Valinnat
Tiehallinto
 
paluu Ajokustannusjulkaisuun
 

Tieliikenteen ajokustannukset 2000


Lukijalle

Autoliikenteen ajokustannuksiin sis�llytet��n ajoneuvo-, aika- ja onnettomuuskustannukset sek� melun ja pakokaasujen haittojen kustannukset. Laskelmien yhteiskuntataloudellinen tarkastelun�k�kulma tarkoittaa mm. sit�, ett� ajoneuvokustannuksista tieliikenteen erityisverot j�tet��n pois, liikenteess� k�ytetty henkil�aika arvotetaan ajoneuvolajeittain ja onnettomuuskustannuksiin sis�llytet��n taloudellisten kustannusten lis�ksi hyvinvoinnin menetys.

Ajoneuvokustannukset jakaantuvat kolmeen osaan: ajosuoritteeseen ja ajoaikaan kohdistuviin osiin sek� polttoaineenkulutuksen mukana muuttuvaan osaan. Kustannusten laskentamenetelm� perustuu liikennevirran keskim��r�isen matkanopeuden m��ritt�miseen kullekin tielle ja liikennetilanteelle, sill� ajoneuvokustannukset muuttuvat auton nopeuden ja nopeusvaihteluiden mukana. Laskentamenetelm�n perusteita on k�sitelty liitteen esimerkkilaskelmassa.

Liikenteess� k�ytetyn ajan tuntihinta henkil�autoa kohti vaihtelee matkustajam��r�n lis�ksi my�s matkan tarkoituksen mukaan (3 matkaryhm��). Ammattimaisen liikenteen aikakustannusten laskentaperustana on kunkin autolajin ajohenkil�st�n palkkataso. Linja-automatkustajien aikakustannukset sis�llytet��n laskelmiin.

Onnettomuuskustannukset lasketaan onnettomuusm��rien perusteella. Esimerkiksi hankesuunnittelussa voidaan onnettomuusm��ri� arvioida onnettomuusasteiden ja liikennem��rien avulla yhdist�m�ll� tiedot tapahtuneista onnettomuuksista ja samantapaisten tieolojen keskim��r�isist� onnettomuusm��rist�. Liikenneturvallisuuden parantamistoimenpiteiden vaikutus onnettomuusm��riin on arvioitavissa eri toimenpidetyypeille m��ritettyjen vaikutuskertoimien avulla.

Meluhaittojen kustannukset lasketaan melulle alttiina olevien henkil�m��rien perusteella ja pakokaasujen haittojen kustannukset pakokaasup��st�jen m��rien (4 p��st�lajia) avulla. Ymp�rist�haittojen kustannusten laskentaa tarvitaan tieverkon kehitt�mishankkeiden esisuunnitteluvaiheissa sek� tienpidon ohjelmien vaikutuksia arvioitaessa.

Ajokustannusten yksikk�arvojen perustana olevien komponenttien hintakehityst� seurataan sek� m��ritysperusteet tarkistetaan viiden vuoden v�lein. T�st� julkaisusta kuten my�s ajoneuvo-, aika- ja onnettomuuskustannusten sek� melu- ja pakokaasup��st�jen haittojen yksikk�arvojen m��ritt�misest� vastaa Tiehallinnon tie- ja liikennetekniikkayksikk�.

Kes�kuu 2001

Tiehallinto
Tie- ja liikennetekniikka

paluu Ajokustannusjulkaisuun


alkuun | Ohjesivu | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�