Valtatie 3 Tampereen
läntinen kehätie
Suunnitelma
Vaikutukset:
Liikenne ja maankäyttö
Ympäristö
Talous
SUUNNITELMA
Toinen ajorata nykyisen viereen
Tie täydennetään
moottoritieksi rakentamalla toinen ajorata nykyisen tien viereen, pääosin sen
pohjois/itäpuolelle. Parannettu tie on samassa maastokäytävässä nykyisen
tien kanssa lukuun ottamatta Pyhäjärven ylitystä, missä vanha silta jää
mm. kevyttä liikennettä palvelevaksi rinnakkaistieksi.
Uusia eritasoliittymiä
Nykyiset eritasoliittymät
täydennetään moottoritietason vaatimusten mukaisiksi. Tien on luonteeltaan
kaupunkimoottoritie eli maankäyttöä palvelevia liityntäliittymiä on
runsaasti. Uusia eritasoliittymiä rakennetaan neljä: Pirkkalan Linnakorpeen
sekä Nokian, Tampereen ja Ylöjärven rajalle Kalkkuun, Myllypuroon
ja Pikku-Ahvenistoon. Kalkkuun on suunniteltu
valtatien 3 päälle suuri eritasoinen kiertoliittymä,
joka palvelee maankäytön ohella valtatien 11 Porin suunnan liikennettä.
(paluu sivun alkuun)
VAIKUTUKSET – LIIKENNE JA MAANKÄYTTÖ
Merkittävää helpotusta ruuhka-aikoina
Läntisen kehätien toisen
ajoradan valmistuminen ja etenkin liittymien parantaminen helpottavat
merkittävästi sekä ohikulkuliikennettä että kaupungin osien välistä
autoliikennettä. Parannus on merkittävintä Pitkäniemen ja Kalkun liittymien
kohdalla. Hankkeen toteuttaminen poistaa ruuhkautumisen lähes kokonaan ja
liikenteen nopeustaso nousee.
Elinkeinoelämä hyötyy
Erityisesti kehätien varressa
oleva ja sinne sijoittuva elinkeinoelämä hyötyy sujuvista ja taloudellisista
yhteyksistä. Pitkämatkaisille kuljetuksille reitin luotettavuuden parantuminen
on tärkeää. Myös kehän seudulliset vaikutukset ovat merkittäviä.
Kehätien turvallisuus paranee
Moottoritien rakentamisen
jälkeen kohtaamisonnettomuuksia ei juuri tapahdu. Eritasoliittymien
täydentäminen ja uusien rakentaminen vähentää merkittävästi myös
kääntymis- ja peräänajo-onnettomuuksia. Henkilövahinko-onnettomuuksien
ennustetaan vähenevän lähes puoleen.
Mahdollisuuksia liikenteen rauhoittamiseen
Parannetulle kehätielle
ennustetaan siirtyvän myös lähialueiden sisäistä liikennettä, jolloin mm.
keskustan katuverkolla ja sisääntuloväylillä voidaan antaa enemmän tilaa
joukkoliikenteelle, jalankululle, pyöräilylle ja yleensä liikenteen
rauhoittamiselle. Pyhäjärven ylittävä silta Rajasalmessa jää
rinnakkaistieksi ja on tärkeä on osa Pirkkalasta Ylöjärvelle asti ulottuvaa
uutta kevyen liikenteen reittiä. Erilliset kevyen liikenteen väylät
parantavat jalankulun ja pyöräilyn palvelutasoa ja liikenneturvallisuutta koko
tarkastelujaksolla.
(paluu sivun alkuun)
VAIKUTUKSET – YMPÄRISTÖ
Meluesteitä rakennetaan
Nopeustason nousu ja
liikennemäärien kasvu nostavat valtatieliikenteen lähtömelutasoa, mutta
maankäytölle aiheutuvia haittoja vähennetään rakentamalla melusuojausta
yhteensä noin 12 km. Meluhaitat lisääntyvät, mutta melun leviäminen saadaan
meluesteillä rajoitettua asuntoalueilla lähes kokonaan alle ohjearvojen.
Hyvin toimiva kehätie voisi vähentää
läpikulkuliikennettä ja mm. Partolan markettien synnyttämää liikennettä
Nuolialantieltä ja Naistenmatkantieltä.
Sujuvampi liikenne vähentää päästöjä
Häkäpäästöjen arvioidaan
pienentyvän oleellisesti siirryttäessä nykyisestä ruuhkaliikenteestä
moottoritien sujuvaan liikenteeseen. Nopeustason nousu pitää
typpidioksidipäästöt nykyverkon tasolla. Myös arvio hiilidioksidi- (CO2) ja
hiukkaspäästöistä vuonna 2020 on likimain sama verkkoratkaisusta
riippumatta. Merkittävimmin päästöjen on arvioitu vähentyvän alemmalla
tieverkolla, jolta moottoritie kokoaa pois tarpeetonta ja ruuhkia aiheuttavaa
liikennettä.
Ympäristöhaittoja lievennetään
Luonnonympäristö huonontuu nykytilanteesta.
Maastonmuotoilulla ja istutuksilla lievennetään rakentamisen
haittavaikutuksia. Pohjavedet suojataan sekä tiesuolaa että
onnettomuushaittoja vastaan. Tieympäristön maisemakuva paranee kun
tiekäytävä viimeistellään valmiiksi.
Estevaikutus pysyy suurena
Nykyisen tien estevaikutus
ympäröivälle maankäytölle on suuri. Suunnittelualueen välittömässä
läheisyydessä sijaitsevia arvokkaita luontokohteita ovat Pirkkalassa
Liinakorven suoalue, Linnakorpi, Vähä-Naistenjärvi, Jasperinoja-Katajisto,
Hävinnytniitty ja Rajasaaret. Pyhäjärven pohjoispuolella ovat Haikanlahden
ranta-alue sekä Maatialan ja Soppeenmäen harjualueet. Vuoden 1990
luontokartoituksessa ei tavattu uhanalaisia eläin- tai kasvilajeja. Tien
leventäminen moottoritieksi ei muuta tilannetta merkittävästi, mutta sen
sijaan tukee seudullisia maankäytön kehittämistarpeita. Vahvistetuissa
asemakaavoissa on varauduttu toisen ajoradan rakentamiseen.
Kehätien varressa olevan
Vähä-Naistenjärven retkeily- ja virkistysarvo pyritään säilyttämään mm.
erottamalla lampiympäristö tiestä maastonmuotoilulla ja istutuksilla.
Sosiaaliset vaikutukset
Tampereen eri osien saavutettavuus autolla
paranee. Uuden tien alle jää viisi asuinrakennusta ja yhdeksän muuta
rakennusta. Tampereen keskustan läpikulkuliikenteen vähentyminen antaa
edellytyksiä asumisviihtyisyyden parantamiseen. Tien lähellä moottoritie
muodostaa asunto- ja virkistysalueiden välille liikkumisesteen ja maisemakuva
muuttuu merkittävästi.
(paluu sivun alkuun)
VAIKUTUKSET – TALOUS
Kallis toteuttaa, mutta tuo suuria ajokustannussäästöjä
Hankkeen rakentamiskustannusarvio
on noin 625 Mmk (noin 105 M€). Liikennetaloudellisten laskelmien mukaan hanke
on kuitenkin erittäin kannattava, sillä ajokustannussäästöt ovat suuria.
Yhteiskunnan investoinnit tien parantamiseen arvioidaan saatavan takaisin noin
2,5-kertaisina, kun tarkasteluaika on 30 vuotta ja laskentakorkokanta 6 %.
Valtio kustantaa
Tien parantamisen kustantaa
pääosin valtio. Alueen kunnat osallistuvat lähinnä katuyhteyksien ja
kunnallistekniikan rakennuskustannuksiin. Rakentamisen aikana hanke
työllistää suoraan noin 140 henkeä ja välillisesti noin 230 henkeä.
Kehätien parantamisen ennustetaan helpottavan
Paasikiven-Kekkosentien ja kaupungin katuverkon ongelmia.
|