Tielaitos, keskushallinto tulevaisuuden tutkimus-julkaisu Tulevaisuuden näkymiä 5/1996 Sisältö Lukijoille Teknologia vie työpaikat lopullisesti Liikenne-ennusteiden uudet kuviot Lyhyesti Tulevaisuuden näkymiä ilmestyy vähintään neljästi vuodessa. Lehden kustantaja on Tielaitos, keskushallinto ja julkaisija tie- ja liikennetekniikkayksikkö. Toimituksessa ovat Nils Halla (vastaava toim.), ja Veijo Kokkarinen. Toimituksen osoite on Tiehallinto/tie- ja liikennetekniikka, PL 33, 00521 Helsinki, p. 0204 22 2516 (Halla), telefax 0204 22 2512. Jakelutoivomukset vastaavalle toimittajalle. - ISSN 0789-8886. Lukijoille Työllisyystilanne ei Suomessa juuri osoita paranemisen merkkejä. Yhtenä perussyynä ihmistyövoiman vähenevään tarpeeseen on nähty teknologinen kehitys: koneet korvaavat ihmiset. Tässä numerossa on espoolaisen mainosalalla toimivan Ari Ojapellon jonkin verran poleeminen kirjoitus aiheesta. Ojapellon analyysi on varsin perusteltua, mutta argumentointi jättää ehkä paikoin tilaa kritiikillekin. Annamme mielellämme seuraavissa numeroissa mahdollisuuden jatkokeskustelulle. Koko liikennesektorin ennusteiden tekoa ollaan järjestelemässä uudelleen. Toimituskunnan jäsen Veijo Kokkarinen on ollut toimenpide-ehdotuksia valmistelleen työryhmän toinen sihteeri. Liikenneministeriön tavoitteena on ennustetyön yhtenäistäminen ja ennusteiden uskottavuuden parantaminen. Julkaisemme työryhmän laatiman raportin yhteenveto-osan. Tielaitoksen organisaatio on muuttumassa. Keskushallinnon muutosten seurauksena tulevaisuustietouden kerääminen ja levittäminen siirtyy toiseen yksikköön, mutta jatkuu edelleen. Myös 'Tulevaisuuden näkymiä' ilmestyy, mutta sen jakelua voidaan joutua arvioimaan uudelleen. Jatkossa lehdet ovat joka tapauksessa luettavissa tässä Tiehallinnon www-palvelussa Internetissä.
N. Halla
Ari Ojapelto Mainonnan suunnittelija, Espoo TEKNOLOGIA VIE TYÖPAIKAT LOPULLISESTI
Työttömyyden syistä työttömiä
on arvuutettu käsittämättömällä
talouspoliittisella munkkilatinalla. Päättäjien
liturgioissa vilisee sanojen piirileikki: inflaatio, korkotaso,
kauppataseen vaje, devalvaatio, ulkomaanvelka jne.
Esiin on marssitettu laumoittain erilaisia taloustieteen
guruja ja ekonomisteja, joiden talouden ja työttömyyden
korjausehdotukset muistuttavat yhä enemmän Bisquitin
kaskua: "Milloin viisi taloustieteen professoria voi olla
asiasta samaa mieltään" -"No silloin, kun
niillä on eri ongelma!"
Päättäjät ovat aika ymmällään
näistä ristiriitaisista analyyseistä. Työttömyyden
todellisesta syystä sekä talousprofessorit että
poliitikot ovat olleet käsittämättömän
hiljaa. Teollisuustuotannon kasvuvauhti hidastunut tasaisesti 30 viimeisen vuoden aikana
Maailman teollinen tuotanto ja kauppa alkoi kasvaa
merkittävästi vasta toisen maailmansodan jälkeen.
Lisääntyvä teollisuustuotanto pystyi tuolloin imemään
maataloustuotannosta vapautuvan työväen. Tehtaat olivat
mustanaan erilaista työntekijää. Parhaimmillaan
maailman teollisuustuotanto kasvoi lähes kymmenen prosentin
vuosivauhdilla. Sitten tehtaiden koneet automatisoituivat. Tuottavuus
ja tehtaisiin jääneiden työntekijöiden palkat
ja ostovoima kasvoivat /1/. Lisääntyneellä ostovoimalla pystyttiin ostamaan palveluja, joita tehtaista vapautunut väki alkoi puolestaan tuottaa. Maailman teollisuustuotanto lisääntyi vielä 1960-luvulla keskimäärin kuusi prosenttia. 1970-luvulla kasvu aikoi hiipua neljään prosenttiin (kuva 1).
Vasta 1980-luvun alussa tietokoneiden ja automaation
vaikutus kasvoi niin, että teollisuusmaissa parin prosentin
kitkatyöttömyys vaihtui pysyväksi massatyöttömyydeksi.
Työttömien ostovoiman hiipumisen seurauksena maailman
kokonaistuotannon kasvuvauhti tyrehtyi 1980-luvulla runsaaseen
kahteen prosenttiin /2/. Nyt ihmetellään, miksi markkinat
ovat pysähtyneet lähes nollasummamarkkinoiksi.
Kuva 1: Maailmankaupan ja teollisuustuotannon muutos.
Suomella meni 1980-luvulla vielä hienosti. Teollisuustuotanto
kasvoi ripeämmin kuin Euroopan teollisuusmaiden keskiarvo
(kuva 2)/3/. Teollisuuteen investoitiin vuositasolla 10-20 miljardia
markkaa. Siitä huolimatta tai sen ansiosta teollisuudesta
katosi 1980-luvulla yli 100 000 työpaikkaa. Suomessa teollisuudesta
leipänsä ansaitsevien joukko on vähentynyt vajaasta
650 000:sta jo alle 400 000:een. Johonkin tämä väki
on ollut pakko sijoittaa. Ensin se meni siirtolaiseksi Ruotsiin.
Sen jälkeen se piilotettiin pyörittämään
yhä paisuvaa kunnan ja valtion palvelutarjontaa. Nyt laman
kohdatessa tämä yhteiskunnan palkkalistoilla oleva,
suurimmillaan lähes 700 000 hengen palveluarmeija on matkansa
päässä. Hehän ovat taanneet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden
kansalaisten terveydenhuollossa sekä koulutus- ja kulttuuripalveluissa.
Kukaan vain ei tiedä nyt, mihin heidät jatkossa piilotetaan.
1980-luvun lopussa olimme Euroopan Japani. Nyt meitä
voi jo verrata Albaniaan. Jos teollisuustuotantomme volyymi-indeksi
oli 100 vuonna 1990, niin nyt se on lähemmäs 120 /4/.
Vaikka teollisuustuotantomme on paljon korkeammalla tasolla kuin
1980-luvun lopussa, ja vienti vetää paljon paremmin.
Miten se on mahdollista? Vastaus on yksinkertainen: sama tuotanto
tehdään tänään 130 000 henkeä pienemmällä
työntekijämäärällä (kuva 3)/5/.
Kun nyrkkisääntönä yksi teollinen työpaikka
kantaa tai mahdollistaa kaksi palveluelinkeinojen työpaikkaa,
niin tämä merkitsee n. 260 000:n työpaikan katoamista
myös palvelualalta. Kun vuonna 1989 oli pohjalla jo 100 000
työtöntä, niin nyt yhteiskunnalla on varastossa
lähes puoli miljoonaa tarpeetonta "elävää
robottia".
Kuva 2: Teollisuustuotannon muutos Suomessa ja OECD-maissa.
Työttömän ostokyky putoaa puoleen
työssäkäyvän ostokyvystä, joten puolen
miljoonan työttömän vaikutus perheenjäsenineen
merkitsee pitkälti yli miljoonaa ostovammaista. Samalla työssäkäyvienkin
ostovoima heikkenee, koska he joutuvat elättämään
nämä työttömät /6/. Erityisesti ostovoiman
heikkeneminen vaikuttaa kotimarkkinoihin, koska kotimarkkinat
edustavat 70 prosenttia kokonaistuotannosta.
Kuva 3: Teollisuuden työvoiman ja tuotannon
määrä. Valtio saa vähemmän verotuloja ja palkansaajien palkkapotti pienenee
Suomessa tämä kehitys konkretisoitui. Vuosina
1990 ja 1993 teollisuustuotannon määrät olivat
samoja. Samalla teollisuustuotannon määrällä
valtio sai 20 miljardia vähemmän verotuloja (valtion
tulovero, liikevaihtovero ja kunnallisvero) /7/. Siitä huolimatta,
vaikka valtion oli pakko korottaa tuloveroastettaan 5-6 prosenttia
ja kuntien veroäyriään pennillä kasvaneen
työttömyyden hoitamiseksi. Puolen miljoonan työttömän
elättämiseen valtio ja kunnat joutuivat uhraamaan ylimääräisinä
kuluina 33 miljardia. Jos mukaan lasketaan vielä saamatta
jääneet sosiaalimaksut ja eläketulot, summa kohoaa
46 miljardiin.
Puoli miljoonaa kansalaista menetti 28 miljardin
markan palkkatulot ja sitä kautta ostovoiman. Valtakunnan
koko palkkapotti vuonna 1990 oli 230 miljardia markkaa. Vuoteen
1993 mennessä se oli vähentynyt 202 miljardiin. Ostovoimaa
katosi siis 28 miljardia /8/. Vastaavasti teollisuuden palkkapotti
vuonna 1990 oli 51 miljardia markkaa. Vuonna 1993 enää
43 miljardia. Sama tuotanto tehtiin siis 8 miljardia markkaa pienemmällä
palkkapotilla.
Ylimääräisten menojen ja saamatta
jääneiden verojen ja palkkatulojen erotus on 80-100
miljardia markkaa samalla tuotannon tasolla. Tähän yhteiskunnan
verotulojen rapautumiseen on kiinnittänyt huomiota myös
EU:n verokomissaari Mario Monti. Hän on huolestuneesti pannut
merkille, että vuodesta 1980 lähtien Euroopassa on keskimäärin
jouduttu kiristämään palkansaajien verorasitusta
30 prosentilla. Pääoman verorasitusta taas on kevennetty
10 prosentilla, jotta tuotantotoiminta ei karkaisi muualle.
Suomeen massatyöttömyys tuli vasta 1990-luvun
alussa, koska vielä 1980-luvulla pystyimme syömään
muiden maiden markkinaosuuksia.
Euroopassa ja erityisesti EU- maissa lähes 10
prosentin työttömyystaso on ollut arkipäivää
jo koko 1980-luvun ajan. Nyt se on noussut pysyvästi yli
10 prosentin tasolle. Työttömyysluvut ovat todellisuudessa
paljon virallisia lukuja pahemmat. Jokainen maa pyrkii parhaansa
mukaan siistimään työttömyystilastoja siirtämällä
työttömät jollekin toiselle yhteiskunnan elätettävien
momentille.
Esimerkiksi Suomessa työttömiä on
piilotettu yli 200 000 henkeä yhteiskunnan elätettäviksi
muille nimikkeille, kuten: varhaiseläkeläiset, varhennetut
varhaiseläkeläiset, työttömyyseläkeläiset,
sukupolvenvaihdoseläkeläiset, rintamamies-eläkeläiset,
velvoitetyöllistetyt, työttömyystöillä
työllistetyt, työttömyyskursseilla olevat, aikuiskoulutuksessa
olevat, osa-aikatyölliset, jne./9/.
Investoinnit eivät luo enää työpaikkoja
Johtavat poliitikot ja yritysjohtajat ovat myös
koko ajan painottaneet, että vain teollisuuden avulla saadaan
valtakuntaan uusia pysyviä työpaikkoja. Nyt he ovat
vihdoin päässeet kuuluttamaan investointien ilosanomaa.
Kolmen lamavuoden jälkeen kolme isoa puunjalostuskonsernia
ilmoitti yhteensä kahdeksan miljardin investoinneista. Niillä
päästiin poistamaan työttömyyttä. Miljardeilla
luodaan *peräti 350 uutta työpaikkaa! Kaikki investoinnit
eivät edes luo uusia työpaikkoja. Esimerkiksi Kymmenen
Lappeenrannan sellutehtaan laajennuksen 1,8 miljardin investoinnilla
hävitetään entisistäkin työpaikoista
20.
Viimeisten 10 vuoden aikana koko teollisuuden vuosittaiset
investoinnit ovat olleet keskimäärin n. 20 miljardia
markkaa. Jos siis koko 20 miljardia investoitaisiin paperiteollisuuteen,
niin valtakunnan puolesta miljoonasta työttömästä
saataisiin työllistettyä 875 henkeä.
Suurteollisuus on jo joutunut myöntämään,
että se ei enää luo kasvun suhteessa työpaikkoja.
Puolustukseksi he ovat esittäneet, että niillä
on positiivisia kerrannaisvaikutuksia heitä palvelevaan alihankintateollisuuteen.
Unohdetaan vain mainita, että sielläkin automatisointi
hävittää työpaikkoja.
Jos meillä korjattaisiin nykyiset puumäärät
1950-luvun malliin, niin metsissä pyörisi yli 300 000
pokasahamiestä ja hevoset lisäksi. Kehityksen ensivalheessa
metsurin avuksi tuli moottorisaha. Yksi moottorisahamies teki
3-4 pokasahamiehen työt. Sitten jyräsi metsiin monitoimikone.
Se puolestaan tekee 15 moottorisahamiehen työt. Nyt alle
tuhat monitoimikonetta parturoi 80 prosenttia Suomen metsistä.
Tutkimustietoakin yritysten investoinneista toki
löytyy. Saksassa on tutkittu teollisuuden investointien rakennetta.
Müncheniläinen tutkimuslaitos Ifo Institut sai tulokseksi,
että peräti 40% oli rationalisointi-investointeja. Vain
kolmannes investoinneista tähtäsi kapasiteetin laajentamiseen.
Loput olivat korjausinvestointeja. Koska tuotantokapasiteettia
on ennestäänkin Euroopassa liikaa, uuden yhä automaattisemman
tuotantokapasiteetin vastapainoksi, joudutaan kiihtyvällä
vauhdilla sulkemaan vanhoja työvoimavaltaisia tehtaita. Yhtä
uutta tehdasta kohden suljetaan kuusi vanhaa. Näin on todennut
sveitsiläisessä liikkeenjohdon instituutissa IMEDE:ssä
asiaa tutkinut professori Georg Taucher /10/. Massiivisillakaan
investoinneilla ei luoda enää työpaikkoja, koska
70 prosenttia teollisuusinvestoinneista menee vanhan tuotannon
tehostamiseen. Käytännössä niillä päinvastoin
hävitetään työpaikkoja. Itsepalvelukoneet ja järjestelmät hävittävät työpaikkoja
Automaation peikko on jo harventanut myös palveluelinkeinojen
työpaikkoja ja harventaa niitä jatkossa yhä nopeammin.
Erilaiset itsepalvelukoneet ja järjestelmät ovat voimakkaasti
levinneet pankkeihin ja vakuutuslaitoksiin kuten myös liikenteeseen,
kauppaan ja muihin palveluelinkeinoihin. Maailmalta löytyy
jo sadoittain erilaisia pankki-, rahanvaihto-, vakuutus-, matkalippu-,
rahastus-, postimerkki-, kioski-, opas-, vartiointi- ja hälytysautomaattia
jne. Jotkut visionäärit ovat jopa ennustaneet, että teollisen yhteiskunnan jälkeen olemme siirtymässä palveluyhteiskuntaan. Todellisuudessa olemme menossa teknologian kehittymisen seurauksena ja pakottamana itsepalveluyhteiskuntaan.
Kohta meillä kaikilla on Ranskan Minitelin kaltaiset
näyttöpäätteet kotona. Niiden avulla voimme
sitten tilata, varata ja ostaa lähes kaikki tarvitsemamme
tavarat ja palvelut. Eikä siinä prosessissa juuri muita
ihmisiä tarvita!
Tietokoneen välityksellä voimme seikkailla
erilaisissa tiedostoissa, hankkia etäopetusta ja pitää
videoneuvotteluja maapallon toisella puolella olevien kanssa.
Kun yritykset alkavat todella karsia matkustuskulujaan säilyttääkseen
kilpailukykynsä, ne siirtyvät entistä hanakammin
maailmanlaajuiseksi levinneessä bisneksenteossaan videoneuvotteluihin
ja sähköiseen kaupan käyntiin. Niillä on raju
negatiivinen vaikutus liikematkustamiseen ja sitä seuraavaan
palveluketjuun: matkatoimistoihin, taksiliikenteeseen, lentomatkustukseen,
hotellitoimintaan, ravintolapalveluihin, autonvuokraukseen, vakuutustoimintaan,
pankkitoimintaan jne. Teknologian aikaansaama työttömyys
palvelualoilla on vasta alkuaskelmilla.
Palveluelinkeinot ovat sidoksissa teolliseen tuotantoon
Edellä esitetystä kehityksestä huolimatta
jotkut optimistit ovat esittäneet, että teollisuudesta
menetetyt työpaikat saadaan kuitenkin korvattua palveluelinkeinojen
nimikkeen alle syntyvien uusien työpaikkojen avulla.
Useimmissa maissa palveluelinkeinojen tilastot ovat
kasvaneet keinotekoisesti. Yritykset ovat yhtiöittäneet
omat palveluyksikkönsä ja ostavat samat palvelut alihankintana
samoilta ihmisiltä. Näissä yhtiöittämisissä
yleensä henkilökuntaa heti aluksi kevennetään
kolmanneksella. Väen vähentämisellä ja uuden
teknologian hyväksikäytöllä saadaan uutta
kilpailukykyä ja tehokautta. Sitä alihankkijana toimiminen
tässä uudessa suhteessa edellyttää. Hienommalla
nimellä tätä nimitetään verkostotaloudeksi.
Pahimmillaan se tarkoittaa, että varalla olosta työntekijälle
ei makseta mitään. Yrittäjäriski siirretään
työntekijän kannettavaksi.
Yhtiöittämisestä johtuen palveluelinkeinot
ovat olleet lievässä kasvussa Euroopassa. Kasvu ei siis
johdu siitä, että markkinoille olisi luotu uusia työpaikkoja.
Entiset työsuoritukset tehdään vain tilastollisesti
uuden nimikkeen alla. 1980-luvulla Suomessa yksityisiin palveluelinkeinoihin
investoitiin 2-3 kertaa enemmän kuin teollisuuteen /11/.
Parhaimmillaan 60 miljardia markkaa vuodessa. Rakennettiin kylpylöitä,
golfkenttiä ja ostosparatiiseja.
Yhtiöittämisestä ja jättimäisistä
investoinneista huolimatta yksityisten palveluelinkeinojen työntekijöiden
lukumäärä 1980-luvulla kasvoi vain 20 000 työntekijällä.
Suurimmillaankin se oli vaatimattomat alle 190 000 työntekijää.
Laman aikana se väheni alle 140 000 työntekijään
/12/. Ei edes niin pienelle porukalle löytynyt maksukykyisiä
palveluiden ostajia. Siksi Arsenalin hallussa on n. 8,5 miljardin
markan edestä 14 500 kiinteistöä odottamassa uusia
yrittäjiä ja ostajia.
On hyvä muistaa se tosiasia, että noin
kaksi kolmasosaa yksityisestä palveluelinkeinosta saa toimeentulonsa
palvelemalla alihankkijana teollista tuotantoelämää
- eikä yksityistä kuluttajaa. Yrityksistä viime
kädessä löytyy maksukykyinen palveluiden maksaja.
Jos yhteiskunnassa ei ole riittävästi teollista tuotantoa
ja teollisia työpaikkoja, ei palvelusegmentillekään
ole reaalista pohjaa. Mitä enemmän tuotantoelämä
vapauttaa työntekijöitä ostokyvyttömien armeijaan,
sitä vähemmän näillä on varaa ostaa yksityisiä
palveluja. Eikä valtiolla ole varaa tuottaa verotuotoilla
edes yhteiskunnan palveluja, kuten nyt juuri tapahtuu.
Suomesta on 1990-luvulla kadonnut nettohäviönä
47 000 yritystä. Suurin osa niistä on ollut yksityisiä
palvelualan yrityksiä. Työpaikat ovat kadonneet samalla
n. 350 000 palvelualan työntekijältä. Kuntasektorilta
60 000 työntekijältä ja valtion palveluksesta yli
80 000 työntekijältä.
Verotus tukahduttaa palvelutuotantoa
Koska useimmissa teollisuusmaissa valtio saa verotulonsa
ja sosiaalimaksunsa pääasiassa ihmistyötä
verottamalla, palveluelinkeinoista on tullut verojen raskain maksaja.
Teollisuustuotannossa palkkakustannusten osuus tuotteen tehdashinnasta
on vähentynyt 14 prosenttiin /13/. Palveluelinkeinoissa se
on vielä n. 40 - 80 prosenttia. Kun teollisuus automatisoi,
valtio saa samasta tuotantomäärästä entistä
vähemmän verotuloja.
Pystyäkseen hoitamaan aikaisemmat palveluvelvoitteensa,
valtioiden on ollut pakko kiristää tuloverotusta. Veronkiristys
rasittaa tällöin pahiten palveluelinkeinoja, koska ne
sisältävät eniten ihmistyötä. Palveluiden
hinnat kallistuvat tavaroiden hintoja nopeammin, ja yhä harvemmalla
kuluttajalla on varaa tulevaisuudessa ostaa palveluja. Lisäksi
palveluelinkeinoja on rangaistu työllistämisestä
rasittamalla niitä uudella 22 prosentin arvonlisäverolla.
Tai sitten palveluelinkeinojen työvoiman hintaa on pakko laskea. Näin on tapahtunut Yhdysvalloissa, palveluelinkeinojen luvatussa maassa. Niistä on tullut pysyviä matalapalkka-aloja. Vuodesta 1973 eteenpäin yhdysvaltalaisten työntekijöiden reaaliansioiden kehitys on polkenut paikallaan ja viime vuosina laskenut.
Se on vaikuttanut voimakkaasti myös köyhien
ja rikkaiden välisen kuilun syvenemiseen. 1980-luvulla rikkain
kymmenesosa Yhdysvaltojen kansalaisista kasvatti tulojaan yli
15 prosenttia. Kaikkien muiden tulot pienenivät. Pienimmissä
tuloryhmissä vähennys oli suurin.
Teollisuusyhteiskunnan jälkeenkö palveluyhteiskunta?
Moni visionääri on ennakoinut teollisen
tuotantoyhteiskunnan jälkeen siis palveluyhteiskuntaa. On
vedottu USA:n antamaan esimerkkiin. Siellähän vain 15
prosenttia työntekijöistä on teollisuuden palveluksessa.
Loput 85 prosenttia on muiden, pääasiassa palveluelinkeinojen
palveluksessa.
Tällöin unohdetaan, että Yhdysvalloissa
eletään maailmanlaajuisilla palvelujen markkinoilla
/14/. Heidän hallinnassaan ovat jo maailman viihde-, elokuva-,
vakuutus-, pankki-, hotelli-, ravintola-, luottokortti-, konsultti,
mainonta ja markkinointi-, autonvuokraus- ja hampurilaisketjut.
Pienillä teollisuusmailla ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia
syrjäyttää amerikkalaisia näillä markkinoilla.
Vain Japani on valtavien pääomiensa avulla kovaa vauhtia
tulossa näillekin markkinoille. Ei kilpaillen, vaan yksinkertaisesti
ostamalla amerikkalaisia yrityksiä.
Viidestäsadasta suurimmasta palvelualan yrityksestä
on jo kolmasosa japanilaisia /15/. Teollisuushegemonia on jo japanilaisten
hallussa /16/. Tuhannesta suurimmasta monikansallisesta yrityksestä
puolet on japanilaisten hallinnassa. Muu maailma alkaa olla japanilaisten
velkavankeudessa. Maailman 15:sta suurimmasta pankista 13 on japanilaisia
/17/.
Palveluyhteiskunnan jälkeenkö tietoyhteiskunta?
Joku futurologi on puhunut myös tulevasta tietoyhteiskunnasta.
Siihen pätevät valitettavasti vähän samanlaiset
lainalaisuudet kuin palveluyhteiskuntaan. Tiedosta on pääasiassa
kiinnostunut yritystoiminta. Se on myös valmis ja kykenevä
maksamaan siitä. Työttömällä ei ole varaa
ja mahdollisuuksia seikkailla tietopankeissa ja viihdekanavilla,
kun yhteiskunnilta loppuvat rahat subventoida niitä. Ne ovat
pääasiassa maksullisia ja voittoa tavoittelevien monikansallisten
yritysten omistuksessa.
Luoko elektroniikkateollisuus uusia työpaikkoja?
Vaikka sähkö- ja elektroniikkateollisuuden
tuotannon ja viennin arvo on Suomessa viidessä vuodessa reilusti
kaksinkertaistunut, alan työpaikat ja sitä kautta ostovoima
eivät ole kovin merkittävästi lisääntyneet.
Suomen atk-yritysten työntekijämäärä
oli vajaat 26 000 vuonna 1989. Silloin se oli vain yksi prosentti
valtakunnan koko työllisestä työvoimasta. Elektroniikkateollisuuden
räjähdysmäisestä kasvusta huolimatta alan
väki väheni vuoteen 1993 mennessä 23 000 työntekijään
/18/. Melkein kaikki suuret elektroniikkayritykset maailmalla
ovat kilvan vähentäneet väkeä, vaikka elektroniikkateollisuuden
kasvuvauhti on ollut teollisuudenaloista ylivoimaisesti parhain.
Vasta vuosina 1994 ja 1996 kasvu toi Suomessa alalle 5 000 uutta
työpakkaa vuodessa, vaikka ala oli viidessä vuodessa
kasvanut lähes kolminkertaiseksi.
Esimerkki vaikka Kaliforniasta: Silicon Valleyssä
työpaikat ovat pysyneet lähes vakiona, vaikka siellä
olevien ohjelmisto- ja tuotantolaitosten liikevaihto on kolminkertaistunut
viimeisten kahdeksan vuoden aikana.
Ei edes Yhdysvallat, joka on johtava elektronilkkateollisuusmaa,
ole pystynyt luomaan elektroniikkateollisuuteen uusia työpaikkoja.
Vuonna 1984 elektroniikkateollisuus työllisti 2,59 miljoonaa
henkeä. Vaikka Yhdysvalloissa elektroniikkateollisuus on
kasvanut keskimäärin kolme kertaa nopeammin kuin muu
teollisuus, niin vuonna 1989, kun alan työpaikat olivat huipussaan,
ne olivat kasvaneet vain 2,6 miljoonaan henkeen. Se jälkeen
ala on vain vähentänyt *työpaikkoja. Vuonna 1992
niitä oli enää 2,35 miljoonaa. Ohjelmistopuolella
väki on toki lisääntynyt. Mutta tuotantopuolella
vähentynyt sitten sitäkin vinhemmin. Esimerkiksi Suomessa
valmistettujen tietokoneitten, Mikro-Mikkojen palkkakustannusten
osuus on enää pari prosenttia tuotteen tehdashinnasta.
Automaation aikaansaama massatyöttömyys
kurjistaa työsuhteiden laatua ja palkkatasoa
Koska työmarkkinoilla on pysyvä ylitarjontatilanne,
työpaikoista käydään ankaraa taistoa. Jotta
työntekijät eivät kokonaan tipahtaisi työmarkkinoilta,
he ovat yhä valmiimpia polkemaan hintoja sekä tyytymään
määräaikaisiin, osa-aikaisiin ja muihin tilapäistyösuhteisiin.
Nuorista on tullut uutta halpatyövoimaa.
Lieveilmiönä Euroopassa on kasvanut pimeä
talous. Italiassa se on saavuttanut jo hälyttävät
mittasuhteet ja saanut kansalaisten sosiaalisen hyväksynnän.
Osa-aikatyö, määräaikaiset työsuhteet,
etätyö ja itsensä työllistäminen eli
uusyrittäjyys on lisääntynyt, kun muutakaan ei
ole tarjolla. Kaikki nämä työelämän uutuudet
vaikuttavat negatiivisesti ostovoimaan. Niissä maissa, joissa
työttömyysturva on heikko, rikollisuus ja muut ikävät
lieveilmiöt ovat lisääntyneet.
Yhdysvaltoja on peräänkuulutettu Euroopassa
malliksi myös työelämän joustoissa, jotta
palvelusektorille saataisiin uutta yrittäjyyttä ja työpaikkoja.
Seurauksena on ollut työelämän "aavikoituminen".
Kaikenlaiset osa-aika-, hantti- ja muut tilapäistyöt
ovat pitäneet työttömyystilastot siedettävinä.
Yhdysvaltojen työministeri Robert Reich on todennut,
että USA:n n. 6 prosentin työttömyysluvut voitaisiin
hyvin kaksinkertaistaa, jos siellä käytettäisiin
samoja tilastointikriteerejä kuin Euroopassa. Uusilla palvelualoilla
palkkataso on hänen mukaansa kolmasosa teollisuustyöntekijöiden
palkasta. Siitä johtuu, että 18 prosenttia kokopäivätöissä
olevista työntekijöistä ansaitsee alle sikäläisen
köyhyysrajan.
Joustoillako uusia työpaikkoja?
Suomessakin on peräänkuulutettu työelämän
joustoja, jotta saataisiin uusia työpaikkoja. Työnantaja
ei ota koskaan työntekijää palkkalistoilleen hyvänhyvyyttään,
oli työ sitten määräaikainen tai vakituinen.
Työnantaja palkkaa työntekijän vain, jos hän
uskoo tuotteelleen löytyvän maksukykyisen ja -haluisen
ostajan. Tottakai hän palkkaa aina sellaisen työntekijän,
josta koituu vähiten velvoitteita. Tällöin joustava,
osa- tai määräaikainen työntekijä syrjäyttää
kokopäivätyöntekijän.
Nyt peräänkuulutetaan takaisin joustavia
"päivätyöläisen" työsuhteita
torppariajalta. Mallihan toimii loistavasti Etelä-Afrikassa
ja Etelä-Amerikassa. Modernimpana sovellus (verkostotalous)
toimii Japanissa, jossa kilpailukyky revitään tilapäisissä
työsuhteissa elävältä alihankkijaportaalta.
Jo nyt on jäänyt huomaamatta, että Suomi on valitettavasti siirtynyt joustaviin työsuhteisiin. Vuonna 1993 kaikista uusista solmituista työsuhteista 80 prosenttia oli jo määräaikaisia. Yleensä puolen vuoden tai vuoden mittaisia. Pyritäänkö siihen, että työsuhteet pitäisi saada vielä joustavammiksi? Päivän vai peräti tunnin mittaisiksi?
Kahdesta miljoonasta työntekijästä
ainoastaan 700 000:lla on enää pitkäaikainen, kiinteä,
vakinainen työsuhde Suomessa /19/. Loput 1 300 000 työntekijää
ovat jo joustavia, tilapäisiä, määräaikaisia,
osa-aikaisia tai vajaatyöllistettyjä. Näissä
ryhmissä palkkataso on useilla aloilla, työvoiman ylitarjonnan
johdosta, pienentynyt reilusti. Jos vanhan työntekijän
saa potkittua pihalle, uuden ja nuoremman saa aina halvemmalla.
Teknologia on kyseenalaistanut talouden oppirakenteet
Poliitikkojen tulisi tiedostaa, että teknologia
on tuonut markkinatalouden mekanismiin uuden, uhkaavan tekijän.
Markkinatalous ei toimi enää entisillä pelisäännöillä.
Eivät edes taloustieteilijät ole tiedostaneet teknologian
vaikutuksia. Siksi valitettavasti kaikki taloustieteilijät
antavat yleensä niin toisistaan poikkeavia työttömyyden
parannusehdotuksia.
Adam Smithistä alkaen ovat erilaiset Keynesin,
Friedmanin ja monetarismin opit yrittäneet ratkoa markkinatalouden
lainalaisuuksia. Nämä heidän esittämänsä
markkinatalouden ohjailukeinot ovat toistensa kanssa pahasti ristiriitaisia
ja toisiaan korville lyöviä.
Useimmat talouden päättäjät uskovat
vielä 200 vuotta vanhaan, ranskalaisen Jean Baptiste Sayn
talousteoriaan, Sayn lakiin. Sen mukaan tarjonta luo oman kysyntänsä,
joten liikatuotanto ei ole mahdollista. Siitä huolimatta,
vaikka esimerkiksi ruokaa on tuotettu huomattavasti yli markkinoiden
tarpeen jo kymmeniä vuosia. Ylitarjontaa on niin paljon,
että ruokaa kärrätään kaatopaikoille,
eläinten rehuksi ja viiniä kaadetaan viemäreihin,
vaikka nälkäisiä suita ja kysyntää on
maailma pullollaan. Heiltä on vain jäänyt huomaamatta,
että kysynnän lisäksi on oltava myös ostokykyä.
Monet taas näyttävät olevan englantilaisen,
1800-luvulla eläneen talousteoreetikko David Ricardon pauloissa.
Hänen mukaansa teknologian avulla aikaansaatu tuottavuuden
nousu lisää tavaroiden tarjontaa, alentaa niiden hintoja
ja lisää työläisten mahdollisuuksia ostaa
niitä. Kun niitä ostetaan enemmän, niitä tuotetaan
enemmän ja positiivinen kasvukierre on valmis.
Vaikka teknologia, tehtaitten ja koneiden lukumäärä
sekä automaatioaste ovat lisääntyneet eksponentiaalisesti
sitten kehruujennyjen aikakauden, maailman teollisen tuotannon
kasvuvauhti on taantunut lähes nollasummamarkkinoiksi. Tuotantokykyä
on kaikilla aloilla liikaa, koska markkinat ja ostokyky ovat jostain
käsittämättömästä syystä hiipuneet.
Siitäkin huolimatta, vaikka markkinointi-ihmisten toimesta
maailmalla käytetään satoja miljardeja dollareita
tuon ostohalun herättämiseen.
Tämä tuotantokyvyn ja ostovoiman välinen
ristiriita voitaisiin itse asiassa kirjoittaa uudelleen näin:
Ennen tehtaat olivat mustanaan mutterinvääntäjää.
Heille oli pakko maksaa palkkaa. Seurauksena työntekijälle
muodostui ostovoimaa. Nyt mutterinvääntäjät
joutuvat tuottavuuden tehostamisen seurauksena kortistoon. Heidän
ostovoimansa hiipuu. Ostovoiman hiipuessa tuotanto hiipuu. Tuotannon
hiipuessa työttömyys lisääntyy. Negatiivinen
kasvukierre on valmis. Näin Ricardon teorian tilalle on tullut
käänteinen teoria. Vanhat teoriat lähtevät
siitä epärealistisesta oletuksesta, että kaikille
löytyy tuotantokoneistossa aina töitä ja jonkin
asteista palkkaa.
Lisääkö halpeneva hinta markkinoita?
Taloustieteilijät ovat esittäneet myös
usein toistetun väitteen, että teknologian käyttöönotto
vähentää tuotteen hintaa ja sitä kautta kasvattaa
markkinoita. Se ei kuitenkaan ole tapahtunut tavaratuotannon kaikkien
tuotteitten kohdalla automaatiosta huolimatta. Tosin joissakin yksittäisissä elektroniikka-alan tuotteissa, kuten televisioissa, tietokoneissa ja matkapuhelimissa, tuotteen reaalihintaa on saatu laskettua merkittävästi automaation avulla. Mutta yleispätevä kehityslinja se ei ole.
Automaatiota alettiin esimerkiksi Suomessa ottaa
laajamittaisesti käyttöön teollisessa tuotannossa
vasta 1980-luvulla. Tavaroiden hintaindeksi ei yksittäisiä
poikkeuksia lukuunottamatta ole viime vuosina laskenut. Indeksi
oli 100 vuonna 1981. Vuoteen 1994 mennessä indeksi oli lähes
kaksinkertaistunut (182).
Automaation vaikutus työllisyyteen näkyy
sitäkin selvemmin. Teollisuustuotanto kasvoi ja teollisuuden
volyymi-indeksi nousi 1980-luvulla Suomessa 100:sta 132:een. Silti
teollisuudesta katosi 100 000 työpaikkaa ja tavaroiden ostajaa.
Kun teollisuustuotanto ei enää 1990-luvun alussa kasvanut,
teollisuudesta katosi lisää 130 000 työntekijää
(vrt. kuva 3).
Vaikka automaatiolla saatu tuottavuuden lisäys
olisikin saatu siirrettyä tuotteiden aleneviin hintoihin,
olisi siitä silti tullut ongelma nykyisillä pysähtyneillä
markkinoilla. Tavaran valmistajan kannalta puolta halvempaa tuotetta
on myytävä kaksinkertainen määrä, jotta
yritys saisi entisen tuoton. Esimerkiksi matkapuhelimen hinnan
aleneminen 2 000 dollarin tasolta 400 dollarin tasolle, aiheuttaa
valmistajalle melkoisia ongelmia markkinoiden kovasta kasvuvauhdista
huolimatta. Suurimpienkin alan yritysten taistelua alenevien katteiden
kanssa on verrattu jumbojetillä ajeluun puiden latvojen tasalla.
Pienikin notkahdus voi olla kohtalokas, kun tappio kertautuu volyymin
mukaan. Ja kääntäen. Saadakseen alentuneella katteella
entisen kokoisen tuoton, on tavaraa myytävä hirveän
paljon enemmän.
Yhteiskunnankaan kannalta ei ole merkitystä
myytävällä kappalemäärällä,
vaan liikevaihdolla. Sen perusteella yrityksessä määräytyvät
niin tuotot, palkat kuin verot.
Palkansaajan kannalta halpenevalla tuotteella on
merkitystä vain, jos ostajalla on työtä ja sitä
kautta ostovoimaa.
Pysähtyneillä markkinoilla toisen voitto
on toisen kuolema
Tuottavuuden kasvun vaikutuksia työllisyyteen
on tutkittu myös tieteellisesti. Saksassa on tutkittu robottien
määrää ja niiden vaikutuksia työllisyyteen.
Siellä oli vuonna 1980 vain 1 250 robottia. Vuonna 1991 jo
34 140 robottia. Tuolloin robotit olivat syrjäyttäneet
jo n. 45 000 työntekijää. Vuoteen 2 000 mennessä
robottien arvioidaan lisääntyvän lähes 90
000 kappaleeseen. Silloin niiden on laskettu syrjäyttävän
180 000 työntekijää.
Tällaisiin tuloksiin ovat tulleet tutkijat Dietmar
Edler ja Tatjana Rybakova Berliinissä /20/. He ovat tutkineet
paitsi robottien työttömyyttä lisääviä
vaikutuksia, myös niiden mahdollisia uutta kysyntää
lisääviä vaikutuksia. He ovat tutkimusprojektissaan
tutkineet kahta vaihtoehtoista mallia. Ensimmäisessä
he ovat estimoineet vaihtoehdon, jossa roboteilla aikaansaatu
tuotto on siirretty halpeneviin tuotteen hintoihin, jolloin teoriassa
saadaan lisäkysyntää. Tulos oli, että näin
tapahtuukin, mutta lisäkysyntä lieventää perusmallin
työttömyystasoa vain kolmasosalla.
Toisessa tutkimusmallissa he olettivat, että
robotilla saatua tuottoa ei ohjata halpeneviin lopputuotteen hintoihin
vaan omistajan taskuihin. Siinä vaihtoehdossa robotoinnin
negatiivisen työllisyysvaikutuksen oletetaan korvautuvan
sillä, että omistaja sijoittaa tuoton toiminnan laajentamiseen
ja luovan sitä kautta uusia työpaikkoja. Tulokseksi
tuli, että lisäinvestoinneilla ei ole juuri mitään
vaikutusta työttömyyden perustasoon.
Japania on käytetty paljon esimerkkinä
siitä, että automaatiolla ei olisi työttömyyden
kanssa mitään tekemistä. Japanissa on yli 70 prosenttia
maailman robottikannasta. Niiden lukumäärän ja
alhaisen työttömyystason esimerkki on aika absurdi.
Japanilaisten menestys on tietysti perustunut teknologian avulla
parantuneeseen kilpailukykyyn, mutta se on tapahtunut USA:n ja
Euroopan markkinaosuuksien kustannuksella. Jos kaikki teollisuusmaanmaat
turvautuvat samean konseptiin, niin se ei vaan kaikille onnistu.
Teknologia on tehnyt talouden ohjailun mahdottomaksi
perinteisin talouspoliittisin keinoin
Nykyinen, kiihtyvä teknologinen kehitys on jo
muuttanut markkinatalouden mahdollisuuksia ohjata talouden kehitystä
perinteisin finanssipoliittisin keinoin. Perinteisillä rahatalouden
ohjailu- ja vaikutusmekanismeilla teollisuusmaissa ei enää
kyetä saamaan työttömyyttä takaisin kitkatyöttömyyden
tasolle.
Nyt työttömyyttä on yritetty vähentää
tuloksetta investoinneilla, jotta tuotanto kasvaisi. Tuotannon
kasvun kiihdyttämisen on toivottu ja uskottu luovan uusia
työpaikkoja. Kilpailukykyä on kuitenkin samanaikaisesti
haettu kasvattamalla tuottavuutta automaation, koulutuksen, verkottumisen
ja teknologian avulla. Koska tuottavuuden kasvattaminen automaatiolla syö työpaikkoja, tuotannon kasvun pitäisi olla monin verroin suurempaa kuin aikaisemmin. Jotta edes nykyiset työpaikat säilyisivät, saati sitten kasvaisivat.
Ostokyvyn samanaikainen häviäminen markkinoilta
aikaansaa sen, että tuotannon kasvu tuottavuutta kohottamalla
on pitemmän päälle mahdoton.
2. LÄÄKKEET TYÖTTÖMYYDEN HELPOTTAMISEKSI
Kaikki tunnustavat nykyään, että työttömyys
on teollisuusmaiden vakavin yhteiskunnallinen ongelma. Suomessakin
on 1990-luvulla etsitty lukuisalla joukolla ratkaisua tähän
vakavaan ongelmaan. Relanderin yhdenmiehen toimikunnasta filosofien
työryhmiin asti. Jo Ahon hallituksen aikana Pekkasen työryhmä
teki oman esityksensä. Nyt Lipposen hallituksen toimeksiannosta
Pertti Sorsan toimikunta on tehnyt puolestaan omansa.
Miksi näiden toimikuntien ehdotukset eivät
ole tuottaneet toivottua tulosta? Yksinkertaisesti siksi, että
niistä puuttuu tieto ja visio teknologian yhteiskuntaa syvästi
mullistavista vaikutuksista. Sekä Pekkasen että Sorsan uudet työpaikat perustuvat pääosin tuotannon kasvuun. Kahdella perättäisellä devalvaatiolla on vapaaehtoisesti kurjistuttu ja parannettu suhteellista hintakilpailukykyä. Niiden avulla teollisuustuotanto on saatu huippuvauhtiin syömällä muiden markkinaosuuksia. Silti työttömyys, kaikista toiveista ja uskomuksista huolimatta, on pysynyt lähes puolen miljoonan tasolla.
Pari vuotta koneet ovat käyneet punaisina, teollisuustuotannon
vuosittainen kasvu on ollut myös pari vuotta hurjalla kymmenen
prosentin tasolla, mutta työttömyysluvut eivät
vain ota pienentyäkseen kuten aina ennen /21/.
Jos näin jättimäisen noususuhdanteen
aikana ei Suomessa ole onnistuttu merkittävästi työttömyyttä
vähentämään, niin mitenkä sitten laskusuhdanteen
aikana? On täysin mahdollista, että seuraavan laskusuhdanteen
aikana saamme ehkä muutama satatuhatta työtöntä
lisää. Varsinkin, jos olemme EMU:n rahaliiton jäseniä.
Emme voi silloin edes devalvaation avulla kurjistua ja saada sen
avulla hintakilpailukykyä. Ainoaksi kilpailukyvyn parannuskeinoksi
jää tuottavuuden lisäys ja työntekijöitten
saneeraus. Sekä kaikenlaisten työelämän joustojen,
osa- ja määräaikaisten työsuhteitten lisääminen
eli työelämän "aavikoituminen".
Jotta teknologialla aikaansaatu tuottavuuden kasvu
kompensoituisi, teollisuustuotannon kasvuvauhdin pitäisi
olla melkein kaksinumeroinen, jotta syntyisi uusia työpaikkoja.
Nykyisillä nollasummamarkkinoilla tuollainen kasvu on epärealistinen
ja ekologiankin kannalta mahdoton.
Teoriassa noinkin suuri kasvu yhden maan kohdalla
on toki mahdollinen. Se edellyttäisi palkansaajien nykyisen
kyykötyskierteen jatkamista. Alentuneen palkkatason ja alemman
sosiaaliturvan suomalla kilpailukyvyllä voisimme *rohmuta
muiden markkinaosuuksia edelleen. Kilpailukyvyn parantaminen tällä
tavalla on kuitenkin järjetön, koska työttömyys
siirtyisi vain muualle ja tuhoaisimme vientimaittemme ostovoiman.
Toinen vaihtoehto on tehdä niinkuin japanilaiset.
Lisäisimme automaatiota Suomessa vieläkin korkeammalle
tasolle kuin Japanissa. Ja toivoa, että siinä hevosenleikissä
päihittäisimme heidät. Yksi maa kuten Japani, on
voinut täystyöllistää työvoimansa, mutta
se on tapahtunut valitettavasti syömällä muiden
teollisuusmaiden markkinaosuuksia. Tähän malliin yrittävät
turvautua niin Pekkasen kuin Sorsan työryhmät. Samoin
kaikki muutkin teollisuusvaltiot. Sekin kilpailukeino on pitemmän
päälle kestämätön. Nykyisillä nollasummamarkkinoilla
voittajiksi selviytyy enää kovin harva. Häviäjien
joukossa on taas tungosta.
Vaikka työttömyyden poistamisehdotuksia
on jo esitetty jo kymmenittäin, niin esitettäköön
vielä yksi. Sorsan ehdotuksiin nähden sitä voidaan
pitää epärealistisena, koska ehdotukseni toteutuminen
edellyttää markkinatalouden nykyisiin toimintamalleihin
merkittäviä globaaleja muutoksia. Realistisempi se on
siksi, että jos se saataisiin toteutettua, vaikeudestaan
huolimatta, se antaisi työttömyyden poistamiseen kestävämmän
toimintamallin. Ainakin se antaa VISION siitä suunnasta mihin
kaikkien teollisuusmaiden on pakko pidemmällä aikavälillä
kuitenkin edetä. Nykyiset kasvuun perustuvat mallit kiihdyttävät
vain markkinoiden lopulliseen umpikujaan joutumista.
Koska ihmistyön osuus tuotannon komponenteista
(pääoma, raaka-aine, energia ja työ) on koko ajan
laskeva, siihen kohdistuvia veroja ja sosiaalimaksuja on kevennettävä.
Työn verottamisen sijasta olisi verotuksen ja sosiaalimaksujen
painopistettä siirrettävä tuotannon jalostusarvon
(=myyntikate) verottamiseen. Siten taattaisiin, että tuotannon
kasvaessa yhteiskunnan pottiin kertyisi jaettavaa jatkossakin
tuotannon kasvun suhteessa. Nykyisillä verotusperusteilla
automaation hyväksikäyttö on laillistettua veronkiertoa.
Tuotto ei enää kierry massojen ostovoimaksi, vaan yhä
harvempiin taskuihin ja sieltä nopeita tuottoja metsästäviin
kasinopeleihin tai veroparatiiseihin.
On jatkettava jo aloitettua saaste- ja energiaverojen
lisäämistä globaalilla tasolla. Se pakottaa yritykset
kehittämään vähemmän saastuttavaa teknologiaa.
Matalapalkkaisilta (esim. alle. 5 000mk/kk) palvelualan
työntekijöiltä kunnallisvero ja valtion tulovero
kokonaan pois. Sillä helpotettaisiin työllistävien
palveluelinkeinojen syntyä ja varmistettaisiin palvelujen
hintatason pysyvän riittävän alhaalla, jotta niitä
olisi varaa myös käyttää. Jos näinkään
alhaisella palkkatasolla ei löydy kysyntää, otetaan
käyttöön negatiivinen tulovero, jolloin yhteiskunta
maksaa erotuksen, vaikka se käytännössä merkitseekin
uuden, modernimman torpparijärjestelmän takaisintuloa.
Vain työelämän huippupalkkaisilla olisi käytännössä
varaa kuluttaa näitä yhteiskunnan subventoimia uusia
yksityisiä palveluita.
Valtion ja kunnan työntekijöitten verorasitus
puolta pienemmäksi kuin yksityisen sektorin työntekijöitten.
Silloin heitä voidaan palkata yhteiskunnan varoilla lisää
alentamalla heidän palkkatasoaan, nettoansioiden pysyessä
kuitenkin samana. Nyt on aika järjetön tilanne, kun
yhteiskunnan palveluarmeijan (n. 600 000 henkeä) verotulot
ovat yhteiskunnan tulonmuodostuksen kannalta paljon merkittävämmät
kuin teollisuustyöntekijöitten (n. 400 000 henkeä)
verotulot. Yhteiskunta verottaa itse itseään.
Globaalisti tuotannon verotus on harmonisoitava ja
asetettava riittävän korkealle tasolle. Nyt teollisuusmaissa
on surkuhupaisa tilanne. Saadakseen yhä harvemmaksi käyviä
työpaikkoja omiin maihinsa, poliitikot tarjoavat pääomalle
mitä erilaisimpia verotuksellisia erikoistarjouksia ja verovapauksia.
Tarjotaan ilmaisia tuotantotiloja ja ilmaista työvoiman koulutusta.
Poliitikot kilpailevat ymmärtämättömyyttään
itse asiassa siitä, mikä maa suostuu vähiten hyötymään
teollisesta tuotannostaan.
2. Työvoiman käyttöön kohdistuvat
muutokset.
Teknologia ja automaatio on jo aikaansaanut sen peruuttamattoman
yhteiskunnallisen muutoksen, että kaikille ei enää
tavara- ja palvelutuotannossa riitä perinteistä palkkatyötä.
Jotta kaikille riittäisi työtä, nykyistä työtä
pitäisi jakaa siirtymällä kuuden tunnin työpäivään.
Useimmissa työn jakamista koskevissa ehdotuksissa
on lähdetty siitä, että palkkaakin maksettaisiin
vain kuudelta tunnilta. Sehän olisi vain kurjuuden jakamista
useamman kesken ja ostovoima pysyisi ennallaan.
Ostovoiman parantuminen on kuitenkin tuotannon kasvun
ja työpaikkojen kasvun (tai jos ei enää kasvun,
niin edes nykyisten säilymisen) edellytys. Siksi tuotannon
jalostusarvon verottamisella (=automaation verottamisella) saatu
tuotto voitaisiin jakaa työntekijöitten ostovoimaksi
vaikkapa ns. "kansalais-bonuksen" nimikkeellä.
Sitä voitaisiin käyttää porkkanana niille
työntekijöille, jotka vapaaehtoisesti vähentävät
työaikansa kahdeksasta tunnista kuuteen tuntiin. Tämän
bonusrahan suuruuden ei tarvitsisi olla täydet 100 prosenttia
kahden tunnin tulonmenetyksestä. Jotta ostovoima säilyisi,
se voisi verotus huomioiden olla n. 60 - 70 prosenttia palkanmenetyksestä.
Niille, joille ei tämänkään järjestelyn
jälkeen löydy töitä, yhteiskunnan tulisi taata
n. 4 000 markan perustoimeentulo tai "kansalaispalkka".
Sen jälkeen voitaisiin lopettaa muut harkinnanvaraiset "köyhäinavustukset"
ja luukulta toiselle juoksemiset. Näille syrjäytyneille
yhteiskunnan olisi annettava mahdollisuus vapaaehtoiseen yleishyödylliseen
puuhasteluun ja pieniin lisäansioihin, ilman että menettävät
kansalaispalkkaansa. Vasta tuhannen markan lisäansioista
alettaisiin verottaa normaalisti.
Yrityksiä, jotka kykenevät kasvuun, pitäisi
rohkaista tai velvoittaa siirtymään "Seppäsen
mallin" mukaiseen kaksivuorotyöhön. Kaksi kuuden
tunnin työrupeamaa ilman että palkkaa pienennetään
ja ostovoimaa vähennetään.
Halpatyövoiman tuottaminen maahan on lailla
kiellettävä. Kaikille jo maassa oleville työntekijöille
(ml. siirtotyöläiset) maksettava maan palkkatason mukaista
palkkaa ja sosiaalietuuksia.
3. Markkinatalouden vapauteen kohdistuvat muutokset.
Pörssikaupalle pitäisi asettaa tuntuvat
leimaverot. Mitä lyhytaikaisempi sijoitus, sen suurempi leimavero.
Sijoitustoiminta on muuttunut yhä lyhytjänteisemmäksi
nopeitten voittojen metsästykseksi. Se on saanut suhdannevaihtelut
yhä jyrkemmiksi ja on kaiken poliittisen kontrollin ulkopuolella.
Tämän vastuuttoman keinottelun seurauksena markkinatalous
on nyt yhtä vuoristorataa. Vuoden parin sisällä
voivat niin valuuttojen, pörssikurssien kuin raaka-aineitten
arvot ja hinnat heittelehtiä kaksin tai jopa kolminkertaisilla
vaihteluväleillä. Se tekee kaiken taloudellisen suunnittelun
mahdottomaksi. Palkat esimerkiksi eivät kykene silloin joustamaan
muuten kuin saneerausten kautta.
Veroparatiisit ja postilaatikkofirmat on globaalisti
kriminalisoitava. EU:n on tarvittaessa laitettava nämä
verokeitaat kauppasaartoon ja tietoliikenneyhteydet niihin on
katkaistava.
Verottajalle pitäisi antaa oikeus puuttua pankkisalaisuuteen.
Myös ulkomailla olevat salaiset pankkitilit kriminalisoitava.
Pääomaverot on nostettava vähintäänkin
työn verotuksen tasalle. On käsittämätöntä,
että Suomessa osinkotuloja nauttiva voi yhtiöveron hyvitysjärjestelmän
avulla selvitä lähes nollaverolla pääomatuloistaan.
Monikansallisilta jättiyrityksiltä pitäisi vaatia kovempia verotuksellisia "velvotteita" kuin pienyrityksiltä. Teknologia mahdollistaa ja pakottaa yritykset fuusioitumaan ja keskittymään yhä isommiksi maailmanlaajuisiksi jättiyrityksiksi. Maailman 500 suurinta yritystä hallitsee kahta kolmasosaa maailmankaupasta /22/. Niiden liikevaihto voi olla isompi kuin monen maan koko bruttokansantuote. Käytännössä valta on jo siirtynyt poliitikoilta näille monikansallisille jättiyhtiöille eli markkinavoimille. Mitä isompia ne ovat, sitä vähemmän ne työllistävät suhteessa liikevaihtoonsa. Monilla aloilla nämä megayhtiöt ovat jo oligo- tai monopoliasemassa. Kilpailun säilymiseksi niihin pitäisi alkaa soveltaa maailmanlaajuista "trustilainsäädäntöä" .
Markkinatalous ajan tasalle Näiden toimenpiteiden toteuduttua globaalisti olisi pientä toivoa, että työttömyys vähenisi. Näitä ehdotuksia voi luonnollisesti syyttää epärealistisiksi, koska ne edellyttävät globaaleja päätöksiä. Niille kuitenkin pitäisi olla maailmanlaajuista kysyntää, koska massatyöttömyys on kaikkien teollisuusmaiden ongelma.
Nyt työttömyyden ongelma yritetään
ratkaista vähintäänkin yhtä epärealistisilla
lääkkeillä. Utopistisilla teollisuuden kasvutoiveilla,
loputtomilla joustovaatimuksilla työntekijöille, palkan
alennuksilla, määrä- ja osa-aikaisilla työsuhteilla.
Devalvaatiokierteillä, jotka merkitsevät käytännössä
vielä työssä olevienkin palkan ja ostovoiman pienentymistä.
Tähän kilpailijamaa joutuu vastaamaan taas omalla devalvaatiollaan.
Köyhyyden, ostovoiman katoamisen, markkinoiden katoamisen
ja työpaikkojen katoamisen kierre on karmeaa todellisuutta.
Juuri kun sosialismi on romahtanut ja on opittu vannomaan markkinatalouden kaikenlaisen vapautumisen nimeen, pitäisi markkinatalous laittaa uudelleen liekanaruun. Pitäisi EU:n puitteissa pitää huolta siitä, että tuotannosta syntyy jotain jaettavaa yhteisölle, jossa se toimii. EU edustaa jo sellaista markkinavoimaa, että se voi jo painostaa Japania ja Yhdysvaltoja samoihin verotuksellisiin pelisääntöihin.
Markkinatalous on hyvä renki mutta huono isäntä.
EU olisi teoriassa hyvä mahdollisuus saada muutoksia aikaan.
Sitä ei ole rakennettu suinkaan vapauden ideologian pohjalle,
vaan tullimuuriksi japanilaisia ja amerikkalaisia monikansallisia
jättiyrityksiä vastaan. Valitettavasti EU:n harmonisointi
on lähtenyt ensisijaisesti siitä, että liike-elämän
ja yritysten kilpailukykyä on parannettu harmonisoimalla
niiden etuudet ja helpotukset. Se on tapahtunut kilpailukyvyn
säilyttämisen nimissä. Periaatteessa EU:n olisi
pitänyt huolehtia siitä, että tuotannosta saataisiin
kasvun suhteessa ostovoimaa yhteiskunnalle niin palkkapotin kuin
verotuottojen muodossa. EU:n verokomissaari Mario Monti on niitä
harvoja korkean tason poliitikkoja, joka on kiinnittänyt
julkisuudessa huomiota tähän ongelmaan.
Valtioiden sosiaalisiin etuuksiin ja työttömyyteen
ei ole EU:n puitteissa puututtu. Jokainen valtio saa hoitaa ne
parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos sosiaalipalveluihin jää
enää yhteiskunnalle rahaa, kun liike-elämän
etuudet ja helpotukset on harmonisoitu.
Ei tunnu jäävän päätellen
kehityksestä, joka parhaillaan tapahtuu sosiaaliturvallekin
niin Suomessa kuin kaikissa eurooppalaisissa teollisuusmaissa.
Kaikkialla ne tuntuvat olevan ylimitoitettuja yhteiskunnan hiipuviin
verotuloihin nähden. LÄHTEET:
/1/ Tilastokeskus, 1994
TÄRKEIMMÄT KIRJALLISUUSLÄHTEET:
1. Paul Kennedy: Uuden vuosituhannen haasteet (USA
v. 1992, suom. 1995).
LIIKENNE-ENNUSTEIDEN UUDET KUVIOT
Liikenneministeri asetti viime elokuussa työryhmän
selvittämään sitä, miten liikenne-ennusteiden
valmistelutyö olisi vastaisuudessa järjestettävä.
Työryhmän puheenjohtajana toimi yli-insinööri
Martti Mäkelä LM:stä. Työryhmän jäseninä
olivat tutkija Johanna Haavisto LM:stä, johtaja Jukka Isotalo
Tielaitoksesta, kehittämispäällikkö Martti
Kerosuo Ratahallintokeskuksesta, tutkija Taneli Antikainen merenkulkuhallituksesta,
suunnittelija Mirva Myyrä Ilmailulaitoksesta ja yliaktuaari
Sinikka Parkko Tilastokeskuksesta.
Työryhmän sihteereinä olivat Veijo
Kokkarinen Tielaitoksesta ja Heikki Kanner VTT:sta. Seuraavassa
yhteenveto-osa työryhmän tuottamasta ja lausuntokierrokselle
lähteneestä raportista 'Liikennesektorin ennustetyön
järjestäminen'. Ministeriön päätöstä
asiasta voitaneen odotella ensi vuoden alussa: Yhteenveto-osa raportista 'Liikennesektorin ennustetyön järjestäminen' Liikenteeseen sekä liikenneväylästön ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvien toimenpiteiden suunnittelu edellyttävät tuekseen luotettavia liikenne-ennusteita.
Tähän asti liikennesektorin virastot ovat
Suomessa tehneet tai teettäneet omat ennusteensa erillisinä,
eikä ennusteita ole aina yhteensovitettu. Kuitenkin liikennemuodot
ovat toisistaan riippuvaisia, toisiaan täydentäviä
tai korvaavia. Liikenne-ennusteiden erillisyys on merkinnyt sitä,
ettei liikenteen tulevasta kehityksestä ole ollut kattavaa
kokonaiskuvaa.
Työryhmän tehtävänä oli
laatia ehdotus liikennesektorin ennustetyön järjestämisestä.
Tavoitteena oli ennustetyön yhtenäistäminen ja
ennusteiden uskottavuuden parantaminen.
Työryhmä ehdottaa yhtenäisen liikenne-ennustejärjestelmän
kehittämistä, ennustetyön uudelleen organisoimista,
liikenteen kysyntätietokannan perustamista sekä tutkimussuunnitelman
laatimista ennustejärjestelmän ja ennusteisiin liittyvän
taustatutkimuksen toteuttamiseksi. Työryhmä ehdottaa
myös liikennemuotojen yhteistyöryhmien perustamista.
Ennusteiden laatimista varten kehitetään systemaattinen ennustemenettely, jolla ennusteita voidaan pitää jatkuvasti ajantasalla. Ennustejärjestelmä käsittää kaikki liikennemuodot, henkilö- ja tavaraliikenteen sekä kansainvälisen tason, valtakunnan tason ja eri aluetasojen ennusteet. Ennusteajanjaksot ovat lyhyt, keskipitkä ja pitkä aikaväli. Hankekohtaisten ennusteiden laatimista varten laaditaan ohjeet.
Ennustemallien tulee olla myös sellaisia, että
niiden avulla voidaan tarkastella eri yhteiskuntaskenaarioiden
ja vaihtoehtoisten liikennepolitiikkojen vaikutusta liikenteen
kehitykseen, sekä laskea mm. liikenteen energiankulutus ja
päästöt.
Liikennemuotojen organisaatiorakenteiden uudistaminen
korostaa liikennemuotojen yhteistyön tarvetta ja kokonaisvaltaisen
liikennepolitiikan suunnittelua. Pitkän aikavälin liikenne-ennusteet
ovat osa liikenneministeriön ja virastojen strategisen johtamisen
välineistöä. Tässä tilanteessa on aikaisempaa
tärkeämpää ennusteiden keskitetty valmistelu
ja yhteensovittaminen. Työryhmän ehdotukset liikenne-ennustejärjestelmän kehittämiseksi
Työryhmän ehdotukset ennustetyön organisoimiseksi
Liikenneministeriön rooli ennustetyössä
Uudessa tilanteessa erityisesti liikenneministeriön
koordinointivastuu korostuu. Kun liikennesektorin liikelaitosten
toiminta markkinaehtoistuu, ministeriön rooli visionäärisenä
ja strategisena liikennepolitiikan ohjaajana vahvistuu.
Liikenneministeriölle ehdotetaan seuraavia tehtäviä
ennustetyössä:
Sektorin virastojen ennustetyö (Ilmailulaitos ml.)
Organisaatiorakenteiden muutos ja liikennemuotojen
itsenäisyyden lisäys korostavat myös liikennesektorin
virastojen roolia strategisessa suunnittelussa ja ministeriön
määrittelemän liikennepolitiikan toteuttamisessa.
Liikennesektorin virastoille ehdotetaan seuraavia
tehtäviä ennustetyössä:
Ulkoistettava ennustetyö
Ennusteiden objektiivisuuden ja uskottavuuden takaamiseksi
yleisennusteiden laatiminen ehdotetaan siirrettäväksi
liikennemuodoilta ulkopuolisen organisaation tehtäväksi.
Ulkoistettavaksi ehdotetaan seuraavia tehtäviä
ennustetyössä:
Työryhmän muut ehdotukset
Työryhmän ehdotus välittömiksi
toimenpiteiksi:
Nils Halla
Tulevaisuusstudio
Tielaitoksen tutkimuskeskus järjesti joulukuun
alussa perinteisen tulevaisuusseminaarin tilalla ns. tulevaisuusstudion
pienehkölle joukolle tulevaisuusasioista kiinnostuneita tielaitoslaisia
(pari ulkopuolista Tulevaisuuden tutkimuksen seuran jäsentä
oli mukana). Studion veti dosentti Mika Mannermaa. Mannermaa on
eturivin tulevaisuuden tutkijoitamme ja on nykyään virkavapaalla
Tulevaisuudentutkimuskeskuksesta (Turussa) toimien itsellisenä
konsulttina.
Lisäväriä studioon toi professori
Eero Paloheimo, joka kertoi uuden kirjansa 'Syntymättömien
sukupolvien Eurooppa' ( WSOY 1996) pohjalta miten autottoman Euroopan
liikenne voisi toimia. Mainiona esiintyjänä tunnetun
Paloheimon kirja on tarkoin harkittu näkemys siitä,
millainen olisi todellinen kestävän kehityksen Eurooppa.
Suositeltavaa luettavaa. Tienpidon uhkakuvia kartoittaneen studion
annista enemmän seuraavassa numerossa.
Lopuksi taas muutamia lainauksia Future Survey -katsauksista (World Future Societyn referointijulkaisu, päätoimittaja Michael Marien). Vital Signs 1996: The Trends That Are Shaping Our Future. Lester R. Brown, Christopher Flavin, and Hal Kane (Worldwatch Institute). NY: W.W. Norton, June 1996 /169p/$19.95; $10.95pb (5+ copies, $5.95 each). The fifth in a yearly series published in 17 languages, focusing on 45 key indicators, including 12 entirely new ones, with each indicator discussed in a signed, two-page essay. Indicators are grouped to illuminate trends reagarding food, agriculture, energy, atmosphere, the world economy, transportation, population, and military/peacekeeping. The 12 new "Special Features" present indicators on expanded efforts to control pesticides, the sharp rise in sales of organic farm products, the spread of environmental taxes, the growth of private capital flows to developing countries, the jump in insurance claims for weatherrelated disasters (from $16 billion for all of the 1980s to $48 billion for the first half of the 1990s), continuing forest loss, disappearance of aquatic species, strengthening of environmental treaties, return of infectious diseases, proliferation of landmines, violence against women, and voting turnouts.
In the introductory overview, Lester R. Brown notes:
1) the world economy grew by 3.7% in 1995, pushing income per
person to a record high of $3,600; international trade also soared
to a record high; 2) harnessing of renewable resources is growing
rapidly: wind electric generation expanded by 33%, and shipments
of photovoltaic cells grew by 17%; it is likely that the growth
in wind energy will eclipse that of nuclear power by 2000- 3)
new HIV infections jumped by a record 4.7 million in 1995 up from
a 4 million increase in 1994, for a total of 30.6 million HIV
infections worldwide (total AIDS cases rose from 8.5 to 10.4 million);
4) average global temperature reached 15.39 degrees Celsius in
1995, breaking the previous all-time mark of 15.38 degrees in
1990; 5) grain stocks for 1996 are projected to drop to 229 million
tons from 296 million tons (this reduces stocks to 48 days of
world consumption, the lowest level on record; when grain *stocks
reached the previous record low of 55 days of consumption in 1973,
grain prices doubled); 6) automobile manufacture climbed to 36
million worldwide (a 1% increase), while output of bicycles reached
114 million (an increase of 2.7%); 7) the physical condition of
the earth is deteriorating: deforestation continues unabated,
and the number of plant and animal species is decreasing; 8) CFC
production declined by more than 20% in 1955, bringing production
levels down to 77% below their 1988 peak; 9) global carbon emissions
broke a new record at 6.06 billion tons, surpassing the previous
record set in 1991 (the rate of increase slowed in the early 1990s
mainly due to the collapse of industries in the former Eastern
bloc). [NOTE: Essential, user-friendly indicators and analysis.
ALSO SEE: the 1996 Worldwatch Database Disk ($89 + $4 p&h),
providing current data from all Worldwatch publications.]
Limits to Competition. The Group of Lisbon. Cambridge
MA: MIT Press, Dec 1995/167p/$25.00. The 19-member Group of Lisbon, sponsored by the Calouste Gulbenkian Foundation as part of the Portugal 2000 project, was originated by Riccardo Petrella (Catholic U of Louvain; Head. FAST/Forecasting and Assessment in Science and Technology, Commission of the European Communities), who also served as principal drafter of this report. The Group argues that a new era of competition has emerged in the last 20 years, especially in connection with globalized economic processes. But competition has ceased to be a means to an end: "competitiveness has acquired the status of a universal credo, an ideology." The pursuit of competition in search of profit as the single legitimate overarching concern of firms is unjustified as the main motivation for private and public choices in a world of increasingly global processes problems, and interdependence. Competition among firms alone cannot handle long-term world problems efficiently. A new generation of global contracts is needed to identify the best cooperative solutions in the interests of the greatest number of people and nations: 1) The Basic Needs Contract: sustaining basic needs by providing water for 2 billion people, shelter for 1.5 billion people, and efficient energy for 4 billion people (the components of the contract would be developed through a series of agreements between private firms, government agencies, financial institutions, and foundations); 2) The Cultural Contract: support of policies and campaigns to promote tolerance and dialogue among cultures, based on extensive use of advanced infotech and public places; 3) The Democratic Contract: a campaign to establish a global citizens assembly by 2000, that acts as a forum for the parliaments of the world (an immediate task would be to define the elements of a new citizenship for global citizens); 4) The Earth Contract: accelerating implementation of Agenda 21 commitments for sustainable development, derived from the 1992 UNCED conference in Rio. Comments are also made on principles of effective global governance: cooperation, support of global civil society, local actions that respond to the new paradigm of globalization, and cultural diversity. In sum, "the imperative of economic competition cannot govern the planet." Instead, cooperative coexistence and governance is a realistic and effective alternative. "It is time to address the perverse consequences of excessive competition and to go beyond the short-term logic of self-survival." [NOTE: Fresh and important thinking.] Perinteisen 'mustan' Afrikan kehitysnäkymät ovat - maailmantalouden yleisestä suunnasta poiketen - vain huonontuneet. Poliittinen epävakaus on jatkuvasti pahentunut ja huomattavalla kehitysaputyöllä on ollut vain vähän pysyviä tuloksia. Silti mahdollisuuksia parempaakin tulevaisuuteen on: Africa in the 1990s and Beyond: Alternative Prescriptions and Projections, Julius O. Ihonvbere (Prof of African Politics, U of Texas-Austin), Futures, 28;1, Feb 1996, 15-35.
*There is increasing agreement on the severity and
overall implications of the African crisis. "The conditions
in contemporary Africa are simply terrible." The fact is
that Africa is the most vulnerable, most poverty-stricken, most
debt-distressed, most technically backward, and most marginal
continent in the world. The causes are to be found in the distorting
historical experience of slavery and colonialism, the structural
distortions of the economy, the weak nature of the state, corruption
of the dominant elites the ineffective bureaucracy, dependence
on foreign tastes and worldviews, the weak African market, the
poor state of sci/tech, the inability to set up effective regional
integration schemes, domination of the economy by foreign capital,
poor planning, the almost total suffocation of civil society,
and depoliticization of the people and their communities. Some
implications of this deepening crisis: the rapid delegitimization
of the state and its institutions eroding legitimacy of the political
elites who have clearly squandered their scarce resources, and
the redirection of foreign aid and investment ("only a really
stupid investor would want to go where lives and property cannot
be guaranteed"). Ihonvbere briefly surveys the many regional
and international responses to the African crisis: the 1980 Lagos
Plan of Action (which failed to get the substantial financial
assistance it counted on receiving), the 1991 Kampala Document,
various UN agendas and World Bank interventions, and the 1990
African Charter. Concludes that "the future is not particularly
bright for the African continent," but there is still some
hope. The crisis will demystify the elites and compel the victims
to ask new questions and forge new alliances. For the 1990s and
beyond, Africa must map out an agenda for democratization, rather
than mere liberal or procedural democracy This agenda must involve
total dismantling of the neo colonial and repressive state, and
genuine efforts at participatory government that reflects the
interests of people and communities. [NOTE: Excellent overview,
broad and lucid.]
A Hopeful Path for Development in Africa, Richard
L. Meier (Prof of Environmental Design, U of California, Berkeley),
Futures, 28:4, May 1996, 345-368. The series of crises in Africa, and the frequently disrupted attempts to recover, suggest that the path of development taken as a whole is not making progress. No existing programs are powerful enough to overtake the impediments. It is reasonable to expect an extension of recent trends toward food deficits, breakdowns in public health, extended family breakdown, factionalism in churches, a general thrust toward extremism, financial deficits, and secondary education frozen by retention of colonial standards and content (teaching students about a civilized world that no longer exists). Two generations hence (in 2050-2060) more Africans will live at a subsistence level, many more areas will be pushed into intensive cultivation infrastructure will barely keep up with growing urban population, expanding new religions born of frustration will spread extraordinary belief systems, a flood of desperate people will threaten islands of social and economic progress, and total overall population will more than double despite record famines. But one feature will be vastly different: all people will have a two-way link to the outside world through digital telecoms, at a cost about that now spent for radio. Cheap information offers a huge amount of leverage for change that could erase the education deficit and accelerate food production. Hope for doing this lies with the rapidly expanding women's NGOs; "acceleration of the education of girls has the highest priority", perhaps through non-school "learning camps" in the hinterland managed by NGOs. Wllen girls can imagine leading a modern life without a large family, they can break the chains of tradition. A different kind of civilization is possible, based on low material consumption, sustainability, quality of life, and downgrading emphasis on GDP measures of wealth and monetized income. [NOTE: Another excellent overview of African prospects, with an emphasis on social factors. Ake and Ihonvbere (above) focus on political factors. Both views are needed.] |