Hankkeen l�ht�kohdat
Suunnittelualueella valtatie 6 on nyky��n yksiajoratainen,
kaksi- kaistainen sekaliikennetie, johon liittyv�t sek� valtatie 13 ett� maan-
tie 3864 ja useita paikallis- ja yksityisteit�.
Hankealueen nykyinen vuorokausiliikenne on vilkkaimmillaan
keski- m��rin paikoitellen jopa 13 700 ajoneuvoa vuorokaudessa. T�st� raskaan
liikenteen osuus on arkip�ivisin noin 13.5 %. Liikenne on erityisen
ruuhkautunutta mm. Selk�harjussa valtateiden 6 ja 13 liittym�ss� sek�
Lavolan ja Mattilan eritasoliittym�n v�lill�. Vuoden 2035 liikenne-ennusteen
mukaiset liikennem��r�t ovat nykyverkolla tieosuudesta riippuen 7300 - 17 400
ajoneuvoa vuorokaudessa.
Selk�harjun liittym� etel�st�
Tie kulkee ensimm�isen Salpaussel�n tuntumassa, joten alueen
maaper� on p��osin hiekkaa ja soraa. Tien l�hialueella olevista
pohjavesiesiintymist� merkitt�vin on Huhtiniemen pohjavesialue.
Valtatien 6
liikenne aiheuttaa my�s ymp�rist��ns� melua. Lasken- nallisesti todetun
nykyisen tien 55 dB:n melualueen odotetaankin laajenevan ennustetilanteessa v.
2035 ilman melusuojausta noin 50 - 80 metri�. Melusuojaustarpeet kohdentuvat
erityisesti suunnittelu- alueen it�p��h�n Kes�m�en pientaloasutuksen
kohdalle.
Koko valtatien 6 v�lin Lappeenranta-Imatra parantamisesta on
tehty vuonna 1992 toimenpidep��t�s, jossa tie on varauduttu rakenta- maan
vaiheittain moottoritieksi. Vuonna 2002 valmistunut ymp�rist�- vaikutusten
arviointi ja alustava yleissuunnitelma esitti kuitenkin tien parantamista
nykyisell� paikallaan nelikaistaisena, kaksiajoratai- sena sekaliikennetien�.
T�m� vaihtoehto onkin selv�sti moottoritiet� halvempi, ja sill� saavutetaan
tavoitteiden mukainen liikenneturvalli- suus ja liikenn�it�vyys. Tien
parantaminen nykyisell� paikallaan on my�s useimpien ymp�rist�tekij�iden
kannalta moottoritiet� parempi vaihtoehto. Vuonna 2003 valmistuneessa
yleissuunnitelmassa suunnitteluosuus onkin alustavan yleissuunnitelman
p��periaatteiden mukainen.