Tampereen kaupunkiseudun
2-kehän kehittämisselvitys
Lähtökohdat
Taustaa
Tampereen
kaupunkiseutu on Pohjoismaiden suurimpia sisämaankeskuksia ja myös yksi Suomen
nopeimmin kehittyvistä alueista. Nykyisin kaupunkiseudulla asuu noin 300 000
asukasta ja asukasmäärän ennustetaan kasvavan noin 350 000 asukkaaseen
vuoteen 2020 mennessä. Kaupunkiseudun yhdyskuntarakenne on merkittävien
rakentamis- ja laajennushaasteiden paineessa, joiden ratkaiseminen vaatii
kuntarajat ylittävää seudullista yhteistyötä. Viime aikaisissa selvityksissä
on todettu, että muuttoliike kasvukeskuksiin tulee jatkumaan voimakkaana myös
tulevaisuudessa.
Kehittämisselvityksen
mukaisen kaupunkiseudun 2-kehän varteen sijoittuu jo tällä hetkellä kansainvälisesti
ja valtakunnallisesti merkittäviä tutkimus- ja yritystoiminnan alueita (mm.
Hervannan tiede- ja tutkimuskeskuksen alue). Alueita ollaan laajentamassa
tutkimus- ja yritystoiminnan sekä myös asutuksen. Samalla Tampere-Pirkkala
lentoaseman seutua ollaan kehittämässä tulevaisuuden voimakkaaksi yritys- ja
työpaikka-alueeksi.
Pirkanmaan liitto laatii parhaillaan maakuntakaavaa, Tampereella ja Lempäälässä
laaditaan Vuoreksen alueen osayleiskaavaa. Muissa vaikutusalueen kunnissa on käynnissä
tai valmisteilla useita eri asteisia maankäyttösuunnitelmia.
Liikennemäärät
Alla olevassa
kartassa on esitetty Tampereen kaupunkiseudun nykyiset liikennemäärät.
Suurimmat liikennemäärät ovat seudun valtateillä, jotka toimivat myös pääasiallisina
raskaan liikenteen välittäjinä. Alueen kaduista vilkkain on Hervannan valtaväylä,
jonka liikennemäärä on vilkkaimmilla osuuksilla Hervannasta Tampereen
keskustan suuntaan 29 000 – 33 400 ajoneuvoa vuorokaudessa ja vähäliikenteisimmillä
osuuksilla Hervannassa 2 400 – 11 200 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Ruskontiellä kulkee nykyisin noin 2 800 – 4 200 ajoneuvoa
vuorokaudessa.
Nykyiset liikennemäärät alueen tie- ja katuverkolla (keskimääräinen
vuorokausiliikenne vuonna 2001) (sama
kartta isona, 317 kt, pdf)
Valtatiet toimivat
sekä Tampereen seudun läpikulkuväylinä että Tampereen keskustan
sisääntuloväylinä, jolloin niiden liikenteessä sekoittuu paikallinen ja
valtakunnallinen liikenne. Valtateillä on selkeät työmatkaliikenteen
ruuhkahuiput. Osa seudun ohittavasta liikenteestä kulkee Tampereen keskustan
kautta sen sijaan, että se käyttäisi itäistä ja läntistä ohikulkutietä.
Tästä aiheutuu ongelmia Tampereen keskustan liikenteeseen.
Tavoitteet
Kehittämisselvityksen keskeisimpänä tavoitteena oli selvittää
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehän kehittämisen periaatteet Pirkanmaan
maakuntakaavan laatimista varten. Samalla selvitys palvelee myös muita alueella
meneillä olevia maankäyttösuunnitelmia, kuten Vuoreksen osayleiskaavoitusta.
Kehittämistarpeet
Alueen tieverkon
keskeiset kehittämistarpeet perustuvat osittain maankäytön kehittymiseen ja
osittain liikenteellisiin ongelmiin. Tampereen keskustan eteläpuoleiset alueet
ovat yksi merkittävimmistä Tampereen kaupunkiseudun maankäytön
kasvusuunnista.
Alueiden kehittämisen
positiivisten vaikutusten levittämiseksi laajemmin kaupunkiseudulle ja koko
maakuntaan on tärkeää, että Hervannan ja Vuoreksen alueiden saavutettavuus
on hyvä kaikista suunnista ja etenkin Helsinki-Tampere moottoritien sekä
lentoaseman suunnista. Lentoaseman seudun kehittämisen edellytyksenä pidetään
myös hyviä valtakunnallisia yhteyksiä.
Tällä hetkellä
Hervannasta ei ole kunnollista yhteyttä Kangasalan eikä lentoaseman suuntaan.
Myös Vuoreksen alueen toteuttaminen edellyttää nykyisen maantien 309
parantamista, jotta liikenteen toimivuus ja turvallisuus voidaan turvata. Muita
tieverkon kehittämistarpeita aiheuttavat mm:
-
Yhteys valtatien 3 eteläsuunnan ja Kangasalan
suunnan välillä kulkee osittain katuverkon eli Kangasalantien kautta.
- Läpiajoliikenne Tampereen keskustan kautta mm.
valtatietä 12 pitkin. Myös valtatien 3 suuntainen liikenne kulkee osittain
Tampereen keskustan läpi.
- Valtatien 3 mahdollinen ruuhkautuminen
Sääksjärven pohjoispuolella sekä läntisellä kehätiellä Lakalaivan
eritasoliittymän länsipuolella.
|