Joensuun keh�tie
Vaikutukset
Toisen
ajoradan rakentaminen ja toimivat eritasoliittym�j�rjestelyt parantavat
keh�tien liikenteen v�lityskyky� ja sujuvuutta. Parantuva palvelutaso v�hent��
liikennett� kaupungin sis�isell� verkolla.
Karjalankadun
eritasoliittym�n rakentamisen my�t� keh�tien liikenteen sujuvuus
paranee merkitt�v�sti ja jonoutuminen poistuu. Eritasoliittymien
kiihdytys- ja hidastuskaistojen parantamisen my�t� liittyminen keh�tielle
helpottuu ja liikenneturvallisuus paranee.
Arvion
mukaan suunnitelluilla toimenpiteill� s��stet��n vuosittain noin
2.5 henkil�vahinko-onnettomuutta.
Voimassa
oleva asemakaava on tehty vuonna 1978 laaditun yleissuunnitelman
pohjalta ja sit� on muutettu joiltakin osin yleissuunnitelman
tarkistamisen yhteydess� vuonna 1989. Voimassa olevan asemakaavan
liikennealuevaraukset ovat p��osin riitt�vi�, mutta joitakin
tarkistuksia on tarvetta tehd� l�hinn� eritasoliittym�alueiden l�heisyydess�.
Keh�tien
toisen ajoradan rakentamisella on v�h�iset vaikutukset nykyiseen
rakennuskantaan. Karjalankadun eritasoliittym�n rakentamisen johdosta
Karjalankadun tasausta joudutaan nostamaan K�kisalmenkadun it�puolella,
joka huonontaa l�heisen asutuksen tilannetta hieman.
Hankkeen
rakentamiskustannusennuste on noin 22 M�.
Hankkeen hy�tykustannussuhde on 2,6 joten hanke on
liikennetaloudellisesti eritt�in kannattava.
|