TIEDOTE JOUKKOVIESTIMILLE 8.3.2001
ITÄVÄYLÄN (MT170) PARANTAMINEN VÄLILLÄ KEHÄ I - LÄNSISALMI (Sipoon kunnan raja)
Itäväylän varressa on tapahtumassa maankäytöllisiä muutoksia mm. Vuosaaren sataman rakentaminen, Fallpakan kaava-alueen toteutuminen. Tämän lisäksi väylän liikenne ruuhkautuu ajoittain etenkin liittymissä ja kevyen liikenteen yhteyksissä on puutteita. Myös liikenteen melua on ehdotettu torjuttavaksi.
Selvittääkseen Itäväylän kehittämisperiaatteet Uudenmaan tiepiiri ja Helsingin kaupunki ovat käynnistäneet syksyllä 2000 Itäväylän kehittämisselvityksen laatimisen Kehä I:n ja Länsisalmen välillä (Sipoon kunnan raja). Suunnittelualue on esitetty kääntöpuolella olevassa kartassa. Työ laaditaan yhteistyössä alueen kaupunkien ja kuntien sekä muiden viranomaisten kanssa. Selvityksen on arvioitu valmistuvan huhtikuussa 2001. Työn laatii SITO-Konsultit Oy.
Työn aluksi on selvitetty nykyiset ongelmat ja laadittu liikenne-ennuste. Työn lopputuloksena määritellään millaisilla toimenpiteillä voidaan turvata suunnittelun maankäytön kehittyminen, poistaa nykyiset ongelmat ja mihin asioihin jatkosuunnittelussa olisi keskityttävä. Tämän lisäksi määritellään, milloin eri kohteiden parantaminen pitäisi toteuttaa.
Alustavat suunnitelmavaihtoehdot ovat nähtävillä Itä-Helsingin kulttuurikeskus Stoan aulassa tiistaina 20.3.2001 klo 17 - 20.00 (osoite, Turunlinnantie 1, HELSINKI), jolloin asukkailla on tilaisuus tutustua suunnitelmiin ja keskustella suunnittelijoiden kanssa
Tämän hetken käsityksen mukaan Itäväylä parannetaan koko osuudella 2+2-kaistaiseksi maantieksi, jonka nopeusrajoitus on 60 km/h. Tien liittymät ovat valo-ohjattuja tasoliittymiä. Suunnitelmassa on tämän lisäksi määritelty:
- minne rakennetaan uusia kevyen liikenteen yhteyksiä (uudet väylät ja alikulkukäytävät)
- linja-autopysäkkien paikat ja miten niille kuljetaan
- meluntorjunnan tarve
- millaisia ympäristönhoitotoimenpiteitä (istutukset, maastonmuotoilu, meluesteiden ilme) tien varteen tarvitaan.
Pahimpien ongelmien poistamiseksi on suunniteltu ns. pikaparannustoimenpiteitä, jotka toteutetaan ennen tien raskaampaa parantamista. Jo nyt on laadittu Linnanherrantien liittymän kohdalle suunnitelma liittymän ensivaiheen parantamisesta liikennevaloin ja suojatiejärjestelyin. Liittymän rakentaminen olisi tarkoitus aloittaa jo tänä vuonna. Pikaparannustoimenpiteet ovat mm. liikennevalojen ja suojateiden rakentamista sekä mahdollisia meluntorjuntatoimenpiteitä.
PRESSMEDDELANDE 8.3.2001
FÖRBÄTTRING AV ÖSTERLEDEN (lv 170) AVSNITTET RING I - VÄSTERSUNDOM (Sibbo kommungräns) Utvecklingsutredning
Det sker för närvarande ändringar i markanvändningen längs Österleden; bl.a. hamnen i Nordsjö byggs, detaljplanen för Fallbacka förverkligas. Trafiken stockar sig dessutom tidvis, framför allt i anslutningarna, och det förekommer brister i gång- och cykelvägsförbindelserna. Man har också föreslagit att trafikbullret skall bekämpas.
I avsikt att reda ut principerna för utvecklingen av Österleden har Nylands vägdistrikt och Helsingfors stad hösten 2000 startat en utvecklingsutredning för avsnittet Ring I – Västersundom (Sibbo kommungräns). Planeringsområdet framgår av kartan på frånsidan. Arbetet utförs i samarbete med städerna och kommunerna i området och med andra myndigheter. Man har beräknat att utredningen blir färdig i april 2001. Arbetet utförs av SITO-Konsultit Oy.
I början av arbetet gjorde man en utredning om de nuvarande problemen och en trafikprognos utarbetades. Som ett slutresultat av arbetet definierar man med vilka åtgärder man trygga utvecklingen av den planerade markanvändningen, avlägsna nuvarande problemen och vad man bör koncentrera sig på i den fortsatta planeringen. Dessutom gör man upp en tidtabell för olika projekt.
De preliminära alternativa planerna finns till påseende i aulan vid Stoa Östra Helsingfors kulturcentrum tisdag 20.3.2001 kl. 17 - 20.00 (adress, Åbohusvägen 1, HELSINGFORS). Invånarna har då möjlighet att bekanta sig med planerna och diskutera med planerarna.
Enligt rådande uppfattning förbättras Österleden till landsväg på hela avsnittet så att vägen har 2+2 körfält och hastighetsbegränsningen är 60 km/h. Anslutningarna är plananslutningar och regleras med trafiksignaler. I planen har man dessutom bestämt:
- var det skall byggas nya gång- och cykelvägsförbindelser (nya leder och underfarter)
- busshållplatsernas läge och hur man färdas till dem
- behovet av bullerskydd
- vilka miljövårdsåtgärder (planteringar, terrängutformningar, bullerskyddens utformning) det behövs vid vägen.
För att avlägsna de svåraste problemen har man planerat sk. snabbförbättringar, d.v.s. åtgärder som förverkligas innan man inleder mera övergripande förbättringar. För Borgherrevägens anslutning har man redan nu utarbetat en plan över förbättringarna i den första etappen, där anslutningen förbättras med trafiksignaler och skyddsvägar. Avsikten är att börja bygga anslutningen redan i år. Snabbförbättringsåtgärder är bl.a. att anlägga trafiksignaler och skyddsvägar samt att vidta eventuella åtgärder för att bekämpa trafikbullret.