Tiehallinto Tie- ja liikennetekniikka Tulevaisuuden tutkimus-julkaisu Tulevaisuuden näkymiä 1/1997 Sisältö
Tulevaisuuden näkymiä ilmestyy vähintään neljästi vuodessa. Lehden kustantaja on Tiehallinto ja julkaisija Tie- ja liikennetekniikka. Toimitukseen kuuluvat Nils Halla (vastaava toimittaja) ja Veijo Kokkarinen. toimituksen osoite on Tielaitos/tie- ja liikennetekniikka, PL 33, 00521 Helsinki, p. 0204 22 2516 (Halla), telefax 0204 22 2512. Jakelutoivomukset vastaavalle toimittajalle. - ISSN 0789-8886.
Vaikka muutamat lukijamme ovatkin sen jo nähneet, julkaisemme
tässä numerossa vielä Mika Mannermaan laatiman
Tielaitoksen tulevaisuusseminaarin (3.12.1996) loppuraportin.
Vastuun pitkän ajan liikenne-ennusteista nyt siirryttyä
liikenneministeriölle lienee paikallaan luoda katsaus Tielaitoksessa
vuosien kuluessa tehtyyn ennustetyöhön. Veijo Kokkarinen
tarkastelee ennustehistoriaa.
Vuoden 1995 syksyllä julkaisimme laajan arvioinnin Jeremy
Rifkinin kirjasta The End of Work ja myöhemmin lisääkin
hänen ajatuksiaan. Etenkin kirjan selostuksen tehnyt Veikko
Salovaara on eri yhteyksissä koettanut viedä Rifkinin
teemoja päättäjien tietoisuuteen. Eli ehkä
meilläkin on ollut pieni osuus siihen, että Rifkin on
tänä keväänä vihdoin laajemminkin huomattu
täällä Suomessa. Salovaara raportoi myös Rifkinin
Suomeen kutsuneen Kunnallisalan kehittämissäätiön
seminaarista 4.2.1997.
Lopuksi käännöstiivistelmä kirjoituksesta,
jossa ennakoidaan öljyn saannin yleistä käsitystä
aikaisempaa niukkenemista.
Nils Halla sähköposti: [email protected]
Mika Mannermaa Liikennejärjestelmän megakysymykset
Tielaitoksen tulevaisuusstudion 3.12.1996 -
raportti
Tavoitteet
Tulevaisuusstudiotyöskentelyn tavoitteena oli etukäteen
toimitetun tulevaisuusmateriaalin, alustusten ja studioon osallistuneiden
tielaitoksen asiantuntijoiden oman työskentelyn avulla tunnistaa
ja arvioida tielaitoksen toimintakentän tulevaisuuden kannalta
keskeisiä ilmiöitä; megatrendejä, uhkia ja
positiivisia mahdollisuuksia, sekä hahmottaa liikennejärjestelmän
kehittämisen painopisteitä tielaitoksen strategisen
työskentelyn käyttöön. Tulevaisuusstudiotyöskentely
on kehitelty nk. tulevaisuusverstaiden pohjalta; se on seminaarityyppiseen
työskentelyyn soveltuva kevyt tulevaisuustyöskentelytapa.
Tielaitoksen tulevaisuusstudioon osallistui 10-12 henkeä.
Työskentelyn menetelmällisenä asiantuntijana toimi
tulevaisuudentutkimuksen dosentti Mika Mannermaa, joka myös
alusti tulevaisuusajattelusta, tulevaisuudentutkimuksesta ja yhteiskunnallisen
kehityksen yleisistä näkymistä tulevaisuudessa.
Studion toisena luennoitsijana toimi professori Eero Paloheimo,
joka uuteen kirjaansa 'Syntymättömien sukupolvien
Eurooppa' (WSOY 1996) pohjautuen hahmotti Euroopalle mahdollista
liikennejärjestelmää tulevaisuudessa.
Studiotyöskentelyn toteuttaminen
ja tulokset
Ongelmien ja uhkien tunnistaminen ja arviointi
Työskentely aloitettiin orientoitumalla siihen alustuksella
tulevaisuusstudiotyöskentelyn ideasta, tulevaisuusajattelusta
ja tulevaisuudentutkimuksen perusajattelutavasta sekä yhteiskunnallisen
kehityksen tulevaisuudennäkymistä yleisesti (Mannermaa).
Seuraavaksi koko osanottajaryhmä pyrki tunnistamaan ongelmia
ja tulevaisuudessa mahdollisia uhkia liikennejärjestelmän
kehittämisen näkökulmasta.
Ensimmäisessä vaiheessa pyrittiin tuottamaan suuri joukko
tällaisia tekijöitä. Tuloksena nousivat esiin seuraavat
asiat (listaa on jossain määrin muokattu ja päällekkäisyyksiä
karsittu tätä raporttia tehtäessä):
Työskentelyyn käytössä olleen ajan niukkuudesta
huolimatta ongelmia ja uhkia tulevaisuudessa löydettiin varsin
monia ja hyvin erilaisia. Kaikkia ei kuitenkaan yhden päivän
tulevaisuusstudiossa ehditä ratkaisemaan, ja sen vuoksi niiden
välistä tärkeyttä arvioitiin koko ryhmässä,
jonka jälkeen pidettiin kahteen ryhmään jakautuneena
aivoriihi tulevaisuuden tarjoamien positiivisten mahdollisuuksien
tunnistamiseksi.
Kun arvioitiin tulevaisuuden uhkien merkittävyyttä,
esiin nousivat muita enemmän seuraavat kolme tekijää:
Näistä kolmesta selkeästi tärkeimmäksi
arvioitiin ensimmäinen, "Detaljit ja eri liikennemuotojen
sektoroitunut suunnittelu hallitsevat, halu ja kyky kokonaisnäkemyksellisyyteen
ja pitkään aikaväliin puuttuu", johon tulevaisuusstudion
lopputyöskentely keskittyi. Tämä ei merkitse sitä,
etteivätkö myös muut listatut uhkat ja ongelmat
olisi merkittäviä ja aihetta pitää mielessä
jatkossa; erittäin niukan ajan puitteissa tulevaisuusstudiossa
ei vain ollut mahdollista tarkastella muita kuin kaikkein tärkeimmäksi
arvioitua tekijää.
Aivoriihi: tulevaisuudessa mahdolliset ratkaisut keskeiselle ongelmalle
("Detaljit ja eri liikennemuotojen sektoroitunut suunnittelu
hallitsevat, halu ja kyky kokonaisnäkemyksellisyyteen ja
pitkään aikaväliin puuttuu")
Ennen aivoriihtä professori Paloheimo alusti Euroopalle mahdollisesta
liikennejärjestelmästä tulevaisuudessa. Aivoriihtä
varten jakauduttiin kahteen työryhmään. Työryhmien
tehtävänä oli etsiä sellaisia tulevaisuuden
ratkaisuja, jotka eivät välttämättä tällä
hetkellä joko "ensi vuoden budjettirajoitteista",
nykyteknologiasta tai muista syistä johtuen ole vielä
edes mahdollisia välittömästi toteuttaa. Lisäksi
ryhmien tehtävänä oli hahmottaa lyhyen aikavälin
toimenpiteitä pitkän aikavälin ratkaisujen toteuttamiseksi.
Tarkoitus oli siis luova ideointi, kuitenkin kurinalaisesti siten,
että ryhmälle etukäteen toimitettu tulevaisuusaineisto,
studion kuluessa pidetyt alustukset ja osanottajien oma asiantuntemus
takaisivat sen, että mitään "täysin utopistista"
ei esitettäisi.
Seuraavassa esitellään aivoriihen tulokset ryhmittäin.
Ryhmä 1
Pitkän aikavälin mahdollisuuksia ja toimenpiteitä
Vaihtoehto 1
Vaihtoehto 2
Tuloksena saadaan parempia palveluja ketjujen suunnassa. Esimerkkejä
Liikennejärjestelmän tehokas käyttö edellyttää
asennekasvatuksella aikaansaatavaa positiivista ennakkoasennetta
sekä järjestelmän käytön osaamista, jonka
toteamiseksi voidaan kehittää järjestelmäajokortti.
Lyhyen aikavälin toimenpiteitä
Ryhmä 2
Toinen ryhmä pyrki ratkomaan tarkastelun pohjaksi valittua
uhkaa tulevaisuuden mahdollisuuksien ja toimenpiteiden avulla
erittelemättä niitä tarkemmin pitkän ja lyhyen
aikavälin asioihin. Alla ovat keskeisimmät tulokset:
"Koko ongelma osin hallinnollinen ongelma, joka on Tielaitoksen
ulkopuolella, ministerien aikaskaala 100x liian lyhyt!"
Lopuksi Ehkä tärkein anti yhden päivän tulevaisuusstudiotyöskentelystä siihen osallistuville on se, että uhkia, mahdollisuuksia ja konkreettisia ratkaisuja on ajateltu itse. Tällöin osanottajat sitoutuvat ratkaisuihin aivan toisella tavalla kuin jos joku ulkopuolinen niitä ehdottaisi. Tielaitoksen studiossa kaksi pitkähköä luentoa ja niiden synnyttämät vilkkaat keskustelut veivät huomattavan osan varatusta ajasta jättäen omakohtaiseen työskentelyyn aikaa niukemmin. Tästä huolimatta studio tuotti joukon huomionarvoisia tuloksia, joihin kannattaisi tielaitoksessa palata tulevissa suunnittelu- ja päätöksentekoprosesseissa.
Veijo Kokkarinen Liikenne-ennusteet Tielaitoksessa
Valtakunnallisten liikenne-ennusteiden
laatiminen on päättymässä Tielaitoksessa.
Liikenteen yleisennusteiden laatiminen siirtyy liikennesektorin
virastoilta ulkopuolisen tahon tehtäväksi. Liikenneministeriön
rooli ennusteyössä vahvistuu. Sektorin virastot osallistuvat
edelleen liikennemuodon asiantuntijoina ennustetyöhön
ja soveltavat tulevaisuudentutkimusta liikennemuodon tarpeisiin.
Näin esittää liikenneministeriön asiaa selvittänyt
työryhmä.
Autokanta- ja liikenne-ennusteita on Tielaitoksessa laadittu 1960-luvun
alkupuolelta lähtien. Yleensä uusi ennuste on tehty
noin viiden vuoden välein. Ennusteita on tehty eri menetelmillä.
1960- ja 1970-luvuilla ennustettiin vain autokannan ja autotiheyden
kehitystä, ja tieliikenteen oletettiin kehittyvän samassa
suhteessa. Autonkäytön muutoksiin alettiin kiinnittää
huomiota 1980-luvulle tultaessa.
Viime vuosina Tielaitoksen liikenne- ja autokantaennusteet ovat
olleet osa tieliikenteen tulevaisuudentutkimusta. Tulevaisuustiedon
hankkimisen lisäksi käytännön ennustetyö
on sisältänyt ennusteita tukevaa tutkimustoimintaa sekä
tehtyjen ennusteiden seuranta- ja ylläpitotyötä.
Ennusteita on tarkistettu vuosittain, eli ennusteita on pidetty
jatkuvasti ajan tasalla. Samoin ennusteiden pohjana olevien taustatekijöiden
kehitystä ja näistä tehtyjä ennusteita on
seurattu tiiviisti. Viimeisin Tielaitoksen laatima ennuste on
vuodelta 1995.
Jatkossa on tarkoitus yhteensovittaa liikennemuotojen ennusteet.
Perusennusteiden lisäksi laaditaan myös vaihtoehtoisia
ennusteita. Ennustemalleista on tarkoitus kehittää aktiivisen
liikennesuunnittelun välineitä, joilla voidaan tarkastella
vaihtoehtoisten liikenne- ja yhteiskuntapolitiikkojen vaikutusta
liikenteen kehitykseen.
Tielaitoksen autokanta- ja liikenne-ennusteet
1963 - 1995
Tielaitoksen ennusteiden historia ulottuu noin 30 vuotta taaksepäin.
Kuvassa 1 on esitetty Tielaitoksen eri aikoina tekemien ennusteiden
mukainen autokannan kehitys. Kuten kuvasta voidaan nähdä,
ennusteet ovat yleensä osuneet melko hyvin kohdalleen. Jossain
määrin ennustenumeroihin on vaikuttanut ennusteajankohdan
lähihistorian taloudellisen kasvun ja liikenteen kehityksen
nopeus. 1960- luvun puolessa välissä ja 1980-luvun lopussa
autoliikenne kasvoi hyvin nopeasti, ja myös noina aikoina
tehdyt ennusteet ovat osoittautuneet liian suuriksi. Vastaavasti
energiakriisit ja polttoaineen hinnan nopea nousu varjostivat
1970-luvun puolenvälin ja vuoden 1980 ennusteita, jotka ovat
osoittautuneet taas liian pieniksi.
Yleensä Tielaitoksen ennusteet ovat olleet ns. passiivisia
perusennusteita, eli niiden on oletettu toteutuvan siinä
tilanteessa, kun ei toteuteta mitään olennaisia liikenne-
ja yhteiskuntapoliittisia toimenpiteitä, joilla saattaisi
olla vaikutusta liikenteen kehitykseen.
Tässä on tarkasteltu lähemmin vuoden 1980 ennustetta,
koska tuolloin käytettiin skenaariotekniikkaa, joka on jälleen
tulossa ajankohtaiseksi. Koska silloisten skenaarioiden laadinnasta
on kulunut jo 16 vuotta, voidaan myös niiden toteutumaa nyt
jo tarkastella.
Tielaitoksen ennusteissa pääpaino on ollut henkilöautokannan
ja -liikenteen ennustamisessa. Kuorma- ja pakettiautoennusteet
ovat olleet sidoksissa talouden kasvuennusteisiin, ja linja- ja
erikoisautoennusteet ovat yleensä perustuneet trendilaskelmiin.
1960-luku
Vuoden 1963 henkilöautotiheysennuste laadittiin ekstrapolointi-
ja analogiamenetelmän yhteissovellutuksena, ja todettiin
autotiheyden noudattavan logistisen käyrän muotoa. Ennuste
on osunut hyvin kohdalleen.
Vuoden 1964 henkilöautoennuste tehtiin regressiomenetelmällä,
jossa autotiheyden kehitystä selitettiin kansantuotteen kasvulla
ja autopalvelusten kysynnän hintakehityksellä. Apuna
käytettiin myös ulkomaalaisia asiantuntijoita. Tässä
ennusteessa autokannan kehitys yliarvioitiin selvästi.
Vuoden 1964 ennuste ulottui vain vuoteen 1975, ja vuonna 1967
ennustetta jatkettiin samalla menetelmällä vuoteen 2000
asti ulottuvaksi (Alueellinen autokanta- ja tiheysennuste vuosille
1965 - 2000). Kuorma-autoennusteiden pohjana olivat talouden kasvuennusteet.
Linja-autoennusteet perustuivat trendilaskelmiin.
1970-luku
Vuonna 1970 henkilöautotiheyden ennustamisen lähtökohtana
oli tuotannon alueellinen kehitys (Alueellinen autotiheys- ja
autokantaennuste vuosille 1970 - 2000). Henkilöautotiheyden
kasvun matemaattisena kuvauksena käytettiin logistista käyrää,
jossa selittävinä muuttujina olivat tulot henkilöä
kohti, väentiheys ja työikäisen väestön
osuus. Kyllästymisrajoiksi valittiin 350 ja 450 henkilöautoa
/1000 asukasta kohden. Kuorma- ja pakettiautoennusteet perustuivat
tavarankuljetusten kysynnän kasvuun. Vuoden 1970 ennustetyön
yhteydessä tehtiin henkilö- ja tavaraliikenne-ennusteet
myös muille liikennemuodoille.
Kuten kuvasta 1 havaitaan, vuoden 1970 ennuste on osunut hyvin
kohdalleen. Osin tähän on vaikuttanut tuolloinen väestöennuste,
joka oli jonkin verran nykyistä ennustetta suurempi.
Vuonna 1975 valmistunut henkilöautoennuste (Autokantaennusteet
vuosille 1974 - 1985) perustui autojen ensirekisteröinnin
ja poistuman tarkasteluun. Kuorma-autoennusteen pohjana olivat
tuotannon toimialoittaiset kasvuennusteet ja joustot tuotannon
toimialojen kasvun suhteen. Tuolloin ennusteet tehtiin samanaikaisesti
kaikille liikennemuodoille ja sektoreiden ennustetyötä
valvoi liikenneministeriön asettama koordinaatioryhmä,
jossa sovittiin myös yhteisesti käytettävistä
perusennusteista ja muista pohjatiedoista.
1980-luku
1960- ja 1970-lukujen ennusteet olivat olleet passiivisia perusennusteita.
Sen sijaan vuoden 1980 -ennuste (Liikenne- ja autokantaennuste
1980 - 2000) laadittiin skenaariotekniikalla. Skenaarioita oli
kolme: Kasvuskenaario, Sopeutumisen skenaario ja Kriisiskenaario.
Skenaariot perustuivat maailman talouden vaihtoehtoisille kehitysnäkymille
ja oletuksille kotimaassa harjoitettavasta yhteiskunta- ja liikennepolitiikasta.
Talousskenaariot saatiin TASKU:sta (nyk. VATT). Vuoden 1980 ennusteessa
arvioitiin ensimmäistä kertaa tieluokittaiset ja alueittaiset
liikennemääräluvut eri autolajeille. Kasvuskenaariossa
(A) maailman talouden suotuisan kehityksen oletettiin jatkuvan
ja taloudellisen yhteistyön ja integraation kehittyvän
myönteisesti. BKT:n ja yksityisen kulutuksen oletettiin kasvavan
4 prosentin vuosivauhtia. Työllisyystilanteen arvioitiin
pysyvän hyvänä. Autoliikenteen verotuksen oletettiin
pysyvän ennallaan, ja joukkoliikennettä oletettiin kehitettävän
taajamissa ruuhkautumisen ja ympäristötekijöiden
takia. Yhdyskuntarakenteen oletettiin edelleen hajaantuvan. Henkilöauton
ajosuoritteen oletettiin kasvavan silloisesta 18 000 kilometristä
19 000 kilometriin vuodessa.
Sopeutumisen skenaariossa (B) maailman talouden kehitys vaihteli
yhteistyön, blokkiutumisen ja protektionismin välillä.
Suomen BKT:n arvioitiin kasvavan 3 ja yksityisen kulutuksen 2,5
prosenttia vuodessa. Työllisyystilanteen odotettiin huononevan.
Autoliikenteen verotuksen oletettiin kiristyvän ja siirtyvän
käytön puolelle. Joukkoliikenteen kehitystarpeet olivat
pienempiä kuin A-skenaariossa. Yhdyskuntarakenteen arvioitiin
alkavan tiivistyä. Henkilöauton ajosuoritteen oletettiin
pienenevän 16 000 kilometriin vuodessa.
Kriisiskenaariossa (C) vahvat OECD-maat blokkiutuvat kehitysmaita
vastaan, ja yleisesti arvioitiin esiintyvän protektionismia.
Talouskasvun oletettiin yltävän vain 1,5 prosenttiin
vuodessa ja yksityisen kulutuksen oletettiin supistuvan 0,5 prosenttia
vuodessa, koska niukat resurssit oli suunnattava tuotantotoiminnan
ylläpitämiseen. Työttömyyden pelättiin
kasvavan ennätyssuureksi. Autoliikenteen verotuksen arvioitiin
kiristyvän valtion huonon rahatilanteen takia, ja joukkoliikennettä
oletettiin kehitettävän koko maassa energiatilanteen
kiristymisen takia. Yhdyskuntarakennetta arvioitiin pyrittävän
tietoisesti tiivistämään. Ajosuoritteen oletettiin
kutistuvan 14 000 kilometriin vuodessa.
Kaikissa skenaarioissa raakaöljyn hinnan oletettiin kansainvälisiin
arvioihin perustuen kaksinkertaistuvan ja polttoaineen kuluttajahinnan
nousevan 60 prosentilla.
Tarkasteltaessa kuvattujen skenaarioiden toteutumista voidaan
todeta, että vuoteen 1990 asti elettiin lähinnä
A-skenaarion mukaisesti. Tosin taloudellinen kasvu ei yltänyt
4 prosenttiin, vaan oli hiukan yli kolme prosenttia. Myös
työllisyystilanne pysyi vuosikymmenen vaihteeseen asti hyvänä.
Yhdyskuntarakenne hajaantui pientalovaltaisen asumisen lisääntymisen
myötä.
1990-luvulla on eletty lähinnä kriisiskenaariota, Tosin
talouskasvu on jo vuosikymmenen puolivälissä palannut
normaalilukemiin. Toteutunut on kriisiskenaarion ennätyssuuri
työttömyys. Kuitenkaan henkilöauton ajosuorite
ei ole pienentynyt lamankaan oloissa, kuten 1980-luvun vaihteessa
arvioitiin. Myöskään raakaöljyn reaalihinta
ei ole kaksinkertaistunut, kuten tuolloin yleisti oletettiin.
Vuoden 1980 ennusteessa autokannan kehitys on arvioitu liian pieneksi
kaikissa skenaarioissa, myös kasvuskenaariossa. Kasvuskenaarion
mukainen vuoden 2000 autokanta on suunnilleen nykyisen autokannan
suuruinen, joka toteutui jo vuonna 1990. Kasvuskenaarion mukainen
liikenne (43 000 milj. autokm) toteutui samoin jo vuonna 1990.
Henkilöautotiheys on sen sijaan osunut vuoden 1980 ennusteessa
kohdalleen vuoden 1995 tilanteessa, eli toteutuneesta kehityksestä
poikennut autokannan kehitys johtui tuolloisista liian pienistä
väestöennusteista.
Vuoden 1986 ennusteessa (Liikenne- ja autokantaennuste 1986 -
2010) palattiin jälleen yhteen vaihtoehtoon, koska tuolloin
ei ollut käytettävissä vaihtoehtoisia skenaarioita
taloudellisesta kehityksestä eikä niitä laadittu
myöskään ennustetyön yhteydessä. Henkilöautotiheys
ennustettiin tarkastelemalla kotitalouksien autonomistusta. Tulojen
kasvaessa kotitalouksien autotiheyden oletettiin kehittyvän
ylemmällä tulotasolla olevien kotitalouksien autotiheyksien
mukaisesti. Tavaraliikenne-ennusteet olivat sidoksissa toimialoittaiseen
tuotannon kasvuennusteisiin.
Autokannan osalta vuoden 1986 ennuste on osunut hyvin kohdalleen,
mutta sen sijaan liikenteen kehitys on selvästi aliarvioitu.
Tämä johtui siitä, että henkilöauton
ajosuorite ei ole pienentynyt oletetulla tavalla.
Vuoden 1989 ennusteen tekeminen ajoittuu tieliikenteen ja talouden
nopean kasvun vaiheeseen, mikä näkyy myös ennustenumeroissa.
Vaikka henkilöauton ajosuoritteen kehitystä jälleen
aliarvioitiin, autotiheyden kehitystä oli yliarvioitu niin
paljon, että myös liikenteen kasvu arvioitiin liian
nopeaksi. Henkilöautoennuste perustui kotitalouksien autonomistuksen
ja -käytön tarkasteluun. 1980-luvun lopun nopean talouskasvun
jälkeen alkoi 1990-luvun talouslama, johon yhden vaihtoehdon
ennusteessa ei oltu osattu varautua.
1990-luku
Vuoden 1994 ennuste on vuoden 1989 ennusteen tarkistus. Tällöin
ennustetta jatkettiin vuoteen 2020 asti ulottuvaksi. Ennusteen
tarkistus suoritettiin korjaamalla liikenteen ennustenumerot vastaamaan
uusia talousennusteita. 1990-luvun lama aiheutti noin 10 vuoden
viiveen talouskasvu-uralle. Uusien talousennusteiden mukaan se
talouskasvun taso, mikä olisi saavutettu vuoden 1989 ennusteessa
olleiden kasvulukujen mukaan vuonna 2010, saavutetaan laman jälkeisten
talousennusteiden mukaan vasta vuonna 2020. Liikenteen ennusteita
korjattiin vastaavasti.
Vuoden 1995 henkilöautoennuste tehtiin suunnilleen samalla
tavalla kuin vuoden 1989 ennuste oli tehty. Kotitalouksien tulokvintiilit
muodostettiin nyt kuitenkin kuluttajayksiköittäin. Tällöin
myös autonomistusta ja -käyttöä tarkasteltiin
kuluttajayksiköittäin. Kun aikaisemmin kotitalouksien
tulokvintiileihin sijoittumisen perusteena oli ollut kotitalouden
kokonaistulot, muodostettiin kvintiilit nyt laskemalla kotitalouden
tulot kuluttajayksikköä kohden, eli kotitalouden kokonaistulot
jaettiin kuluttajayksiköiden määrällä.
Kuluttajayksiköiden määrä riippuu kotitalouden
jäsenten lukumäärästä ja iästä.
VATT:n luokituksen mukaan ensimmäinen aikuinen saa arvon
1, jos hän on alle 45-vuotias. Arvo laskee vähitellen
siten, että se on 0,5, kun viitehenkilö täyttää
75 vuotta. Toinen aikuinen saa arvon 0,6, kolmas ja sitä
seuraavat 0,5. Ensimmäinen lapsi saa arvon 0,5, toinen 0,4
ja seuraavat 0,3.
Muodostamalla tuloryhmät kuluttajayksikköä kohden
on voitu eliminoida kotitalouksien erilaisen rakenteen vaikutusta
ennusteisiin. Nyt kotitalouden eroavat lähinnä tulojen
suhteen. Kuluttajayksiköiden mukaan muodostetuissa tulokvintiileissä
tuloryhmien väliset erot ovat selvästi pienempiä
kuin kotitalouden kokonaistulojen mukaisessa ryhmittelyssä.
Vuoden 1995 ennuste on osoittautunut ainakin ennustejakson alussa
autokannan ja liikenteen kehityksen osalta hiukan ylimitoitetuksi.
Laman jälkeen alkanut nopeutunut talouskehitys ei ole aiheuttanut
nyt samanlaista autoistumisen kehitystä kuten aikaisemmin
vastaavissa tilanteissa tapahtui. Syynä ilmiöön
lienee 1990-luvun epävarmoiksi käyneet tulevaisuuden
näkymät, mikä on heijastunut mm. vähäisenä
uusien autojen hankkimisena, ja sitä kautta myös autokannassa
ja liikenteessä.
Ennusteet jatkossa: passiivisista perusennusteista
aktiiviseen suunnitteluun
1990-luvulle tultaessa maailma on muuttunut, ja muutos jatkuu
edelleen nopeana. Vanhat trendit eivät enää päde.
Yhteiskunta on muutostilassa, eikä välttämättä
tiedetä, mihin suuntaan ollaan menossa, millainen on tulevaisuuden
yhteiskunta. Tulevaisuuden näkymät ovat käyneet
yleensäkin epävarmemmiksi. Vaihtoehtoisten tulevaisuudenkuvien,
skenaarioiden tarve kasvaa.
Jatkossa ulkoiset tekijät vaikuttavat entistä voimakkaammin
Suomen taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen kehitykseen. EU harmonisoi
jäsenmaidensa talous- ja yhteiskuntapolitiikkaa, myös
liikennepolitiikkaa. EU:lle puolestaan aiheuttaa paineita globaali
kilpailu markkinoista USA:n ja Kaakkois-Aasian maiden kanssa.
Maailman laajuisella taloudellisella kilpailulla saattaa olla
huomattaviakin vaikutuksia eurooppalaisiin yhteiskuntiin. Erityisesti
paineita tulee julkiselle sektorille, yhteiskunnan turvaverkoille
ja työelämän pelisäännöille. Kaikki
nämä muutokset vaikuttavat myös liikennejärjestelmän
kehitykseen.
Tulevaisuudessa liikenteen kehitykseen vaikuttavat globaalien
tekijöiden lisäksi aikaisempaa enemmän energian
hinta ja saatavuus, ympäristöverot, työllisyys-
ja työmarkkinakehitys, tulonjako, alue- ja yhdyskuntarakenne,
elämätavat ja asenteet, liikenteen teknologia sekä
tuotantorakenteen muutokset. Henkilöautojen määrän
kasvun ohella korostuvat autonkäytön muutokset. Tulevaisuudessa
siis liikennesuunnittelu ja liikenteen ennustaminen ovat aikaisempaa
enemmän sidoksissa yleiseen yhteiskunnalliseen kehitykseen.
Kuvassa 2 on esitetty yleisluonteisesti yhteiskunnan ja liikennejärjestelmän
välisiä yhteyksiä. Kuva 2: Yhteiskunnan ja liikennejärjestelmän vuorovaikutus
Nopeasti muuttuvissa yhteiskunnallisissa oloissa yhteiskunnan
ja siihen perustuvan liikennejärjestelmän ja liikennepolitiikan
suunnittelun tarve korostuvat. Tarvitaan pitkän aikavälin
näkemystä myös liikennesektorin kehittämisessä.
Passiivisen ennustamisen lisäksi tarvitaan aktiivista liikennesuunnittelua,
jossa arvioidaan tulevaisuuden yhteiskunnan (esim. hallituksen
selonteko, Suomi- skenaariot) liikenne- ja kuljetustarpeet, ja
selvitetään, millä liikennevälineillä
tarpeet tyydytetään. Tämän jälkeen voidaan
mitoittaa infrastruktuuritarpeet.
Aktiivisen liikenne- ja yhteiskuntapolitiikan harjoittamista varten
olisi tunnettava tarkemmin liikenteen ja yhteiskunnan vuorovaikutus,
jotta julkisen vallan toimenpiteillä voitaisiin ohjata liikenteen
kehitystä kestävän kehityksen suuntaan. Jatkossa
tulevaisuudentutkimus korostuu liikenne- ja tiepoliittisen päätöksenteon
tukena myös liikennesektorilla.
Liikennesektorin ennustetyön tulevaisuutta on käsitelty
liikenneministeriön asiaa selvittäneessä raportissa:
"Liikennesektorin ennustetyön järjestäminen"
(Liikenneministeriön mietintöjä ja muistioita B:30/96).
Raportissa tehtyjen ehdotuksien toteuttaminen merkitsee huomattavaa
muutosta nykyiseen ennustetyökäytäntöön.
Kyseessä on siirtyminen passiivisten perusennusteiden laatimisesta
aktiiviseen liikenne- ja infrastruktuuripolitiikan suunnitteluun.
Ennusteet ovat työkaluja tässä suunnitteluprosessissa.
Ennusteiden luotettavuuden ja osuvuuden parantamiseksi laaditaan
yhteistyössä eri liikennemuotojen kanssa useampivuoteinen
tutkimusohjelma, jossa selvitetään yhteiskunnan ja liikenteen
vuorovaikutusta sekä kehitetään ennustemalleja.
Liikenneministeriö aloittaa ennustetyön kehittämistä
koskevien ehdotusten toimeenpanon välittömästi.
Käytetty kirjallisuus: Tie- ja vesirakennushallitus (1967): Alueellinen autotiheys- ja autokantaennuste vuosille 1965 - 2000. Tiestötoimiston julkaisu No 2/1967. Tie- ja vesirakennushallitus (1970): Alueellinen autotiheys- ja autokantaennuste vuosille 1970 - 2000. Tiesuunnitteluosaston tutkimuksia. TVH N:o 2.875. Helsinki 1970. Tie- ja vesirakennushallitus (1975): Autokantaennusteet vuosille 1974 - 1985. Tiesuunnitteluosasto. TVH 2.630. Helsinki 1975. Tie- ja vesirakennushallitus, Taloudellinen suunnittelukeskus, Teknillinen korkeakoulu (1980): Liikenne- ja autokantaennuste 1980 - 2000. TVH 713191. Helsinki 1980. Tie- ja vesirakennushallitus, Taloudellinen suunnittelukeskus (1987): Liikenne- ja autokantaennuste 1986 - 2010. TVH 713092. Helsinki 1987. Tie- ja vesirakennushallitus (1989): Liikenne- ja autokantaennuste 1989 - 2010. Tutkimuskeskuksen julkaisuja/Sarja A. TVH 713432. Helsinki 1989. Tielaitos, tutkimuskeskus (1994): Liikenne- ja autokantaennuste 1989 - 2010. Ennusteen tarkistaminen 1994. Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 24/1994. Helsinki 1994. Tielaitos, keskushallinto (1995): Liikenne- ja autokantaennuste 1995 - 2020. Tielaitoksen selvityksiä 50/1995. Helsinki 1995. Liikenneministeriö (1996): Liikennesektorin ennustetyön järjestäminen. Liikenneministeriön mietintöjä ja muistioita B:30/96.
Veikko Salovaara JEREMY RIFKIN KÄVI SUOMESSA
Laajaa kansainvälistä huomiota herättäneen "Työn loppu" kirjan kirjoittaja, yhdysvaltalainen taloustieteilijä Jeremy Rifkin, kävi 3 - 4.2.1997 Suomessa Kunnallisen kehittämissäätiön kutsumana. Kiittäkäämme tästä säätiön kaukonäköistä johtajaa, Lasse Ristikartanoa. Tulevaisuuden näkymien lukijat muistanevat Rifkinin ja hänen kirjansa laajan esittelyn numerossa 4/1995 toissa vuoden syksyllä. Julkinen Suomikin tunnisti ja tunnusti nyt viimein Rifkinin. Häntä haastateltiin laajasti mediassa ja hän kävi tapaamassa myös tasavallan presidentti Ahtisaarta. Tämä vierailu oli odotettavissa olihan presidenttiä informoitu. Puhuessaan viime marraskuussa työnantajille heidän kansallisista vastuistaan työllisyyskysymyksessä, presidentti mainitsi kolmannen yhteiskuntasektorin, joka on Rifkinin lanseeraama uusi käsite. Suomessa on saman tapaisesta asiasta puhuttu kansalaisyhteiskuntana. Meidän on syytä muistaa, että 'Suomen Rifkin', Ari Ojapelto, julkaisi jo kohta kymmenen vuotta sitten kirjan "Lisääkö automaatio kilpailukykyä vai työttömyyttä" (Tammi 1989). Kirjassa käsiteltiin automaation työllisyysvaikutuksia erittäin ansiokkaasti. Ojapelto on mainosalan mies, joten hänet vaiettiin. Ojapelto ei ole kuitenkaan antanut periksi, vaan on esittänyt mielipiteitään eri foorumeilla. Myös Tulevaisuuden näkymien numerossa 5/1996 julkaistiin hänen kirjoituksensa aiheesta "Teknologia vie työpaikat lopullisesti". Olen itse haastatellut talouden ja työllisyyden asiantuntijoita. He kertovat kyllä pohtineensa automaation työllisyysvaikutuksia jo 1970-luvulla. Heidän pohdintansa on ilmeisesti ollut ponnetonta, koska asia vasta nyt näyttäisi lähtevän liikkeelle. Kunnallisalan kehittämissäätiön päivän mittaisessa seminaarissa 4.2.1997 "Takaisin töihin" Marina Congress Centerissä Katajanokalla Helsingissä oli koolla runsas joukko kunta-alan edustajia, yhteiskuntatieteilijöitä, tulevaisuuden tutkijoitakin ja median edustajia. Rifkin piti tilaisuudessa laajan alustuksen todeten mm. että maailmantalous käy läpi työn luonnetta koskevaa perustavanlaatuista muutosta. Informaatioaikakauden tietokoneohjattu automaatio ja viestintä vähentävät erittäin radikaalilla ja pysyvällä tavalla teollisia työpaikkoja. Sama kehitys näkyy myös monilla palvelualoilla. Seurauksena on laaja ja syvä yhteiskunnallinen kahtiajako. Teknologian tuomasta tuottavuuden lisäyksestä ja tulojen kasvusta hyötyy vain pieni eliitti. Laaja pysyvästi työttömäksi jäävä tai huonosti palkattuja tilapäistöitä tekevä kansanosa syrjäytyy. Tämä kehitys johtaa väistämättä yhteiskunnan lamaantumiseen ja yhteiskuntarauhan vakavaan vaarantumiseen. Automaation aikaansaama kehitys voitaisiin kuitenkin nähdä myös siunauksellisena vapautumisena monotonisista ja raskaista töistä. Se olisi ihmiskunnan vuosisataisen unelman toteutumista. Ihmisille jäisi aikaa ja mahdollisuuksia hyvin toimivan ja inhimillisen kansalaisyhteiskunnan luomiseen. Rifkin käyttää tästä nimitystä kolmas sektori ja voittoa tavoittelematon sosiaalitalous. Tämä tulisi kovan markkinataloussektorin ja julkisen sektorin rinnalle kolmanneksi yhteiskunnan tukijalaksi. Kolmas sektori tekisi lähimmäisyyteen ja hoivapalveluihin, sosiaalisiin ongelmiin, ympäristönhoitoon, kulttuuripalveluihin yms. liittyviä elämänläheisiä tehtäviä. Se loisi uudenlaisen elävän ihmisten yhteiskunnan, jossa ihmiset itse kohtaisivat oman todellisuutensa ilman byrokratioiden väliintuloa. Rifkin korosti erityisesti omien vanhempien kotonaolon merkitystä lasten hoidossa ja kasvatuksessa. Hän puhui myös nuorison koulutuksen tärkeydestä. Nämä asiat voitaisiin hoitaa onnistuneesti hyvin toimivassa kolmannessa sektorissa. Tämä olisi tärkeää ns. sosiaalisen pääoman hoitoa. Kansalaisyhteiskunnan luomisen ehtona on tietenkin se, että saadaan aikaan kaikkia kolmea yhteiskunnan sektoria yhdistävä yhteistyösopimus. Markkinasektorin jatkuvasti kasvavista tuloista on osa siirrettävä kolmannen sektorin käyttöön mm. kansalaispalkkaa varten. Syrjäytyneet kansalaiset kokisivat kolmannella sektorilla tekevänsä yhteiskunnallisesti tärkeitä töitä, mikä vahvistaisi heidän identiteettiään ja loisi aidon yhteiskunnallisen motivaation sekä sitoutumisen. Tällainen sopimus on myös siksi tärkeä, että kansainvälistyvä ja verkostoituva talouselämä on liukumassa kansallisen ja jopa kansainvälisen poliittisen valvonnan ulottumattomiin. Pelottavinta on, jos työttömät ja syrjäytyneet nähdään itse syypäinä tilaansa ja yhteiskunnalliset ongelmat muutetaan turvallisuusongelmiksi, jotka voidaan hoitaa poliisivoimin tai jopa kansainvälisten turvallisuusjoukkojen avulla. Seminaarissa Rifkiniä kommentoivat kansantaloustieteen professorit Vesa Kanniainen Helsingin yliopistosta ja Asko Suikkanen Lapin yliopistosta. Heidän teemanaan oli "soveltuuko malli Suomeen?". Kumpikin kommentaattori oli Rifkinin tilanneanalyysistä hänen kanssaan samaa mieltä. Myös ajatus kolmannesta sektorista oli kommentaattorien mielestä houkutteleva. Tähänastinen vanhoihin ajattelutapoihin ja rakenteisiin pitäytyvä näköalaton työttömyyskeskustelu saa tässä uuden tulevaisuuteen viittaavan näköalan. Professorit eivät olisi professoreja, jos he eivät olisi nähneet asiassa myös heikkouksia ja ongelmia: markkinataloussektori ei suostu luopumaan voitoistaan eikä verotusta voida enää kiristää. Kolmas sektori jää ilman rahojaan. Palattiin vanhoihin totuttuihin ajatuskulkuihin ja malleihin. Tulevaisuuden välttämättömien rakennemuutosten näkemiseen tarvittava mielikuvitus ja rohkeus puuttuu. Puoleltapäivin Rifkin lähti lentokentälle ja seminaaria jatkettiin väittelyiksi viritetyissä parikeskusteluissa. Aiheina olivat: Kestääkö lompakko nykytason hyvinvointiyhteiskunnan (kauppatieteen tohtorit. Tuire Santamäki-Vuori ja Martti Vihanto); julkiset vai yksityiset hyvinvointipalvelut (yhteiskuntatieteen tohtori Pirkko-Liisa Rauhala ja dosentti Antti Hautamäki); kuntien vastuu; riittävätkö rahkeet ja löytyykö kolmas sektori (kaupunginhallituksen pj., kansanedustaja Minna Karhunen sekä kunnanjohtaja. Heikki Aurasmaa)? Myös seminaarilaiset pääsivät kysymyksineen mukaan keskusteluihin. Saatiin esille monenlaisia hyödyllistä ajatuksia ja ennenkaikkea kolmatta sektoria koskeva keskustelu käynnistyi. Haluan huomauttaa että kolmas sektori on kokemuksistaan oppiva projekti. Valmista kolmannen sektorin mallia ei ole eikä voi olla, se on vaihe vaiheelta työstettävä. Se on ihmisläheisemmän uuden kulttuurin visio. Se on toimivan tulevaisuuden mahdollisuus. Se perustuu uudenlaiseen ihmisyyteen ja etiikkaan. Se liittyy vapautensa vastuina kokevan ihmisen maailmankuvaan. Siinä ihminen ei hallitse, alista ja hyväksikäytä elämäänsä, vaan suostuu ja sopeutuu sen ehtoihin.
Seminaarin päätteeksi kuultiin työministeri Liisa
Jaakonsaaren vastaus työtä ja työttömyyttä
koskevaan ongelmaan. Ministerillä ei tuntunut olevan ihan
täsmällistä kuvaa Rifkinin sanomasta. Hän
on kuitenkin aidosti huolestunut ja pyrkii toimeliaasti ongelman
ratkaisuun. Kaiken kaikkiaan uskon ja toivon uudenlaisen työllisyyspolitiikan
ja suorastaan yhteiskuntapolitiikan olevan orastamassa. Tulevaisuudentutkijana
haluan tähdentää, etteivät vanhat mekanismit
vie tulevaisuuteen, se on uusia rakenteita koskevan tahdon ja
vastuun asia. On muistettava että tulevaisuutta voidaan tehdä
vain tänään. Tämän toiminnan on perustuttava
kansakunnan yhteisesti valitsemaan ja jatkuvasti ylläpitämään
tulevaisuuden suunnitelmaan. Vain tällä tavalla syntyy
tämän päivän ponnistuksiin ja uhrauksiinkin
riittävä kansallinen sitoutuminen ja motivaatio. Jään
odottamaan oikeaan, rakenteiden muutokseen asti ulottuvaan tulevaisuudentutkimukseen
nojautuvaan kansalaiskeskustelua. Liitän tähän muutaman asian ymmärtämistä edesauttavan kommentin. Yhteiskuntakeskustelussa puhutaan paljon kapitalistisesta markkinataloudesta ja sen luonnonlain kaltaisista mekanismeista. Tämä on löysää puhetta. Olisi huolella erotettava toisistaan markkinatalous ja kapitalismi. Markkinat ovat välttämätön ehto sille, että uusia mahdollisuuksia luovaa työnjakoa ja erikoistumista voidaan soveltaa. Tällaiset oikeat markkinat toimivat periaatteella: jokainen kykyjensä mukaan ja kaikille tarpeittensa mukaan. Kyseessä on ideaali, jota esimerkiksi markkinatalouden luoja Adam Smith piti lähtökohtanaan. Kapitalismi puolestaan katsoo omistavansa kokonaan pääoman avulla tuotetun lisäarvon. Se pyrkii kaikin keinon tämän lisäämiseen. Kapitalismia luonnehtii ihmisen itsekkyys ja keinoja kaihtamaton ahneus eräänlaisena peruslähtökohtana. Keskustelussa markkinatalous ja kapitalismi nähdään erheellisesti synonyymeinä. Tämä tuo mukanaan käsitteellisen sekaannuksen. Kapitalismi manipuloi ja käyttää häikäilemättä hyväkseen markkinoita. Voidaan perustellusti väittää, että se yrittää estää markkinoiden vapaan toiminnan, joka juuri on sen oletettu uutta luova ominaisuus. Näin kapitalismi on vaarassa tuhota markkinatalouden ja samalla itsensä. Parhaiten tämä näkyy tulonjaossa. Periaatteena pitäisi olla se, että kulutustavaratuotantoa vastaava ostovoima jaetaan kuluttajille. Vain näin syntyy tehokas kysyntä. Tuotetut tavarat jäävät ostamatta ilman tätä. Kun nyt työntekijät ja palkansaajat korvataan koneilla, ei ostovoima siirry ja talous lamaantuu. Tulonjaon ongelma sekä markkinoiden ja kapitalismin jyrkkä ero on muistettava, kun käydään työllisyyskeskusteluja ja suunnitellaan kolmatta sektoria. Kysyisin, voisiko hyvin toimiva kansalaisyhteiskunta kysyntäänsä säätelemällä ohjata kapitalistista markkinataloutta nyt, kun se näyttää karkaavan poliittisen ohjauksen ja valvonnan ulottumattomiin? Seminaarikeskusteluissa asetettiin vastakkain toisaalta julkisen vallan tuottamat hyvinvointipalvelut ja toisaalta kaupallisesti tuotetut hyvinvointipalvelut. Markkinoiden näkymättömän käden ohjaukseen uskovat näkivät, että kaupalliset palvelut voisivat olla oikea ja tehokas tapa hyvinvoinnin tuottamisessa. Itse näkisin, että hyvinvointipalveluissa on kyse lähimmäisyydestä. Julkisen palvelun tuottama lähimmäisyys on usein byrokraattista ja ihmistä komentelevaan. Sillä on tapana tulla paikalle vasta kun määrätyt tunnusmerkit täyttyvät ja ongelmat ovat jo eskaloituneet. Kaupallisesti tuotetussa lähimmäisyydessä on puolestaan rahanmaku - ne ovat rahalla ostettua rakkautta. Ne saattavat jäädä vain maksukykyisten iloksi. Ehdotan kolmatta vaihtoehtoa. Se on Rifkinin suosittelema kolmas sektori, se on kansalaisyhteiskunta. Siinä voi toteutua aito lähimmäisyys.
Seminaarissa ei mainittu ihmisen luontosuhteen umpikujaa muistuttavaa
ongelmallisuutta. Kaikki pitivät jatkuvaa talouskasvua itsestään
selvänä edellytyksenä yhteiskunnallisten ongelmien
ratkaisussa. En haluaisi pilata orastavaa toiveikkuutta. Minun
on kuitenkin rehellisyyden nimissä muistutettava, että
tulevaisuus voi olla mahdollinen vain, jos me opimme tyytymään
"jokapäiväiseen leipään" - käyttääkseni
osuvaa kristillistä metaforaa. Tämä vahvistaa sitä
näkemystä, että edessä on uuden ihmisen ja
uuden kulttuurin luomisen haaste, johon esimerkiksi jatkuva reaalinen
talouskasvu ei sovi.
Miten kauan öljyä riittää?
Öljyalan keskusliiton äskettäisessä
tiedotuskirjeessä todettiin mm. että öljyn riittävyyden
suhteen ei ole syytä huoleen, raakaöljyvaroja on vielä
ainakin 250 vuodeksi. Toisaalta The Futurist-lehden tammi-helmikuun
1997 numerossa öljynetsinnän asiantuntija arvioi, että
öljynsaanti niukkenee huomattavasti aikaisemmin kuin yleisesti
luullaan.
L.F. Ivanhoe toteaa, että 1970-luvun öljykriisin
jälkeen öljyn niukkuus väistyi ja hinnat vakiintuivat.
Maailman öljyvarat ovat kuitenkin rajalliset ja ovat hänen
mukaansa nopeasti kulumassa loppuun. Suurin osa suurista, taloudellisesti
hyödynnettävistä öljykentistä on jo löydetty
ja niin pysyvä öljykriisi on väistämätön
ensi vuosisadalla. Euroopassa tämä tiedostetaan paremmin
kuin Amerikassa, hän arvioi.
Kysymys ei ole josko vaan milloin raakaöljyn tuotanto alkaa
vähentyä. Jotkut uskovat, että nykykulutuksella
öljyä riittää vielä 50 vuodeksi. Ivanhoe
on eri mieltä: pääosa suurista öljynetsintäkohteista
on löydetty ja samaan aikaan maailman väestö ja
sen mukana öljynkysyntä on nopeasti lisääntymässä.
Nykyaikainen öljynetsintä on tehokasta ja käytännössä
ei ole alueita, missä sitä ei voitaisi suorittaa, jos
vain geologiset tutkimukset antavat aihetta olettaa suuren öljykentän
löytyvän (so. käyttökelpoinen sisältö
enemmän kuin 100 miljoonaa barrelia). 1960-luvulla tehtiin
lukuisia suuria öljylöytöjä ja 1970-luvulla
kehittynyt offshore-tekniikka mahdollisti suurien merenalaisten
esiintymien käyttöönoton (nämä olivat
pääosin muualla kuin OPEC-maissa ja tämä vähensi
niiden tuotannon merkitystä). Mitään uusia suuria
esiintymiä (tuotanto 7
25 mrd. barrelia) ei ole löydetty
vuoden 1980 jälkeen. Maailman 1311 tunnettua suurta tai hyvin
suurta öljykenttää kattavat 94 % maailman tunnetusta
öljystä. Kaavio A:sta näkyy missä ja milloin
tunnetut öljykentät ovat löydetyt:
Öljylöytöjen huippuvuosi oli 1962, sen jälkeen
maailman öljylöytöaste on pudonnut jyrkästi
kaikilla alueilla. Kun öljyn hinta putosi vuonna 1986, yhtiöt
vähensivät resursseja öljynetsintään
ja vuonna 1989 kaikki suuret yhtiöt pienensivät etsintähenkilöstöään.
Tämä siitäkin huolimatta, että monet tiedemiehet
ovat arvioineet tietyillä alueilla olevan vielä mahdollisuuksia
valtaviin löytöihin. Nykyisellä öljyn hintatasolla
yhtiöillä ei ole haluja (eikä varojakaan) sijoittaa
tarvittavia suuria summia uusien öljykenttien etsintään.
Esimerkiksi Venäjällä sijoitukset ovat kohdistuneet
nykyisten kenttien hyödyntämisasteen parantamiseen.
Keskustelussa öljyn riittävyydestä sekoitetaan
usein käsitteet öljyvaranto (reserve) ja öljyvarat
(resource):
Varanto on insinöörien (varovainen) mielipide,
kuinka paljon öljyä on tunnetusti tuotettavissa, tunnetussa
ajassa, tunnetulla tekniikalla, tunnetuin kustannuksin ja tunnetuilla
kentillä (pankit lainaavat rahaa varantoja vastaan).
Varat ovat taas geologien (optimistisia) arvioita alueella
mahdollisesti teoreettisesti olevasta löytämättömästä
öljystä (pankit eivät yleensä lainaa rahaa
tällaista öljyä vastaan).
Öljynetsijöiden täytyy löytää ja
öljyinsinöörien täytyy muuntaa teoreettiset
öljyvarat tuotantokelpoisiksi varannoiksi. Termien käyttö
riippuu suuresti, kenen rahoja asiaan liittyy: öljyvaroissa
kyse on muiden rahoista, varannoissa omista rahoista. Ero voi
olla hyvin merkittävä: hallitusten virastoilla ja akateemiset
tiedemiehillä on taipumusta arvioida öljyvaroja, kun
taas yritykset puhuvat öljyvarannoista. Öljyn kuluttajat
ovat kiinnostuneita vain tuotantokelpoisista varannoista, eivät
teoreettisista öljyvaroista. Öljypolitiikan realistisuus
riippuu suuresti näiden käsitteiden oikeasta käytöstä.
Öljyvarantojen yhteydessä on vielä tehtävä
ero aktiivisten varantojen (käytettävissä
näkyvissä olevassa tulevaisuudessa eli alle 20 vuodessa)
ja ei-aktiivisten varantojen (tiedetään olevan
olemassa, mutta joiden kaupalliseen käyttöön ei
vielä 20 vuoden kuluessa ole tiedossa menetelmiä). Keskustelussa
usein sekoitetaan nämä käsitteet. Tällöin
syntyy kuva suurista öljyntuotantomahdollisuuksista, vaikka
todellisuudessa toimivilla öljykentillä tuotanto vähenee
aivan teknisten ennakointien mukaan.
Ivanhoe toteaa, että hallituksilla ja viranomaisilla on taipumus
liioitella maaperässä olevia hiilivetyvarojaan. Lisäksi
mukaan lasketaan maakaasu muunnettuna öljyekvivalenttimääriksi,
vaikka maakaasu ei yhteiskunnallisesti eikä taloudellisesti
voi korvata maaöljyä, se ei ole yhtä sopivaa eri
käyttötarkoituksiin, turvallista ja joustavaa kuin öljy.
Arvovaltaisen Oil and Gas Journalin kokoamia tilastoja
pidetään usein lähtökohtana, kun puhutaan
öljyn riittävyydestä. Tilastot kootaan eri maiden
viranomaisten ilmoitusten perusteella. Ivanhoe on tutkinut näitä
arvioita ja toteaa, että tietojen oikeellisuutta on mahdoton
varmentaa ja niissä on räikeitä epäjohdonmukaisuuksia
ja mainittujen varanto ja vara-käsitteiden välillä
ei ole tehty eroa. Tuloksena on lukuja, jotka ovat pikemminkin
visioita kuin realistisia arvioita.
Öljykriisi uhkaa
Vuonna 2000 maailman väestö on 50 % suurempi kuin vuonna
1975. Raakaöljyn kysyntä lisääntyy vastaavasti.
Etenkin Kiina ja Intia tulevat kilpailemaan tuotettavasta raakaöljystä
länsimaiden kanssa.
Kaaviosta A voisi vetää sen johtopäätöksen,
että maailman öljyntuotanto olisi huipussaan n. vuonna
2010, jonka jälkeen tuotanto kentillä alkaisi vähetä
ja vuonna 2050 tuotanto olisi pieni osa nykyisestä. Kriittinen
ajankohta on se, jolloin kysyntä oleellisesti ylittää
kuuden Persianlahden islamilaisen öljyn viejän tarjonnan.
Pysyvä maailmanlaajuinen öljyn puute alkaa, kun kysyntä
ylittää tuotannon eli noin vuonna 2010, jos kenttien
tuotanto vähenee normaaliin tapaan. Tai sitten jo vuonna
2000, jos tärkein öljyntuottaja Saudi Arabia ajautuu
sellaisiin poliittisiin ongelmiin, jotka haittaavat tuotantoa.
Maailman öljyntuotanto vähenee sen jälkeen nopeasti
(ks. kaavio B).
Tämä uusi öljykriisi vaikuttaa kaikkiin. Jo 5 %:n
vähennys tarjonnassa tuo takaisin amerikkalaisten 1970-luvulla
kokemat bensiinijonot. Öljyn loppumiseen liittyvät normaalit
kysynnän ja tarjonnan markkinailmiöt: voimakas öljytuotteiden
hintojen nousu, inflaatio, säännöstely. Nykypäivän
Venäjä tarjoaa varsin hyvän esimerkin siitä,
millaiseksi elämä monissa kehittyneissä teollisuusmaissa
muodostuisi. Öljytuotteita kyllä saisi, mutta vain rikkaalla
vähemmistöllä olisi varaa ostaa esimerkiksi bensiiniä.
Mihinkään Mad Max-tilanteeseen ei tietenkään
heti jouduttaisi.
Ivanhoen mielestä USA:ssa pitäisi heti nostaa polttoaineveroja
Euroopan malliin. Tämä vähentäisi kulutusta
ja ohjaisi muutenkin teknologiaa energiaa säästävään
suuntaan. Hän kuitenkin näkee mahdollisuudet tähän
pieniksi, koska sekä polttoaineiden myyjät että
ostajat vastustavat sitä. 1970-luvun poliittisen öljykriisin
jälkeen energian säästö vähensi selvästi
öljynkulutusta ja tuotanto tasaantui. Samalla kuitenkin myös
öljyn löytymisaste on vastaavasti pudonnut ja vain harvoja
ei-OPEC jättiläisöljykenttiä on löydetty
sen jälkeen.
Kaavion B mukaan siis niukan öljyn aika on kovin lähellä
ja se merkitsisi toteutuessaan melkoista elämäntapamuutosta
erityisesti keski- ja matalatuloisille ihmisille kaikkialla. Ivanhoe
korostaa tarvetta sijoittaa nyt varoja vaihtoehtoisten energiamuotojen
tutkimiseen ja kehittämiseen. Tunnetut maakaasuvarat riittävät
öljyä pidemmälle, mutta maakaasuperustaisen infrastruktuurin
rakentaminen vaatii paitsi paljon rahaa, myös uusia teknisiä
ratkaisuja sekä elämäntapa- ja tuotantorakennemuutoksia.
Voi olla, että Ivanhoe tahallaan kärjistää
saadakseen sanomansa läpi. Julkisuudessa liikkuu myös
kaikenlaisia tilannetta hämärtäviä tietoja:
esimerkiksi Venezuelassa ja Kanadassa on valtaisia määriä
soraan sitoutunutta öljyä (jopa lähes kolminkertaisesti
koko Persianlahden alueen öljymäärä), ja sitä
saattaisi olla taloudellisesti kannattavaa tislata jo kymmenen
vuoden kuluessa. Onko tällä vaikutusta Ivanhoen ennakointeihin?
Entä me täällä Suomessa. Pitäisikö öljyn loppuminen (tai olennainen kallistuminen) ottaa jo nykyisiin skenaarioihin painavammin mukaan? Mitä kallis ja niukka öljy merkitsee tieliikenteelle ja tienpidolle? Suomessa on vielä paljon ihmisiä, jotka ovat kokeilleet (lähes) öljytöntä elämistä. Kokeilu osoitti, että se on mahdollista, mutta sodanajan malli tuskin kelpaa ensi vuosituhannen alun yhteiskunnassa, tai sitten arvomaailmassa täytyy tapahtua olennaisia muutoksia. (NH) |