Paluu
|
Talvihoito
Liukkauden torjunta
Liukkauden torjunta her�tt�� paljon keskustelua. Tiehallinto k�ytt�� liukkauden torjunnassa erilaisia keinoja erilaisilla teill�. Ehdottomasti eniten keskustelua her�tt�� kuitenkin suolaaminen - puolesta ja vastaan.
Miksi suolataan?
Teit� suolataan, jotta tien pinta olisi talvellakin riitt�v�n pit�v� ja jotta liikenne sujuisi ja olisi turvallista. Vilkkailla teill� pienikin liukkaus saattaa johtaa vakaviin seurauksiin. Vilkasliikenteisill� teill� hiekka ei pysy ajoradalla, liikenne kiillottaa tien pinnan ja lumipinta kuluu uraiseksi.
N�iss� tilanteissa on j�rkevint� hy�dynt�� asfaltin omaa kitkaa ja est�� suolalla pintaan muodostuva j�� tai lumikerroksen kiinnittyminen tienpintaan. Suolaa k�ytet��n l�hinn� silloin, kun l�mp�tila on -6 astetta tai sen yl�puolella. L�mp�tilan laskiessa alle -4 asteen (-6 astetta
Is-luokassa) suolaa ei en�� yleens� k�ytet�, sill� se ei en�� tehokkaasti est� j��n syntymist�. Lis�ksi on vaarana, ett� suolalla sulatettu j�� j��tyy uudestaan jopa normaalia liukkaammaksi.
P��asiassa suolaa k�ytet��n vilkkaimmilla teill�, noin 6500 kilometrill� Suomen koko tiest�st�. Muilla p��teill� k�ytet��n suolaa l�hinn� syksyn liukkailla tai talviajan pahimmissa ongelmatilanteissa.
Suolaus jo ennen kuin tie muuttuu liukkaaksi
Tiehallinto ja sen urakoitsijat seuraavat jatkuvasti s��- ja kelitietoja sek� ennusteita siit�, millaiseksi olosuhteiden odotetaan muuttuvan. Jos luvassa on eritt�in liukkaaksi muuttuvaa keli� (tien pinta j��tyy tai alkava lumisade) aloitetaan suolaus jo hyviss� ajoin. J��tyneelle pinnalle suolaa jouduttaisiin levitt�m��n huomattavasti enemm�n. Lumisadetta ennen tehty suolaus est�� lumen tarttumisen tien pintaan.
Tien pintaa voidaan suolata my�s silloin, kun tien ja ilman l�mp�tilat ovat jo plussan puolella. T�m� johtuu joko siit�, ett� l�mp�tila on laskemassa tai siit�, ett� ennustetaan kovaa tuulta: kovalla tuulella haihtuminen on suurempaa ja m�r�t tiet voivat j��ty� jopa 7 plusasteen l�mp�tiloissa.
Vaihtoehdot suolaamiselle?
Suolaamisella on kiistatta vaikutuksensa pohjaveteen ja ruostumiseen. Tiehallinto tutkii my�s muita vaihtoehtoja. L�ht�kohtana kuitenkin on, ett� tiet pidet��n liikenn�it�v�ss� ja turvallisessa kunnossa l�pi vuoden.
Tien pinnan kitkaa voidaan parantaa joissakin tapauksissa hiekoituksella tai lumi- tai j��pintaa karhentamalla. Kumpikaan n�ist� tavoista ei kuitenkaan anna riitt�v�n hyv�� lopputulosta vilkkailla teill� - ne ovat my�s selv�sti suolaamista kalliimpia ja hitaampia toimenpiteit�. Taajamateill�, joissa nopeusrajoitukset ovat alhaiset, liukkautta torjutaan hiekoittamalla.
Erilaiset suolat ovat my�s ymp�rist�n ja ruostumisen suhteen erilaisia. Nykytiedon mukaan natriumkloridi eli ruokasuola on kokonaisuuden kannalta k�ytt�kelpoisinta.
Hiekka ja erilaiset kiviainesmurskeet ovat uusiutumattomia luonnonmateriaaleja. Niidenk��n k�ytt� ei ole aivan ongelmatonta. P�lyhaitat ovat erityisesti taajamissa ongelma. Tiehallinnon vastuualueeseen kuuluvilla taajamissa sijaitsevilla teill� ja kevyen liikenteen v�ylill� hiekka yleens� ker�t��n kev�isin pois kostuttavalla ja ker��v�ll� harjalaitteella p�lyhaittojen v�hent�miseksi.
|