Valinnat
Tiehallinto


 
Ohjesivu
| Ajokustannusjulkaisu kokonaan (pdf 363k)


Tieliikenteen ajokustannukset 2000

Lukijalle

AJOKUSTANNUSTEN PERUSARVOT

Ajoneuvokustannukset

Ajoneuvokustannukset on määritetty selvityksessä "Ajoneuvokustannukset" (Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 37/1999). Vain polttoaineiden hintoihin on tehty raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan noususta aiheutuneet korjaukset. Taulukossa 1.1 esitetyt ajoneuvokustannukset on jaettu yhteiskuntataloudellisiin ja kokonaiskustannuksiin. Näistä ensimmäisiä sovelletaan tavallisesti yhteiskuntataloudellisissa laskelmissa, koska polttoaineiden ja ajoneuvojen hintoihin sisältyvät erityisverot ovat tulonsiirtoja yhteiskunnan eri sektoreiden välillä. Kokonaiskustannukset onkin esitetty lähinnä vertailun vuoksi.

Taulukko 1.1: Ajoneuvokustannusten perusarvot 2000.

Yhteiskuntataloudellinen kustannus

Kokonaiskustannus (sis. ALV)

Autolaji

Ajoneuvo-
kustannus (Ank)
p/km

Erityisverot
p/km

Muut kustannukset
p/km

Yhteensä
(Ank+lisät)
p/km

Sis. ALV

Veroton

Henkilöauto
Pakettiauto

71
137

52
105

47
39

24,0
-

142
176

Kevyt auto

78

57

47

22

147

Linja-auto
Kuorma-auto

394
433

312
341

55
84

-
-

449
517

Raskas auto

426

336

78

-

504

Taulukon 1.1 yhteiskuntataloudelliset ajoneuvokustannukset eivät sellaisinaan sovellu hankkeiden taloudellisten tunnuslukujen laskemiseen (perusarvot kuvaavat keskimääräistä kustannustasoa). Tiehankkeiden taloudelliset tarkastelut tulee tehdä hankkeen olosuhteisiin sovitetuilla yksikkökustannuksilla, joiden määritysperusteet on esitetty luvussa 2 ja laskentamenetelmät luvussa 3. Kevyen ja raskaan auton (tyyppiautot) muodostumista eri autolajeista on tarkasteltu luvussa 2.1. Kustannuksia voidaan tarkastella joko arvonlisäveron sisältävinä tai ilman niitä. Tarkastelutapa riippuu siitä, miten vertailtavat investointikustannukset on määritetty.

Aikakustannukset (Aik)

Ajokustannuslaskelmissa liikenteessä käytetyn ajan arvo on sidottu henkilöautoilla teollisuustyöntekijän keskimääräiseen tehdyn työajan bruttotuntipalkkaan ja matkan tarkoitukseen. Ammattimaisen liikenteen aikakustannusten laskentaperustana on ajohenkilöstön keskimääräinen bruttotuntipalkka lisättynä vastaavilla työnantajakuluilla. Linja-auton matkustajien ajan arvot noudattavat vastaavia henkilöautomatkojen arvoja.

Taulukko 1.2: Aikakustannusten perusarvot 2000.

Autolaji

Matkan tarkoitus

Kuormitus
henkilöä/auto

mk/tunti, henkilö

mk/tunti, auto

Henkilöauto

Työajan matka (11 %)
Työ- tai asiointimatka (37 %)
Vapaa- tai loma-ajan matka (52 %)
Keskimäärin

1,5
1,6
2,0
1,8

143,20
24,20
24,20
35,10

215,90
38,60
48,30
63,10

Pakettiauto

Työajan matka (35 %)
Työ- tai asiointimatka (30 %)
Vapaa- tai loma-ajan matka (35 %)
Keskimäärin

1,5
1,6
1,9
1,7

119,40
24,20
24,20
53,10

179,10
38,60
45,90
90,30

Kevyt auto

Työajan matka (14 %)
Työ- tai asiointimatka (36 %)
Vapaa- tai loma-ajan matka (50 %)
Keskimäärin

1,5
1,6
2,0
1,8

140,90
24,20
24,20
36,80

211,30
38,60
48,30
65,80

Linja-auto

 

1+11

38,70

462,80

Kuorma-auto

 

1,1

102,90

113,20

Raskas auto

 

 

 

158,70

Ajokustannuksia laskettaessa aikakustannukset (p/km) saadaan jakamalla autokohtainen ajan arvo matkanopeudella. Laskelmat tehdään - mikäli mahdollista - matkaryhmittäin (matkan tarkoitus) sekä kevyille ja raskaille autoille erikseen. Jos matkojen tarkoitusjakauma ei ole tiedossa, joudutaan käyttämään keskiarvolukuja.

Onnettomuuskustannukset (Onk)

Onnettomuuksien hintoihin sisältyy suorien taloudellisten menetysten lisäksi tuotantopanoksen menetys nettoperiaatteella laskettuna sekä hyvinvoinnin menetystä kuvaava kustannus, joka on määritetty ns. yksilöllisen maksuhalukkuuden pohjalta (arvioitu kullekin henkilövahinkotyypille erikseen).

Taulukossa 1.3 on esitetty onnettomuuskustannusten perusarvot yleisillä teillä. Kustannuksia on korjattu ns. edustavuuskertoimilla, jolloin on otettu huomioon Tiehallinnon onnettomuustilaston peittävyys.

Taulukko 1.3: Onnettomuuskustannusten perusarvot 2000.

Onnettomuuden seuraus/onnettomuustyyppi

Kustannus (mk)

Kuolema
Pysyvä vamma
Tilapäinen vamma
� Vakava
� Lievä
Vammautunut keskimäärin

11 500 000
6 450 000
900 000
1 550 000
300 000
1 475 000

Kuolemaan johtanut onnettomuus
Vammautumiseen johtanut onnettomuus
Henkilövahinko-onnettomuus
Omaisuusvahinko-onnettomuus

14 450 000
1 875 000
2 300 000
100 000

Tieliikenneonnettomuus keskimäärin

500 000

Ajokustannuksia laskettaessa arvioidaan nykyisten ja suunniteltujen teiden henkilövahinko-onnettomuusasteet. Arvioitujen liikennesuoritteiden avulla määritetään odotettavissa olevat onnettomuusmäärät, joista voidaan määrittää vuotuiset onnettomuuskustannukset.

Ympäristökustannukset (Ymk)

Ympäristökustannuksina arvioidaan melun ja pakokaasujen aiheuttamien haittojen kustannukset. Muita ympäristövaikutuksia ei hinnoitella vaan ne arvioidaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteydessä.

Taulukko 1.4: Tieliikenteen melun häiriönä kokevien asukkaiden osuudet ja meluhaitan yksikköhinnat 2000.

Melutaso (dB(A))

Häiriötä kokevien osuus asukkaista %

Mk vuodessa / melun häiriönä kokeva asukas

55 � 65
65 � 70
70 �

33
50
100

5 700
5 700
5 700

Ympäristökustannuksia laskettaessa arvioidaan tiehankkeissa sekä nykyisten että suunniteltujen teiden melualueet ja niillä asuvat asukkaat.

Taulukko 1.5: Tieliikenteen polttoaineen käytön ympäristökustannusten yksikköhinnat vuoden 2000 hinnoilla ja autokannalla.

Ajoneuvotyyppi

Taajamat
p/km

Muualla
p/km

Keskim.
p/km

Henkilöauto
Pakettiauto

12
22

4
7

8
16

Kevyt auto

13

5

9

Linja-auto
Kuorma-auto

127
115

20
21

84
59

Raskas auto

117

21

63

Ympäristökustannuksia laskettaessa arvioidaan tiehankkeissa liikenteestä aiheutuvat päästömäärät sekä nykyisiltä että suunnitelluilta teiltä. Tarkasteluissa otetaan huomioon katalysaattoreiden yleistymisestä ja ajoneuvojen kehittymisestä johtuva päästömäärien aleneminen eri vuosina. Näiden päästömäärien avulla voidaan päästöjen kustannukset arvioida taulukon 1.5 keskimääräisiä lukuja tarkemmin.

Keskimääräisissäkin tarkasteluissa otetaan aina huomioon päästömäärissä eri vuosina tapahtuvat muutokset niitä koskevien kertoimien avulla.


T�m� oli ajokustannusjulkaisun 1. osa, julkaisun osa 2 k�sittelee ajokustannusten laskentaperusteita ja osa 3 on ajokustannusten laskentamenetelm�n selostus esimerkkilaskelman avulla. 
Ajokustannusjulkaisuun kokonaisuudessaan (45 sivua) voi tutustua pdf-muodossa (363k). 

Lis�tietoja: Anton Goebel, Tiehallinto, tie-ja liikennetekniikka, p. 0204 22 2615


PDF -tiedostoista
 Pdf-tiedostojen katseluun tarvitaan ilmainen Acrobat Reader -ohjelma. Sen voi saada Adoben www-palvelusta tai Tucows-ohjelmapalvelusta.

alkuun | Ohjesivu | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�