Tielaitoksen tutkimusohjelma (S11)
Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset
in English
Selostus seminaarista 13.3.1996 -
Selostus seminaarista 11.4.1996 -
Tutkimusohjelman teemat -
TUTKIMUSOHJELMAN JULKAISUT - Mistä tutkimusraportteja voi ostaa -
Lisätietoja ja palaute - Paluu etusivulle
Tutkimusohjelma päättyi vuonna 1998. Sen tuottamia tutkimustuloksia hyödynnetään nyt eri puolilla tienpidon suunnittelua.
Tienpidon strateginen suunnittelu
'Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset' on ollut yksi Tielaitoksen tutkimusohjelmista, joilla parannetaan tietämystä tienpidon onnistumisen kannalta tärkeillä alueilla. Tielaitoksen on osattava toimia oikein kehittyvässä yhteiskunnassa ja vältettävä yhteiskunnan tavoitteiden vastaiset liikenneratkaisut.
Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset -tutkimusohjelmassa tutkittiin tiepoliittista päätöksentekoa. Tehtiin soveltavaa tutkimusta. Tavoitteena on ollut tuottaa päätösten valmistelijoiden käyttöön tietoa, joka ohjaa päätöksentekoa myönteiseen suuntaan ja pitkällä aikavälillä saa tieliikennejärjestelmässä parannuksia aikaan. Ohjelma toteutettiin vuosina 1995-7 ja sen vuosirahoitus oli noin 1-2 miljoonaa markkaa.
Tutkimuksen tehtävä oli kerätä ja analysoida tietoa ja sen avulla herättää keskustelua erilaisista tiepolitiikan ajankohtaisista asioista. Vuorovaikutus jo tutkimusten ollessa kesken oli tärkeätä - varmistaahan se osaltaan tutkimusten korkean laadun. Kaikki halukkaat ovat olleet tervetulleita osallistumaan tutkimuksiin. Ohjelman jälkiseurantaraportti valmistuu syksyllä 1998.
Lisätieto- ja palauteosoite:
Anne Leppänen
Tiehallinto, tie- ja liikennetekniikka, PL 33, 00521 Helsinki
puh. 0204 22 2411, telefax 0204 22 2395
sähköposti: [email protected]
Alkuun
Tutkimusohjelman vaiheet ja sisältö
Tutkimusohjelman valmistelu alkoi jo vuoden 1993 syksyllä ja kesti runsaan vuoden.
Valmisteluvalheessa laadittiin esiselvityksiä ja tutkimusohjelmaluonnoksia, pyydettiin kommentteja
ja järjestettiin seminaareja.
Varsinaiset tutkimukset alkoivat tammikuussa 1995. Tutkimusten kohde on asteittain tarkentunut
(ks. oheinen kuva). Liikkeelle lähdettiin hyvin laajasta näkökulmasta eli tienpidon liikennepoliittisen
viitekehyksen tutkimisella. Tämän tarkoituksena oli varmistaa se, ettei myöhemmin tutkittavat asiat
ovat myös koko liikennejärjestelmän kannalta oikeita asioita.
Vuosina 1996-7 keskityttiin kolmeen teemaan: "Tieliikenneolot", "Alempiasteinen tieverkko" ja "Tieliikenteen hinnoittelu". Teema "Alempiasteinen tieverkko" saatiin valmiiksi vuoden 1996 lopussa ja sen tulokset hyödynnetään Tielaitoksen pientiepolitiikkaa määriteltäessä. Myös teema "Tieliikenteen hinnoittelu" päättyi vuoden 1996 lopussa. Tutkimustulokset käytetään hyväksi liikenneministeriön aloittamassa, kaikki liikennemuodot kattavassa liikenteen hinnoittelua käsittelevässä tutkimusohjelmassa. Teema "Tieliikenneolot" jatkui vuoden 1997 loppuun. Siinä pohdittiin tienpidon erilaisten rahoitustasojen ja kohdentamisten vaikutuksia liikenneoloihin ja pitkällä aikavälillä yhteiskuntaan. Tutkimusohjelman jälkiarviointi valmistuu vuoden 1998 syksyllä.
Tutkimustuloksia on jo käytetty mm. liikenneministeriön asettaman ns. tieinvestointityöryhmän mietintöä valmisteltaessa. Mietintö "Ehdotus tieinvestointien suuntaamiseksi ja valintamenettelyksi" luovutettiin liikenneministeri Auralle huhtikuussa 1997.
Teeman "Tieliikenneolot" sisältörunko
- Tieliikenneolojen ryhmittely ja mittarit
- ruuhkat, ohitusmahdollisuudet, painorajoitukset, liukkaus, nopeusrajoituksen taso ja yhtenäisyys
jne.
- Tienpidon rahoitus ja tieliikenneolojen kehitys viime vuosikymmeninä
- Tieliikenneolojen arvostus eriteltynä
- tienkäyttäjäryhmät (henkilöautoilijat, ammattimainen liikenne, joukkoliikenne, kevytliikenne)
- kaupungit vs. maaseutu
- Etelä- vs. Pohjois-Suomi
- Kuinka tienpidon toimet vaikuttavat tieliikenneoloihin?
- esim. millä keinoilla ruuhkia voidaan vähentää?
- Tieliikenneolojen muutosten vaikutukset yhteiskuntaan
- esim. kuinka ruuhkien vähentyminen vaikuttaa talouselämään?
- Rahoituksen tason ja kohdentamisen vaikutukset tieliikenneoloihin ja yhteiskuntaan
- painotuksia esim. päätiet vs. alempiasteiset tiet, ruuhkat vs. turvallisuus, maaseudun tiet vs. taajamat
Alkuun
Tutkimusohjelman julkaisut
1994
1995
- Tienpidon pitkän aikavälin suunnittelu Suomessa ja Ruotsissa, Tielaitoksen selvityksiä 32/1995, TIEL 3200309
- Alempiasteinen tieverkko ja kylien elinvoimaisuus, Tielaitoksen selvityksiä 55/1995, TIEL 3200331
- Maaseudun uusien elinkeinojen liikennetarpeet, Tielaitoksen selvityksiä 61/1995, TIEL 3200336
- Tiehankkeen suunnittelu- ja päätöksentekoprosessin analyysi, valtatie 7 välillä Koskenkylä-Loviisa, Tielaitoksen selvityksiä 65/1995. TIEL 3200340
- Mikkelin ohikulkutien vaikutusten jälkiseuranta, Tielaitoksen selvityksiä 68/1995, TIEL 3200344
- Suomalaisten päivittäiset toiminnot ja liikkumistarpeet, Tielaitoksen selvityksiä 70/1995, TIEL 3200346
- Liikennepolitiikkaa etsimässä, Tielaitoksen selvityksiä 71/1995, TIEL 3200347
- Liikenteen optimaalinen nopeus - onko sellaista?, Tielaitoksen selvityksiä 77/1995, TIEL 3200352
- Liikennesektorin strateginen suunnittelu Suomessa, Tielaitoksen selvityksiä 78/1995, TIEL 3200353
- Liikennejärjestelmän kehittämisen yhteiskuntataloudellinen perusta, Tielaitoksen selvityksiä 80/1995, TIEL 3200355
- Voidaanko henkilöautoliikennettä vähentää?, Tielaitoksen selvityksiä 92/1995, TIEL 3200367
- Uusia näkökulmia liikennesektorin ympäristöpolitiikkaan, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 8/1995, TIEL 4000103
- Kuljetukset osatekijänä Suomen kansainvälisessä kilpailukyvyssä, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 51/1995
1996
- Alempiasteisten teiden merkitys kuljetuksille, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 11/1996, TIEL 4000135
- Pärjäisimmekö vuoden 1970 liikenneverkolla?, Tielaitoksen selvityksiä 12/1996, TIEL 3200381
- Tieverkon laajuus kustannusvastaavuuden näkökulmasta, Tielaitoksen selvityksiä 26/1996, TIEL 3200394
- Tien uudelleenrakentamisen vaikutukset kylien elinvoimaan, esimerkkinä Lahti-Orimattila -tieyhteys, Tielaitoksen selvityksiä 28/1996, TIEL 3200396
- Suurten liikennehankkeiden vaikutus kaupunkien kehitykseen, Tielaitoksen selvityksiä 40/1996, TIEL 3200408
- Elinkeinoelämän tiekuljetukset Suomessa,
Tielaitoksen selvityksiä 52/1996, TIEL 3200420
- Kokemuksia liikennesektorin eurooppalaisista strategioista; virikkeitä tienpidon suunnittelun kehittämiseen, Tielaitoksen selvityksiä 61/1996, TIEL 3200428
- Päätöksenteon avustaminen tienpidon suunnittelussa, Tielaitoksen selvityksiä 64/1996, TIEL 3200431
- Tieliikenneolojen kehitys 1945 - 1995,
Tielaitoksen selvityksiä 65/1996, TIEL 3200432
- Tienpidon toimet tieverkon arvon säilyttäjänä, Tielaitoksen selvityksiä 66/1996, TIEL 3200433
- Tieliikenteen hinnoittelun muutosten vaikutukset, Tielaitoksen selvityksiä 68/1996, TIEL 3200435
- Alempiasteisen tieverkon strategiat; tienpidon kohdentamisen vaikutukset kylien kehitykseen. Tielaitoksen selvityksiä 80/1996, TIEL 3200447
1997
1998
Mistä tutkimusraportteja voi ostaa
Esiteltyjä tutkimusraportteja myy:
Tiehallinto, julkaisumyynti.
Päivitetty 30.6.1998
alkuun |
etusivu |
tutkimussivu
|