E18 -tie osa Euroopan kuljetusj�rjestelm�� Turun ja Helsingin v�linen
valtatie 1 (Eurooppatie 18) toimii osana maamme t�rkeint� kansainv�list�
yhteytt� Pohjolan Kolmiota, joka yhdist�� Pohjoismaat ja niiden p��kaupungit
toisiinsa, Ven�j�lle ja Keski-Eurooppaan. Se kuuluu EU:n priorisoimien
liikennehankkeiden joukkoon. Suomessa k�yt�v� k�sitt�� tie- ja ratayhteydet
Turusta p��kaupunkiseudun kautta it�rajalle. Siihen kuuluvat my�s t�rkeimm�t
satamamme, lentoasemamme ja meriyhteytemme.
E18-tien kehitt�minen voidaan nyt n�hd� tieverkkomme kehitt�misen
lippulaivaksi. Kun osuuden Paimio-Muurla yleissuunnitelman laatimista
k�ynnistettiin 1980-luvun lopulla, tilanne oli viel� toinen: moottoritien
tarpeesta kiisteltiin varsin laajasti ja suoranainen vastustus oli voimakasta.
Merkitt�v� my�nteinen muutos tapahtui, kun Pohjolan Kolmion kehitt�minen saatiin
jo Suomen EU:hun liittymisen yhteydess� 14 t�rkeimm�n liikennev�yl�hankkeen
joukkoon. T�m�n seurauksena my�s nyt avattava moottoritieosuus on saanut EU:n
tukea.
Moottoritie tarpeen liikenteellisten ongelmien vuoksi
Paimiosta Lohjanharjulle ulottuva kaksikaistainen nykyinen valtatie on
palvellut tienk�ytt�ji� Helsingin olympialaisista saakka. Kasvaneen liikenteen
tarpeisiin on vastattu liittymien parantamisella ja v�hent�misell� sek�
t�rkeimpin� edistysaskeleina ohituskaistoilla ja Salon ohikulkutiell�
1970-luvulla. Tultaessa 1990-luvulle tien pienimuotoinen geometria ja kasvaneet
liikennem��r�t alkoivat heikent�� haitallisesti liikenteen palvelutasoa ja
liittyminen p��tiehen hankaloitui. Erityisesti Halikon ja Salon kohdalla
paikallisen liikenteen vaatimat valo-ohjatut liittym�t ovat huonontaneet
pitk�matkaisen liikenteen tilannetta. Nyt liikenne on niin vilkasta, ett�
Paimion ja Salon v�lill� liikennevirta on p�iv�aikana jatkuvasti jonoutunutta.
Liikenteen vilkastumisen t�rke�n� paikallisena vaikuttimena on ollut Salon
seudun vire� ty�paikkakehitys. Turku-Salo -akselista onkin muotoutunut selke�
ty�ss�k�yntialue. Liikennem��r�t ovat kehittyneet Paimion it�puolella vuosien
90-94 tasosta n. 9000 autoa/vrk viime vuoden m��r��n 12 500 autoa/vrk. Salon
l�nsipuolella nykyliikenne on 15 000 autoa/vrk. Moottoritien avauduttua
seututieksi muuttuvalle vanhalle valtatielle on arvioitu j��v�n n. 2000 auton
vuorokausiliikenne. Vuoden 2020 ennusteliikenne moottoritiell� on Muurlan ja
Paimion v�lill� 12 000 - 17 000 autoa/vrk, joka saattaa viimeaikaisen kehityksen
perusteella ylitty�.
Liikenneturvallisuudeltaan ykk�stie kuuluu maamme vaarallisimpiin. Kuvan
t�st� antaa Paimio-Muurla -osuuden henkil�vahinkoon johtaneiden onnettomuuksien
m��r� v. 1998-2002: 88 kpl eli keskim��rin 17,6 kpl/vuosi. Erityisongelmana ovat
olleet Salon ohikulkutien liittym�t, joiden osuus em. vahingoista on ollut 15
kpl.
Ymp�rist�kysymykset vahvasti esill�
Ymp�rist�n�k�kohdat ovat nousseet jatkuvasti korostuen esille Turun-Helsingin
moottoritien suunnittelun edetess�. Paimio-Muurla -hankkeessa opeteltiin
erityisesti uudenlaisten luonnonymp�rist��n liittyvien ymp�rist�selvitysten
tekemiseen yleissuunnitteluvaiheessa. Pulmia aiheutti ymp�rist�vaikutusten
arviointimenettelyj� koskevan lains��d�nn�n voimaantulo juuri
tiesuunnitteluvaiheen k�ynnistyess�. T�m�n seurauksena hankkeelle tehtiin
aikaisemmat ymp�rist�selvitykset kokoava YVA-menettely, joka otettiin huomioon
tiesuunnitelmien vahvistamisvaiheessa.
Uudella moottoritieosuudella on ollut l�ht�kohtana sovittaa moottoritie
eritasoliittymineen ja risteyssiltoineen edustavaan lounaissuomalaiseen
perinnemaisemaan. Tie kulkee kohtisuoraan syv��n uurrettujen jokiuomien ja
jyrk�hk�jen kalliosel�nteiden poikki. Laaksoissa tien korkeusasema on alhaalla,
jotta penkereet eiv�t haittaisi maisemakuvaa ja toisaalta huonosti kantavien
pohjamaiden vuoksi. Laajoilla kallioalueilla tie on toisaalta pyritty
sijoittamaan mahdollisimman yl�s ylij��m�massojen v�ltt�miseksi. Uskelanjoen
kulttuurimaisema-alueen l�nsireunaan suunniteltiin yleissuunnitelmavaiheessa n.
35 metri� syv�� kallioleikkausta, joka ymp�rist�asioiden lis�arvon osoituksena
muutettiin jatkosuunnittelussa 435 m pitk�ksi tunnelipariksi.
Moottoritien ymp�rist�haittoja on lis�ksi torjuttu maisemasilloin, hirvien
erityissilloin, meluntorjuntatoimenpitein ja maastomuotoiluin. On kuitenkin
todettava, ett� uuteen maastok�yt�v��n sijoitettu moottoriv�yl� aiheuttaa n�ist�
huolimatta merkitt�vi� ymp�rist�muutoksia aikaisemmin vallinneeseen tilanteeseen
verrattuna. Toisaalta olosuhteet paranevat nykyisen valtatien l�heisyydess�
erityisesti Salon kaupunkiseudun kohdalla.
On arvioitu, ett� Paimio-Muurla -hankkeen ymp�rist�kustannukset ovat noin 8 %
kokonaiskustannuksista. Ymp�rist�kustannuksista merkitt�vimpi� ovat tunnelista
aiheutuva lis�kustannus, joka on noin 1,4 % rakennuskustannuksista, ja Halikon
l�ntisen ohikulkutien ymp�rist�kustannuksiksi laskettava noin 2,7 %:n osuus
rakentamiskustannuksista.
Suunnitteluun liittyv� yhteiskunnallisen ilmapiirin muutos n�kyi hankkeeseen
vaikuttavina valituksina ja niiden aiheuttamana p��t�sten voimaantulon
pitkittymisen�. Rakennust�iden alkaessa v. 1997 ty�t oli mahdollista k�ynnist��
vain Paimion alueella. Tiesuunnitelmien vahvistusp��t�ksest� oli tehty
korkeimpaan hallinto-oikeuteen 16 valitusta. Lainvoimaisia p��t�ksi� odoteltiin
noin vuoden ajan. Hankkeesta tehtiin my�s EU:hun ymp�rist�valitus, jonka
k�sittelyn Euroopan komissio kuitenkin lopetti lyhyeen, kun todisteita EU:n
ymp�rist�lains��d�nn�n rikkomisesta ei ollut l�ytynyt.
Liikenteelliset ja taloudelliset vaikutukset merkitt�vi�
Varsinais-Suomen kehityksen kannalta E18-moottoritien toteutuminen on
eritt�in t�rke�� ja kiireellist�. Seurauksena on maakunnan painoarvon kohoaminen
It�meren keskuksena ja Turun seudun aseman kehittyminen kaikki liikennemuodot
kattavana logistisena keskuksena.
Tienk�ytt�jille uusi Paimio-Muurla moottoritie tarjoaa sujuvan ja turvallisen
kulkuv�yl�n. Elinkeinoel�m�n kuljetusten taloudellisuus ja varmuus paranevat,
mutta t�rke�� on my�s vilkkaan ty�matkaliikenteen turvallisuuden parantuminen.
Moottoritien ansiosta liikenneonnettomuuksien on arvioitu v�henev�n yli
kolmanneksella ja samalla vakavuusasteen pienenev�n.
Korkeatasoinen telematiikkaj�rjestelm� edist�� moottoritien sujuvuutta ja
turvallisuutta. Mm. muuttuvien nopeusrajoitusmerkkien, tiedotusopasteiden ja
liikenteenseurantakameroiden sek� tunnelin h�iri�nhallintalaitteiden ja
kaistaohjausj�rjestelm�n avulla v�hennet��n onnettomuuksia ja parannetaan matka-
ja kuljetusaikojen ennustettavuutta.
Suunnitteluvaiheessa laaditut liikennetaloudelliset tarkastelut osoittivat n.
167 M� maksamaan tulevan Paimio-Muurla -osuuden hy�ty/kustannussuhteeksi 1,6 eli
hanke on liikennetaloudellisesti kannattava.
Muurla-Lohjanharju -osuus puuttuu viel�
Turusta Muurlaan ulottuva 63 km pitk� moottoritiejakso odottaa viel� 60 km:n
jatko-osuutta Lohjan kautta Lohjanharjulle, jotta koko Turku-Helsinki -v�li
saadaan moottoritieksi. Ty�t k�ynnistyv�t Lohjanharjulta Lohjalle tulevassa
vuodenvaihteessa ja t�m� ensi vaiheessa p��asiassa Lohjan ja p��kaupunkiseudun
v�list� liikennetarvetta palveleva osuus otetaan k�ytt��n vuoden 2005 lopussa.
Eduskunta on tehnyt periaatep��t�ksen my�s Muurla-Lohja -v�lin
toteuttamisesta vuoden 2002 budjetin yhteydess�, mutta tiesuunnitelman
hallinnollisten p��t�sten viel� puuttuessa rakentamisen aloituksen arvioidaan
tapahtuvan v. 2005. T�m�nhetkinen k�sitys koko Turku-Helsinki -moottoritien
valmistumisesta liikenteelle on vuosi 2009. Mahdollista on, ett� l�hell�
nykyist� valtatiet� Muurlasta Lahnaj�rvelle ulottuva jakso saadaan k�ytt��n
ainakin vuotta t�t� ennen.
Paluu