paluu
Ajokustannusjulkaisuun
Tieliikenteen
ajokustannukset 2000
Lukijalle
Autoliikenteen ajokustannuksiin
sis�llytet��n ajoneuvo-, aika- ja onnettomuuskustannukset sek� melun ja
pakokaasujen haittojen kustannukset. Laskelmien yhteiskuntataloudellinen
tarkastelun�k�kulma tarkoittaa mm. sit�, ett� ajoneuvokustannuksista
tieliikenteen erityisverot j�tet��n pois, liikenteess� k�ytetty
henkil�aika arvotetaan ajoneuvolajeittain ja onnettomuuskustannuksiin
sis�llytet��n taloudellisten kustannusten lis�ksi hyvinvoinnin menetys.
Ajoneuvokustannukset jakaantuvat
kolmeen osaan: ajosuoritteeseen ja ajoaikaan kohdistuviin osiin sek�
polttoaineenkulutuksen mukana muuttuvaan osaan. Kustannusten laskentamenetelm�
perustuu liikennevirran keskim��r�isen matkanopeuden m��ritt�miseen
kullekin tielle ja liikennetilanteelle, sill� ajoneuvokustannukset muuttuvat
auton nopeuden ja nopeusvaihteluiden mukana. Laskentamenetelm�n perusteita on
k�sitelty liitteen esimerkkilaskelmassa.
Liikenteess� k�ytetyn ajan
tuntihinta henkil�autoa kohti vaihtelee matkustajam��r�n lis�ksi my�s
matkan tarkoituksen mukaan (3 matkaryhm��). Ammattimaisen liikenteen
aikakustannusten laskentaperustana on kunkin autolajin ajohenkil�st�n
palkkataso. Linja-automatkustajien aikakustannukset sis�llytet��n laskelmiin.
Onnettomuuskustannukset lasketaan
onnettomuusm��rien perusteella. Esimerkiksi hankesuunnittelussa voidaan
onnettomuusm��ri� arvioida onnettomuusasteiden ja liikennem��rien avulla
yhdist�m�ll� tiedot tapahtuneista onnettomuuksista ja samantapaisten
tieolojen keskim��r�isist� onnettomuusm��rist�. Liikenneturvallisuuden
parantamistoimenpiteiden vaikutus onnettomuusm��riin on arvioitavissa eri
toimenpidetyypeille m��ritettyjen vaikutuskertoimien avulla.
Meluhaittojen kustannukset
lasketaan melulle alttiina olevien henkil�m��rien perusteella ja pakokaasujen
haittojen kustannukset pakokaasup��st�jen m��rien (4 p��st�lajia)
avulla. Ymp�rist�haittojen kustannusten laskentaa tarvitaan tieverkon
kehitt�mishankkeiden esisuunnitteluvaiheissa sek� tienpidon ohjelmien
vaikutuksia arvioitaessa.
Ajokustannusten yksikk�arvojen
perustana olevien komponenttien hintakehityst� seurataan sek�
m��ritysperusteet tarkistetaan viiden vuoden v�lein. T�st� julkaisusta
kuten my�s ajoneuvo-, aika- ja onnettomuuskustannusten sek� melu- ja
pakokaasup��st�jen haittojen yksikk�arvojen m��ritt�misest� vastaa
Tiehallinnon tie- ja liikennetekniikkayksikk�.
Kes�kuu 2001
Tiehallinto
Tie- ja liikennetekniikka
paluu
Ajokustannusjulkaisuun
|