Vt 7 Porvoo - Koskenkyl� avajaiset
7.11.2001
Kansliap��llikk�
Juhani Korpela
Liikenne- ja viestint�ministeri�
Nyt
liikenteelle avattava Porvoon - Koskenkyl�n moottoritie on ensimm�inen ns.
kokonaisrahoitushanke. Aikaisempaan menettelyyn verrattuna saavutettiin nyt se
etu, ett� hanke voitiin kilpailuttaa isona kokonaisuutena, jolloin se voitiin
toteuttaa tehokkaasti tarvitsematta v�litt�� vuotuisista
rahank�ytt�rajoituksista.
Aikaisemmin suurillekin hankkeelle my�nnettiin
talousarviossa rahoitus aina vuodelle kerrallaan. T�m� johti hankkeiden
pilkkomiseen pieniksi ep�taloudellisiksi urakoiksi. Hankkeet my�s venyiv�t,
koska vuotuiset rahoitusraamit eiv�t antaneet toteutuksessa tarpeeksi
liikkumavaraa. Pienin� urakkoina rakentaminen ei kannustanut uusien,
innovatiivisten toteutusmallien etsint��n. Kaikki t�m� johti my�s
ylim��r�isiin kustannuksiin.
Kokonaisrahoitus on Porvoon moottoritien
rakentamisessa toiminut odotetulla tavalla. Hanke on pysynyt hyvin aikataulussa
ja toiminta on ollut tehokasta. Hankkeen kustannukset olisivat olleet vanhalla
tavalla toteutettuna noin 10 - 15 % suuremmat kuin nyt k�ytetyll�
kokonaisrahoitusmallilla.
Porvoon moottoritiehankkeesta saatuja kokemuksia
on jo hy�dynnetty muissa hankkeissa. Hankkeiden tehokkaan toteutuksen kannalta
olennaista on, ett� urakoitsijat voivat suunnitella oman ty�ns� vapaan
vuotuisen rahank�yt�n periaatteen mukaisesti. Vuoden 2002
talousarvioesityksess� menettely� on edelleen kehitetty siirtym�ll�
siirtom��r�rahoista arviom��r�rahoihin, jolloin hankkeille my�nnet��n
sopimusvaltuus kerralla kuten aikaisemminkin, mutta vuotuinen rahoitus perustuu
aikaisempaa ajallisesti paremmin kohdentuvaan ja joustavampaan budjetointiin.
Porvoon ja Koskenkyl�n v�linen tieyhteys on osa
Etel�-Suomen it�-l�nsisuuntaista yhteytt�, joka on keskeinen teollisuuden ja
talousel�m�n kuljetusv�yl� ja yhdist�� laajan alueen It�-Suomea Helsingin
talousalueeseen. Joka kymmenes auto on per�vaunullinen rekka, joista
Ven�j�lle suuntautuvia on l�hes puolet.
Nykyisen tien ongelmia ovat olleet
ruuhkaliikennesuoritteen kasvu ja liukkaan kelin kuolonkolarit. Uusi moottoritie
poistaa ruuhkat l�hes kokonaan ja v�hent�� vakavia onnettomuuksia kymmenen
vuoden aikana noin 20:ll�. T�ll�in 8 ihmist� v�lttyy kuolemalta ja 40
loukkaantumiselta.
Porvoon-Koskenkyl�n moottoritie kuuluu
yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon ja on osa EU:n prioriteettihanketta
"Pohjolan kolmio". TEN-ohjelma hyv�ksyttiin EU:n Essenin
huipppukokouksessa vuonna 1994. Aikatavoitteena oli hankkeiden saattaminen
p��t�kseen vuoteen 2010 menness�.
EU:n uuden liikennepolitiikkaa koskevan Valkoisen
kirjan mukaan 14:sta TEN- prioriteettihankkeesta on t�h�n menness� saatu
valmiiksi vasta viidennes. Niinp� EU:n ydinalueita uhkaakin nyt
ruuhkautumiskustannusten kaksinkertaistuminen. Valkoinen kirja painottuu t�m�n
ongelman ratkaisemiseen. Kovin hyvi� keinoja liikenneinfarktilta v�lttymiseksi
on en�� vaikeata l�yt��. Er��n� sellaisena esitet��n
kuorma-autoliikenteen verotuksen korottamista, jolla saataisiin rahoitusta tie-
ja ratainvestointeihin. Varsinkin Saksa kaavailee todella tuntuvia my�s Suomen
ulkomaankaupan kustannuksia korottavia verojen korotuksia.
Meid�n Suomessa kannattaa huolehtia siit�,
ettei liikenneinfarkti p��se iskem��n tieverkostoomme. Suomessa ei ole varaa
lis�t� jo ennest��n korkeita kuljetuskustannuksia ruuhkakustannuksilla. Nyt
kun talouskasvu hiipuu, liikenneinvestointeihin merkitys nousee j�lleen esille.
Suhdannetaantumassa investoinnit voidaan toteuttaa edullisesti ja hankkeiden
rakennusaikaiset vaikutukset tukevat kysynt��. Hankkeiden valmistuttua niiden
liikennetaloudelliset vaikutukset edist�v�t maan kilpailukyky�.
Nyt k�ytt��n vihitt�v�n Porvoon-Koskenkyl�n
moottoritiehankkeen valmistuttua Pohjolan kolmion kehitt�misen painopiste
siirtyy Suomessa tiev�lille Muurla-Lohjanharju ja ratapuolella v�lille
Tikkurila-Lahti. Molemmat ovat oloissamme poikkeuksellisen mittavia hankkeita,
jotka tullaan toteuttamaan teknis-taloudellisesti optimaalisella tavalla.
Suomi on omalta osaltaan toteuttanut Pohjola
kolmiota suunnilleen Essenin huippukokousp��t�sten mukaisessa aikataulussa.
Tietty kiiruhtaminen onkin ollut tarpeen paitsi kotimaisista
liikennepoliittisista syist� my�s sen johdosta, ett� EU:n TEN-tuki
suuntautunee jatkossa yh� enemm�n Keski-Euroopan pullonkaulojen poistamiseen
ja uusiin j�senmaihin. Lahden oikoratahankkeeseen odotamme viel�
merkitt�v�� tukea. Nyt vihitt�v�� Porvoon - Koskenkyl�n tiehanketta EU on
tukenut noin 18 mmk:lla.
Liikenne- ja viestint�ministeri�n puolesta
kiit�n Ty�yhteenliittym� PoKon hallitusta ja j�seni�, Uudenmaan tiepiiri�
ja Tiehallintoa, kaikkia moottoritien rakentajia ja rakentamisen osapuolia sek�
alueen kuntien edustajia hyvin suoritetusta ty�st� ja hyv�st�
yhteisty�st�, jonka tuloksena olemme nyt vihkim�ss� t�t� my�s
maisemallisesti upeaa osuutta. Uskon, ett� tien k�ytt�j�t tulevat
pit�m��n parannusta merkitt�v�n�. Toivon, ett� he muistavat turvallisen
ajotavan ja ett� tiehankkeelle lasketut turvallisuushy�dyt saavutetaan ja
lis�ksi viel� ylitet��nkin.
Paluu
|