Koko
maan kattava ja ajan liikennett� vastaava tieverkko oli valmistunut
autonomian aikana (1809-1917). Autonomian ajan lopulla rakentamista t�rke�mm�ksi
kysymykseksi nousi tienpidon uudelleen j�rjest�minen. Vanha k�yt�nt�,
jossa maanteiden kunnossapidosta vastasivat talonpojat veroluonteisena
rasituksena, ei tuntunut en�� tyydytt�v�lt� tavalta hoitaa
tienpitoa. Vuonna 1918 vahvistettiin uusi tielaki, jonka perusteella
valtio otti maantiet hoitoonsa vuoden 1921 alusta.
Uudenmaan tie- ja vesirakennuspiiri
perustettiin vuonna 1920, jolloin Tie- ja vesirakennusten Ylihallituksen
tekem� esitys uudesta piirijaosta astui voimaan v�liaikaisena.
Suomi oli t�t� ennen jaettu kuuteen
piirin vuoden 1860 annetulla keisarisella asetuksella. Silloin Uudenmaan
piiri kuului p��osiltaan P�ij�nteen piiriin lukuun ottamatta er�it�
alueita l�ntisell� Uudellamaalla. Tampereen ja P�ij�nteen piirin
raja kulki nimitt�in Hankoniemelt� koilliseen aina Hyvink��lle
saakka ja k��ntyi sen j�lkeen pohjoiseen.
Vuoden 1918 tielaki muutti piirien t�iden
painopisteen vesiv�ylien parantamisesta tienrakentamiseen. T�ll�in
tuli tarpeelliseksi my�s piirijaon tarkistaminen.
Maaliskuussa vuonna 1920 Kulkulaitosten
ja Yleisten t�iden Ministeri� m��r�si Tie- ja vesirakennusten
Ylihallituksen tekem��n ehdotuksen v�liaikaisen tieosaston
perustamisesta Ylihallituksen yhteyteen. Samaan aikaan Ylihallitus l�hetti
ministeri��n ehdotuksen piirijaosta. T�h�n ehdotukseen sis�ltyi my�s
Uudenmaan piiri.
Uudet piirikonttorit perustettiin
nopeasti sill� Kulkulaitosten ja Yleisten t�iden Ministeri� vahvisti
27.5.1920 p�iv�tyll� kirjeell��n Ylihallituksen tekem�n esityksen.
Uusi piirijako astui voimaan v�liaikaisena vuoden 1920 puoliv�liss�.
Kirjeen p�iv�m��r�, 27.5.1920, on
siis sovittu Uudenmaan tie- ja vesirakennuspiirin
perustamisajankohdaksi.
Uudenmaan tie- ja vesirakennuspiiri pysyi
v�liaikaisena l�hes viisi vuotta. Piirijako j�rjestettiin uudelleen
vuonna 1925 helmikuun 26. p�iv�n� annetulla asetuksella, jolloin
Uudenmaan piirikin vakinaistettiin.
Piiri-insin��ri Karl Appelgrenin
luotsaaman tie- ja vesirakennuspiirin hoitoon m��r�ttiin aluksi
maantiet Pit�j�nm�elt� Vantaalle, Vanhasta kaupungista Malmin kautta
Helsingin pit�j�n kirkolle, Tuusulan kirkonkyl�st� Keravan asemalle
ja Hyryl�n kasarmille sek� J�rvenp��n asemalta Kellokosken
tehtaalle Tuusulaan.
Tiemestaripiirit
Ensimm�isen tiemestarin virkaa hoiti J.
L�fgren. H�n sai ensimm�iset tiekarhut k�ytt��ns� vuonna 1926.
Autoliikenteen vaatimuksia vastaavat talviauraukset otettiin k�ytt��n
Uudellamaalla vuonna 1929. Aluksi pidettiin auki teit� Malmilta M�nts�l��n
ja Helsingist� Viipurin l��nin rajalle.
Uudenmaan piiri jaettiin vuonna 1927 nelj��n
tiemestaripiiriin. Tiemestareiden asuinpaikoiksi m��riteltiin
Tammisaari, Nurmij�rvi, Porvoo ja Orimattila. Tiemestaripiirej�
perustettiin sittemmin lis�� ja 1940-luvun alussa niit� oli jo
seitsem�n. Edellisten lis�ksi perustettiin Vihdin, Tuusulan, Loviisan
ja Kausalan tiemestaripiirit. Vuonna 1948 perustettiin viel� M�nts�l�n
tiemestaripiiri, 1950 Hyvink��n, 1955 Nummen, 1957 Kirkkonummen,
Mustion, Myrskyl�n ja Sipoon tiemestaripiirit. Vuonna 1961 perustetun
Helsingin tiemestaripiirin nimi muuttui sittemmin Vantaan
tiemestaripiiriksi.
Hallinnollisten kustannusten pienent�miseksi
tiemestaripiirej� ryhdyttiin v�hent�m��n 1980-luvun loppupuolelta l�htien.
Niinp� vuonna 1994 Uudellamaalla oli j�ljell� en�� seitsem�n
suurennettua tiemestaripiiri�: Vantaa, Espoo, Tammisaari, Nummi, Hyvink��,
M�nts�l� ja Porvoo.
Vuoden 2001 alusta lukien Tielaitos
jakaantui Tiehallintoon ja Tieliikelaitokseen. Muutoksen j�lkeen
Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirin organisaatiossa ei en�� ole
tiemestaripiirej�.
Vesiv�ylien merkitys muuttui
Toiminnan alkuaikoina koko maassa oli
vain reilut tuhat autoa. Vesireitit olivat maanteit� t�rke�mpi�
kuljetusreittej�. T�m� n�kyi my�s piirin alkuajan toiminnassa.
Satamia rakennettiin Uudenmaan rannikolle. Hangon sataman laajennus
rakennettiin vuosina 1924 - 29. Deger�n kanava silloisessa Helsingin
maalaiskunnassa sek� Jomalvikin kanava Tammisaaren l�hell�
valmistuivat 1930-luvulla. Helsingin ja Hangon v�list� saaristov�yl��
syvennettiin 1940-luvulla.
Vesirakennust�iden merkitys kuitenkin v�heni
autojen m��r�n kasvaessa ja kuljetusten siirrytty� yh� enemm�n
maanteille. Vesiasiat siirtyiv�t 1.3.1991 Merenkulkulaitokseen. T�ll�in
tiepiirin nimeksi tuli Uudenmaan tiepiiri.
Autojen m��r� koko Suomessa
1922
1939
1940
1990
2000
2001 |
1 754 kp
52 000 kpl
27 161 kpl
2 233 059 kpl
2 465 822 kpl
2 499 154 kpl |
Autojen m��r� ylitti kahden miljoonan
rajan 1980-luvun lopussa. Vuoden 1940 notkahdus selittyy Talvisotaan
lunastettujen autojen romuttumisella.
Lentokenttien rakentaja
Sota-aikana teiden rakentaminen laantui l�hes
t�ysin. Suomeen rakennettiin teiden sijaan toistakymment� lentokentt��
armeijan tarpeisiin. Silloin syntyiv�t Nummelan ja Hyvink��n kent�t.
Malmin kentt� oli otettu k�ytt��n virallisesti jo aiemmin eli vuonna
1938. Sen rakennust�it� johti suoper�iseen Tattarisuon maastoon insin��ri
Toimi Martin Uudenmaan piirist�. Lentokent�n sijoittamista tutkinut
komitea esitti vuonna 1933 rakentamista Tattarisuolle, koska sinne ei
sen ajan n�kemysten mukaan olisi voitu saada syntym��n mit��n
parempaa esikaupunkiasutusta.
Suomen ensimm�inen moottoritie
Lentokenttien rakentaminen pohjat�ineen
ja p��llyst�misineen oli tiemiehille hyv�� harjoitusta
moottoriteiden rakentamiseen. Suomen ensimm�isen moottoritien,
Tarvontien, rakentaminen alkoi vuonna 1956. Ty�maa toteutettiin ns. ty�tt�myysty�maana,
jonne ty�voimaviranomaiset l�hettiv�t ty�tt�mi� ihmisi� eri
puolelta Suomea. Parhaimmillaan Tarvontiell� ty�skenteli 1100 ihmist�.
Kaksi kolmasosaa heist� tuli ty�voimaviranomaisten l�hett�min� ja
yksi kolmasosa oli vapailta markkinoilta tulleita kirvesmiehi�,
automiehi� ja muita ammattilaisia. Maassa oli tuolloin korkeat ty�tt�myysluvut.
Suomen ensimm�isen moottoritien
avajaisia vietettiin joulukuussa 1962. Kansan suussa 13 kilometrin
mittaista Tarvon ja Gumb�len v�list� tiet� kutsuttiin ajan hengen
mukaisesti viel� autotieksi. Ennen virallisia avajaisia tie otettiin
koek�ytt��n jo rakennusvaiheessaan hein�kuussa 1961.
Toiminta-alue muuttui
Tiepiirin toiminta-alue muuttui vuoden
1998 alusta lukien vastaamaan It�-Uudenmaan ja Uudenmaan liittojen
toimialueita. Muutoksessa Orimattilan kaupunki ja Artj�rven kunta
siirtyiv�t H�meen tiepiirin alueeseen. Muutoksen j�lkeen Uudenmaan
tiepiirin alueella on 34 kuntaa, joista 14 on kaupunkeja.
Uudenmaan tiepiirin
piiri-insin��rit ja
tiejohtajat