisena virkistysalueena.
Kehätie on painettu alas Ulaaninkadun ja Porvoonjoen välissä, jolloin
leikkausalue toimii luonnollisena meluesteenä.
Tie leikkauksessa
Ulaaninkadun eteläpuolella.
Nikulan liittymäalue on suunniteltu mahdollisimman kapeaksi
uuden tyyppisen kiertoliittymäratkaisun avulla.
Patomäen ja Launeen omakotialueiden välissä kehätie on
ympäristösyistä suunniteltu noin 500 m pitkään betonirakenteiseen
tunneliin. Tunnelin päällä voi nykyiseen tapaan olla virkistysalue tai sen
päälle voidaan toteuttaa myös muuta maankäyttöä.
Patomäen tunneli lännestä katsottuna.
Launeella tien korkeusasemaan on vaikuttanut Sokeritopan
kohdan pohjavesialue. Pohjaveden suojaus toteutetaan rakentamalla tie
betonikaukaloon. Kaukaloratkaisun avulla tien korkeusasema voidaan painaa
pohjavedentason alapuolelle.
Noin kilometrin pituinen Liipolan tunneli mahdollistaa
kehätien luontevan linjauksen Launeelta valtatien 4 liittymäpaikalle. Tunnelin
ansiosta tiellä ei ole vaikutuksia Nikkilän omakotialueelle eikä Liipolan
kerrostaloalueelle.
Kujalan eritasoliittymäksi esitetään ratkaisua, jossa
pääsuunta kehätieltä pohjoiseen valtatielle 4 on mahdollisimman joustava.
Muut liikennevirrat liitetään uuteen Lotilan ja Kujalan alueet yhdistävään
kokoojakatuun. Liittymän kautta Lotilan ja Kujalan teollisuusalueet saavat
sujuvat yhteydet niin kehätielle kuin valtatielle 4.
Kevyen liikenteen väylien sujuvuus ja kattavuus turvataan.
Nykyiset kehätien poikittaisyhteydet säilyvät lähes nykytilanteen mukaisina.
Kehätien suuntaisena väylänä on esitetty uutta yhteyttä Metsä-Hennalan
omakotialueelta Patomäkeen, jossa se yhtyy Launeen koululle johtavaan nykyiseen
kevyen liikenteen raittiin (Tasangonpolku).
Kujalan alueen virkistysreitteihin joudutaan tekemään suurimmat muutokset.
Hiihtoladut ohjataan Huovilanmäen kautta Liipolan tunnelin yläpuolelta. Vanhan
Loviisanradan pohja säilyy pienin linjausmuutoksin edelleen kevyen liikenteen
käytössä.
Kuvia virtuaalimallista
Suunnitelmakartat ja pituusleikkaukset (pdf)
Kehätien yleissuunnitelmakartat ja pituusleikkaukset pdf-muodossa.
Ilmakuvakartat (pdf)
Suunnitelmakartat ilmakuvapohjalla pdf-muodossa.
Tekniset tiedot
- tien pituus 6,5 km
- tien poikkileikkaus 2 x 2,0 + 7,5 + 1,5 m (tien leveys 22 m)
- 4 eritasoliittymää
- liikennemääräennuste v. 2020 16 600…19 300 ajon./vrk
- Patomäen tunneli noin 500 m
- Liipolan tunneli noin 1000 m
- 21 siltaa (joista 9 risteyssiltaa)
- pengerlaatta 38 800 m2
- Launeen pohjavesikaukalo, pituus 80 m
- meluesteitä yhteensä 2 800 m
- kallioleikkausta 260 000 m3ktr
- maaleikkausta 1 225 000 m3ktr
- rakennuskustannukset 89 M€
|