Talviliikenne
Auto talvikuntoon
Talviautoilun vaaroja ei kannata v�h�tell�. �killiset keliolosuhteiden muutokset vaikuttavat selv�sti auton hallittavuuteen. Esimerkiksi kohtaamisonnettomuuksia sattuu talvikuukausina noin kaksi kertaa niin paljon kuin kes�liikenteess�.
Nyt on aika laittaa auto kuntoon talvea varten. Tarkasta valojen ja jarrujen kunto, samoin l�mmityslaitteen toiminta. Puhdista tuulilasi s��nn�llisesti, my�s sis�puolelta. T�m� siksi, ett� n�in voidaan v�ltty� mahdollisilta h�ik�isyilt� ja heijastuksilta.
Tarkista renkaiden kunto
Renkaiden merkitys korostuu huonolla kelill�. Syksyn vesi- tai r�nt�sateissa huonot renkaat voivat olla kohtalokkaat. Renkaiden urasyvyyden lis�ksi on syyt� tarkkailla my�s renkaiden ilmanpaineita.
Suomessa on talvirengaspakko joulukuusta helmikuuhun. Talvirenkaat voivat olla nastattomia tai nastallisia.
Nastarenkaita saa k�ytt�� marraskuun alusta p��si�isen j�lkeiseen viikonloppuun, mutta my�s muuna aikana, mik�li keli niit� edellytt��. Oikean rengastyypin valinta riippuu ajotavasta, kokemuksesta, k�ytetyst� tieverkosta ja auton muusta ajamiseen vaikuttavasta varustelusta (=aktiivinen turvavarustelu).
Talvirenkaiden urasyvyyden on lain mukaan oltava
v�hint��n 3 millimetri�. Huonot olosuhteet vaativat kuitenkin huomattavasti parempaa kulutuspintaa. Tutkimuksen mukaan hyv�nkin talvirenkaan urasyvyyden tulee olla jopa seitsem�n millimetri�, jotta sohjossa voidaan ajaa 80 kilometrin tuntinopeudella. Kun urasyvyys on viisi millimetri�, sohjoliirtoon voi joutua jo 60 kilometrin tuntinopeudella.
Hyvill� renkailla tulisi puolta v�hemm�n kuolemaan johtaneita onnettomuuksia
Tiehallinnon talvirengastutkimuksen (lis��
talvirengastutkimuksesta) mukaan puolella talviajan kuolemaan johtaneiden
kohtaamisonnettomuuksien p��aiheuttajista on ollut huonot renkaat. Autoilijat my�s tuntevat huonosti renkaidensa ja nastojensa kunnon. Renkaat arvioidaan yleens� parempikuntoiseksi kuin ne todellisuudessa ovat. Nastojen kulumisen voi kokeilla helposti: jos nastat eiv�t tunnu rengasta k�dell� sivelt�ess�, ovat ne menett�neet tehonsa. Kun k�rjen kovametalliosat ovat kuluneet, eiv�t pelk�t nastojen laipat juuri lis�� pitoa.
Kun nastarenkaan nastojen k�rjet ovat kuluneet, ei rengas en�� t�yt� nastarenkaan teht�vi�.
Huolestuttavaa on my�s se, ett� vaikka kuljettaja tiet�isi renkaiden kunnon huonoksi, ei h�n edes liukkaalla kelill� aja muita hitaammin.
Kaikilla auton rengasmalleilla ja -merkeill� on monia erilaisia, jopa kesken��n ristiriitaisia ominaisuuksia. T�llaisia ovat mm. pito, m�rk�pito, ajovakavuus, ohjaustarkkuus, kulutuskest�vyys, vierimisvastus, ohjaustuntuma, ajomukavuus ja melu. Mik��n rengas ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan t�ydellinen. Yhden ominaisuuden parantaminen heikent�� yleens� jotain toista ominaisuutta. Esimerkiksi m�rk�pidon parantaminen v�hent�� kulutuskest�vyytt�.
Miss� kunnossa ovat sinun talvirenkaasi? Olisiko aika mietti� omaa,
l�heistesi ja muiden turvallisuutta ja panostaa kunnon talvirenkaisiin?
|