Helsingin ja Turun v�lisen tieyhteyden kehitt�mist� on suunniteltu jo
pitk��n. Nyt k�sill� olevan hankkeen suunnittelu k�ynnistyi 1980-luvun lopulla.
Lis�tietoja valtatien 1
suunnitteluhistoriasta.
Muurla-Lohjanharju �hankkeeseen kuuluva osuus Lohja-Lohjanharju muodostaa 10
kilometrin mittaisen osan Eurooppatie E18:sta. Hankkeessa rakennetaan lis�ksi
Lohjan it�inen sis��ntulotie Lempolasta Suurlohjankadulle noin viiden kilometrin
matkalle. Sis��ntulotie on nelikaistainen valtatie, jonka nopeusrajoitus on 80
km/h. Arvioidut rakentamiskustannukset ovat 59 miljoonaa euroa.
Moottoritieosuuden ennustettu liikennem��r� vuodelle 2010 on 16.000 autoa vuorokaudessa ja Lohjan
it�isell� sis��ntulotiell� noin 21.500
autoa vuorokaudessa. Moottoritien jatkeen (Lohjalta Muurlaan) rakentamisen
j�lkeen liikennem��r� on osuudella Lohja-Lohjanharju noin 32 000 autoa
vuorokaudessa.
Nykyinen valtatie 25 Muijalan ja vesitornin v�lill� j�� moottoritien
rinnakkaistieksi palvelemaan paikallista liikennett�. Valtatiet� 25 parannetaan
t�m�n hankkeen yhteydess�. Ymp�rist�haittojen lievent�miseksi moottoritielle
toteutetaan mm. laajat pohjavesisuojaukset ja meluntorjunta sek� vihersilta
helpottamaan el�inten tienylityst�.
Keskeiset vaikutukset
Moottoritien rakentamisella on my�nteisi� vaikutuksia aluerakenteen
kehitykseen, liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen sek� osaksi my�s
ymp�rist��n. Rakentamisen my�t�
Liikenneonnettomuudet v�henev�t huomattavasti
Moottoritien rakentaminen muuttaa harjumaisemaa. Rakennettavan osuuden
ymp�rist�vaikutukset kohdistuvat l�hinn� pohjavesiin ja alueen virkistysarvoon.
Tie sivuaa Lohjanharjun Natura-2000 aluetta, mutta alueen suojelua ei
vaaranneta. Koska tielle rakennetaan pohjavesisuojaukset, pohjavesien
pilaantumisriski pienenee uuden yhteyden rakentamisen my�t�.
Meluntorjuntatoimenpiteet on suunniteltu tehokkaiksi, jotta alueen
asumismukavuus s�ilyisi ja sen virkistysarvo saataisiin turvattua. Melualueella
olevien asukkaiden m��r� v�henee 1400 asukkaalla uusien teiden rakentamisen
ansiosta.