Etusivu
Hankkeen sis�lt�
Hankeorganisaatio
L�ht�kohdat
Tavoitteet
Toimenpiteet
Vaikutukset
Kustannukset
Aikataulu ja
jatkotoimenpiteet
Tiedottaminen ja
ajankohtaista
Yhteystiedot
Palaute
Tiehallinto,
hankesivulle
Kaakkois-Suomen
tiepiirin sivuille
Selk�harjun
kelikamera
Muukon
kelikamera
|
Valtatien
6 parantaminen nelikaistaisena tien� v�lill� K�rki - Mattila, Lappeenranta
TIESUUNNITELMAN
LAATIMINEN
Hankkeen toimenpiteiden vaikutukset
Hankkeella on arvioitu olevan seuraavia vaikutuksia:
- Tieosan liikenneturvallisuus paranee olennaisesti, koska
valtatien 6 eri ajosuunnat erotetaan toisistaan keskikaistalla, jolloin
kohtaamisonnettomuudet v�henev�t merkitt�v�sti.
- Tievalaistuksen rakentaminen, alemman tieverkon uudelleen-
j�rjestelyt, kevyen liikenteen v�ylien ja alikulkujen
lis��minen sek� tasoliittymien poistaminen parantaa osaltaan yleist�
liikenneturvallisuutta.
- Riista-aitojen rakentaminen ja n�kem�alueiden raivaaminen
v�hent�� oleellisesti hirvionnettomuusriski�.
- Eritasoliittymien rakentamisella parannetaan liikenteen
suju- vuutta ja palvelutasoa sek� valtateill� 6 ja 13 ett� rinnakkai-
sella
tieverkolla. Sujuvuuden paraneminen n�kyy erityisesti valtateiden
liittym�ss� Selk�harjun eritasoliittym�alueella.
- Hanke on taloudellisesti kannattava. Suurimmat s��st�t
saavutetaan onnettomuus- ja aikakustannuksien v�henemi- sell�. Koko
Lappeenranta - Imatra -v�lin hy�tykustannus- suhteeksi on arvioitu 1,6.
- Hanke on sopusoinnussa seutu-, yleis- ja asemakaavoituk-
sen
kanssa.
- Hanke tukee Lappeenrannan kaupungin maank�yt�n kehitty-
mist� l�nteen avaamalla lis�ksi mahdollisuuksia uusille asuin- ja
ty�paikka-alueille.
- Meluesteiden rakentamisella saadaan v�hennetty� yli 55
dB:n melualueella asuvien henkil�m��r��.
- Huhtiniemen vedenottamon ja sit� ymp�r�iv�n I luokan
pohjavesialueen pilaantumisriski v�henee merkitt�v�sti
suojaustoimenpiteiden ansiosta.
- Kokonaisvaikutukset tieymp�rist��n ovat melko
v�h�isi�, koska kyseess� on p��osin nykyisen valtatien levent�minen.
Suurin ymp�rist�muutos kohdistuu valtatien 13 uudelle linjausosuudelle
sek� Selk�harjun ja Lavolan uusien eritaso- liittymien alueelle.
Yksityiskohtaisessa suunnittelussa huomioidaan aikaisemmin tehdyn YVA:n
(ymp�rist�n vaiku- tusarvioinnin) ja yleissuunnitelman mukaiset
l�ht�kohdat.
- Lunastettavat maa-alueet ovat nykyisen tien levent�mis-
tapauksessa suppeammat verrattuna tien rakentamiseen t�ysin
uuteen maastok�yt�v��n. Hankealueelta puretaan nelj� asuinrakennusta
nykyisen Selk�harjun liittym�alueelta.
- Rakentamisesta (arvioitu ty�n kestoaika noin 2 vuotta )
aiheutuu haittaa tienvarren asukkaille ja tien k�ytt�jille. Ty�n aikaisen
liikenteen sujuvuuden turvaaminen asettaa omat vaatimuksensa hankkeen
rakentajalle. Haitat minimoidaan rakennusty�vaiheiden oikea-aikaisella
ajoituksella ja ty�naikaisten liikennej�rjestelyjen hyv�ll�
suunnittelulla.
|