Tiehallinto
T&K
S4 -alkusivu
TPPT -projekti
HVS-NORDIC
Muut projektit
Julkaisut
Lis�tietoja
More information
|
Tierakenteiden
tutkimusohjelma S4
TPPT -projekti
Koerakentaminen ja havaintotiet
Ohjelmassa on kokeiltu rakenneratkaisuja
k�yt�nn�n tienrakentamisen yhteydess� todellisissa liikenne- ja
ilmastorasituksissa. Yhteenveto koerakentamisen tuloksista ja havaintoteist� on
esitetty loppuraportissa TPPT
-koerakenteiden yhteenvetoraportti
(pdf 1400k) . Kohde- ja koerakenteiden tulokset on esitetty
kohderaporteissa. Raportit on listattu raporttiluetteloon
ja ne tulevat jakeluun my�hemmin.
TPPT-koerakenteet
Koerakentaminen |
Keh� III |
SMA + ABS + ABK, Maabetoni + lujite |
Keh� II |
AB (B-200)+ABS (Gilsonite)+SMA |
Jutikkalan eritasoliittym�
|
Paksu bituminen sidottu ABK (B-80), ABK
(B-25)
Komposiittirakenne,
Bitumistabilointirakenne, Maabetonirakenne |
Pt 12895 Nakkila |
Komposiittirakenne |
Mt 272 �mtt�� |
Lento- ja pohjatuhka tien
p��llysrakenteessa |
Vt 19 Sein�joki |
Komposiittirakenne |
Mt 661 Isojoki |
Bitumistabilointi, Raudoiteverkko |
Mt 718 V�yri |
Bitumistabiloitu p��llysrakenne |
Vt 5 Juva |
Sitomattoman murskeen koerakenteet (eri
murskelaatuja) |
Vt 4 Leivonm�ki |
Levennykset, lujitteiden k�ytt� |
Mt 595 Kiuruvesi |
Alusrakenteen homogenisointi +
stabilointi |
Mt 5950 Salahmi |
Alusrakenteen homogenisointi +
stabilointi |
Pt 18564 Rantsila |
Turverakenne ja ref. masuunihiekkarakenne |
Pt 18629 Temmes |
Raudoiteverkko, |
Vt 4 py�r�tie Temmes |
Turverakenne, LD-ter�skuonarakenne,
Geoprofiilirakenne, Raudoiteverkko (ref.) |
Kt 83 Pello |
Turverakenne, Massanvaihto (ref.) |
Kt 78 Ranua |
Turverakenne, Raudoiteverkko (ref.) |
Mt 941 M�nnikk�vaara |
Moreenin k�sittely + kuivatuksen
tehostaminen, Massanvaihto (ref.) |
Havaintotiet
Tausta
Tien rakenteellisen mitoituksen tavoitteena on
suunnitella tarkasteltavalle kohteelle mahdollisimman taloudellinen tierakenne.
Jotta t�m� voidaan toteuttaa, tarvitaan l�ht�tietoina luotettavat tien
kunnon muuttumisen ennustemallit, joiden avulla rakenteen kestoik�
m��ritet��n. Nykyisten mitoitusmenetelmien sek� ohjausj�rjestelmien
suurimpana puutteena ovat ep�tarkat mallit, joiden perusteella tien
vaurioituminen ja kestoik� lasketaan. T�m�n vuoksi Yhdysvalloissa 1987
k�ynnistetyss� SHRP:n (Strategic Highway Research Program) LTPP-projektissa
(Long-Term Pavement Performance) keskityttiin mm. tien rakenteelliseen kuntoon
vaikuttavien tekij�iden selvitt�miseen sek� uusien tien kunnon ennustemallien
kehitt�miseen.
Suomi osallistui muiden Pohjoismaiden (Ruotsi,
Norja, Tanska) ohella LTPP:n kansainv�liseen satelliittitutkimukseen
valitsemalla omalta tieverkoltaan tutkimukseen soveltuvia kohteita.
Havaintotiekohteet valittiin tieverkolta tilastollisen koesuunnittelun avulla,
jolla varmistettiin, ett� olemassa olevien riippuvuuksien l�ytyminen tien
vaurioitumismallien kehitt�miseksi on ylip��ns� mahdollista. Lis�ksi n�in
voitiin koe toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti. N�ist� kohteista
muodostui TPPT-projektin havaintotieaineisto.
Kohteet ja suoritetut mittaukset
Yhten� TPPT-tutkimuksen tavoitteena oli Suomen
olosuhteisiin soveltuvien teiden rakenteellisten vaurioitumismallien
kehitt�minen. T�t� tarkoitusta varten valittiin 18 kohdetta AB + kantava
(asfalttibetonip��llyste sitomattomalla alustalla) sek� 28 kappaletta 2AB +
kantava (uudelleenp��llystetty asfalttibetonip��llyste sitomattomalla
alustalla) rakenteita. Vuosien aikana on eri syist� kohteita poistunut
seurannasta siten, ett� t�ll� hetkell� seurattavien kohteiden lukum��r�
on 41 kappaletta.
Havaintoteilt� on ker�tty rakennetiedot
(p��llysteen paksuus, rakennekerrosten paksuudet) ja materiaalitiedot
(materiaalin�ytteet kustakin kerroksesta ja pohjamaasta). Lis�ksi kohteissa on
suoritettu pudotuspainomittaus (yksi tai kaksi kertaa) sek� vaurioinventointi
(tyyppi, m��r�, vaurion vakavuusaste) ja PTM-mittaus (tasaisuus- sek�
urasyvyystiedot) vuosittain 1991 l�htien.
Rakennekerrosten materiaalimoduulit
(p��llysteelle, sitomattomille kerroksille ja pohjamaalle) on takaisinlaskettu
Modulus-ohjelmalla jonka j�lkeen muodonmuutokset ja j�nnitykset on laskettu
BISAR monikerrosohjelmalla. My�hemmin muodonmuutokset onnistuttiin
m��ritt�m��n suoraan taipumasuppilosta neuraaliverkkotekniikan avulla.
Taulukossa on esitetty kohteiden osoitetiedot ja kartalla maantieteellinen
sijainti.
Kohde |
Koe alkoi |
Piiri |
Tie |
Tieosa |
Alku-
piste |
Loppu-
piste |
1 |
1991 |
1 |
25 |
16 |
5625 |
5775 |
2 |
1991 |
1 |
25 |
29 |
3095 |
3245 |
3 |
1991 |
1 |
1130 |
4 |
3955 |
4105 |
4 |
1991 |
1 |
115 |
1 |
2150 |
2300 |
5 |
1991 |
1 |
167 |
5 |
265 |
415 |
6 |
1991 |
1 |
186 |
13 |
1145 |
1295 |
7 |
1991 |
2 |
186 |
1 |
435 |
585 |
8 |
1991 |
2 |
194 |
3 |
3650 |
3800 |
9 |
1991 |
4 |
12 |
12 |
135 |
285 |
10 |
1990 |
4 |
54 |
2 |
3540 |
3690 |
11 |
1990 |
4 |
66 |
7 |
125 |
275 |
12 |
1990 |
4 |
66 |
7 |
1935 |
2085 |
13 |
1991 |
4 |
132 |
11 |
1310 |
1460 |
14 |
1992 |
4 |
285 |
1 |
2285 |
2435 |
15 |
1991 |
4 |
308 |
1 |
1170 |
1320 |
16 |
1990 |
4 |
324 |
2 |
2560 |
2710 |
17 |
1991 |
3 |
359 |
4 |
2800 |
2950 |
18 |
1990 |
3 |
387 |
9 |
3720 |
3870 |
21 |
1991 |
3 |
471 |
2 |
2040 |
2190 |
22 |
1990 |
3 |
471 |
3 |
1430 |
1580 |
24 |
1992 |
8 |
6 |
348 |
1130 |
1280 |
25 |
1991 |
8 |
73 |
1 |
340 |
490 |
26 |
1991 |
8 |
75 |
22 |
260 |
410 |
27 |
1991 |
8 |
486 |
4 |
3500 |
3650 |
28 |
1991 |
8 |
23 |
403 |
830 |
980 |
29 |
1991 |
8 |
77 |
32 |
3740 |
3890 |
31 |
1991 |
9 |
58 |
17 |
2905 |
3055 |
32 |
1990 |
9 |
637 |
3 |
985 |
1135 |
33 |
1990 |
9 |
637 |
4 |
440 |
590 |
34 |
1990 |
9 |
641 |
1 |
1870 |
2020 |
35 |
1991 |
10 |
19 |
16 |
90 |
240 |
36 |
1991 |
10 |
749 |
4 |
4030 |
4180 |
37 |
1991 |
12 |
28 |
14 |
2540 |
2690 |
38 |
1991 |
12 |
28 |
26 |
5165 |
5315 |
39 |
1991 |
12 |
86 |
15 |
2250 |
2400 |
40 |
1991 |
12 |
778 |
2 |
9790 |
9940 |
42 |
1991 |
12 |
86 |
18 |
3050 |
3200 |
43 |
1992 |
4 |
347 |
1 |
4170 |
4320 |
45 |
1992 |
12 |
22 |
30 |
4785 |
4935 |
46 |
1992 |
2 |
192 |
6 |
3980 |
4130 |
47 |
1992 |
12 |
8 |
414 |
4545 |
4695 |
Aineiston k�ytt�kohteet
Havaintotieaineistoa on hy�dynnetty seuraavissa
analyyseiss�/mallinnuksissa:
- TPPT-projektissa (kestoik�mallit, elinkaari
ja kuormituskest�vyysmitoitus)
- Tien rakenteellinen kunto-projektissa
- PARIS-projekti (EU:n nelj�s puiteohjelma)
- PAV-ECO-projekti (EU:n nelj�s puiteohjelma)
- Pohjoismainen SHRP-LTPP yhteisty�
Aineiston tulevaisuus
Aineiston avulla on pystytty luomaan tien
liikennekuormituskest�vyytt� ennustavat mallit (vaurioitumisen
alkamisajankohdalle ja kehittymisnopeudelle). Aineiston jatkoseuranta olisi
ensisijaisen t�rke�t�, jotta my�s eri kunnossapitotoimenpiteiden vaikutusta
kuvaavat mallit voitaisiin tulevaisuudessa kehitt��. Mallinnuksessa on t�h�n
saakka ollut ratkaisevaa VTT:n ja Ruotsin VTI:n v�linen yhteisty� aineistojen
yhteisk�yt�ss�. Kotimaisten havaintotiekohteiden lukum��r� ei yksin olisi
riitt�nyt edell� mainittujen mallien luomiseen. Siksi havaintotiekohteiden
lukum��r�n lis��minen olisi suositeltavaa, jotta tulevaisuudessa
p��st�isiin eroon ulkomaisen datan riippuvuudesta. |