Vt 7 Porvoo - Koskenkyl� avajaiset
7.11.2001
P��johtaja
Eero Karjaluoto
Tiehallinto
Arvoisa kansliap��llikk�, hyv�t
tienrakentajat ja
muu tiejuhlav�ki!
Suuri Rantatie on saanut j�lleen suuren
parannuksen.
Suuri Rantatie, eli tieyhteys Turusta Porvoon
kautta Viipuriin oli jo keskiajalla Suomen t�rkeimpi� maanteit�. Se on aina
ollut my�s kansainv�lisesti merkitt�vin tiemme. Porvoon sijalle
etel�rannikon t�rkeimm�ksi kohteeksi on tosin tullut Helsinki ja it�iseksi
p��tepisteeksi Pietari, joka t�ytt�� pian vasta 300 vuotta.
T�n��n Rantatien teht�v�� hoitaa E18, joka
kuuluu EU:n m��rittelem��n yleiseurooppalaiseen p��tieverkkoon sek� my�s
EU:n t�rkeimpiin ulkoisiin maayhteyksiin.
Moottoriliikennetie eli ensimm�inen ajorata
t�lle Porvoon - Koskenkyl�n v�lille valmistui vuonna 1987. Tarve toisen
ajoradan rakentamiseen tuli otaksuttua aikaisemmin. Liikennem��r� ja etenkin
raskas liikenne kasvoivat ennakoitua nopeammin, ja toisaalta moottoriliikennetie
ei tietyyppin� ole aivan vastannut odotuksia liikenteen v�lityskyvyn eik�
turvallisuudenkaan kannalta.
Onnettomuustilastot kertovat, ett� kuolemanriski
moottoriliikenneteill� on kolminkertainen moottoriteihin n�hden. Syyn� ovat
runsaat kohtaamis- ja ohitusonnettomuudet, joista p��see eroon vain ajosuunnat
erottamalla. Huomattavan turvallisuuseron, k�ytt�ominaisuuserojen ja
vaiherakentamisesta aiheutuvien lis�kustannusten vuoksi Tiehallinto tuleekin
vastaisuudessa pid�ttym��n perinteisten moottoriliikenneteiden
rakentamisesta. Mieluummin rakennetaan t�ysi moottoritie hieman etuajassa
niihin harvoihin kohteisiin, joissa moottoritien tarve on ennusteiden valossa
perusteltu.
Suuremmaksi ongelmaksi j�� kuitenkin laaja
vilkkaiden valtateiden joukko, jolla turvallisuus- ja liikenn�intitilanne on
huono, mutta moottoritie ei ole perusteltavissa. Asiakaspalautteissa n�ille
teille toivotaan erityisesti ohituskaistoja. Ne parantavatkin
liikenn�it�vyytt�, mutta eiv�t valitettavasti poista
kohtaamisonnettomuuksia.
On selvitetty, ett� 60% ohituskaistakuolemista
olisi voitu est�� n�ihin kohtiin sijoitetuilla keskikaiteilla.
Keskikaderatkaisua onkin tarkoitus l�hte� mahdollisuuksien mukaan soveltamaan
sek� uusissa ohituskaistakohteissa ett� vanhoja parannettaessa. Olisikin
toivottavaa, ett� tienpidon rahoituksessa saataisiin tulevina vuosina
riitt�v�sti tilaa ik��ntyneiden p��tiejaksojen systemaattiselle
modernisoinnille uuden tyyppisiin turvallisuusratkaisuihin panostaen.
Perustienpidon nykykehyksist� n�it� rahoja ei voi kaapia.
Nyt on E18:lle valmistunut 25 km moottoritiet�.
Kun parin vuoden kuluttua valmistuu 34 km pitk� moottoritie Paimion ja Muurlan
v�lill�, on koko 350 km pitk�st� E18-jaksosta Turku - Vaalimaa jo selv�sti
yli puolet moottori- tai muuta nelikaistaista tiet�. Seuraava uusi ponnistus on
Muurlan ja Lohjanharjun v�lisen moottoritien rakentaminen, jota koskeva
aloitusp��t�s sis�ltyy vuoden 2002 talousarvioesitykseen.
T��ll� Porvoon it�puolella ovat ty�koneet
tulossa pian vuodenvaihteen j�lkeen uudistamaan Koskenkyl�st� Kouvolan
haarautuvaa valtatiet� 6. Suuri tarve olisi my�s Haminan ohituksen
aikaansaamineen E18:lla, mutta se viipyy konkreettisten linjariitojen vuoksi.
Koskenkyl�n - Kotkan v�lill� on moottoritielle tuore yleissuunnitelma, mutta
liikenne sujunee viel� toistaiseksi tyydytt�v�sti nykyisell� tiell�, jota
on paranneltu mm. ohituskaistoin.
Jos E18:aan tien� liittyy historiallisuutta,
liittyy sit� erikseen my�s nyt valmistuneen tiehankkeen teett�miseen ja
budjetointiin.
K�yt�nt�h�n valtion talousarviossa on ollut,
ett� suurten hankkeiden rahoituksesta on p��tetty vuosi kerrallaan. Tulevien
vuosien rahoituksesta ei ollut varmuutta, eik� kovin suuria urakoita voitu
antaa. T�it� saatettiin rahoituksen ohetessa joutua hidastamaan, jolloin
valmistumiset lykk��ntyiv�t ja toteutuskustannukset nousivat.
T�m� ei ole ollut j�rkev�� toimintaa.
Onneksi Lahdentien j�lkirahoitushanke osaltaan avasi p��tt�jien silmi� ja
n�ytti, miten suuret hankkeet kannattaa toteuttaa vauhdikkaasti
kokonaisuuksina. Huomattiin, ett� talousarviomenettely� kannattaa uudistaa
niin, ett� koko hankkeen kilpailutus mahdollistuu my�s budjettirahoitteisesti
ilman, ett� siihen tarvitsi kytke� erillist� rahoituksenhankintaa tai
pitk�aikaista yll�pitosopimusta.
Uuteen menettelyyn osui sopivaksi
pilottikohteeksi Porvoon - Koskenkyl�n hanke, joka oli kokonaiskilpailutuksen
kannalta suhteellisen yksiviivainen ja suhteellisen v�h�n erityisi�
ep�varmuustekij�it� sis�lt�v�. Saatiin testattua teett�misen
taloudellista ydint� eli etuk�teen p��tetty� mutta rajoittamattomalla
nopeudella k�ytett�viss� olevaa rahoitusta.
Tarjouskilpailun seurauksena n�htiin
ennakko-odotukset ylitt�nyt kustannusarvion alitus. T�n��n voidaan todeta
sekundaattorista my�s hankkeen toteutuksen sujuneen nopeasti: aika 9.12.1999
ammutusta alkupaukusta t�h�n avaukseen on 1 vuosi 10 kuukautta ja 29
p�iv��. Hieno suoritus n�in mittavalle ja maaper�oloiltaan vaihtelevalle
hankkeelle!
Kilpailuun liittyi sivujuonteena silloisen
Tielaitoksen tuotanto-organisaation poikkeusp��t�ksell� tapahtunut
osallistuminen tarjouskilpailuun. Voitto tulikin ty�yhteenliittym� PoKo:lle,
jossa Tielaitoksen tuotanto oli mukana. Asiassa seurasi hieman arvatusti
v�ittely� Tielaitoksen oikeista laskennallisista perusteista.
Nyt uusissa suurissa hankkeissa sovelletaan vain
kokonaisrahoitusmenettely�. My�s entisen Tielaitoksen osallistumista koskeva
ongelma on poissa, sill� kuluvan vuoden alusta vanha Tielaitos on lakannut ja
tilalla ovat t�ysin erilliset Tiehallinto ja Tieliikelaitos.
Tiehallinto tulee vastaisuudessa keskittym��n
kilpailutuksen kehitt�miseen niin, ett� yh� enemm�n siirryt��n teknisist�
laatutavoitteista toiminnallisiin tavoitteisiin. N�in annetaan tilaa tarjoajien
innovatiivisille ratkaisuille, joissa onnistumiset my�s palkitaan.
Haluan omasta ja koko Tiehallinnon puolesta
kiitt�� kaikkia t�m�n hankkeen toteuttajia ja siin� edesauttaneita. Uskon,
ett� ainakin t�m� Suuren Rantatien jakso palvelee kulkijoitaan monien
sukupolvien ajan nyt toteutuneella standardilla.
Paluu
|