MUU OHJAUS |
97/20/Htl/30 |
|
VASTAANOTTAJA |
|
ASIARYHMÄ |
SÄÄDÖSPERUSTA |
KORVAA/MUUTTAA |
|
KOHDISTUVUUS |
VOIMASSA |
|
ASIASANAT |
TIEHANKKEIDEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTI, OHJE SUUNNITTELIJOILLE Sisällysluettelo | Ympäristösivu | Ohjejulkaisut | Tiehallinnon etusivu Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä edellyttää, että hankkeesta vastaava on riittävästi selvillä hankkeen ympäristövaikutuksista. Erikseen määritellyissä hankkeissa on sovellettava lain mukaista arviointimenettelyä. Laki edellyttää ympäristövaikutusten arviointia myös viranomaisten valmistelemissa suunnitelmissa ja ohjelmissa. Tämä ohje koskee ympäristövaikutusten arviointia kaikissa tiehankkeissa. Ohjeessa kuvataan vaikutusten arvioinnin periaatteet ja vaiheittainen eteneminen. Ohjeen tavoitteena on edesauttaa monipuolista ja moniarvoista suunnittelua sekä päätöksentekoaineiston laadintaa ja mahdollistaa ihmisen, luonnon, talouden ja kulttuurin kannalta kestävien ratkaisujen tekeminen. Ohje korvaa vuonna 1992 annetun Ympäristövaikutusten arviointimenettely tiehankkeiden suunnittelussa -ohjeen. Johtaja Jukka Isotalo
Apulaisjohtaja Pauli Velhonoja
LISÄTIETOJA JAKELU/MYYNTI Tiedoksi: Alkusanat Tielaitoksen ensimmäinen ohje ympäristövaikutusten arvioinnista julkaistiin vuonna 1992. Se perustui valmisteilla olleeseen lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä. Tämän uuden ohjeen pohjana on usean vuoden kokemus arvioinnista ja kaksi vuotta lain soveltamista. Ohjeen on laatinut MMM Seija Korhonen. Työtä on avustanut ryhmä, johon ovat kuuluneet MMM Elina Hellstén, arkkitehti Anders HH Jansson, DI Martti Piiroinen, DI Maarit Saari ja DI Niilo Tykkyläinen. Ohjetyötä ovat pohjustaneet keskustelut tiepiirien suunnittelijoiden, ympäristöasiantuntijoiden ja konsulttien kanssa. Sisällöstä on keskusteltu ja sitä ovat kommentoineet edellisten lisäksi ympäristöministeriön, liikenneministeriön, Suomen ympäristökeskuksen, alueellisten ympäristökeskusten ja Suomen Luonnonsuojeluliiton edustajat. Helsingissä maaliskuussa 1997 Tielaitos
Sisältö 1 YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINNIN LÄHTÖKOHDAT 3 VAIKUTUSTEN ARVIOINTI ERI SUUNNITTELUVAIHEISSA
3.2 Suunnittelun vaiheet 4 YVA -YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY
4.2 YVA:n ajankohta tiensuunnittelussa 4.3 YVA:n valmistelu 4.4 YVA:n eteneminen 4.5 YVA päätöksenteossa 5 YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINNIN OSATEHTÄVÄT
5.2 Suunnittelu
5.2.2 Vaihtoehtojen vertailu 5.2.3 Suunnitelman tarkentaminen 5.4 Rakentaminen ja sen jälkeiset toimet Liite 1: Suojelualueet, valtioneuvoston vahvistamat suojeluohjelmat ja suojellut luontotyypit Liite 2: YVA-laki ja asetus, tielain 25 a § Liite 3: Laki vesilain muuttamisesta 1 Ympäristövaikutusten arvioinnin lähtökohdat
YVA = Ympäristövaikutusten arviointimenettely YVAL = Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä YVAA = Asetus ympäristövaikutusten arviointimenettelystä
Ympäristövaikutusten arvioinnin tarkoitus Ympäristövaikutusten arvioinnin tarkoituksena on selvittää ja arvioida hankkeen ja sen vaihtoehtojen keskeiset ympäristövaikutukset ennen päätöksentekoa. Ympäristövaikutusten arviointi on osa suunnitteluprosessia. Ympäristövaikutukset, liikenteelliset ja taloudelliset vaikutukset ovat perustana, kun muodostetaan näkemys hankkeen kokonaisvaikutuksista. Laki määrittelee ympäristövaikutusten arviointia Tielain 10§ mukaan tie on sijoitettava ja tehtävä siten, että tien ja liikenteen ympäristölle aiheuttamat haitat jäävät mahdollisimman vähäisiksi /5/. Vuonna 1994 voimaan tullut laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä täsmensi ympäristövaikutusten selvittämisen velvoitetta /1/. Lain laatimisen pohjana on ollut EY:n direktiivi ympäristövaikutusten arvioinnista /2/. YVA moottoriväylien vaikutusten arviointiin Jos hanke saattaa aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia, liitetään suunnitteluun ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA). Tiehankkeista menettely koskee moottoriteitä ja moottoriliikenneteitä (YVAA 5§). Ympäristöministeriö voi lisäksi päättää YVA:n piiriin tulevista muista hankkeista. YVA-käsitettä käytetään selvyyden vuoksi vain silloin, kun sovelletaan lakisääteistä arviointimenettelyä. Muidenkin hankkeiden ympäristövaikutukset selvitetään Hankkeesta vastaavan on oltava riittävästi selvillä muidenkin kuin YVA-hankkeiden ympäristövaikutuksista (YVAL 25§). Ympäristövaikutukset selvitetään kaikkien tiehankkeiden suunnittelussa. Selvitysten laajuus ja sisältö riippuvat hankkeesta ja suunnitteluvaiheesta. Selvitykset tarkentuvat asteittain suunnittelun edetessä. Ympäristövaikutusten arvioinnin periaatteet Tässä ohjeessa tarkoitetaan ympäristövaikutusten arvioinnilla sekä YVA-menettelyä että ympäristövaikutusten selvittämistä muissa hankkeissa. Tietoa ympäristövaikutuksista tarvitaan sekä suunnittelun aikana että päätöksenteossa. Haitallisia vaikutuksia vältetään ja vähennetään jo vaihtoehtojen muodostamisvaiheessa. Muodostettujen vaihtoehtojen ympäristövaikutukset arvioidaan ja kirjataan suunnitelmaraporttiin päätöksentekoa varten. Ympäristövaikutusten arvioinnin tärkeimmät periaatteet ovat seuraavat :
Ohjelmien ja suunnitelmien ympäristövaikutusten arviointi Ympäristövaikutukset arvioidaan myös sellaisten viranomaisten valmistelemien ohjelmien ja suunnitelmien yhteydessä, joiden toteuttamisella saattaa olla merkittäviä ympäristövaikutuksia (YVAL 24§). Tällaisia ohjelmia ja suunnitelmia ovat mm. tienpidon 10-vuotissuunnitelma sekä toiminta- ja taloussuunnitelmat. Ohjelmissa tarkasteltavat asiat ovat hanketasoa laajempia. Tämä tekee mahdolliseksi erilaisten toimintalinjavaihtoehtojen muodostamisen, niiden vaikutusten hahmottamisen ja myös useiden hankkeiden yhteisvaikutusten arvioinnin. Valtioneuvosto antaa ohjelmien ja suunnitelmien vaikutusten arvioinnista tarkempia ohjeita /3/. Kansainvälinen arviointimenettely Kansainvälinen arviointimenettely voi tulla kyseeseen esimerkiksi rajan läheisyyteen tai rajan yli ulottuvissa tie- tai siltahankkeissa. Kansainvälistä arviointimenettelyä sovelletaan, mikäli kyseisen YVA-hankkeen ympäristövaikutukset ulottuvat valtion rajojen ulkopuolelle (YVAL 14§). Suomea velvoittavat kansainväliset sopimukset edellyttävät, että tällaisten hankkeiden vaikutusten arviointi järjestetään yhteistyössä sen valtion kanssa, joihin vaikutukset kohdistuvat /4/. Ympäristöministeriö huolehtii arviointiin liittyvistä ilmoitus- ja neuvottelutehtävistä. alkuun2 Ympäristövaikutukset Ympäristövaikutukset ovat hankkeen välittömiä tai välillisiä vaikutuksia ihmisiin, luontoon, yhdyskuntiin ja yhteisöihin, maisemaan ja kulttuuriperintöön sekä luonnonvarojen hyödyntämiseen. Tielaitoksen hankkeissa käytetään seuraavaa vaikutusten jäsentelyä: Vaikutukset ihmisiin ja yhteisöihin
Vaikutukset yhdyskunnan kehitykseen ja maankäyttöön
Vaikutukset luontoon
Vaikutukset luonnonvarojen kestävään käyttöön Ympäristövaikutuksia tarkastellaan tiettynä ajanjaksona ja tietyllä vaikutusalueella, jotka määritellään suunnittelun alussa. Suunnittelussa otetaan huomioon koko tien elinkaaren, suunnittelun, rakentamisen ja käytön aikaiset vaikutukset. Käytön aikaisiin vaikutuksiin kuuluvat tien sekä liikenteen ja kunnossapidon vaikutukset. Arvioinnin kohteena ovat välittömät ja välilliset sekä yhteisvaikutukset. Välittömät, välilliset ja yhteisvaikutukset voivat olla luonteeltaan
Yleensä arvioidaan vain sellaisia vaikutuksia, jotka ovat merkittäviä suunnittelun aikana tehtävien valintojen kannalta ja toteutettavasta vaihtoehdosta päätettäessä. Lisäksi selvitetään vaikutuksia, joista ollaan epävarmoja. Merkittäviä ovat yleensä laaja-alaiset, pitkäaikaiset ja palautumattomat vaikutukset. Välittömät vaikutukset Välilliset vaikutukset Välillisiä vaikutuksia ovat mm. kasvupaikkatyyppien muuttuminen, yhtenäisten luontokokonaisuuksien pirstoutumisen seuraukset, maankäytön ja toimintojen muutokset tien varressa ja maan arvon muutokset. Yhteisvaikutuksia ovat
Tien aiheuttamat vaikutukset ihmisten arkielämään ovat usein yhteisvaikutuksia. Melu, pakokaasupäästöt, estevaikutukset, maisemassa tapahtuvat muutokset ja yhdyskuntarakenteen muutokset voivat yhdessä vaikuttaa huomattavasti elinoloihin ja viihtyisyyteen. 3 Vaikutusten arviointi eri suunnitteluvaiheissa Ympäristövaikutukset selvitetään kaikissa suunnitteluvaiheissa. Tiedot vaikutuksista tarkentuvat suunnittelun edetessä. Tarveselvityksessä selvitetään ennen kaikkea ympäristön asettamat reunaehdot. Yleissuunnittelussa selvitetään vaihtoehtojen vertailun kannalta olennaiset vaikutukset. Tiesuunnittelussa keskitytään haitallisten vaikutusten ehkäisemiseen ja lieventämiseen. Rakennussuunnitelmassa suunnitellaan haittojen ehkäisemisen ja lieventämisen toteutus ja minimoidaan rakennustyön aiheuttamat haitat. Kuva: Ympäristövaikutusten arviointi eri suunnitteluvaiheissa (262k)
3.1 Arvioinnin laajuus Ympäristöselvitysten laajuus määritellään hankekohtaisesti. Selvitysten laajuuteen vaikuttavat seuraavat tekijät: Haitalliset ympäristövaikutukset Jos merkittävien haitallisten vaikutusten todennäköisyys on suuri, on selvitysten oltava laajat. Suunnittelualueen luonne Tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä ovat vaikutukset yleensä merkittäviä ja selvitykset laajoja. Perinteiset kylät ovat yleensä arvokkaita kulttuuriympäristöjä, jolloin ympäristövaikutuksiakin on selvitettävä tavallista laajemmin. Luonnonympäristöön sijoittuvan hankkeen ympäristövaikutuksia selvitetään laajasti, mikäli vaikutusalueella on lukuisia arvokkaita kohteita tai ympäristöä ei tunneta hyvin. Hankkeen koko Suuret ja keskikokoiset hankkeet aiheuttavat yleensä merkittäviä ympäristövaikutuksia ja vaikutusten selvittäminen vastaa vaatimustasoltaan usein YVA-hanketta. Pienissä hankkeissa voidaan tavallisesti rajautua muutaman tärkeän vaikutuksen selvittämiseen. Ristiriidat Mikäli hankkeesta ja sen vaikutuksista vallitsee erilaisia, selkeän ristiriitaisia näkemyksiä, on hankkeen ympäristövaikutuksia aihetta selvittää laajasti.
3. 2 Suunnittelun vaiheet Tarveselvitys
Tarveselvityksen tavoitteet tukeutuvat ohjelmatasolla asetettuihin ympäristötavoitteisiin, kuten tienpidon ohjelmien tavoitteisiin ja Tielaitoksen ympäristötavoitteisiin /13,14/. Tarveselvityksessä selvitetään myös muut ympäristön asettamat olennaiset reunaehdot. Tarveselvityksessä hahmotetaan kehittämistarpeiden pohjalta mahdolliset toimenpiteet, ottaen huomioon myös muiden liikennemuotojen kehittämisen vaikutukset. Vaikutusten selvittämisen kannalta on tärkeää, että muodostetaan selkeitä toimenpidevaihtoehtoja. Tutkitaan, minkälaisin toimin kehittämistarpeet voidaan tyydyttää ympäristön kannalta parhaalla tavalla. Työ pohjautuu yleensä olemassaolevaan tietoon, eikä maastoselvityksiä tehdä. Tässä vaiheessa selvitetään, onko hanke YVA-menettelyn alainen yleissuunnittelussa. Näkemykset hankkeesta, sen vaihtoehdoista ja vaikutuksista kartoitetaan vuoropuhelun avulla. Mikäli hankkeen tarpeellisuutta tutkitaan tieverkkosuunnittelun tai muiden tiestöä koskevien selvitysten yhteydessä, selvitetään ympäristövaikutukset yhtä lailla näiden yhteydessä. Tarveselvityksessä tutkitaan tiejakson lyhyen ja pitkän aikavälin kehittämistarpeita ja hankkeen tarpeellisuutta. Vaihtoehdot, vaikutukset ja kustannukset selvitetään alustavasti. Tarveselvitys voi koskea yksittäistä hanketta tai tiejaksoa. Merkittävissä ja laaja-alaisissa hankkeissa ei vielä oteta kantaa vaihtoehtojen väliseen paremmuuteen, vaan se tehdään yleissuunnitteluvaiheessa. Vuoropuhelu toteutetaan yleensä sidosryhmätasolla. Tarveselvityksestä tehdään hankepäätös.
Ympäristövaikutusten kirjaaminen tarveselvitykseen Prosessikuvaukseen kirjataan, miten vaihtoehdot on muodostettu, ympäristövaikutukset arvioitu ja miten sidosryhmät ovat osallistuneet suunnitteluun.
1. Hankkeen tavoitteet 2. Hanke-ehdotus 3. Suunnittelun lähtökohdat 4. Kehittämistarpeet 5. Toimenpidevaihtoehdot 6. Vaihtoehtojen vaikutukset
Katso myös Tarveselvitys, sisältö ja esittämistapa TIEL 2110001-94
Yleissuunnitelma
Yleissuunnittelussa suunnitellaan tien yleispiirteinen sijainti sekä tekniset ja toiminnalliset ratkaisut. Suunnittelun tarkkuus on sellainen, että ratkaisujen toteuttamiskelpoisuus voidaan varmistaa. Yleissuunnitelmassa tehdään laajimmat vaikutusselvitykset. Yleissuunnitteluun liittyy laaja vuoropuhelu eri viranomaisten ja kansalaisten kanssa. Yleissuunnitelmasta tehdään toimenpidepäätös (kuva, 123k).
Ympäristövaikutuksia selvitetään suunnitteluvaiheista laajimmin yleissuunnittelun yhteydessä. Tarkoituksena on kohdentaa selvitykset sellaisiin ympäristövaikutuksiin, joita eri osapuolet pitävät merkittävinä valittaessa toteutettavaa vaihtoehtoa. Tarveselvityksen ympäristöosuus ja hankepäätöksen perustelut ovat ympäristöselvitysten tärkeitä lähtötietoja. Yleissuunnitelmassa arvioitavat vaihtoehdot pyritään muodostamaan niin, että niistä aiheutuvat ympäristöhaitat ovat mahdollisimman vähäiset. Vaihtoehtojen ympäristövaikutukset selvitetään. Ympäristöselvitykset pohjautuvat olemassaolevaan tietoon, maastoinventointeihin sekä asiantuntijoiden ja intressiryhmien näkemyksiin. Suurissa hankkeissa tehdään vaihtoehtojen vertailusta yleensä erillinen raportti. Tärkeimmät ympäristöasiat kootaan päätöksentekoa varten sekä vaihtoehtojen vertailuraporttiin että yleissuunnitelmaan. Yhdestä vaihtoehdosta laaditaan yleissuunnitelma. Valitun vaihtoehdon vaikutukset arvioidaan tarkemmin, suunnitelmaa tarkistetaan arviointitulosten perusteella ja suunnitellaan haitallisten vaikutusten ehkäisemis- ja lieventämistoimet. Tästä vaihtoehdosta laaditaan myös ympäristönhoidon yleiskartta. Jos seuranta nähdään tarpeelliseksi, laaditaan alustava seurantaohjelma. Suunnittelun aineisto kootaan jatkosuunnittelua palvelevaan työkansioon. Yleissuunnitelmaraporttiin kirjataan tiedot keskeisistä jatkosuunnitteluun vaikuttavista tekijöistä.
Ympäristövaikutusten kirjaaminen yleissuunnitelmaan Prosessikuvaukseen kirjataan, miten vaihtoehdot on muodostettu, ympäristövaikutukset arvioitu, yleissuunnitelmavaihtoehto valittu ja sen haittavaikutuksia vähennetty, ja miten kansalaiset ovat osallistuneet suunnitteluun. 1. Lähtökohdat ja tavoitteet
2. Vaihtoehtotarkastelut
3. Yleissuunnitelma
Yleissuunnitelman lyhennelmässä selostetaan ympäristövaikutukset ja haitallisten vaikutusten ehkäisemis- ja lieventämistoimenpiteet pääpiirteissään, miten suunnittelu on edennyt ja miten kansalaiset ovat voineet vaikuttaa suunnitteluun. Suunnittelun aikaisten tapahtumien kirjaaminen ja suunnitteluaineisto Suunnitelman käsittelyä palvelevaan aineistoon liitetään erilliset ympäristöselvitykset ja maastoinventointien tulokset. Jatkosuunnittelua palvelevaan työkansioon kootaan sellaiset lähtötiedot, muistiot ja muu suunnittelun aikainen aineisto, joihin jatkosuunnittelussa voidaan joutua palaamaan. Vuoropuhelusta kirjataan ketkä ja mitkä tahot ovat olleet keskeisiä keskustelukumppaneita ja keskustelujen olennainen sisältö.
Katso myös Yleissuunnitelma, sisältö ja esittämistapa TIEL 2110005
Tiesuunnitelma
Tiesuunnitelmassa suunnitellaan tien lopullinen sijainti, tietä varten tarvittava alue, muut yksityiskohtaiset ratkaisut ja tiestä aiheutuvien haittojen torjumiseksi tarvittavat toimenpiteet sekä arvioidaan hankkeen kustannukset. Vuoropuhelu painottuu maanomistajien ja asianosaisten kanssa sovittaviin asioihin. Vahvistettu tiesuunnitelma ja sen jälkeen tehtävä tiepäätös antavat oikeuden tietä varten tarvittavan alueen haltuunottamiseen ja tien tekemiseen.
Yleissuunnitelman ympäristövaikutusten arviointi, ympäristönhoidon yleiskartta ja toimenpidepäätös ovat tiesuunnitteluvaiheen lähtötietoja. Tiesuunnittelussa haetaan ratkaisuja, jotka edistävät luonnonvarojen säästeliästä käyttöä, mm. ylijäämämassojen määrän minimointia ja massojen hyötykäytön ratkaisuja. Tiesuunnitelmaan liittyvässä ympäristösuunnittelussa tavoitteena on hyvän ympäristökokonaisuuden muodostaminen. Lähiympäristön suojaus- ja hoitotoimenpiteet suunnitellaan. Haittojen torjumiseksi tarvittavia rakenneratkaisuja voidaan vertailla ennen valintaa teknisen toteutettavuuden, ympäristösopivuuden ja kustannusten kannalta. Tiesuunnitelmassa selostetaan, miten aiemmat ympäristöselvitykset on otettu huomioon ja esitetään päätelmät siitä, mitä ympäristövaikutuksia hankkeella tulee olemaan tien lähiympäristössä, kun suunnitellut ratkaisut toteutetaan. Jos tiesuunnitelman yhteydessä tarkastellaan teknisiä tai toiminnallisia vaihtoehtoja, myös näiden vaihtoehtojen ympäristövaikutukset selvitetään ennen ratkaisun valintaa. Tiesuunnittelu voi poiketa yleissuunnitelmasta tai pienessä hankkeessa koko suunnittelu voidaan tehdä tiesuunnittelun yhteydessä. Näissä hankkeissa ympäristövaikutukset selvitetään ja vaihtoehtoja vertaillaan ennen yksityiskohtaista teknistä suunnittelua. Rakentamisen aikaiset ympäristövaikutukset arvioidaan yleispiirteisesti ja esitetään haittojen vähentämistoimenpiteet. Mikäli hankkeen ympäristövaikutuksia seurataan, laaditaan tarkka seurantaohjelma. Jos hanke on ollut YVA-menettelyn alainen, selostetaan tiesuunnitelmassa, miten YVA-selostus ja yhteysviranomaisen lausunto on otettu suunnittelussa huomioon. Arviointiselostus ja yhteysviranomaisen lausunto liitetään tiesuunnitelma-asiakirjoihin.
Ympäristövaikutusten kirjaaminen tiesuunnitelmaan Prosessikuvaukseen kirjataan, miten vaihtoehdot on muodostettu, ympäristövaikutukset arvioitu, tiesuunnitelmavaihtoehto valittu ja haitallisia vaikutuksia vähennetty, ja miten kansalaiset ovat osallistuneet suunnitteluun. A. Tiesuunnitelman esittely Sunnitelman ympäristövaikutukset kuvataan lyhyesti samassa yhteydessä liikenteellisten ja taloudellisten vaikutusten kanssa. YVA-hankkeissa viitataan lisäksi YVA-selostukseen ja siitä annettuun yhteysviranomaisen lausuntoon ja kerrotaan, miten ne on otettu huomioon suunnittelussa. B. Tiesuunnitelmaselostus ja kustannukset
C. Tien pääpiirustukset
E. Oheisaineisto Oheisaineistoksi voidaan liittää materiaalia, joka mahdollistaa tarkemman perehtymisen hankkeen perusteisiin. Oheisaineistoon voidaan viitata suunnitelman muissa asiakirjoissa. Ympäristön osalta tätä aineistoa ovat mm.ympäristövaikutusten arviointiselostus, yhteysviranomaisen lausunto ja muut ympäristöselvitykset.
Suunnitteluaineisto Suunnittelun aikana kertyneet selvitykset, kirjeenvaihto ja pöytäkirjat kootaan suunnittelijoiden myöhempään käyttöön. Tätä aineistoa ei liitetä tiesuunnitelmaan eikä siihen viitata. Katso myös Tiesuunnitelma, sisältö ja esitystapa TIEL 2110004.
Rakennussuunnitelma Rakennussuunnittelu on rakentamisessa tarvittavien tarkentavien suunnitelmien laatimista ja kuuluu tien rakentamisvaiheeseen. Vuoropuhelu maanomistajien kanssa jatkuu koko suunnittelun ja rakentamisen ajan.
Rakennussuunnitelmassa suunnitellaan haitallisten ympäristövaikutusten ehkäisemis- ja lieventämistoimenpiteiden tekninen toteutus. Tien rakenne- ja päällystemateriaalit sekä muut varusteet ja laitteet valitaan niin, että ympäristökuormitus on mahdollisimman pieni. Tukikohtien, varastojen, tilapäisten tieyhteyksien ja rakentamistöiden haitalliset ympäristövaikutukset tarkennetaan ja suunnitellaan haittojen lieventäminen. Etenkin vesistövaikutuksiin ja arvokkaiden kohteiden suojaamiseen kiinnitetään huomiota. Mikäli liitännäisalueet, kuten läjitysalueet ja varastopaikat muuttuvat tai niitä tarvitaan lisää, on uusien alueiden soveltuminen tähän käyttöön varmistettava. Tielaitoksen tuotannossa kehitetään toimintajärjestelmää, joka sisältää myös ympäristöasiat. Toimintajärjestelmä täyttää standardien ISO 9001 (laatujärjestelmästandardi) ja ISO 14001 (ympäristöjärjestelmästandardi) vaatimukset. 4 YVA -ympäristövaikutusten arviointimenettely YVA-menettelyn tarkoituksena on varmistaa, että suurten hankkeiden suunnittelussa selvitetään ympäristövaikutukset riittävällä tarkkuudella ja että ne kirjataan osaksi hankkeen päätöksentekoaineistoa. YVA tekee vaikutusten arvioinnista julkisen, sillä arvioinnissa syntyvät asiakirjat, arviointiohjelma ja arviointiselostus, ovat nähtävillä mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten. Kansalaisilla ja viranomaisilla on mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoaineiston sisältöön selvitettävien vaihtoehtojen ja ympäristövaikutusten osalta. Tielaitos, hankkeesta vastaavana, valmistelee arviointiohjelman ja arviointiselostuksen. Arviointimenettelyn järjestämisestä vastaa yhteysviranomainen, joka tiehankkeissa on alueellinen ympäristökeskus. Yhteysviranomainen kuuluttaa asiakirjojen vireilläolosta, kerää mielipiteet sekä lausunnot ja laatii niiden pohjalta oman lausuntonsa asiakirjojen riittävyydestä.
4.1 YVA:n soveltaminen Tiensuunnitteluun liittyy YVA, mikäli yhtenä vaihtoehtona on YVA-asetuksen hankeluettelossa mainittu uusi moottoritie tai moottoriliikennetie. Nykyisen tien parantaminen moottori- tai moottoriliikennetieksi tulkitaan myös uudeksi hankkeeksi. Ympäristöministeriö voi lisäksi päättää, että menettelyä sovelletaan yksittäistapauksessa hankkeeseen tai jo toteutetun hankkeen olennaiseen muutokseen, jos se todennäköisesti aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia (YVAL 4§). Ministeriö tekee päätöksen yhteysviranomaisen esityksestä tai omasta aloitteestaan (6§). Mikäli Tielaitos on eri mieltä harkinnanvaraisen YVA:n soveltamisesta, voi se hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta (19§). Harkinnanvaraisissa hankkeissa voivat yksityiskohtaisen kaavoituksen yhteydessä tehdyt ympäristöselvitykset riittää eikä arviointimenettelyä tarvita, jos katsotaan, että vaikutukset on selvitetty YVA-laissa edellytetyllä tavalla (YVAL 5§). Kaavoituksen yhteydessä on mahdollista tarkastella ympäristövaikutuksia tiensuunnittelua laajemmalla alueella. Samalla voidaan selvittää useiden hankkeiden yhteisvaikutuksia, jolloin ympäristöön kohdistuvista vaikutuksista saadaan kokonaisuutena parempi kuva. Erityisesti tilanteissa, joissa hankkeen toteuttaminen ei sisälly lähitulevaisuuden ohjelmiin, ympäristövaikutusten arviointi olisi aina tehtävä kaavoituksen osana. Näissäkin tapauksissa saatetaan myöhemmin tiehankkeen yhteydessä edellyttää YVA-menettelyä, koska suunnitelma tai lähtötilanne on olennaisesti muuttunut tai mikäli kaavaselvityksen tarkkuus ei riitä hankkeen vaikutusten arviointiin. Yhteysviranomainen antaa tarvittaessa lausunnon, mikäli se katsoo, että hankkeeseen ei sovelleta arviointimenettelyä (YVAL 6§). Yhteysviranomainen voi lausunnossaan ottaa kantaa myös ympäristövaikutusten arvioinnin soveltumiseen kaavoituksen yhteyteen. Jotta YVA-hankkeisiin voidaan varautua ajoissa, tulisi tiepiirin käydä tulevat suunnitteluhankkeet yhteysviranomaisen kanssa läpi kerran vuodessa. Neuvottelussa esitetään tiedot hankkeista sekä niihin mahdollisesti liittyvistä muista hankkeista ja tiepiirin alustava näkemys merkittävistä ympäristövaikutuksista.
Ympäristöministeriön perusteluja YVA:n harkinnanvaraiselle soveltamiselle: Kantatien 59 parantaminen valtatieksi 4 välillä Kanavuori-Oravasaari-Viisarinmäki, Keski-Suomi Hanke sijoittuu kokonaan uuteen maastokäytävään, se kulkee valtakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen poikki, sijoittuu pohjavesialueelle, tien vaikutuspiirissä on uhanalaisia kasviesiintymiä ja tiejärjestelyt vaikuttavat Toivakan kunnan yhdyskuntarakenteen muotoutumiseen . /16/
Skåldön lauttayhteyden korvaaminen sillalla, Uusimaa Hanke sijoittuu herkälle saaristoalueelle, vesistö on osa Project Aqua -vesistötutkimusaluetta, hanke aiheuttaisi merkittävän muutoksen luonnontilaiseen maisemaan ja siltayhteys lisäisi rakentamispaineita, joten vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen voivat muodostua merkittäviksi. /17/
4.2 YVA:n ajankohta tiensuunnittelussa Ympäristövaikutusten arviointimenettely liitetään siihen suunnitteluvaiheeseen, jossa tehdään hankkeen ja ympäristön kannalta merkittävimmät päätökset. Arviointimenettelyssä voidaan yhdistää useita lyhyempiä suunnittelujaksoja, sillä tavoitteena on arvioida kokonaisuuksia. Arvioitava kokonaisuus määritellään tapauskohtaisesti. Tarveselvitys on niin yleispiirteinen, ettei arviointimenettelyyn yleensä ryhdytä. Jos tien pääsuunta selvitetään tarveselvitysvaiheessa tai suunnittelujakso aiotaan hankepäätöksen jälkeen jakaa useampaan osaan, liitetään YVA tarveselvitykseen. YVA sijoittuu tavallisesti yleissuunnitteluvaiheeseen. Yleissuunnittelun tarkkuus on riittävä ja hankkeen tärkeimmät ratkaisut tehdään yleensä tässä vaiheessa. Tiesuunnittelu on arviointimenettelyn kannalta myöhäinen vaihe. Etenkin tärkeä vaihtoehtotarkastelu jää puutteelliseksi. Jos yleissuunnitelman yhteydessä ei ole tehty YVA:a, liitetään arviointimenettely kuitenkin tiesuunnitteluun. Arviointimenettely on tarkoitus tehdä vain kerran hankkeen suunnittelun aikana. Mikäli suunnitelma vanhenee tai se uusitaan lähtökohtien muuttumisen takia, neuvotellaan yhteysviranomaisen kanssa uuden YVA:n tarpeellisuudesta.
YVA:n soveltamisen poikkeustapaukset: YVA tarveselvityksessä Tarveselvityksen (pääsuuntaselvityksen) YVA:ssa korostuu hankkeen suhde liikennesektorin ympäristötavoitteisiin ja vaikutukset suuriin kokonaisuuksiin. ‘Hanketta ei toteuteta’ -vaihtoehdon tarkastelu sopii suunnitteluvaiheista parhaiten tarveselvitysvaiheeseen. Vuoropuhelu kansalaisten kanssa on lähinnä sidosryhmätasolla tapahtuvaa. YVA tiesuunnitelmassa Tiesuunnitelman YVA:ssa keskitytään yleensä suunniteltavan tiehankkeen ja sen paikallisten vaihtoehtojen vaikutusten arviointiin sekä haittojen ehkäisyn ja lieventämisen suunnitteluun. Vaihtoehtotarkastelussa on yleensä mukana ´hanketta ei toteuteta´-vaihtoehto. Lisäksi mukana voi olla tie- ja liikennejärjestelyihin, tasaukseen ja rakenteisiin liittyviä vaihtoehtoja. Vuoropuhelu kansalaisten kanssa painottuu etenkin tila- tai kiinteistökohtaisista yhteyksistä, liittymistä, risteämisistä ja haittojen torjunnan suunnittelusta käytäviin keskusteluihin. Koska vaihtoehtotarkastelu on melko suppea, perustellaan arviointiohjelmassa ja selostuksessa aikaisemmissa suunnitteluvaiheissa tehdyt valinnat. Seurantaohjelma pystytään laatimaan yksityiskohtaiseksi.
4.3 YVA:n valmistelu Aikataulu YVA-asiakirjojen kuulemis- ja lausunnonantoajat vaikuttavat suunnittelun aikatauluun (YVAA 12§). YVA ja tiensuunnittelu liitetään yhteen niin pitkälle kuin prosessien yhdistäminen on mahdollista. Arviointiselostuksesta ja suunnitelman vaihtoehtojen paremmuudesta annettavia lausuntoja ei kuitenkaan voida yhdistää. Kunnan ja muidenkin tahojen on voitava käyttää yhteysviranomaisen lausuntoa arviointiselostuksen riittävyydestä, kun ne lausuvat mielipiteensä vaihtoehtojen paremmuusjärjestyksestä. Suunnittelua voidaan jatkaa joiltain osin kuulemis- ja lausunnonantoaikoina. Arviointiohjelman käsittelyaikana voidaan esimerkiksi aloittaa ympäristöselvitysten tekeminen. Kuva: Arviointiohjelman ja -selostuksen käsittelyajat (97k)
Vuorovaikutus YVA:n tavoitteena on lisätä kansalaisten tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia. Paikallisille asukkaille ja alueella toimiville on luotava hyvät mahdollisuudet vaikuttaa suunnitteluun, vaikutusten arviointiin ja päätöksentekoaineiston sisältöön. YVA-laissa kuvattu tiedottaminen ja kuuleminen on vain minimivaatimus. Vuorovaikutustavan valinta vaikuttaa olennaisesti työn aikatauluun ja tarvittaviin henkilöresursseihin. Katso tarkemmin Vuoropuheluopas /11/
Yhteistyö yhteysviranomaisen kanssa Yhteysviranomaisen kanssa kannattaa sopia YVA:n etenemisestä ja käytännön järjestelyistä. Yhteysviranomainen huolehtii arviointimenettelyyn liittyvistä virallisista kuulutuksista sekä lausuntojen ja mielipiteiden hankkimisesta. Yhteysviranomainen järjestää lisäksi yleensä arviointiohjelmasta ja selostuksesta kuulemis- tai keskustelutilaisuudet. Tielaitos hoitaa yleensä kuulemistilaisuuksien käytännön järjestelyt. Mikäli yhteysviranomainen ei järjestä yleisötilaisuuksia, kannattaa Tielaitoksen ottaa tämä huomioon hankkeen vuoropuhelua suunnitellessaan. Sekä arviointimenettelyyn että tiensuunnitteluun liittyy tiedottamista ja kansalaisille suunnattuja tilaisuuksia. Alueella voi samanaikaisesti olla käynnissä kaava- tai muu prosessi, johon myös sisältyy kansalaisten kuulemista. Hankkeen vuoropuhelu on syytä suunnitella yhteysviranomaisen ja kunnan kanssa sopien. Samalla voidaan sopia vuoropuhelun tavoitteista, lehdistä, joissa kuulutukset julkaistaan ja asiakirjojen nähtävilläolopaikoista. Nähtävilläolopaikoiksi kannattaa valita kunnantalon ja tiepiirin lisäksi kirjastot sekä kansalais- tai työväenopistot, jotka ovat virka-ajan jälkeen avoinna. Asiakirjojen tulisi olla nähtävillä myös Tielaitoksen palvelupisteessä Pasilassa, mm. kesäasukkaiden tavoittamiseksi. Kuva: Esimerkki YVA-hankkeen yleissuunnittelusta (Vt 17 Kuopio-Vartiala) (452k)
YVA:n puutteellinen rajaus näkyy seuraavina ongelmina:
4.4 YVA:n eteneminen Arviointiohjelma
YVA-hankkeen suunnittelu alkaa arviointiohjelman laatimisella. Arviointiohjelma sisältää ehdotuksen suunnittelun aikana tutkittavista vaihtoehdoista ja vaikutuksista. Selvitettävät asiakokonaisuudet rajataan perustellusti ja keskitytään merkittävien ympäristövaikutusten selvittämiseen. Jos arviointiohjelmassa esitetään selkeästi selvitettävät vaikutukset ja tietojen hankinta, myöhemmin ei synny epäselvyyttä arvioinnin laajuudesta. YVA-menettely alkaa, kun Tielaitos toimittaa arviointiohjelman yhteysviranomaiselle. Yhteysviranomainen kuuluttaa arviointiohjelman vireilläolosta ja antaa vaikutusalueen kunnille, muille viranomaisille ja kansalaisille tilaisuuden mielipiteiden ja lausuntojen esittämiseen. Tämän jälkeen yhteysviranomainen antaa oman lausuntonsa arviointiohjelman riittävyydestä. Arviointiohjelmassa on esitettävä (YVAA 10§):
Vaihtoehto 1: Viranomaistyönä tehty arviointiohjelma Ohjelmavaihe voidaan tehdä viranomaistyönä, jolloin se sisältää viranomaisten tai vain Tielaitoksen näkemyksen ratkaisuvaihtoehdoista ja selvitettävistä vaikutuksista. Tällä tavoin ohjelma voidaan tehdä melko nopeasti ja vuoropuhelu kansalaisten kanssa aloitetaan myöhemmin. Yhteysviranomainen voi lausunnossaan edellyttää lisävaihtoehtojen ja vaikutusten tarkastelua, jos eri osapuolten näkemys ohjelman sisällöstä on toisenlainen. Sopii hankkeisiin, jotka eivät ole ristiriitaisia.
Vaihtoehto 2: Vuorovaikutteinen arviointiohjelma Ohjelmavaiheeseen kannattaa varata aikaa, jos hankkeesta on ristiriitaisia näkemyksiä. Arviointiohjelma laaditaan tällöin vuorovaikutteisesti kansalaisten ja eri viranomaisten kanssa. Suunnitteluote on keskusteleva. Kansalaisia voi edustaa esimerkiksi ryhmä, joka on aktiivisesti mukana työssä. Kun eri tahojen mielipiteet otetaan alusta lähtien huomioon, ovat tarkistukset arviointiohjelmaan todennäköisesti pieniä ja jatkosuunnittelu sujuu paremmin. Arviointiselostus
Ympäristövaikutukset selvitetään arviointiohjelman ja yhteysviranomaisen lausunnon mukaisesti. Arviointitietojen perusteella saatetaan muuttaa, karsia tai muodostaa uusia vaihtoehtoja. Nämä toimet perustellaan selostuksessa. Haitallisten vaikutusten ehkäisy- ja rajoittamistoimenpiteet suunnitellaan vaihtoehdoittain. Arviointiselostuksessa voidaan esittää kaikkien, niin ympäristö-, talous- kuin liikenteellisten vaikutusten vertailu. Tielaitoksen ehdotus toteuttamisvaihtoehdoksi voidaan esittää arviointiselostuksessa, mutta laki ei edellytä sen esittämistä. Arviointiselostuksen laadunarvioinnista on julkaistu opas /10/. Arviointiselostus toimitetaan yhteysviranomaiselle, joka tiedottaa siitä kuuluttamalla, pyytää tarvittavat lausunnot ja mielipiteet sekä laatii oman lausuntonsa selostuksen riittävyydestä. Arviointimenettely päättyy, kun yhteysviranomainen toimittaa lausunnon selostuksesta Tielaitokselle. Arviointiselostuksen painatuksessa on syytä ottaa huomioon, että painoksen on oltava riittävä, jotta selostus on saatavilla koko hankkeen käsittelyn ajan sekä seuraavien suunnitteluvaiheiden aineistoksi ja usein suunnitelma-asiakirjojen liitteeksi. Yhteysviranomainen voi edellyttää arviointiselostuksesta antamassaan lausunnossa lisäselvitysten tekemistä ennen hankkeesta tehtävää päätöstä. Selvitykset tehdään yhteysviranomaisen edellyttämällä tavalla. Arviointiselostuksessa on esitettävä (YVAA 11§):
4.5 YVA päätöksenteossa
Mikäli YVA on tehty tarveselvitys- tai yleissuunnitelmavaiheissa, liitetään arviointiselostus ja yhteysviranomaisen lausunto myös seuraavien suunnitteluvaiheiden päätösasiakirjoihin. Viranomainen ei saa myöntää lupaa hankkeen toteuttamiseen tai tehdä muuta siihen rinnastettavaa päätöstä ennen kuin se on saanut käyttöönsä arviointiselostuksen ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon. Hanketta koskevasta päätöksestä on käytävä ilmi, miten arviointiselostus ja siitä annettu yhteysviranomaisen lausunto on otettu huomioon. Alueellisella ympäristökeskuksella on valitusoikeus tieviranomaisen tai liikenneministeriön tekemästä hankkeen toteuttamista koskevasta päätöksestä, mikäli arviointimenettelyä ei ole suoritettu (YVAL 17§). Myös ne, joilla muutoinkin on oikeus hakea päätökseen valittamalla muutosta, voivat valituksessaan vedota siihen, ettei arviointimenettelyä ole suoritettu. Tiehankkeen toteuttamisen edellyttämät luvat /15/:
alkuun | YVA-ohje, osa 2 | Ympäristösivu | Ohjejulkaisut | Tiehallinnon etusivu |