17.11.2003
Puhemies Lipponen:
"T�ll�
moottoritiell� tulee olemaan suuri merkitys koko Etel�-Suomen elinkeinoel�m�lle"
Eduskunnan puhemies Paavo Lipponen puhui eilen 17.marraskuuta
Paimio-Muurla -moottoritieosuuden avajaisten yhteydess� pidetyss�
juhlaseminaarissa Salon ammattikorkeakoululla.
Puhemies Lipposen
puhe:
Suomen EU-integraation my�t� on
geopoliittinen liikkumatilamme selv�sti avartunut. Hieman yksin�isest� nurkassa
el�j�st� on tullut tasavertainen kansainv�lisen tason toimija sek� merkitt�v�n
uuden kaupallisen sillanp��aseman hy�dynt�j�.
T�st� ehk� odotuksetkin ylitt�v�st� tilanteesta huolimatta on suotuisan
talouskehityksen turvaaminen jatkossa eritt�in haastavaa. EU saa puolen vuoden
kuluttua runsaasti uusia j�senmaita. Vauraammat maat joutuvat yh� selvemmin
tukemaan k�yhempi�.
On my�s vain ajan kysymys, milloin maayhteydet Keski-Euroopasta Moskovan ja
Pietarinkin suuntiin saadaan nykyist� paremmalle tolalle. Kovin lyhyess� ajassa
t�m� kehitys ei v�ltt�m�tt� onnistu ja meid�n tulisikin kiirehti� saavuttamaan
etuly�ntiasemallamme pysyvi� pohjoisen ulottuvuuden etuja. T�llaisia ovat
esimerkiksi Ven�j�n kauppaan liittyvien kansainv�listen yritysten ja v�litt�vien
toimintojen sijoittuminen alueellemme.
Liikenne- ja viestint�sektorin Ven�j�-yhteisty�n painopistealueita ovat
viimeisen kymmenen vuoden ajan olleet mm. merenkulun ymp�rist�- ja
turvallisuusasiat, liikennev�yl�kysymykset, kuljetusten logistiikka, It�meren
alueen ulkomaankaupan kuljetusten ja logistiikan kehitt�misohjelma TEDIM sek�
yh� enenev�ss� m��rin viestint�alan yhteisty� Ven�j�n kanssa.
Liikenne- ja viestint�ministeri�n l�hialueyhteisty�n tavoitteena on luoda hyv�t
toimintaedellytykset Suomen ja l�hialueiden v�liselle liikenteelle, edist��
viestinn�n ja tietoliikenteen alalla tapahtuvaa kehityst� ja n�in tukea my�s
yleisemmin yhteiskunnan hyv�� kehityst� Suomen l�hialueilla. Liikenne on
l�hialueyhteisty�strategian mukainen prioriteettiala. Pohjoisen ulottuvuuden
toimintaohjelma antaa t�h�nkin hyv�t mahdollisuudet.
Perusedellytyksemme kansainv�lisess� kilpailussa eiv�t edelleenk��n ole parhaat
mahdolliset. On kaksi merkitt�v�� tekij��, jotka pit�� laskea "ei voida muuttaa"
-puolelle:
Ensinn�kin kuljetuset�isyydet eurooppalaisille p��markkina-alueille ovat pitk�t,
ja lis�ksi sijaitsemme maaliikenneyhteyksien kannalta kuin saarella. Logistiset
kustannukset Keski-Euroopan p��markkinoille ovat 2-3 -kertaiset siell� oleviin
kilpailijoihin n�hden. Toiseksi pitk� kylm� ja talvemme sitoo paljon energiaa
l�mmitt�miseen, lis�� rakennus- ja kuljetuskustannuksia sek� lyhent��
kasvukautta.
Luonnonoloja emme voi muuttaa, niiden kanssa on paras vain tulla toimeen ja
pyrki� hakemaan niist� positiivisiakin puolia. Et�isyys Euroopan syd�nalueilta
antaa meille tietyn rauhan, ja kunnon talvella on ainakin vapaa-ajan kannalta
hyv�tkin puolensa.
Monet viimeaikaisen talouskehityksen mittarit sijoittavat meid�t
jopa uskomattomalta tuntuvan korkealle. Suomi on World Economic Forumin tuoreen
kilpailukykytutkimuksen mukaan maailman kilpailukykyisin maa. Kansainv�lisen
kehityksen haaste kilpailukyvyllemme on saavutuksistamme huolimatta todellinen
ja ajankohtainen. Kilpailukyvyn ykk�sasioita ovat hyv� infrastruktuuri sek�
julkishallinnon, tutkimus- ja kehitt�mistoiminnan ja koulutuksen edist�minen.
Ilmeinen johtop��t�s on, ett� vaikka emme voikaan muuttaa er�it� luonnon
edellytyksi�, voimme kompensoida heikkouksiamme panostamalla erityisesti kahteen
asiaan: osaamiseen ja sujumiseen. Sujumisella tarkoitan niin liikenteen
kuin asioidenkin sujumista.
Osaamisen avulla voimme nostaa suomalaisten tuotteiden jalostusarvoa ja
innovatiivisuutta. Voimme tehd� tuotteidemme menestyksen v�hemm�n riippuvaksi
kuljetuskustannuksista tai halvemman ty�voiman maiden kilpailusta. T��ll�
Salossa tulee upeana esimerkkin� mieleen maailmanmenestyksemme tietotekniikan
alueella. Osaamisella voimme my�s alentaa monia kotimaisen el�misemme
kustannuksia � vaikkapa liikenteess� ja tienpidossakin.
Sujuminen on yh� selke�mmin tulossa sisun ja saunan rinnalle suomalaisen
toimintamallin tavaramerkiksi. Olemme monessa yhteydess� niitt�neet mainetta
hyvin� organisaattoreina ja toimintamallien suoristajina. Olemme maailman
ykk�si� kilpailukyvyn lis�ksi my�s hallinnon l�pin�kyvyydess� ja
korruptoitumattomuudessa.
Liikenteen sujuvuudella ja hyvin toimivalla liikennej�rjestelm�ll� voidaan
minimoida Suomen kilpailukykyhaittoja. Toimiva liikenne tukee talouden kasvua.
Kehitt�m�ll� liikenteen sujuvuutta ja tehokkuutta lis��mme ty�llisyyden ja
hyvinvoinnin kasvua, edist�mme my�s alueellisesti tasapainoista kehityst� sek�
parannamme ymp�rist�n tilaa.
Uuden teknologian mutkaton soveltaminen k�yt�nt��n on lis�nnyt yhteiskuntamme
tehokkuutta. Uusi teknologia avaa uusia mahdollisuuksia my�s liikenteess�, mutta
se kaipaa rinnalleen nykyaikaisia fyysisi� liikennev�yli�.
T�n��n on p�iv�nsankarinamme E18-tie ja sen t�rke�n osuuden valmistuminen. On
eritt�in t�rke��, ett� E18:n kehitt�minen nivellettiin jo Euroopan Unioniin
liittymisemme kynnyksell� osaksi laajempaa Pohjolan Kolmio -hanketta, joka
kattaa Pohjoismaat ja kaikki liikennemuodot. Hankkeen monipuolisuus mahdollisti
sen saamisen vuonna 1994 ns. Essenin listalle eli 14 t�rkeimm�n eurooppalaisen
liikenneinfrastruktuurihankkeen joukkoon.
Vaikkei EU:n rahallinen tuki Pohjolan Kolmion kehitt�miseen olekaan kovin suuri,
maksimissaan 10 %, on hanke tuonut Suomea merkitt�v�ll� tavalla EU:n kartalle,
ryhditt�nyt kotimaista p��t�ksentekoa ja auttanut meit� muiden EU-tason
kiinnostavien liikennehankkeiden edist�misess�. EU:n ja Ven�j�n mielenkiinto
Kolmion jatkeena olevan paneurooppalaisen k�yt�v�n 9 A kehitt�miseen Pietarin
kautta Moskovaan ja jopa pidemm�llekin on meille hyvin positiivista.
Koska EU on kohta saamassa uusia j�senmaita, arvioidaan my�s
prioriteettihankkeita uudelleen. Komissio onkin lokakuun alussa tehnyt uuden
liikenneverkkojen suuntaviivaehdotuksen, jossa koko laajentuvan yhteis�n
alueelle ehdotetaan 15 uutta hanketta. Meid�n kannaltamme kiintoisin niist� on
ns. �Merten moottoritiet� -kokonaisuus, joista yksi koskee It�meren aluetta.
Muita uusia Suomen aluetta koskevia hankkeita ohjelmaan ei ole tulossa, mutta
toisaalta Pohjolan Kolmio pysyy venyneest� aikataulustaan huolimatta mukana
priorisoitujen tukikohteiden listalla.
Uusina tavoiteaikatauluina ohjelmassa on Helsingin-Turun moottoritien osalta
vuosi 2010 ja Helsingin-Vaalimaan moottoritien osalta vuosi 2015.
Komissio on laatinut kasvua ja sis�markkinoiden hy�tyj� edist�m��n tarkoitettua
"pikaohjelmaa" varten esityksen niist� liikenteen TEN-hankkeista, jotka
ohjelmaan pit�isi liitt��. My�s Suomi on toimittanut omat ehdotuksensa
komissiolle. Jos Eurooppa-neuvosto p��tt�� joulukuussa "pikaohjelmasta", Suomi
edellytt��, ett� siihen sis�ltyy my�s suomalaisia liikennehankkeita. On
t�rke�t�, ett� "pikaohjelma" on maantieteellisesti tasapainoinen esitys.
T�ll� moottoritiell� tulee olemaan suuri merkitys koko Etel�-Suomen
elinkeinoel�m�lle. Euroopan kehityksen kannalta on t�rke�� kytke� Ven�j�
entist�kin tiiviimmin Euroopan unioniin. Laajeneva yhteisty� edellytt�� toimivia
liikenneyhteyksi�. Keski-Euroopan ja Ven�j�n v�liset tieyhteydet sek� Baltian
maiden satamayhteydet paranevat vuosi vuodelta. E18-tie on osa suurempaa
eurooppalaista kokonaisuutta. EU:n laajentuminen tulee It�meren alueella
merkitsem��n kiristyv�� kilpailua erityisesti maantieliikenteess� ja
merenkulussa.
E18-moottoritie Turusta Helsinki� kohti saa t�n��n upean jatkeen ohi hyvin
kehittyv�n Salon kaupunkiseudun ja sille parempaa kasvutilaa antaen. Sen sijaan
viel� puuttumaan j��v� moottoritieosuus ei ole l�htenyt toteutukseen toivotulla
vauhdilla.
Kynnysasiana pidettiin viel� ennen vuoden 2002 talousarvion laatimista valtion
rahoitusp��t�ksen aikaansaamista. Sen kynnyksen ylitt�misen j�lkeen vaikuttavat
asioiden kulussa saaneen tarkoitustaan suuremman roolin demokratiaan kuuluvat
hyv�t valitusmahdollisuudet sek� er��t luonnonsuojelulliset tavoitteet.
Jo kev��n hallitusohjelmaneuvotteluissa nousi esiin kasvava ongelma, joka
aiheutuu yhteiskunnallisesti merkitt�vien hankkeiden viiv�stymisest� valitusten
johdosta. Sama asia saattaa k�yd� kaikki valitusportaat useampaankin kertaan
l�pi tulemalla esiin eri suunnitelmavaiheissa tai -muodoissa.
Sinnik�s, kaikki keinot hyv�ksi k�ytt�v� vastustus voi olla ymm�rrett�v��, kun
jokin asia tulee yll�tyksen� ja sit� voi ep�ill� huonosti harkituksi. Turun ja
Helsingin v�lisess� moottoritiehankkeessa on kuitenkin hyv� muistaa, ett� ns.
Tarvontie Helsingin p��ss� valmistui jo 41 vuotta sitten. Lohjan kautta
menev�st� linjauksesta puolestaan p��tti liikenneministeri� perusteellisen
vaihtoehtotarkastelun j�lkeen vuonna 1990.
Ehk� monet pitiv�t hanketta silti viel� hyvin et�isen�, mutta Euroopan kehitys
on puhunut toista kielt�. Puhtaasti kotimaisinkin perustein voidaan kysy�, miksi
Turun yhteyden p��kaupunkiseudulle olisi j��t�v� eri aikakaudelle kuin Tampereen
ja Lahden seutujen.
Meid�n pit�� n�iss� asioissa etsi� viisautta sek� koettaa erottaa, mit� emme voi
tai halua muuttaa ja mit� taas voidaan muuttaa. Olemmeko onnistuneet yhdist�m��n
oikeusvaltion perusperiaatteet ja kansalaisten osallisuuden isojen liikenne- ja
rakennushankkeiden yhteiskunnalliseen merkitykseen?
Ajatus, ett� valitusten kohteena olevia hankkeita viet�isiin valituksista
piittaamatta eteenp�in, ei kuulu demokraattisen oikeusvaltion keinovalikoimaan,
mutta kuuluuko siihen my�sk��n kohtuuttomasti aikaa ja rahaa sy�v�
yhteiskunnallisten hankkeiden jarrutusmahdollisuus?
My�s kysymys liito-oravista tulisi saada rationaalisempiin puitteisiin. Alueen
liito-oravia on kartoitettu eritt�in yksityiskohtaisesti ja tielinjaan on tehty
jo useiden miljoonien eurojen arvosta muutoksia oravien elinymp�rist�jen
s��st�miseksi. Olemme kuitenkin tulleet tilanteeseen, jossa mik� hyv�ns�
linjausvaihtoehto on mahdollisuus torjua suojelusyin. T�m� ei koske vain
E18-hanketta, vaan sama uhka pilkottaa jo useammassakin kohteessa.
Uskon, ett� Turun ja Helsingin v�linen moottoritie on k�ytett�viss�mme vuoteen
2010 menness�. Valtiovalta tekee varmasti parhaansa puuttuvan osuuden
mahdollisimman nopean toteutuksen eteen.
Lopuksi haluan suunnata katseeni viel� Helsingin it�puolelle. Haminan
kaupunginvaltuuston viikon takainen p��t�s antaa edellytykset ohikulkutien
linjaukselle. Onhan kohtuutonta, ett� t�rkeimm�n kansainv�lisen tieyhteyden
liikenne vy�ryy katuverkossa kaupungin l�pi. My�s muilta osin tie olisi saatava
moottoritietasoon vuoteen 2015 menness� niin turvallisuuden kuin liikenteen
sujuvuudenkin takia. Toivottavasti parhaillaan k�sittelyss� oleva ns.
kasvualoite panisi hankkeeseen vauhtia valitsemalla Pohjolan Kolmion hankkeen
pika-aloituslistalle.
Valtiovallan puolesta kiit�n kaikkia uuden tien aikaansaamiseen osallistuneita
tahoja ja henkil�it�. Toivotan uudelle tielle onnea ja turvallista
liikenn�inti�. Toivotan onnea my�s niille ponnistuksille, jotka t�ht��v�t
E18-tien seuraavien vaiheiden toteuttamiseen.
Paluu