Tiedote 13.10.1999
Suomen ensimm�isen yksityisrahoitteisen moottoritien rakennusty�t v�lill� J�rvenp�� - Lahti saatiin valmiiksi l�hes vuosi sopimuksenmukaista valmistumisajankohtaa aikaisemmin. Tien vihki virallisesti k�ytt��n 13.10.1999 liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen.
Kuvassa liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen leikkaa nauhan moottoritien
vihki�isiss� avustajinaan vasemmalta lukien Nelostie Oy:n toimitusjohtaja Tom Schmidt, p��johtaja Lasse Weckstr�m, Skanska Oy:n toimitusjohtaja Eero Makkonen ja maaherra Tuula Linnainmaa.
Autoilijoilla on nyt k�yt�ss��n turvallinen ja nopea tieyhteys Helsingin ja Lahden v�lill�. Tieyhti� Nelostie Oy jatkaa t�n��n vihitt�v�n osuuden tienpit�j�n� aina vuoden 2012 elokuuhun saakka, jolloin tie luovutetaan Tielaitoksen hallintaan. Sopimuksen mukainen hankkeen valmistumisaika oli 1.9.2000. Tie avattiin moottoritieliikenteelle 17.9.1999, 11 1/2 kuukautta etuajassa.
Tieyhti� saa korvauksen Tielaitokselta vain liikennem��rien perusteella. Lahdentien keskim��r�inen vuorokausiliikenne M�nts�l�n kohdalla on noin 14 000 ajoneuvoa. Kun rakentaminen alkoi vuonna 1997 liikennem��r� oli 13 000 ajoneuvoa ja sen ennustetaan sopimuskauden lopulla vuonna 2012 olevan noin 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Projektin arvioitu kokonaisarvo 1,2 miljardia markkaa perustuu n�ihin liikennem��riin.
Tieyhti� Nelostie Oy, toimitusjohtaja Tom Schmidt
-Tien valmistumisella on merkityst� tienvarren talousel�m�n kehittymiselle. Haluamme korostaa avattavaa v�yl�� virikkeellisen� liikenneymp�rist�n�, joka antaa tienvarren kunnille ja asukkaille uusia mahdollisuuksia. Tieyhti� Nelostie on projektin alusta alkaen ollut tiiviiss� yhteisty�ss� kuntien kanssa. Olen iloinen, ett� autoilijat ovat suhtautuneet rakentamisen h�iri�ihin ymm�rt�myksell�. Olemme saaneet jatkuvasti asiallista palautetta, joka on sek� rohkaissut rakentajia ett� my�s auttanut meit� tarkastelemaan omaa toimintaamme kriittisesti. Vaikka uusi nopea tieyhteys lyhent�� ajoaikaa, toivomme autoilijoiden varaavan matkaansa riitt�v�sti aikaa, jotta turvallinen liikenn�inti on mahdollista, muistuttaa Tom Schmidt.
Ty�yhteenliittym� Tekra-Skanskan projektip��llikk� Juhani Ilmonen
- Ensimm�ist� kertaa tiehankkeessa on konkreettisesti toteutettu suunnittelun ja rakentamisen yht�aikaisuus. T�t� pidimme etuk�teen er��n� suurimmista riskeist�, mutta pelko osoittautui turhaksi. Olemme rakentaneet hyv�n tien. Laatuun ja ymp�rist�ajatteluun liittyv�t seikat ovat olleet esill� koko ajan meid�n rakentajien arjessa. Tien suunnittelussa ja rakentamisessa on vakavasti otettu huomioon koko hankkeen elinkaarikustannukset. Kokonaisuutena edullinen lopputulos saadaan vain jos kaikki osa-alueet on tarkkaan suunniteltu ja toteutettu laadukkaasti. Erityist� huomiota olemme lis�ksi kiinnitt�neet vanhan moottoriliikennetien liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen rakennusty�n aikana ja palautteesta p��tellen olemme onnistuneet hyvin, toteaa Juhani Ilmonen.
Tielaitos, projektip��llikk� Matti H�m�l�inen
- Lahdentien sopimusmallissa tilaajan valvonta on voitu hoitaa hyvin kevyell� organisaatilla, kun Tieyhti�ll� on pitk�aikainen tien hoitovastuu. Tilaajan tekem� laadunvalvonta on voitu kohdistaa kestoi�n kannalta merkityksellisiin kohteisiin. Toteutusmallin etuja pyrit��n hy�dynt�m��n my�s Tielaitoksen muissa hankkeissa. Parhaillaan alkamassa oleva vt 6 Porvoo-Koskenkyl� t�ydennet��n moottoritieksi kokonairahoitusmenettelyll�, jossa valtion budjetissa taataan riitt�v� rahoitus hankkeen ripe�lle ja taloudelliselle toteuttamiselle.
Lis�tietoja:
Tieyhti� Nelostie Oy
toimitusjohtaja Tom Schmidt, puh. 09-6152 2512
Tielaitos
projektip��llikk� Matti H�m�l�inen, puh. 0204 22 2014
Ty�yhteenliittym� Tekra-Skanska
projektip��llikk� Juhani Ilmonen, puh. 0500-412 913
PERUSTIETOJA LAHDEN MOOTTORITIEST�
Tielaitos tilaajana ja Skanska Oy:n perustama Tieyhti� Nelostie Oy tuottajana allekirjoittivat 19.3.1997 SRRK-palvelusopimuksen, joka kattaa uuden tien suunnittelun, rakentamisen, rahoituksen ja kunnossapidon vuoteen 2012 saakka. Tielaitos maksaa Tieyhti�lle moottoritiepalvelun tuottamisesta vuosittain korvauksen, joka perustuu tien k�ytt�m��riin. Sopimuskauden p��tytty� tie luovutetaan veloituksetta takaisin Tielaitokselle. Tien suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta vastasi ty�yhteenliittym� Tekra-Skanska. Hankkeeseen ovat investoineet Skanska, englantilainen Hyder Investments, Sampo-ryhm� ja Espoon S�hk�. Lainarahoitus on j�rjestetty Leonian johdolla ja Pohjoismaiden Investointipankin (NIB) kanssa.
Teknisi� tietoja
Rakennettavan moottoritien
pituus |
69 km |
Uusia siltoja |
88 kpl |
Kallionlouhintaa |
1 500 000 m3 |
Maanleikkausta |
1 800 000 m3 |
Pohjavesien suojausta |
200 000 m2 |
Riista-aitaa |
140 km |
Melunsuojausta |
10 km |
Puita ja pensaita |
175 000 kpl |