P��teiden parantamisratkaisut
Seurantatutkimus kapean
nelikaistaisen tien kunnossapidosta valtatiell� 5 v�lill� Vehmasm�ki - Hiltulanlahti
Tutkimuksen
tausta ja tavoitteet
Tiehallinnon Tie- ja liikennetekniikka -yksik�n vet�m�n� on k�ynniss�
S12-projekti, jossa yhten� osana tutkitaan uusien tietyyppivaihtoehtojen
soveltuvuutta Suomen olosuhteisiin. Projektiin kuuluu useita ns.
pilottihankkeita, joilla pyrit��n saamaan k�yt�nn�n kokemuksia uusista
tietyypeist�. Pilottihankkeisiin liittyy toteutettujen hankkeiden seuranta,
jonka avulla kootaan systemaattisesti tietoa tietyypin toimivuuden ja
soveltuvuuden arvioinnin pohjaksi.
Lokakuussa 2000 avattiin liikenteelle kapea
nelikaistainen tiejakso Kuopion etel�puolella valtatiell� 5 v�lill�
Vehmasm�ki - Hiltulanlahti. T�m� runsaan 10 kilometrin osuus on Suomen
oloissa uutta tyyppi�, jossa nelikaistaisella tiell� on yhten�inen
p��llyste, mutta vastakkaiset ajosuunnat on erotettu toisistaan
keskikaiteella.
Seurantatutkimuksen tarkoituksena on ker�t� ja
analysoida tiedot kapean nelikaistaisen tien talvi- ja kes�hoidon
ty�m��rist� ja kustannuksista sek� koota kunnossapit�j�n kokemukset
uudesta tietyypist�. Edelleen tavoitteena on kuvata hoidon tasoa ja tien
keliolosuhteita sek� suhteuttaa hoidon ty�m��r�t vallitseviin
keliolosuhteisiin. Kapeaa nelikaistatiet� verrataan hoidon ty�m��rien ja
kustannusten sek� ajo-olosuhteiden osalta valtatien 5 viereiseen
moottoritieosuuteen, viereiseen normaaliin kaksikaistaiseen
p��tiepoikkileikkaukseen sek� ohituskaistaosuuteen (kolmikaistainen tie)
valtatiell� 5 v�lill� Lepp�virta - Varkaus.
Tutkimuksen tuloksia k�ytet��n jatkossa
hyv�ksi arvioitaessa kapean nelikaistaisen tietyypin soveltuvuutta Suomen
oloihin, suunnitteilla olevien hankkeiden tietyypin valintaa koskevissa
vertailuissa sek� kehitett�ess� kapean nelikaistaisen tietyypin teknisi�
ratkaisuja.
Kunnossapidon seurantatutkimus on osa kapean
nelikaistatiejakson seurannan kokonaisuutta. Muissa osatutkimuksissa
selvitet��n toteutuneet rakennuskustannukset ja rakentamiskokemukset,
tutkitaan liikenteen toimivuutta ja ajok�ytt�ytymist�, liikenneturvallisuutta
sek� selvitet��n tienk�ytt�jien mielipiteit� uudesta tietyypist�.
Tutkimusaineiston kokoaminen
Talvihoidon ty�m��r�t selvitet��n ker��m�ll� tiedot auraus-,
suolaus- ja h�yl�ysm��rist�. Ty�m��r�t muutetaan kustannuksiksi
keskim��r�isten yksikk�kustannusten avulla. Talvihoidon osalta kuvataan
ty�tavat erityyppisill� tiejaksoilla.
Ty�m��r�t ja kustannukset riippuvat talven
s�ist� ja keleist�. Talven luonnetta kuvataan tutkimusalueella olevien
ties��asemien tietojen avulla. Erot eri tietyyppien ty�m��riss� ja
kustannuksissa saadaan selville, koska s��- ja keliolot ovat l�hes
samankaltaiset koko tutkimusjaksolla. Lis�ksi talven luonteen kuvauksessa
pyrit��n k�ytt�m��n kehitteill� olevan ties��indeksiselvityksen
tuloksia.
Ajo-olosuhteiden seurannassa k�ytet��n
hyv�ksi talvihoidon laadunseurantaa TALLA-ohjelmalla sek� kelikamerakuvien
analysointia. Liikennem��r�tiedot kootaan kiinteiden mittauspisteiden
avulla.
Muun hoidon osalta keskityt��n asioihin, joiden
suhteen kapea nelikaistatie poikkeaa muista tietyypeist�. Keskikaidevaurioiden
m��r�� ja korjauskustannuksia seurataan k�sikirjanpidolla. Kes�hoidon
osalta kirjataan ajoradan harjaus- ja pesukerrat.
Kokemukset kapean nelikaistatien ja
vertailutiejaksojen kunnossapidosta kootaan haastattelemalla sek� Kuopion ett�
Lepp�virran hoitourakoiden henkil�st��.
Kes�n 2001 p��llysteen kuntomittauksista
selvitet��n, onko tuloksista p��telt�viss� viel� mit��n esim. eri
kaistojen urautumisnopeuden osalta. Urautumisesta tai p��llysteen kulumisesta
saataneen tuloksia vasta useampivuotisen seurannan perusteella.
Raportointi
Seurantatutkimuksesta kootaan yhteenvetoraportti, joka sis�lt�� tulosten
esittelyn sek� niiden analysoinnin. Raportti kootaan loppuvuodesta 2001 tien
oltua vuoden k�yt�ss�. Talvihoitokauden 2000-2001 p��tytty� kootaan ja
analysoidaan ensimm�isen talvikauden tulokset. N�ist� kootaan kev��ll�
2001 muistiotyyppinen v�litarkastelu.
Tutkimuksen toteuttajat
Seurantatutkimus tehd��n Tiehallinnon Tie- ja liikennetekniikka -yksik�n
toimeksiannosta. Tutkimuksen tekee Tieliikelaitos, jossa se toteutetaan
konsultoinnin ja urakoinnin yhteisty�n�.
Ty�t� varten perustettu tukiryhm� koostuu
Tiehallinnon Tie- ja liikennetekniikka -yksik�n ja Savo-Karjalan tiepiirin
edustajista.
Lis�tietoja seurantatutkimuksesta antavat
DI P�ivi Pesu, puh. 0204 22 2338 tai 040 725 0952 ja DI Olli M�kel�, puh. 020
444 5370 tai 0400 176 167.
|