Valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie
LÄHTÖKOHDAT Valtatien
12 historiaa Hollolan
Kukonkoivun ja Soramäen välisellä osuudella valtatie 12 rakennettiin
moottoriliikennetie-tasoisena uuteen paikkaan v. 1993. Soramäestä Lahden
Kärpäsen alueelle asti vanhaa päätielinjausta myötäilevä valtatie
(Hämeenlinnantie) nelikaistaistettiin v. 1990. Hämeenlinnantien vilkkain osuus
Kärpäsen alueen ja Mytäjäisten liittymän välillä nelikaistaistettiin jo
v. 1981. Lahden keskustan
kohdalla itä-länsi –suuntainen läpikulkuliikenne kulki Aleksanterinkadun
kautta, kunnes v. 1980-83 rakennettiin nelikaistainen Mannerheiminkatu välille
Mytäjäinen – Iso-Paavolankatu. Viimeisenä valmistui Rautatienkadun ja
Loviisankadun välinen osuus. Valtatie
on ollut kokonaan Tiehallinnon ylläpitämä 1.7.1999 lähtien, kun kaupungin
vastuulla ollut Hämeenlinnantien ja Mannerheiminkadun katujakso välillä
Kärpänen – Iso-Paavolantie muutettiin yleiseksi tieksi. Liikennemäärät
kasvaneet tuntuvasti Alla
olevalla kartalla on esitetty valtatien 12 liikennemäärät Salpakankaan ja
Lahden kohdalla vuosina 1985-2000 (keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä,
ajoneuvoa/vuorokausi, molemmat suunnat yhteensä) sekä ennuste vuodelle 2020
(ilman eteläistä kehätietä).
Liikennemääräkartta (98
kt)
Keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä KVL (ajon./vrk) vuosina
1985, 1990, 1995 ja 2000 sekä vuoden 2020 liikenne-ennuste ilman eteläistä
kehätietä. Kehätien suunniteltu maastokäytävä on
esitetty katkoviivalla.
Hämeenlinnantie
Mytäjäisten länsipuolella on Lahden seudun liikenteellisesti vilkkain paikka
(37 000 ajon./vrk). Raskaan liikenteen osuus
on noin 10 - 11 %. Suhteellisesti eniten liikenne on kuitenkin 15 viime vuoden
aikana vilkastunut Pirttiharjun ja Joutjärven kohdilla, joissa
liikennemäärät ovat likimain kaksinkertaistuneet. Valtatien 12 taajamajakson
hiljaisimmillakin osuuksilla Soramäessä ja Mytäjäisissä liikennettä on lähelle 20
000 ajon./vrk. Liikennemäärien
odotetaan lähitulevaisuudessa edelleen kasvavan. Tammikuussa 2002 valmistuneen
liikenne-ennusteen mukaiset liikennemäärät kehätieverkolla vuonna 2020 on esitetty kohdassa Vaikutukset. Maankäytön
ja valtatieliikenteen ristiriita Lahden
kohdalla valtatie 12 on Hollolan Salpakankaalta Joutjärvelle saakka
taajama-alueella ja sivuaa myös kaupungin keskusta-aluetta. Nopeusrajoitus on
50-70 km/h ja tiellä on runsaasti valo-ohjattuja tasoliittymiä. Maankäytön
vaatima tiheä liittymäväli haittaa ohikulkuliikenteen sujuvuutta. Vilkas
valtatieliikenne puolestaan aiheuttaa häiriöitä ympäristölle. Merkittäviä
riski- ja haittatekijöitä ovat mm. pohjavesien pilaantumisriski, melu,
pakokaasupäästöt ja estevaikutus. Suunnitteluhistoriaa
Vireillä jo
1980-luvun alussa
Vuosien varrella on tehty useita suunnitelmia
valtatieliikenteen siirtämiseksi etäämmälle asutuksesta ja
keskusta-alueilta. Vuonna 1984 vahvistetussa seutukaavassa ja Lahden
yleiskaavassa 1988 varauduttiin Lahden eteläisen ohikulkutien linjaukseen
Launeen kautta. Tämän mukainen yleissuunnitelma ja tieverkkoselvitys
valmistuivat vuonna 1989.
Kehätien ajateltiin jatkuvan
uutena linjauksena valtatien 4 itäpuolella Villähteelle tai Nastolan
keskustaan asti. Vuoden 1991 yleissuunnitelman tarkistuksessa (1991) tien
jatkamisesta Nastolaan luovuttiin siirtämällä nelostien eritasoliittymä
lähemmäksi Joutjärven liittymää. Ratkaisu todettiin hyväksi sekä pitkä-
että lyhytmatkaisen liikenteen kuin myös maankäytön ja ympäristön
kannalta.
Yleissuunnittelun jälkeen Launeen vaihtoehdon
rinnalle tuotiin keskusteluun myös vaihtoehtoja (Okeroinen ja Renkomäki).
Esillä olleista vaihtoehdoista tehtiin liikenneselvitykset ja
ympäristövaikutusten arviointi v. 1996. vaihtoehtoja tarkasteltiin myös
laajassa Lahden seudun liikenneselvityksessä.
Uusi kehätie Launeen kautta
Elokuussa 1998 valmistui ideasuunnitelma, jossa
tarkennettiin vuoden 1991 suunnitelman Laune-vaihtoehtoa siten, että se on
ympäristön kannalta hyväksyttävämpi ja paremmin kaupunkirakenteeseen
soveltuva. Tien kokonaisleveys kavennettiin 28 metristä 22 metriin,
eritasoliittymiä tehtiin suppeammaksi ja mm. mitoitusnopeudeksi valittiin 80
km/h.
Hyväksyessään "Lahden yleiskaavaehdotuksen
1998" kaupunginvaltuusto päätti 9.11.1998 valtatien 12 aluevarauksen
tarkistamisesta Tielaitoksen (nyk. Tiehallinnon) elokuussa 1998 valmistuneen
ideasuunnitelman mukaisesti, mikäli seutukaavakäsittelyssä pidetään
voimassa Launeen linjausvaihtoehto. Ympäristöministeriö vahvisti
Päijät-Hämeen kokonaisseutukaavan 8.2.1999 ja jätti voimaan Launeen
vaihtoehdon mukaisen tiealuevarauksen.
|