Tierakenteiden
tutkimusohjelma S4
Muut projektit
Kevytp��llysteisten teiden projekti
Kevytp��llysteisten teiden vaurio- ja
mitoitusmenetelmien kehitt�minen -projektin tarkoituksena oli ker�t�
aineisto kevyt- ja ohutp��llysteisten teiden kunnon muutumisen mallintamiseksi
ja analysoida ker�ytynyt aineisto. Vaurioitumisen kannalta kriittisimpi�
tekij�it� ovat roudan aiheuttamat halkeamat sek� tien poikki- ja
pituussuuntainen ep�tasaisuus. Vaurioita aiheuttavat roudan lis�ksi my�s mm.
alusrakenteen painuminen ja liikennekuormitus.
Projektin lopputulokset on esitetty raporteissa 85/2000
ja 1/2002. Projektin yhteydess� on
laadittu my�s raportit 18/2000, 51/2000
ja 60/2000 (kaikki pdf-muodossa).
Tierakenteen
vaurioituminen ja tiest�n kunto
Laaditaan selkokielinen kuvaus tierakenteen
k�ytt�ytymisest� ja vaurioitumisesta.
Raportin p��kohdat ovat:
- tierakenne
- kuormitustekij�t
- tierakenteen toiminnan perusteet
- rakennekerrosten ominaisuudet
- tierakenteen vaurioituminen
- erilaisten tierakenteiden vaurioituminen
- p��llystetyn tiest�n kuntotila
- yhteenveto ja johtop��t�kset
Raportti valmistuu huhtikuussa 2002. Sen laatii
Oulun Yliopiston Rakentamisteknologian
tutkimusryhm�.
Vuonna 2001 valmistuneen tiest�n kuntotilaa
k�sittelev�n ty�raportin P��llystetyn tiest�n mitattu kunto (82/2001,
pdf) havaintoja ovat
mm.
- p��llystetty tiest� on nykyisell��n
keskim��rin kohtuullisen hyv�ss� kunnossa
- varsinkin alemmalla tieverkolla on hyvin
heikkokuntoisia tieosuuksia
- p��llysteiden pintavauriot ovat yleisi� ja
niiden m��r� on lis��ntym�ss�
- pituus- ja poikkisuuntaisten halkeamien
m��r� on suuri
- tiest�n kuntoa ei pystyt� pit�m��n
nykytasolla jos k�ytet��n vain kevyit� korjaustoimenpiteit�
- yll�pito- ja korjauskustannusten tarve tulee
kasvamaan johtuen lis��ntyvist� vaurioista
Temmeksen instrumentoitu koetie
Temmeksen koetiekohteessa on mitattu
liikennekuormitusten tierakenteeseen aiheuttamia vasteita ja
ymp�rist�olosuhteita vuodesta 1997 l�htien. Kes�ll� 2000 kohteeseen
asennettiin laser-et�isyydenmittaukseen perustuva ajotapamittausj�rjestelm�..
Tarkasteltavaksi vasteeksi valittiin
suodatinkerroksen yl�osasta mitattu pystysuora paine. Paineet voitiin
yksil�id� ajoneuvo- ja akseliryhm�kohtaisesti. Tietokantaan koottiin yli
22 000 raskaan ajoneuvon tulokset. Tietokannan pohjalta mallinnettiin eri
tekij�iden vaikutukset paineisiin ja m��ritettiin menetelm�, jolla voidaan
laskea akselimassa. Tulosten perusteella on mahdollista kehitt��
painemittaukseen perustuva edullinen ja toimintavarma akselimassojen
m��ritysj�rjestelm�. T�m�n ty�n tuloksena saatu tietokanta antaa hyv�n
pohjan monien erilaisten tierakenteen toimintaan liittyvien tekij�iden
tarkasteluun. Mittausten avulla voidaan esimerkiksi selvitt�� eri tekij�iden
vaikutuksia koetiekohteessa mitattuihin kriittisiin vasteisiin ja sit� kautta
vaurioitumiseen.
(Esittelykalvot
pdf-sivuina, pdf 1190k))
Temmeksen koetiet� on k�sitelty raporteissa
REFLEX ter�sverkkoprojekti
REFLEX tarkoittaa
EU-rahoitteista T&K -projektia, joka selvitt�� ter�sverkkojen k�ytt��
tien kestoi�n pident�j�n� sidotussa tai sitomattomassa
p��llysrakennekerroksessa. Selvitys keskittyy kuormituskest�vyyskysymyksiin
kuten urautumiseen ja kantavuuteen sek� lis�ksi mm. heijastehalkeiluun.
Projektissa on osapuolia Suomesta, Ruotsista,
Saksasta ja Italiasta. Projektin yhteydess� on tehty varsin laajat
laboratoriotutkimukset sek� koetiet Ruotsiin, Italiaan ja Saksaan. Nyt on
k�ynniss� rakenteen toiminnan mallintaminen ja mitoitusmenettelyn luominen.
Reflex-projektista on saatavissa lis�tietoa Cordis-sivuilta
Projektin tuloksia tullaan julkaisemaan Ruotsin
V�g- och transportinstitutin (VTI) sivuilla
www.vti.se
Rakenneideakilpailu
Vuoden 1995 aklussa j�rjestettiin ideakilpailu
"kest�v�n kehityksen tierakenteet"., jonka tarkoituksena oli
l�yt�� uusia ideoita rakenne- ja materiaaliratkaisuista. Vastausten
arvosteluperusteina olivat taloudellinen merkitt�vyys sek� kest�v�n
kehityksen edist�minen ja lis�ksi idean uutuus, k�ytt��noton
mahdollisuudet, tekninen toimivuus ja ymp�rist�vaikutukset. Tulokseksi saatiin
128 kilpailuehdotusta, mutta uusien kilpailukykyisten ehdotusten l�yt�minen
oli vaikeaa. Kilpailun toinen palkinto jaettiin kolmelle ehdotukselle. Varsinkin
voittaneita ideoita pyrittiin tutkimaan ja kehitt�m��n projektin yhteydess�.
Ehdotuksia on kuvattu julkaisussa Kest�v�n
kehityksen tierakenteet - ideakilpailu. Tielaitoksen selvityksi� 58/1995.
Uusien ideoiden k�ytt�kelpoisuutta on
selvitetty ja tutkimuksista on julkaistu useita raportteja.
Kilpailussa palkittiin seuraavat ehdotukset:
1. Pertti Nieminen ja Seppo Salmenkaita.
Py�re�t pallerot eli moreenista stabiloitavien pellettien valmistaminen.
2. Ragnar Wikstr�m ja Markku Niva. Keinolouhe.
Savesta, moreenista ja sementist� valmistettavat laatat, jotka rikotaan
rakennusmateriaaliksi.
2. Jouko T�rnqvist. Latistuminen kuriin.
Lujitteiden k�ytt� tien muodon s�ilytt�miseksi.
2. Jouko T�rnqvist. Puunaulaus.
Harvennusrankojen tai pajujen k�ytt� maan vahvistamiseen.
Lis�ksi lunastettiin kaksikymment�kolme muuta
ehdotustajoissa k�siteltiin mm. tien p��llysteen alla olevien kerrosten
tekemist� turpeesta ja muista heikkolaatuisista materiaaleista, puusta.
teollisuuden uusio- ja sivutuotteista. Luonnonmateriaalien tehokkaampaa
k�ytt�� on ehdotusten pohjalta mahdollisuus edist�� my�s teollisten
tuotteiden j�rkev�ll� k�yt�ll�. Kilpailuun j�tetyill�
menetelm�ehdotuksilla voidaan parantaa savipehmeikk�jen rakentamista ja roudan
rikkomia teit�. Lunastettujen joukkoon p��siv�t my�s kilpailun
mielikuvituksellisimmat ideat tien tekemisest� superlujista aurinkopaneeleista
ja eroikoiskevyiden mineraalikuorikoiden valmistuksesta.
Painumalaskentakilpailu ja painumakoepenkereet
Tielaitos j�rjesti vuosina 1997-1999
kansainv�lisen painumalaskentakilpailun, jossa teht�v�n� oli laskea
savikolle rakennettavan koepenkereen painumat, siirtym�t ja maaper�ss�
tapahtuvat huokospaineen muutokset. Kilpailussa oli sarjat erikseen
perinteisille ja uusille laskentamenetelmille. Painumalaskentakilpailua ja
koepenkereen yhteenveto on esitetty julkaisussa Haarajoen
koepenkereen painumalaskentakilpailu. Loppuraportti (pdf). Mittaushavaintoja on esitelty Tiehallinnon
Internet-sivuilla sek� Suomen Geoteknillisen Yhdistyksen kotisivuilla
www.sgy.fi sek� lyhyesti englanniksi
Finncontact-lehden kotisivuilla www.tiehallinto.fi/finncontact.htm
lehden numerossa 2/01
Teht�v�
Kilpailun tavoitteena oli geoteknisten laskentamenetelmien tason
parantaminen ja uusien laskentamenetelmien k�ytt�kelpoisuuden testaaminen
k�yt�nn�n mitoituksessa. Teht�v�n� oli arvioida Uudellamaalla
J�rvenp��n Haarajoelle rakennetun koepenkereen painumia, huokospaineita ja
sivusiirtymi� kahden vuoden ajalta rakentamisen j�lkeen.
Koepenger
Koepenger rakennettiin kilpailuvastausten luovuttamisen j�lkeen elokuussa
1997. Kolme metri� korkean penkereen toinen puoli rakennettiin maanvaraisena ja
toinen puoli tehtiin pystyojitetun maapohjan varaan painumien nopeuttamiseksi.
Mittauksia tehtiin kahden vuoden ajan elokuuhun 1999 ja niit� on jatkettu
kilpailun p��ttymisen j�lkeenkin.
Kilpailun vaiheet
Laskentakilpailussa oli kaksi vaihetta: Ensimm�isess� vaiheessa
kilpailijoilla oli k�ytett�viss��n tavanomaisia tiensuunnittelussa
k�ytett�viss� olevia pohjatutkimustuloksia kuitenkin niin, ett�
�dometrikokeiden tuloksia oli paljon tavanomaista enemm�n. Ensimm�isess�
vaiheessa kilpailijat laskivat vain painumia. Toisessa vaiheessa kilpailijoille
annettiin my�s kolmiakselikokeiden tuloksia numeeristen menetelmien k�yt�n
mahdollistamiseksi. Painumien lis�ksi kilpailijoiden oli toisessa vaiheessa
laskettava my�s sivusiirtymi� ja huokosvedenpaineita.
Painumat
Kahdessa vuodessa koepenkereen maanvarainen osa painui enimmill��n 37,2 cm
ja pystyojitetun osan suurin painuma oli 63.3 cm. Ensimm�isen vaiheen
hyv�ksytyiss� vastauksissa (seitsem�n ty�ryhm��) lasketut maksimipainumat
vaihtelivat maanvaraisella osalla 10 - 50 cm v�lill� ja pystyojitetulla osalla
40 - 180 cm v�lill�. Toisen vaiheen viidess� vastauksessa vastaavat lasketut
painumat olivat maanvaraisella osalla 10 - 90 cm ja pystyojitetulla osalla 30
� 120 cm. Varsinkin pystyojitetun osuuden painumia olivat l�hes kaikki
kilpailijat arvioineet paljon toteutuneita suuremmiksi.
Toisessa vaiheessa laskijoiden arvioimat
huokosvedenpaineet poikkesivat toisistaan jopa 50 kPa, eik� laskentatuloksia
voida pit�� kovinkaan onnistuneina varsinkaan maanvaraisen penkereen alla.
Pystyojitetun penkereen alla huokosvedenpainelaskelmien tarkkuus oli
kohtuullinen. Sivusiirtymien kehittyminen laskettiin penkereen ja maan
rajapinnasta, ja mitatut siirtym�t olivat pieni�. Er��t kilpailijat osasivat
arvioida sivusiirtymien kehittymisen melko tarkasti.
Koepenkereen mittauksia jatketaan edelleen ja
erinomaisia mittaustuloksia on k�ytetty sek� tullaan k�ytt�m��n
kansainv�lisestikin hyv�ksi painumalaskennan ja maan mekaanisen mallintamisen
testaamisessa.
Painumalaskentakilpailun tulokset
Kilpailuosa 1. (ensimm�isen vaiheen
painumat)
1. Nimimerkki R�m�ryhm�
dipl.ins. Antti Junnila, Innogeo Oy
dipl.ins. Hari M�kel�, Innogeo Oy
dipl.ins. Markku Aaltonen,
2. Nimimerkki Benedictus
Dipl.ins. Jaakko Heikkil�
3. Nimimerkki Hutiko
Dipl.ins. Esa Juntunen, Geobotnia Oy
Kilpailuosa 2. (Ensimm�isen vaiheen
parhaat laskelmat)
1. Nimimerkki Co&Co
Dipl.ins. Osmo Korhonen, Helsingin kaupungin Geotekninen Osasto
Dipl.ins. Juha Korpi, Helsingin kaupungin Geotekninen Osasto
Kilpailuosa 3. (toisen vaiheen painumat)
1. Nimimerkki Benedictus
Dipl.ins. Jaakko Heikkil�
2. Nimimerkki Arne Saknussem
Prof. Frits van Tol, Delft University of Technology
Mr. Wout Roere, Delft University of Technology
Mr. Arjen Kort, Delft University of Technology
3. Nimimerkki YZCT
Dr. Jian-Hua, Hong Kong Polytechnic University
Prof. James Graham, University of Manitoba, Canada
Mr. Guofu Zhu, Hong Kong Polytechnic University
Kilpailuosa 4. (Toisen vaiheen parhaat
laskelmat)
1. Nimimerkki Arne Sakussem
Prof. Frits van Tol, Delft University of Technology
Mr. Wout Roere, Delft University of Technology
Mr. Arjen Kort, Delft University of Technology
Ymp�rist�geotekniikkaprojektin tulosten
hy�dynt�minen
Ymp�rist�geotekniikkaprojektissa julkaistuja
Tekesin ja VTT:n julkaisuja on pyritty k�ytt�m��n
hy�dyksi TPPT-projektissa.
T�llaisia julkaisuja ovat mm.
Uusiotuotteiden maarakennusk�yt�n edellytt�m�t
tutkimukset laboratoriossa ja kent�ll�. VTT. Tutkimusraportti 278. Espoo
1995.
Ylij��m�maiden ja kivihiilivoimalaitosten
sivutuotteiden hy�tyk�ytt� maarakentamisessa. Tekes. Teknologiakatsaus
70/99. Helsinki 1999
Lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen
korroosioselvitys. Tekes. Teknologiakatsaus 71/99
Saastuneiden maiden tutkiminen ja kunnostus.
Tekes. Teknologiakatsaus 47/96. Helsinki 1996
Standardoidut liukoisuustestimenetelm�t
maarakentamisessa hy�tyk�ytett�vien materiaalien ymp�rist�testauksessa.
VTT Tiedotteita 1801. Espoo 1996.
Maarakentamisen elinkaariarviointi. VTT
Tiedotteita 1962. Espoo 1999.
Tekesin julkaisusarjoissa painetut julkaisut ovat
tilattavissa verkkosivuilta osoitteesta www.tekes.fi
Postiosoite: Tekes, (Kyllikinportti 2) PL 69, 00101 HELSINKI, puhelin 010 521
51, asiakasneuvonta s�hk�postitse [email protected].
VTT:n julkaisuja myy VTT Tietopalvelu, PL 2000, 02044 VTT. Puh. 09-456 4404,
faksi 09-456 4374. |