Tampereen kaupunkiseudun
2-kehän kehittämisselvitys
Ratkaisuehdotus
Kehittämisselvityksen
toimenpiteinä päädyttiin jaksottain seuraavaan ratkaisuihin (kuva alla):
Pirkkalan ja Sääksjärven välille
ehdotetaan toteutettavaksi 2-kaistainen yhteys, jolla on tasoliittymät muualla
paitsi Pirkkala-Puskianen oikaisun yhteyden kohdalla, jossa on eritasoliittymä.
Tien nopeusrajoitus on 60-80 km/h. Tien varrelle voidaan toteuttaa erillinen
kevyen liikenteen väylä. Tärkeimpien virkistysyhteyksien kohdalla on
alikulkukäytävät.
3-tien oikoyhteys
Pirkkala-Puskiainen on 2+2-kaistainen
moottoritie, jonka nopeusrajoitus on 120 km/h ja sillä on vain eritasoliittymiä.
Sääksjärven ja
Hervannan/Ruskon välillä 2-kehä on
2+2-kaistainen valo-ohjatuin tasoliittymin varustettu maantie. Tien
nopeusrajoitus on 60-70 km/h ja kevyt liikenne on erotettu päätiestä omille väylilleen.
Poikittaiset yhteydet turvataan kevyen liikenteen alikuluilla.
Ruskon ja Lentolan välillä
yhteys on 2-kaistainen tasoliittymin varustettu maantie, jonka nopeusrajoitus on
60-80 km/h. Kevyt liikenne on erotettu päätiestä omille väylilleen. Tärkeimmät
poikittaiset yhteydet turvataan kevyen liikenteen alikuluilla.
Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356
Ehdotus
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehän kehittämiseksi välillä
Pirkkala-Sääksjärvi-Vuores- Hervanta-Kangasala (sama
kartta isona, 364 kt, pdf).
Keskeiset
tulokset ja vaikutukset
Kehittämisselvityksessä
on todettu, että Tampereen kaupunkisedulla on selkeä tarve 2-kehän ja siihen
liittyvien tiejärjestelyjen mm. Pirkkala-Puskiainen oikaisun toteuttamiselle
sekä maankäytön että liikenteellisten tarpeiden perusteella.
Vuodelle 2020
ennustetut liikennemäärät ovat Sääksjärven ja Hervannan välillä 12 500
– 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa sekä Hervannan ja Lentolan välisellä
osuudella 8 000 – 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Lentoaseman ja Sääksjärven
välisen yhteyden liikennemäärä on melko pieni, noin 1500 – 3900 autoa
vuorokaudessa. Pirkkala-Puskiainen oikaisun liikennemäärä on noin 16 700
autoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin 14 %.
Ratkaisuehdotuksen
liikenne-ennuste vuodelle 2020 (talvivuorokauden koko liikenne autoa
vuorokaudessa) (sama
kartta isona, 314 kt, pdf)
Keskeiset
vaikutukset ovat:
- Hanke tukee Tampereen kaupunkiseudun tavoitteellista maankäyttöä
ja monikeskus –malliin perustuvaa yhdyskuntarakennetta.
- Palvelee hyvin Vuoreksen, Hervannan ja Lentolan välisten
alueiden maankäyttöä sekä kaupunkiseudun osakeskusten välistä
liikennettä.
- Poikittaisten yhteyksien parantaminen parantaa keskeisten
yritystoiminta-alueiden saavutettavuutta koko kaupunkiseudulla.
- Pirkkala-Puskiainen oikaisu tukee lentoaseman seudun
yritysalueen kehittämistä ja parantaa valtakunnallisia yhteyksiä.
Lentoaseman ja Sääksjärven poikittaisyhteys tarjoaa uuden reitin
Hervannan, Vuoreksen ja lentoaseman välille.
- Ratkaisu keventää hieman Tampereen keskustan läpikulkuliikennettä.
- Valtatien 3 suuntaiset yhteydet lyhenevät ja paranevat.
Ratkaisu keventää nykyisen valtatien 3 kuormitusta
Kuljun-Lakalaivan-Pirkkalan välillä.
- Ratkaisuehdotuksella tuetaan liikenneturvallisuuden
parantamista sekä auto- että kevyen liikenteen osalta.
- Kevyen liikenteen yhteydet paranevat uusien väylien ja
alikulkujen rakentamisen myötä.
- Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannetaan hyvillä
vaihtoyhteyksillä, uusilla pysäkeillä sekä valoohjattujen liittymien
etuisuuksilla. Järjestelyt mahdollistavat linjastojen uudelleen järjestelyn.
- Ehdotetut toimenpiteet ovat ympäristön kannalta hyväksyttäviä,
sillä ne eivät aiheuta merkittäviä haitallisia vaikutuksia.
- Teiden jaksotuksella tuetaan liikenteen ja maankäytön
vuorovaikutusta sekä tavoitteellista kaupunkikuvaa. Meluhaittojen lisääntyminen
estetään maankäytön suunnittelun yhteydessä ja tarvittaessa meluestein.
Toteuttaminen
Hankkeen
toteuttaminen on keskeisesti sidoksissa maankäytön kehittymiseen 2-kehän läheisyydessä.
Tässä selvityksessä ei ole otettu tarkemmin kantaa eri osien toteuttamisen
ajankohtaan, vaan selvityksessä on esitetty kokonaisuuksia, jotka voidaan
toteuttaa erillisinä vaiheina. Tämän hetkisen näkemyksen mukaan Hervanta-Sääksjärvi
osuutta lukuun ottamatta 2-kehän ja Pirkkala-Puskiainen oikaisun rakentaminen
ajoittuu vuoden 2010 jälkeen. Hanke voidaan jakaa osiin seuraavasti:
- Vuoreksen alueen toteuttaminen. Vuoreksen
rakentuminen on ensimmäinen alueen maankäyttöhanke, joka aiheuttaa
tarpeita 2-kehän parantamiseen. Alueen toteutuminen käynnistää nykyisen
Ruskontien parantamisen Sääksjärven ja Hervannan välillä –
toimenpiteet ovat ensivaiheessa uusien liittymien tekemistä tai vanhojen
parantamista kanavoinneilla ja liikennevaloilla, kevyen liikenteen
alikulkuja jne. Toisessa vaiheessa osuudelle rakennetaan toinen ajorata
siihen liittyvine järjestelyineen.
- Saarenmaan alueen toteuttaminen. Hervannan
ja Saarenmaan välillä olisi välittömiä tarpeita toteuttaa Ruskontien
jatke Saarenmaantielle ja kevyen liikenteen väylä Ranta-Koivistoon
paikallistien 13997 varrelle. Maankäytön asteittainen kehittyminen Kaukajärven
laajennuksena Kangasalan puolella tuo tarpeet 2-kehän jatkamiseksi
Hervannasta Lentolaan. Rakenteellisesti vaikea ja kustannuksiltaan kallis
Lentolan eritasoliittymä voidaan tarvittaessa toteuttaa kahdessa vaiheessa.
- Lentoaseman seudun maankäytön
toteutuminen käynnistää Sääksjärvilentoasema yhteyden tekemisen.
- Liikenteen lisääntyminen ja siihen liittyvät ongelmat –
valtatiellä 3 ja läntisellä kehätiellä käynnistävät
Pirkkala-Puskiainen oikaisun rakentamisen.
Pohjakartta © Genimap Oy, lupa L4356
Hankkeiden
vaiheittain toteuttamisen mahdollisuudet sekä rakennusvaiheen kustannukset (sama
kartta isona, 370 kt, pdf)
|