Vt 7 (E18) parantaminen
moottoritieksi v�lill� Porvoo-Koskenkyl�
Tuotantoyhtym� PoKon tiedote 7.11.2001
Osa kansainv�list� liikenneverkkoa
Valtatie
7 on osa E18-tiet�, joka kuuluu EU:n m��rittelem��n Pohjolan kolmioon ja
yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon. Suomessa E18-tie kulkee Turusta
p��kaupunkiseudun kautta Vaalimaalle ja on eritt�in t�rke� v�yl� it��n
suuntautuvalle liikenteelle.
Aiemmin valtatiell� 7 Porvoon ja Koskenkyl�n
v�lill� oli moottoriliikennetie, joka p��osin otettiin k�ytt��n vuonna
1987. Tiejakson liikennem��r� oli 10000 - 13000 ajoneuvoa vuorokaudessa,
josta raskasta liikennett� l�hes viidesosa. Moottoriliikennetien kapasiteetti
ei riitt�nyt v�litt�m��n jatkuvasti kasvavia liikennem��ri�, vaan tie
ruuhkautui etenkin viikonloppuisin ja liikenneturvallisuus oli huono.
Urakoitsija valittiin EU-menettelyll�
Hankkeen tilaaja Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri
valitsi urakoitsijan EU-s��nn�sten mukaisesti kansainv�lisen
tarjouskilpailun perusteella. Vuoden 1999 alussa sek� Suomen ett� EU:n
virallisissa lehdiss� julkaistiin hankintailmoitukset, joiden perusteella
mukaan ilmoittautui viisi suomalaista tarjoajaa.
Tarjousten laskentaan oli aikaa noin nelj�
kuukautta. Kokonaisedullisimman tarjouksen antoi ty�yhteenliittym� Tuotantoyhtym�
PoKo, jonka osakkaita ovat Tielaitoksen tuotanto, Kes�lahden Maansiirto Oy
ja MVR Maatek Oy. Urakkasopimus PoKon kanssa allekirjoitettiin vuoden 1999
lokakuussa. Sopimuksen arvo oli 206,9 Mmk.
Kokonaisrahoitus
Koko hankkeen rahoitus on my�nnetty valtion
budjetista kerralla eik� perinteisen� eri vuosille my�nnettyn� rahoituksena.
Kokonaisrahoituksella oletetaan saavutettavan merkitt�vi�
kustannuss��st�j� perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska
budjettisidonnaisuus ei rajoita t�iden etenemist�. Urakoitsija voi suunnitella
aikataulun joustavasti omien tarpeidensa mukaan ja rakentaminen voidaan
toteuttaa optimiaikataulussa.
Kokonaisvastuu-urakka
Hanke on toteutettu kokonaisvastuu-urakkana,
jossa urakoitsija on suunnitellut ja rakentanut Porvoon ja Koskenkyl�n
v�liselle moottoriliikennetielle toisen ajoradan nykyisen viereen noin 25
kilometrin matkalle.
Urakan sis�lt�:
- moottoritien toinen ajorata 24,8 km
- rampit 10,5 km
- muut yleiset tiet 1,3 km
- yksityistiet 4,4 km
- sillat 28 kpl
- meluesteet 16 km
- riista-aidat 40 km
- tievalaistus moottoritiell� 6 km (lis�ksi
rampit valaistaan)
- pohjavedensuojaus 1,4 km
- maaleikkausta 1,0 milj. m3
- kallioleikkausta 0,8 milj. m3
Uusi ajorata parantaa liikenteen turvallisuutta
ja sujuvuutta huomattavasti. Turvallisuutta lis�� my�s riista-aita, joka on
rakennettu Porvoo-Koskenkyl� v�lille. Ymp�rist�vaikutuksia on v�hennetty
rakentamalla meluesteit� Porvoon kaupungin kohdalle ja Pernajanlahdelle.
Rakennusty�t eteniv�t aikataulussa
Rakentaminen alkoi marraskuussa 1999 ja
urakkasopimuksen mukaan uusi ajorata on avattava liikenteelle viimeist��n
vuoden 2001 joulukuun 15. p�iv�n�. Alkuvaiheessa rakentaminen keskittyi
tieosille 1 ja 2, joiden merkitt�vimpi� ty�vaiheita olivat Ritan ja Ilolan
kallionlouhinnat sek� suurten siltojen rakentaminen B�len ja Veckj�rven
kohdalle. Vuoden 2000 loppukes�st� l�htien t�iden painopiste alkoi siirty�
tieosalle 3, joka sis�lsi paljon pohjanvahvistust�it�. Vaativat
pohjanvahvistusty�t kestiv�t l�hes vuoden, valmistuen syksyll� 2001.
Tienrakenteiden n�kyvin osa, p��llyste, on
muuttanut ty�maata valmiimman n�k�iseksi kes�n 2001 aikana.
Ajoratamerkint�j� ja liikennemerkkej� on asennettu koko kes�n 2001 ajan,
tavoitteena avata moottoritie liikenteelle 7.11.2001. Aikataulu on pit�nyt ja
avajaisia on t�n��n saavuttu viett�m��n n. 170 kutsuvieraan voimin. Vaikka
tie t�n��n otetaan k�ytt��n moottoritien�, on tiell� liikkujien
kuitenkin varauduttava alennettuihin nopeusrajoituksiin 15.12.2001 saakka,
jolloin viimeistelyty�t saadaan p��t�kseen.
Lis�tietoja:
Projektip��llikk� Seppo M�kinen puh. 0204 22 2959
Insin��ri Mika R�s�nen puh. 0400 449 557
|