Joensuun keh�tie
Esittely
Keh�tie
Joensuun keh�tie rakennetaan kaksiajorataiseksi
kaupunkialueen p��v�yl�ksi, jossa liittym�t on toteutettu
eritasoliittymin� ja v�yl�n mitoitusnopeus on 80
km/h.
Parantamistoimenpide edellytt�� toisen ajoradan
rakentamista Siilaisen ja Ilomantsintien eritasoliittymien v�lille,
uuden Pekkalan sillan rakentamista Pielisjoen kohdalle, Karjalankadun
eritasoliittym�n rakentamista sek� pienten parannustoimenpiteiden
suorittamista muihin eritasoliittymiin.
Toinen ajorata toteutetaan nykyisen ajoradan l�nsi/etel�puolelle,
eli keskustan puolelle. Keh�tien tyyppipoikkileikkaus on 2*9.25/7 ja
keskikaistan leveys on 4,0
m.
Utran eritasoliittym�
Keh�tien it�puoleista Utrantielle erkanevaa
hidastuskaistaa jatketaan Pekkalan sillalle noin 20 m ja
sillan nykyist� kantta levennet��n ja vahvistetaan muutoksen
johdosta. Rampin alap��ss� muutetaan vasemmalle Rantakyl��n k��ntyminen
kahdelta kaistalta tapahtuvaksi.
Pekkalan uusi silta
Toista ajorataa varten rakennetaan
Pekkalaan Pielisjoen ylitse nykyisen sillan l�nsipuolelle uusi noin
330 metri�
pitk� silta, jossa Utran eritasoliittym�n etel��n suuntautuva
kiihdytyskaista jatkuu kolmantena kaistana sillan ylitse
Kettuvaarantien eritasoliittym��n saakka.
Kettuvaarantien - Karjalankadun liittym�
Kettuvaarantien eritasoliittym�ss� l�nsipuoleiset
rampit toteutetaan rombisina suorina ramppeina ja it�puoleiset rampit
muotoillaan uudelleen.
Karjalankadun eritasoliittym�ss� Karjalankatu vied��n
risteyssillalla keh�tien ylitse ja liittym��n toteutetaan rombiset
suorat suuntaisrampit etel��n.
Repokallion eritasoliittym�
Nykyiset rampit muotoillaan samalla periaatteella kuin
muissakin liittymiss� ja etel�iset rampit johdetaan risteyssillan
alitse reunimmaisista aukoista.
Repokallion eritasoliittym�n etel�puolella suunnitelman
mukainen liikenteen kysynt� v�henee ja keh�tie muuttuu
yksiajorataiseksi.
Yl�-Satamakadun
silta
Keh�tiehankkeeseen liittyen Joensuun
kaupungilla on tarkoitus rakentaa Pielisjoen ylitse Yl�-Satamakadun
silta, joka ohjaa etel�st� keh�tielt� keskustaan pyrkiv�n
liikenteen keskustan keh�lle (Yl�-Satamatu -Koulukatu-Suvantokatu
-Rantakatu). Toimenpide turvaa keskustan kehitt�misen kevyen �ja
joukkoliikenteen edellytyksist� l�htien.
|