Helsingin ja Turun v�lisen tieyhteyden kehitt�mist� on suunniteltu jo
pitk��n. Suunnittelu alkoi 1970- luvun alkupuolella ja moottoritien
yleissuunnitelma v�lill� Lohjanharju-Turku valmistui vuonna 1973. Moottoritien
p��suunnan selvitt�minen tuli uudelleen esille 1980-luvun loppupuolella ja
vuosina 1988-1989 tehtiin selvitys tieyhteysvaihtoehdoista v�lill�
Muurla-Lohjanharju.
Liikenneministeri� teki vaihtoehtoselvityksen ja siit� annettujen lausuntojen
perusteella hankep��t�ksen vuonna 1990. Hankep��t�s edellytti yleissuunnitelmien
laatimista valtatien 1 rakentamisesta moottoritieksi valitussa p��suunnassa.
Yleissuunnitelmat samoin kuin ymp�rist�vaikutusten arviointikin on laadittu
vuosien 1993 ja 1996 aikana.
Liikenneministeri�
antoi helmikuussa 1998 toimenpidep��t�ksen valtatien 1 rakentamisesta
moottoritieksi v�lill� Muurla-Lohjanharju. P��t�ksess��n ministeri� hyv�ksyi
yleissuunnitelman, jossa m��ritell��n moottoritien yleispiirteinen sijainti.
Yleissuunnitelma on pohjana jatkosuunnittelulle.
Lohja
- Lievi� (Lohjanharju) -hyv�ksymisp��t�ksest�
tehdyt valitukset on korkeimmassa hallinto-oikeudessa hyl�tty ja rakentaminen
on alkanut tammikuussa 2004. Muurla
- Lahnaj�rvi ja Lahnaj�rvi
- Lohja
tiesuunnitelmat valmistuivat syksyll� 2001 ja niiden hyv�ksymisp��t�s
saatiin vuoden 2002 lopussa. Hyv�ksymisp��t�ksest� tehdyt valitukset on p��osin
hyl�tty korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja rakentaminen on tarkoitus aloittaa
vuonna 2005. Lohja-Lohjanharju ja
Muurla-Lohja hankkeilla on omat sivunsa, joilla tiedotetaan rakentamisen ja
suunnittelun etenemisest� sek� kuvataan valitut ratkaisut.