Joensuun keh�tie
L�ht�kohdat
Vuonna
1996 valmistui Joensuun keh�tien yleissuunnitelma, jossa keh�tien
esitet��n muutettavaksi 2-ajorataiseksi ja eritasoliittymin
toteutetuksi kaupunkialueen p��v�yl�ksi.
Nopeustavoitteeksi keh�tiell� asetettiin 80
km/h.
Keh�tien
nyky- ja ennustevuoden 2020 liikennem��r�t (KVL, vuorokauden keskim��r�inen
liikennem��r�) liittym�v�leitt�in ovat
seuraavat:
Tieosuus |
2002 |
2003 |
vt 17 Siilaisen liittym�n l�nsipuolella
|
20 000 |
32 000 |
v�lill� Siilainen -K�pykangas
|
10 000 |
21 000 |
v�lill� K�pykangas � Utrantie
|
16 000 |
26 000 |
Utrantie �Kettuvaarantie
|
17 500 |
26 000 |
Kettuvaarantie �Karjalankatu
|
17 500 |
18 000 |
Karjalankatu -Ilomantsintie
|
13 000 |
18 500 |
Ilomantsintien etel�puolella
|
7 000 |
9 500 |
Keh�tien
liikennem��r�t ovat kasvaneet viime vuosina hyvin nopeasti.
Pielisjoen ylitt�v�ll� Pekkalan sillalla, jossa on vain yksi
ajokaista suuntaansa, vuoden keskim��r�inen liikennem��r� (KVL)
on kasvanut vuodesta 1999 (16 700 ajon./vrk) vuoteen 2003 (18 800
ajon./vrk) noin 13 %. Arkip�ivisin keskim��r�inen liikennem��r�
on viel�kin suurempi ja vuonna 2003 se oli noin 21 000 ajoneuvoa
vuorokaudessa.
Vuosina
1996 -2001 oli keh�tiell� tapahtunut yhteens� 41 poliisin tietoon
tullutta liikenneonnettomuutta, joista 9 johti henkil�vahinkoon ja
yksi kuolemaan. Onnettomuuksien keskittymispisteen� on Karjalankadun
tasoliittym�.
Nykytilanteessa
tiejakson palvelutaso on puutteellinen ja nopeusrajoituksia on
jouduttu liikenneturvallisuus- ja liikenteen toimivuussyist�
alentamaan 60 km/h:ssa.
Karjalankadun valo-ohjatun tasoliittym�n ja Pekkalan sillan
kohdalla on jo nyt huomattavia liikenteen sujuvuus- ja
liikenneturvallisuusongelmia ja ongelmat pahanevat liikenteen kasvaessa.
Joensuun
ymp�rist�n maank�yt�n kehittyess� keh�tien liikenne tulee
kasvamaan ja liikenteen ongelmat lis��ntyv�t ja ne vaikuttavat my�s
elinkeinoel�m�n toimintaedellytyksiin.
Nykyisen
keh�tien keskeisimm�t ongelmat ovat:
- puutteellinen
liikenteen v�lityskyky
- Karjalankadun
tasoliittym�
- liikenneonnettomuusalttius
- nykyisten
eritasoliittymien ramppij�rjestelyt ja hidastus- ja
kiihdytyskaistat ovat mitoitukseltaan ahtaat
|