P��johtaja Lasse Weckstr�m
Tielaitos
Helsingist� Lahteen on nyt moottoritie - tie, joka liikenteen sujuvuudelta ja turvallisuustasoltaan vastaa niin raskaan kuin kevyemm�nkin autoliikenteen t�m�nhetkisi� vaatimuksia. Lis�parannukset t�st� eteenp�in ovat en�� hienovirityst� esimerkiksi tien turvallisuuteen vaikuttavissa yksityiskohdissa tai telemaattisten j�rjestelmien tulon my�t�.
Kaikkiaan moottoriv�yl�mme ovat varsin pieni mutta t�rke� tieverkon osa. Ne ovat noin 500 km pitk� tehoste, jota ilman verkon kokonaistoimivuus olisi huomattavasti alempi ja jolla ajoneuvoa kohti lasketut tienpitokustannukset ovat pienimm�t, samoin my�s vakavien onnettomuuksien riski. Kovin laajaa lis�yst� t�h�n p��osiltaan valmiiseen verkkoon ei l�hivuosina ole tulossa.
Olen Tielaitoksen puolesta ylpe�, ett� Helsingin - Lahden moottoritie on nyt valmis. Tosin t�ll� kertaa on kyse tavallistakin v�hemm�n meid�n ansiostamme.
- Ylimm�inen tilaaja on t�ss�kin tapauksessa ollut hallitus ja eduskunta.
- Hankkeen toteutuksessa Tielaitos on ollut t�ll� kertaa vain avustajan roolissa, eli suunnittelemassa ja toteuttamassa hankkeen kansainv�list� kilpailutusta Suomessa uudella periaatteella. Siin� yksityisen yhti�n kanssa sovittiin paitsi hankkeen toteutuksesta my�s rakennussuunnittelusta ja lainarahoituksen hankinnasta.
- Ja kaiken huipuksi Tielaitos ei edes vastaa tien hoidosta ja yll�pidosta vuoteen 2012 asti, vaan sekin vastuu on tieyhti�ll�!
Silti Lahdentiekin on tielain tarkoittama yleinen tie, jonka kehitt�misest� Tielaitos kantaa vastuuta. Emme ole kuitenkaan pahoillamme muodollisesti kutistuneesta roolistamme, vaan:
- Iloisia siit�, ett� tieinvestoinneissa on voitu murtaa j�ykk� yksivuotisen talousarviobudjetoinnin muuri.
- Iloisia siit�, ett� valtiovallan sis�ll� l�ytyi yhteisty�kyky� poistaa nyt sovelletulta menettelylt� lains��d�nn�lliset esteet,
- ett� tarjouskilpailuun l�hti tosissaan mukaan useampi yhteenliittym� ja
- ett� tarjouskilpailun voittanut Nelostie Oy otti kaikin puolin syd�menasiakseen n�ytt�� ulkopuolisillekin menettelyn hyv�t puolet.
Nelostien Oy:n suoritus on ollut sananmukaisesti n�ytt�v�. Koko 70 km pitk� ty�maa on ollut yleis�n silmien alla, kun toinen ajorata on valmistunut alle kahdessa ja puolessa vuodessa. Se on saanut ehk� kysym��n Tielaitoksen kykyjen per��n. L�heiseksi vertailukohdaksi voidaan kai menneisyydest� kaivaa tieto t�m�n saman v�lin ensimm�isen ajoradan rakentamisesta: se alkoi vuonna 1971 ja kesti kuudeksi eri talousarviokohteeksi jaettuna 17 vuotta! Siihen tosin sis�ltyy 5 vuoden taukokin.
Tielaitos ei ota syyt� takavuosien hitaudesta. Kyse oli valtion rahan niukkuudesta ja pitk�j�nteisten p��t�sten aristelusta. Ei haluttu sitoutua suunniteltuun kokonaisuuteen. Lahden ja M�nts�l�n kohdalla puhuttiin erillisest� ohikulkutiest� eik� muodostuvasta yhten�isest� moottoriv�yl�st�. Siit�kin huolimatta, ett� alkuosa Helsingist� - J�rvenp��h�n asti tehtiin Maailmanpankin lainan avulla heti moottoritietasoon.
J�lkirahoitusmenettely� on moitittu tulevalla sukupolvella maksattamisesta. T�h�n sanoisin, ett� valtaosan Lahdentien ns. "varjotullista" ehtiv�t kyll� maksaa ihan nykyiset sukupolvet. Sit� paitsi investointien maksu j�lkik�teen - investoinnilla saatavia s��st�j� hy�dynt�en - on hyvinkin tavanomainen menettely. Viel� on huomattava, ett� maksun aiheena on my�s tien yll�pito 15 vuoden ajan. Jos t�m� tie olisi oikea tullitie, maksajia olisivat silloinkin tulevat tienk�ytt�j�t. Lahdentie-hankkeen aikaistamisesta arvioitu hy�ty on noin 100 milj. mk vuodessa.
T�rkein opetus Lahdentiest� lienee se, ett� suuret hankkeet on parasta rahoittaa ja toteuttaa suurina kokonaisuuksina. T�m�n seurauksena kustannukset alenevat, hankkeet tulevat nopeasti hy�tyk�ytt��n ja urakoitsivat voivat hy�dynt�� innovatiivisuuttaan toteutuksessa. Seurauksena on sek� tilaajien ett� toteuttajien kehittyminen toimijoina. T�t� oppia pyrit��n jo hy�dynt�m��n Porvoo - Koskenkyl� -hankkeessa.
Lausun Tielaitoksen puolesta parhaat kiitokseni ja onnitteluni niin Tieyhti� Nelostielle kuin kaikille t�m�n hankkeen syntysopimukseen vaikuttaneille. Tulostavoitej�rjestelm��mme mukaillen voin sanoa, ett� t�m� n�ytt�� 5 pisteen suoritukselta - mutta tarkistetaan t�m� asia viel� elokuun viimeisen� p�iv�n� vuonna 2012.
Kun l�hes tarkalleen vuosi sitten olin avaamassa Koskenkyl�n ja Loviisan v�list� moottoritiet�, lopetin puheeni seuraavaan viestiin ylemm�lle valtiovallalle: Olkaa hyv� ja tilatkaa moottoriliikennetielle toinen ajorata Porvoosta it��n. Kun se puhe n�ytti tehoavan, en voi antaa tilaisuuden menn� ohi nytk��n. Pankaa tilaukseen Lahden ja Heinolan v�liselle moottoriliikennetielle toinen ajorata!