Tierakenteiden
tutkimusohjelma S4
TPPT -projekti
Tierakenteen suunnittelu- ja mitoitusj�rjestelm�
- TPPT - suunnitteluj�rjestelm�ss� kuvataan
ne menettelytavat ja esitet��n keinot, joita k�ytt�en tierakenne voidaan
kohdekohtaisesti suunnitella ja mitoittaa.
- Mitoitus luo edellytykset nykyist�
pitk�ik�isempien ja hallitusti k�ytt�ytyvien tierakenteiden tekemiselle.
Suunnitteluj�rjestelm� soveltuu sek� uusille teille ett� vanhojen teiden
perusparannuksessa. Ohjelman lopussa suunnitteluj�rjestelm� on valmis
otettavaksi koek�ytt��n.
Suunnitteluj�rjestelm�lle on ominaista, ett�
mitoitus tapahtuu paikkakohtaisilla tiedoilla ja parametreilla (liikenne,
ilmasto, pohjamaa, k�ytett�v�t rakennemateriaalit, vanhat rakenteet).
Mitoituksessa k�ytett�vien pohjamaata ja rakennemateriaaleja koskevien
parametrien m��ritys tapahtuu ensisijaisesti laboratoriokokeilla tai maastossa
teht�vin mittauksin ja tutkimuksin.
Tierakenteen yl�osan (p��llysteen) mitoitus
perustuu ns. mekanistis-empiiriseen malliin, jossa analyyttisen teorian mukaan
lasketut j�nnitykset ja muodonmuutokset yhdistet��n kent�ll� havaittuun
p��llysteen vaurioitumiseen. Routa- ja painumamitoituksessa k�ytet��n
analyyttist� mitoitustapaa.
TPPT:n suunnitteluj�rjestelm� on kuvattu
julkaisussa Tienrakenteen suunnittelu ja mitoitus. TPPT
-suunnitteluj�rjestelm�n kuvaus (pdf 1930k).
TPPT:n suunnitteluj�rjestelm� koostuu osista,
jotka esitetty Tierakenteen suunnittelu- ja mitoitusohjeissa:
17. Kuormituskest�vyysmitoitus. P��llysrakenteen v�syminen
(pdf 640k)
18. Tierakenteen routamitoitus (pdf 840k)
19. Tien painumaprofiilin laskenta pikselimallilla
(pdf 1246k)
20. P��llysrakenteen elinkaarikustannusanalyysi
(pdf 970k)
21. Mitoituksen l�ht�tietojen
hankkiminen (pdf 193k)
Suunnitteluj�rjestelm� sis�lt�� my�s
vaihtoehtoisten rakenneratkaisujen elinkaarikustannusten arviointimenettelyn.
Mitoitettujen rakenteiden elinkaarikustannuksiin perustuvat
taloudellisuusvertailut toimivat p��t�ksenteon tukena valittaessa kohteessa
toteutettavaa rakenneratkaisua.
TPPT -ohjelmassa laadittava
suunnitteluj�rjestelm� on tarkoitettu kestop��llysteisille (AB-, ABK-, SMA-
p��llysteet) tierakenteille. TPPT -suunnitteluj�rjestelm�n
kuormituskest�vyysmitoituksessa l�hdet��n siit�, ett� kestop��llysteen
paksuus on v�hint��n 80 mm. Kevytp��llysteiden (PAB-, SOP- p��llysteet)
mitoitusta kehitet��n erillisess� tiehallinnon
kevytp��llystetie-projektissa.
Suunnitteluj�rjestelm�n kuvausta t�ydent�v�t
menetelm�kuvaukset. N�m�
k�sittelev�t TPPT-suunnitteluj�rjestelm�n ja
mitoituksen l�ht�tietojen hankintaa. Esitett�v�t menetelm�t ja
menettelytavat on todettu k�ytt�kelpoisiksi k�yt�nn�n havaintojen ja
kokeiden perusteella.
Menetelm�kuvaukset
(pdf-tiedostoja)
- Pudotuspainolaitemittaus (PPL-mittaus)
(145k)
- Rakennekerrosmoduulien
takaisinlaskenta, j�nnitysten ja muodonmuutosten laskenta (82k)
- Liikennerasituksen laskeminen
(671k)
- Ilmastorasitus. Pakkasm��r�n ja
sulamiskauden pituuden m��ritys (360k)
- Roudan
syvyyden m��ritys (558k)
- Routanousukoe. Routimiskertoimen (SP)
kokeellinen m��ritys (1370k)
- Routimiskertoimen m��ritys
(567k)
- L�mm�njohtavuuden m��ritt�minen
(1105k)
- S�hk�inen vastusluotaus tien
painumalaskelman l�ht�tietojen hankkimisessa (1555k)
- Radiometrinen reik�mittaus
(3215k)
- Puristinkairaus CPTU
(4370k)
- L�p�isev�n kerroksen m��ritt�minen
painumalaskennan tarpeisiin (813k)
- Tien rakennekerrostutkimukset
(3362k)
- Routanousun ja painuman mittaus
(985k)
- Tien vauriokartoitus ja vaurioiden kuvaus
(515k)
- PTM-mittausten suoritus ja tulosten
hy�dynt�minen TPPT-suunnitteluj�rjestelm�ss� (954k)
Materiaalitutkimus
Tehdyist� materiaalitutkimuksista on laadittu
yhteenvetoraportti Tien rakennekerrosten
materiaalit. Tiehallinnon selvityksi� 66/2001 (pdf 980k). Julkaisu k�sittelee tien eri rakennekerrosten materiaaleja
- sitomattomat materiaalit,
- bitumilla sidotut materiaalit,
- komposiittimateriaalit ja
- sementill� sidottu moreenimurske.
|