Talviliikenne
Talvirengastutkimus
Rengastutkimuksessa tarkasteltiin ajoneuvojen
talvirenkaiden tyyppi� ja kuntoa talven 2000�2001 aikana. Tutkimuksen mukaan
kitkarenkaiden k�ytt�aste on nousut henkil�autoissa talven 1992�93
nelj�st� prosentista 12:een prosenttiin talvella 2000�01. Saman ajanjakson
aikana pakettiautoissa kitkarenkaiden k�ytt� laski 11 %:sta 6 %:een.
Nastapainovaatimusten kiristymisen my�t� ter�snastojen k�ytt� etenkin
henkil�autoissa on v�hentynyt voimakkaasti. Talvella 1992�93 ter�snastojen
osuus henkil�autoissa oli 88 %, kun taas talvella 2000�01 niiden osuus
oli en�� 25 %. Tarkastetuista 2 500 ajoneuvosta vain yhdess�
ajoneuvossa oli lainvastaisesti kes�renkaat. Liian kuluneita talvirenkaita
(urasyvyys alle 3 mm) l�ytyi 1%, kun 8 vuotta aiemmin laittomia oli 4 %
tutkituista.
Huonokuntoisimpia renkaita esiintyi erityisesti
vanhoissa, kevyiss� ja pienitehoisissa autoissa ja nuorilla, 18�19-vuotiailla
kuljettajilla. Renkaiden kunto osoittautui lis�ksi liikenneturvallisuuden
kannalta t�rke�ksi tekij�ksi, sill� vuosina 1997�99 kuolemaan johtaneissa
talvikelien kohtaamisonnettomuuksissa noin puolet henkil�autoa ajaneiden
p��aiheuttajien renkaista oli urasyvyytens� puolesta laittomia (urasyvyys
alle 3 mm) tai v�ltt�v�n kuntoisia (urasyvyys 3�5,5 mm), kun
t�ss� tutkimuksessa n�in huonoja renkaita esiintyi vain 15 %:lla.
Kuljettajien kyky arvioida ajoneuvonsa
rengaskuntoa oli melko heikko ja kahdeksan vuotta aiemmin tehtyyn
vertailututkimukseen n�hden vaikutti silt�, ett� rengastietoudessa oli
taannuttu. Erityisen huolestuttavaa oli, ett� l�hes puolet kuljettajista
arvioi renkaansa todellista paremmiksi, mutta vain 5 % kuljettajista piti niit�
todellista huonompina.
|