aksi ja puoli vuotta kest�nyt valtatien 5 rakentaminen moottoriliikennetieksi v�lill� Vehmasm�ki- Hiltulanlahti on valmistunut ja tie avataan liikenteelle 11.10.2000. Ty�t alkoivat huhtikuussa 1998. Hanke sis�lsi valtateiden 5 ja 9 rakentamista 15,9 km, ramppeja ja muita tiej�rjestelyit� 14,5 km. Siltoja ja alikulkuja rakennettiin 14 kpl. Maa- ja kalliomassoja hankkeella on siirretty 1 200 000 m3 ja murskeita valmistettu 500 000 tn.
Vuonna 2001 tiejaksolle tehd��n toinen kulutuskerros. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat
n.135 Mmk.
Hanke toteutettiin kokonaisvastuu-urakkana. P��urakoitsijana oli Tielaitoksen Projekti- ja p��llystysyksikk� ja ty�n tilaaja Savo-Karjalan tiepiiri. Rakennussuunnittelusta vastasi Tielaitoksen Konsultoinnin It�-Suomen yksikk�. Maarakennusty�t ja p��osa silloista tehtiin aliurakoina. Hankkeella onkin aliurakoitsijoina ty�skennellyt toistakymment� eri yrityst�. Hanke on kiireisimp�n� ajankohtana ty�llist�nyt yli sata henke�.
Hankkeen nyt valmistuttua korkeatasoinen moottoriv�yl�, pituudeltaan noin 48 km, ulottuu Siilinj�rvelt� Kuopion ohitse Vehmasm�keen, miss� liikenne jakautuu valtatielle 5 etel��n Varkauteen ja lounaaseen valtatiet� 9 Jyv�skyl��n. Liikennett� avattavalle tieosuudelle siirtyy n. 9000 ajon/vrk. Kuopion kohdalla moottoritien liikennem��r� on yli 25 000 ajon/vrk. Pikavuoroliikenne siirtyy uudelle tielle 16.10.2000.
Moottoriv�yl�jaksolla on parantamistarvetta viel� P�iv�rannan ja Vuorelan v�lisell� osuudella, Kallan silloilla.
Valtatie 5 on valtakunnallisesti t�rke� it�isen Suomen p��v�yl�. Tiejakso on osa Eurooppatiet� E63 sek� yleiseurooppalaista TERN-tieverkkoa. Hanke parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta p��teille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Liikenneturvallisuudeltaan huono valtateiden 5 ja 9 Vehmasm�en liittym� j�� v�hemm�n liikenn�idylle tiest�lle.
P��suuntaselvitys hankkeesta valmistui vuonna 1979. Useiden eri vaiheiden j�lkeen valtatie 5 parantaminen p��tettiin toteuttaa kapeana nelikaistaisena, keskikaiteellisena moottoriliikennetien�. Liikenneministeri� vahvisti suunnitelman elokuussa 1998. Uuden tietyypin valinnan perusteina olivat v�lityskyvyn riitt�vyys pitk�lle tulevaisuuteen, liikenteen sujuvuus, s��st�t rakentamisessa ja maa-alueissa moottoritiehen verrattuna sek� halu kokeilla uutta tietyyppi�.
Liikenteelle luovutuksen j�lkeen aloitetaan seurantatutkimus, jossa selvitet��n uuden tietyypin vaikutuksia liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen sek� tien kunnossapitoon.
Lis�tietoja:
Savo-Karjalan tiepiiri: Rauno Heinonen (rakennuttaja) puh. 0400 678 223
Hannu Nurmi (liikennetekniset ratkaisut ) puh. 0400 377 637
Tielaitoksen tuotanto: Jarkko Puhkala (p��urakoitsija) puh. 0400 275 219