Itäväylän varressa on tapahtumassa maankäytöllisiä muutoksia mm. Vuosaaren sataman rakentaminen, Fallpakan kaava-alueen toteutuminen. Tämän lisäksi väylän liikenne ruuhkautuu ajoittain etenkin liittymissä ja kevyen liikenteen yhteyksissä on puutteita. Myös liikenteen melua on ehdotettu torjuttavaksi.
Selvittääkseen Itäväylän kehittämisperiaatteet Uudenmaan tiepiiri ja Helsingin kaupunki ovat käynnistäneet syksyllä 2000 Itäväylän kehittämisselvityksen laatimisen Kehä I:n ja Länsisalmen välillä (Sipoon kunnan raja). Työ laaditaan yhteistyössä alueen kaupunkien ja kuntien sekä muiden viranomaisten kanssa. Selvityksen on arvioitu valmistuvan huhtikuussa 2001.
Työn aluksi selvitetään nykyiset ongelmat ja kehittämistarpeet sekä laaditaan liikenne-ennuste. Työn lopputuloksena määritellään millaisilla toimenpiteillä voidaan turvata suunnittelun maankäytön kehittyminen, poistaa nykyiset ongelmat ja mihin asioihin jatkosuunnittelussa olisi keskityttävä. Tämän lisäksi määritellään, milloin eri kohteiden parantaminen pitäisi toteuttaa.
Tämän hetken käsityksen mukaan Itäväylä parannetaan koko osuudella 2+2-kaistaiseksi maantieksi, jonka nopeusrajoitus on 60 – 80 km/h. Tien liittymät ovat joko valo-ohjattuja tasoliittymiä tai joissakin paikoissa eritasoliittymiä. Tämän lisäksi työn yhteydessä selvitetään:
- miten kevyen liikenteen yhteyksiä parannetaan (uudet väylät ja alikulkukäytävät)
- mihin linja-autopysäkit sijoittuvat ja miten niille kuljetaan
- missä tarvitaan meluntorjuntaa
- millaisia ympäristönhoitotoimenpiteitä (istutukset, maastonmuotoilu, meluesteiden ilme) tien varteen tarvitaan.
Suunnittelusta järjestetään kaksi esittely- ja keskustelutilaisuutta alueen asukkaille. Ensimmäinen tilaisuus pidetään tammikuun 2001 alussa ja toinen huhtikuussa 2001. Tilaisuuksista kuulutetaan paikallisissa lehdissä ja näillä sivuilla.
Sivut on päivitetty 10.1.2001