Paimio-Muurla -moottoritieosuus maksaa noin 167 miljoonaa euroa.
Yhteiskunnan panostus hankkeeseen tulee 30 vuoden aikana takaisin noin
1,6-kertaisena pelk�st��n liikenteen s��st�in�. Lis�ksi hy�dyt kasvavat, kun
otetaan huomioon kerrannaisvaikutukset yhteiskunnalle, erityisesti kun
my�hemmin koko yhteysv�li Turusta Helsinkiin valmistuu.
E18 -tie on osa Pohjolan kolmiota, joka kuuluu EU:n 14 t�rkeimm�n
liikennev�yl�hankkeen joukkoon. T�m�n seurauksena my�s nyt avattava
moottoritieosuus on saanut EU:lta tukea.
Varsinais-Suomen nopeasti kehittyv�t alueet yhdistyv�t turvallisella ja
sujuvalla linkill�, kun Turusta alkavan moottoritien jatke Paimiosta Muurlaan
otetaan k�ytt��n maanantaina 17.11.2003.
Liikenneturvallisuus paranee niin, ett� vuosittain loukkaantuu l�hes 10
henkil�� v�hemm�n kuin t�ll� hetkell�. Nykyiset liikenneruuhkat poistuvat,
vaikka liikennem��r� on jo avaushetkell� 10 000 - 13 000 autoa vuorokaudessa.
Matka-aika lyhenee noin 10 minuuttia.
Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta edistet��n telematiikalla. Siihen
kuuluvat mm. muuttuvat nopeusrajoitukset, liikennekamerat, tunnelin
h�iri�nhallinta ja kaistaohjausj�rjestelm�. Muuttuvia nopeusrajoitusmerkkej�
tulee Kurkela - Muurla -v�lille 106 kappaletta.
Ymp�rist�n�k�kulma huomioon jo suunnitteluvaiheessa
Ymp�rist��n on panostettu l�hes kymmenesosa kokonaiskustannuksista.
Ymp�rist�haittoja on torjuttu mm. melusuojauksin ja maastomuotoilulla.
Sijainnilla, korkeusaseman valinnalla sek� istutuksilla edistet��n uuden tien
maastoon sulautumista. Hirvien kulkua ohjataan hirviaidoin ja erityissilloin.
Uuteen maastok�yt�v��n sijoitettu tie aiheuttaa tehdyist� toimenpiteist�
huolimatta ymp�rist�muutoksia. Toisaalta nykyisen valtatien 1 ja Salon
kaupunkiseudun tilanne paranee, kun suurin osa liikenteest� siirtyy
moottoritielle.
Vaativa hanke
Paimio-Muurla -moottoritieosuus on 35 kilometri� pitk�. Sen suunnittelu ja
hyv�ksyminen vei valitusprosesseineen aikaa noin 10 vuotta. Rakentaminen
aloitettiin 1997, mutta rakentamisaika venyi puuttuvien suunnitelmap��t�sten ja
alkuvaiheen liian pienen vuosirahoituksen t�hden. Rakentamisty�st� on vastannut
Tieliikelaitos, joka on jakanut ty�n noin 90 alaurakaksi. Kaikkiaan
ty�llisyysvaikutus on ollut l�hes 2000 henkil�ty�vuotta.
Turku-Helsinki valmis 2009
Parhaillaan tarjouslaskennassa on v�lin Lohja - Lohjanharju rakentaminen.
My�s viimeisen osuuden Muurla-Lohja rakentamisen tarjouskyselyn valmistelu on
aloitettu. Sen rahoittamisesta eduskunta teki periaatep��t�ksen vuoden 2002
talousarviossa. T�m�n hetken arvio on, ett� koko yhteysv�li Turku-Helsinki
voidaan avata liikenteelle vuonna 2009 ja osa t�st� noin vuotta aiemmin.
Lis�tietoja
Tiejohtaja Pekka Jokela, puh. 0400 524 195
E18 Muurla-Lohjanharju projektinjohtaja Matti Vehvil�inen,
puh. 0400 833 119
Tieinsin��ri Markus Salmi, puh. 0400 745 239
Lis�aineistoa: