Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen
Lahdentien t�ydent�minen moottoritieksi j�� tienrakennuksen historiaan ensimm�isen� Suomessa yksityisrahoituksella toteutettuna liikennehankkeena.
Yksityisrahoitushanke aloitettiin aikana, jolloin vuosibudjettien raameissa ei voitu aloittaa uusia tiehankkeita. Kehitt�mishankkeisiin k�ytett�viss� olevat rahat olivat v�hentyneet dramaattisesti vuoden 1991 kuudesta miljardista vuoden 1995 nelj��n miljardiin markkaan. Lis�ksi maanrakennusalan ty�tt�myys oli suurta ja uusien hankkeiden aloittaminen olisi ollut ty�llisyyden kannalta perusteltua. T�ss� tilanteessa uusien keinojen l�yt�minen tiehankkeiden toteuttamiseksi oli v�ltt�m�t�nt�. Lahdentien toteutusmallin ideoinnissa l�hdettiin reippaasti uusille urille. Vanhojen totuttujen toteutusmallien hylk��minen ja uuden kehitteleminen vaati tekij�ilt��n innovatiivisuutta ja ennakkoluulottomuutta.
Tarjouskilpailu her�tti odotetusti kansainv�list� kiinnostusta ja k�yty kilpailu oli hyv�. Liikenneministeri Linnainmaan aikana hankkeesta allekirjoitettiin sopimus ruotsalais-suomalaisen Tieyhti� Nelostien kanssa.
T�ll� hetkell� voidaan todeta, ett� kokeilu on onnistunut, koska tie voidaan avata liikenteelle l�hes vuosi ennakoitua aiemmin. Sopimuksen mukainen avaamisajankohta olisi ollut 1.9.2000. Tien nopeasta avaamisesta hy�tyv�t ennen kaikkea tien k�ytt�j�t matka-aikojen lyhentyess� ja tien turvallisuuden parantuessa oleellisesti entisest�.
Tien rakentaminen on saavuttanut paljon positiivista julkisuutta ja on ollut omiaan kohottamaan maanrakentamisen ammattikunnan arvostusta julkisuudessa. Tien rakentaminen olemassa olevan tien viereen on tarjonnut tienk�ytt�jille mahdollisuuden seurata tienrakentamisen vaiheita puun raivaamisesta aina asfaltin levitt�miseen ja tiemerkkien maalaamiseen. Ihastusta on her�tt�nyt ty�maan kiivas tahti. Y�my�h��n koneet ovat ty�skennelleet ja tienrakentajien julkisuuskuva on muuttunut lapioon nojaavasta ty�miehest� alan laadukkaaksi, aikaansaavaksi ammattilaiseksi.
Lahdentiell� k�ytett�v� sopimusmalli on antanut yritt�j�lle paljon vapauksia. T�iden edistymist� ei ole sidottu vuosittaisiin budjettim��r�rahoihin, jolloin riitt�v� rahoitus on mahdollistanut t�iden joustavan etenemisen ja muuttuviin olosuhteisiin sopeutumisen. Toisaalta hankkeen ainutlaatuisuus on ollut tekij�illeen n�yt�npaikka. Kukaan, aliurakoitsijat mukaan luettuna, ei ole halunnut olla heikoin lenkki, jonka takia hanke ep�onnistuisi. Rakentamisessa on ollut tekemisen meininki.
Yksityisrahoitushankkeen menestys on saanut aikaan keskustelua tiehankkeiden toteutusmenetelmien tehostamisesta. Lahdentiehanke on toiminut katalysaattorina uusien toteuttamismenetelmien kehitt�misess�. Riitt�v�n rahoituksen olemassaolo on selv�sti nopeuttanut Lahdentien rakentamista ja vastaavaan on pyritty Porvoo-Loviisan v�lill� toteutettavassa kokonaisrahoituskokeilussa. Kokonaisrahoitus on tullut j��d�kseen.
Tieyhti� Nelostie on esitt�nyt vakaata ammattitaitoa tien rakentamisessa, mutta t�m� osa kattaa yksityisrahoitussopimuksesta ainoastaan kaksi ja puoli vuotta. Edess� on viel� 12,5 vuotinen arkinen taival tien kunnossapit�j�n�. Tieyhti�lle toivoisi menestyst� my�s t�lle pitk�lle taipaleelle.