Vuorineuvos Jaakko Ihamuotila
Tielaitoksen johtokunnan pj.
KOKONAISRAHOITUS JA AVOIN KILPAILU -
EDELLYTYKSET TIEHANKKEIDEN OPTIMITOTEUTUKSEEN
Tielaitoksen johtokunnan puolesta onnittelen Lahdentie-hankkeen tilaajia
ja rakentajia uusien rahoitus- ja toteutusmuotojen rohkeasta ja
menestyksellisest� soveltamisesta.
Hankkeen ripe� eteneminen ideasta toteutukseen on hyv� esimerkki siit�,
mihin suomalainen p��t�ksentekoj�rjestelm� tarvittaessa pystyy.
Lahden-tiess� ei ole kyse vain tietyn rahoitusmallin testaamisesta, vaan
hanke on samalla avaus kilpailuttamiseen, yksityisrahoitukseen,
kokonaisrahoitukseen ja uusiin urakkamuotoihin.
Hanke edustaa ensinn�kin merkitt�v�� p��navausta kilpailuun yleisten
teiden rakentamisessa. Perinteinen tapa suurten hankkeiden
toteuttamisessa on ollut tehd� ne Tielaitoksen omana ty�n�, jolloin
yksityiset yritykset ovat olleet laitoksen tuotannon alihankkijoiden
asemassa. T�m� ei ole ollut omiaan kasvattamaan yritysten vastuuta
kokonaisuudesta, mutta ei my�sk��n parantamaan Tielaitoksen tuotannon
osaamista tai kilpailukyky�.
Toiseksi, yksityis- tai j�lkirahoituksen merkitt�v�n� etuna on
korostunut mahdollisuus hankkeen nopeaan toteutukseen. Kustannusten
kannalta on kuitenkin ollut olennaisinta se, ett� hankkeelle on alusta
alkaen turvattu sen optimaaliseen toteuttamiseen tarvittava rahoitus.
T�m� on merkinnyt tehokasta toteuttamista suurina osaurakoina ja pitkin�
alihankintasarjoina. Perinteisen budjettirahoituksen ongelmana on
hankkeiden rahoituksen varmistuminen vuodeksi kerrallaan, jolloin vain
osia on voitu lyhytj�nteisesti optimoida. Hankkeiden kokonaisrahoitus on
avain kustannusten minimointiin, olkoonpa kyseess� sitten yksityinen tai
julkinen rahoitus.
Kolmanneksi, Lahdentie-hankkeelle on ollut ominaista uusi toimintatapa,
mink� kokonaisrahoitus on tehnyt mahdolliseksi. Hanke on toteutettu
kokonaisuutena, jossa tarjouskilpailun voittaja ottaa vastuun paitsi
suunnittelusta ja rakentamisesta, my�s kunnossapidosta. Innovaatioita
ovat siis suunnittelun ja rakentamisen yhdist�minen sek� laatuvastuun
konkretisoituminen rakentajan vastuun ulottamisella my�s kunnossapitoon
tulevina vuosina.
Jo nyt on n�ht�viss�, ett� monet edell� mainituista innovaatioista ovat
tulossa laajaan k�ytt��n. Paras esimerkki lienee Porvoo-Koskenkyl�
-hanke, jossa toteutuu kokonaisrahoitusmalli, uusi urakkamuoto sek�
kilpailun avaaminen. N�ytt�� silt�, ett� merkitt�v� osa hankkeen
alkuper�isess� kustannusarviossa varatuista m��r�rahoista voidaan nyt
sijoittaa muihin tienpitokohteisiin. Hanke kuuluu Tielaitoksen
kehitt�misen pilottihankkeisiin, joissa Tielaitoksen tuotanto on
osallistunut kilpailuun alan yritysten rinnalla. Osallistuminen on
saanut osakseen my�s kritiikki�, jonka p��syyn� on tuotannon
virastomuoto ja asema tilaajaviranomaisen yhteydess�.
Tielaitos on mielest�ni kuitenkin pyrkinyt vastuullisesti kantamaan
huolta paitsi tienpidosta, my�s veronmaksajien rahojen k�yt�n
tehokkuudesta ja koko alan kehityksest�. T�t� osoittavat t�n� ja viime
vuonna toteutetut rakentamisen, yll�pidon ja tiest�n hoidon
pilottihankkeet, joissa on selvitetty kilpailun avaamista, markkinoiden
toimivuutta, uusia urakkamuotoja ja tuotannon omaa kilpailukyky�. Samaan
aikaan Tielaitos on ollut maarakennusalan j�rjest�jen kanssa
yhteisty�ss� k�ynnist�m�ss� TEKESin kanssa selvitykset, joilla t�hd�t��n
maarakennusalan teknologiaohjelmaan.
Alussa mainitsemani ripe� eteneminen, johon suomalainen
p��t�ksentekoj�rjestelm� tarvittaessa pystyy, sopisi nyt hyvin
Tielaitoksen organisaation jo vuosia jatkuneen uudistusprosessin loppuun
saattamiseen. Laitos on j�rkev�sti jaettu tiehallintoon ja tuotantoon.
Pelkk� viraston sis�inen jako ei kuitenkaan tuo niit� etuja, joita
voitaisiin saavuttaa etenem�ll� tuotannon osalta pidemm�lle
kilpailumahdollisuuksia antavaan suuntaan, mihin pilottihankkeet
rohkaisevat. Nykyiseen vaiheeseen ei ole viisasta pys�hty�. Tarvitaan
p��t�ksi�, joiden perusteella Tielaitoksen tuotanto voi tasavertaisesti
kilpailla avoimilla markkinoilla ja alan yritysten taas kannattaa
panostaa paitsi tien rakennukseen, my�s kunnossapitoon ja hoitoon.