Vt 7 Porvoo - Koskenkyl� avajaiset
7.11.2001
Tiejohtaja
Pekka Kontiala
Tiehallinto Uudenmaan tiepiiri
Arvoisa
kansliap��llikk� ja arvoisat kutsuvieraat,
hyv�t naiset ja herrat!
Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri on toiminut
hankkeessa rakennuttajana. Ilokseni voin todeta, ett� ty� on edennyt
suunnitelmien mukaisesti. Aikataulussa on pysytty, hanke on toteutunut
m��ritellyill� kustannuksilla, ja ty�n laatu t�ytt�� asetetut kriteerit.
Rakentaminen on voitu toteuttaa tavalla, jonka haitta muulle liikenteelle on
ollut mahdollisimman v�h�inen.
Tilaajan ja teett�j�n roolissa Uudenmaan
tiepiiri ja min� henkil�kohtaisesti haluamme esitt�� mit� parhaimmat
kiitokseni hankkeesta vastanneelle henkil�kunnallemme,
yhteisty�kumppaneillemme ja ennen kaikkea hankkeen toteuttaneelle
ty�yhteenliittym� Tuotantoyhtym� PoKo:lle.
T�ss� vaiheessa on hyv� viel� palauttaa
mieliin, miksi ty� on tehty. Aiempi moottoriliikennetie oli tarpeen laajentaa
moottoritieksi ruuhkautumisongelmien ja liikenneturvallisuuden kannalta hankalan
mm. ohittamista vaikeuttaneen tiegeometrian vuoksi. Liukkaalla kelill� sattui
yli puolet kaikista onnettomuuksista, mik� on poikkeuksellisen suuri osuus.
Tieyhteys Turusta p��kaupunkiseudun kautta
Vaalimaalle yhdist�� it�-l�nsi suunnassa maamme etel�isen osan, ja yhteys
on elinkeinoel�m�n n�k�kulmasta hyvin t�rke�. Poikkeuksellisen suuri osa
liikenteest� on raskasta liikennett�, ja tieyhteyden kasvuennusteet ovat
kymmeni� prosentteja. Liikenteen kasvun m��r� on luonnollisesti osittain
riippuvainen Ven�j�n taloudellisesta kehityksest�.
Hankkeen valmistelussa ymp�rist�vaikutusten
arviointi oli voimakkaasti esill�, ja n�in ollen suunnittelussa kiinnitettiin
suurta huomiota melusuojaukseen ja ymp�rist�haittojen ehk�isemiseen.
Erityisen� haasteena oli Pernajan lahden linnuston suojaaminen.
Liikenneturvallisuutta parannettiin my�s moottoritien molemmille puolille
rakennetuilla riista-aidoilla.
Uusimaa ja Helsingin seutu ovat voimakkaan
muuttoliikkeen kohteena. Uusimaa on my�s Suomen talouden veturi ja liikenteen
solmukohta niin maan sis�isess� kuin kansainv�lisess�kin liikenteess�.
Sellaiset hankkeet, kuten E18, Vuosaaren satama ja Helsingin keh�t ovat
alueellisesti, kansallisesti ja my�s Suomen kansainv�lisen kilpailukyvyn
kannalta merkitt�vi�.
Edell� mainittua ei pid� tulkita siten, ett�
Uudenmaan tiepiiri jollakin tapaa haluaisi nopeuttaa maamme sis�ist�
muuttoliikett�. Itse asiassa p�invastoin; tasainen kehitys olisi varmasti
kaikkien kannalta parhainta. Tiehallinnon ja Uudenmaan tiepiirin teht�v�n� on
kuitenkin varautua n�ht�viss� olevaan kehitykseen.
Vaikka suuret infrastruktuurihankkeet ovat
Uudenmaan tiepiirille tyypillisi�, t��ll� on paljon muutakin. Alueella on
my�s pieni� kaupunkeja ja maaseutua. Uudenmaan tiepiirin alueella on
voimakkaasti kasvavia alueita, mutta toisaalta my�s taantuvia. Tiepiirin
teht�v�n� on pit�� huolta koko alueensa tieverkosta.
Tierahoitus on ollut jatkuvan keskustelun
kohteena. Kun asiaa katsotaan tiepiirin kannalta, voidaan todeta, ett� alemman
tieverkon kunto on rapistumassa. Tieverkolla on laajasti liikenneturvallisuuteen
liittyvi� ongelmia, kevyen liikenteen v�yli� tarvittaisiin lis��,
melusuojauksia ei voida tehd� tarpeen vaatimassa tahdissa ja my�s
pohjavesisuojauksiin liittyy ongelmia. T�ss� yhteydess� joudun toteamaan,
ett� nykyisen rahoituksen puitteissa meill� ei ole mahdollisuuksia kantaa
tienpitoon liittyv�� kaikkea vastuuta. Viime k�dess� ongelman ratkaisun
avaimet ovat poliittisella tasolla.
Rahasta puhuminen ei luonnollisestikaan ole
mielek�st�, ellemme itse ole valmiita kehitt�m��n omaa toimintaamme.
Kilpailuttaminen on vaativa teht�v�sarka, jota hallinto ja palveluja tuottavat
osapuolet joutuvat opiskelemaan viel� pitk��n. Porvoo - Koskenkyl�
hankkeessa kilpailuttaminen yhdess� kokonaisrahoituksen kanssa ovat tuottaneet
hyvi� tuloksia.
Kilpailuttaminen ei yksin��n kuitenkaan ole
taikasana ilman, ett� koko hallinto samanaikaisesti kehittyy. Kuluneen vuoden
aikana olemme Tiehallinnossa kuten my�s Uudenmaan tiepiiriss� tehneet paljon
sis�ist� kehitysty�t� oman uuden roolimme hahmottamiseksi.
Selke� johtop��t�s ty�st� on, ett�
kilpailuttamisen kehitt�misen lis�ksi tarvitaan laaja-alaista
liikennej�rjestelm�ty�t� yhdess� kaupunkien, YTV:n, kuntien ja
maakunnallisten liittojen kanssa. Yhteisty� yksityisen sektorin kanssa on
suuria haasteitamme. Uuden teknologian ja telematiikan saloihin perehdymme koko
liikennekent�ss�.
Uudenmaan tiepiirill� on hyv�t suhteet
sidosryhmiins�. Vaalimme ja pyrimme edelleen kehitt�m��n n�it� suhteita.
Nykymaailmassa kukaan ei saavuta mit��n yksin��n, vaan tulokset syntyv�t
yhteisty�n kautta.
Lopuksi haluan viel� kerran kiitt�� kaikkia,
jotka ovat my�t�vaikuttaneet hankkeen onnistumiseen, ja toivotan kaikille
turvallista liikenn�inti� uudella v�yl�ll�.
Paluu
|