Savo-Karjalan tiepiirin
TIENPIDON SUUNNITELMA 2000-2010
Suunnitelman avainkohdat
Taloudellisuus avainasemassa
Tienpidon taloudellisuutta
parannetaan mitoittamalla ratkaisut kulloiseenkin tarpeeseen. Kaikissa tienpidon toimissa
etsit��n entist� taloudellisempia ratkaisuja.
Liikennemuotojen yhteisty�
tehostuu
Merkitt�vimm�t eri liikennemuotojen
yhteisty�hankkeet ovat Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan
liikennej�rjestelm�suunnitelmat.Tiepiiri osallistuu n�iden suunnitelmien valmisteluun
ja suunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden toteutukseen muita liikennemuotoja edustavien
viranomaisten, kuntien ja muiden yhteisty�tahojen kanssa.
Vuorovaikutus t�rke��
Vuorovaikutus alueen viranomaisten,
muiden yhteisty�kumppaneiden ja asukkaiden kanssa on tiepiirille t�rke��.Tiepiiri
jakaa avoimesti tietoa tavoitteistaan ja toiminnastaan. Asiakkaiden tyytyv�isyytt�
arvioidaan s��nn�llisesti.
Lupa-ja viranomaispalvelut
kehittyv�t
Lupa-ja viranomaispalveluja
kehitet��n entist� joustavammiksi. S�hk�ist� asiointia kehitet��n, jotta
palvelujen saaminen olisi entist� helpompaa.
Vastuullisuus ymp�rist�st�
lis��ntyy
Tiepiiri kantaa osaltaan vastuun
tieliikenteen ymp�rist�vaikutuksista.Tienpidossa otetaan huomioon luonto-, maisema- ja
kulttuurihistoriallisten kohteiden suojelu, luonnonvarojen s��steli�s k�ytt�, luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ja ihmisiin kohdistuvien haittojen
v�hent�minen.
Suolaa k�ytet��n liukkaudentorjunnassa
nykyinen m��r�. Pohjavesi- ja melusuojauksia rakennetaan p��asiassa teiden
rakentamisen yhteydess�.
Tienpidosta aiheutuvia ymp�rist�haittoja v�hennet��n
huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella.
Liikenneturvallisuuden
painoarvo on merkitt�v�
Liikenneturvallisuuden
parantamiseksi kiinnitet��n huomiota erityisesti p��tieverkon vakavien
henkil�vahinko-onnettomuuksien riskin pienent�miseen sek� kevyen liikenteen kannalta
turvalliseen taajamaymp�rist��n.Pieni� tehokkaita turvallisuustoimia toteutetaan koko
tieverkolla.
Tieverkon laajuus ei muutu
Suurimmissa kaupunkikeskuksissa
muutetaan er�it� terminaaliyhteyksi� yleisiksi teiksi. Lis�ksi yksityisteit� otetaan
yleisiksi teiksi liikenteen tarpeiden pohjalta 50-70 km.Yleisi� teit� muutetaan
yksityisteiksi, kaduiksi ja rakennuskaavateiksi yhteens� 50-100 km.
Tiest�n hoito pidet��n nykytasolla
Tieverkon hoidon tasossa ei tapahdu
oleellisia muutoksia.Talvisin hoidon tasoa kuitenkin nostetaan vilkkailla p��teill�
sek� taajamien kevyen liikenteen reiteill�. Kes�isin pidet��n huolta alemmalla
tieverkolla erityisesti elinkeinoel�m�n kuljetusten ja matkailun kannalta t�rkeist�
teist�.
P��tieverkon hyv� kunto
s�ilyy
P��teiden p��llysteit�
uusitaan.N�in p��teiden kunto pysyy nykyisell� hyv�ll� tasolla.
Teiden peruskorjaus kohdistetaan
v�h�liikenteisille p��teille sek� seutu- ja yhdysteille. Erityisesti painotetaan
elinkeinoel�m�n kuljetusten ja linja-autoliikenteen kannalta keskeisimpi� reittej�.
Sillat pidet��n kunnossa.
Kelirikon vuoksi joudutaan
painorajoituksia k�ytt�m��n kev�isin noin 400600 km:n matkalla. Sorateill�
kelirikon aiheuttamat haitat kuitenkin v�henev�t. Korjauskohteiden valinnassa otetaan
huomioon maa-ja mets�talouden kuljetusten tarpeet.
Investoinnit keskittyv�t
kaupunkiseuduille ja taajamiin
Teiden rakentaminen painottuu
liikenteen kasvusta johtuen entist� enemm�n Kuopion ja Joensuun seuduille.
Sis��ntuloteit� ja niiden
liittymi� sek� yhteyksi� satamiin, tuotantolaitoksiin ja terminaaleihin parannetaan.
Taajamien nopeusrajoituksia
alennetaan 30-40 kilometriin tunnissa.Rajoitusten tueksi tehd��n useissa taajamissa
rakenteellisia muutoksia. Kevyen liikenteen v�yli� rakennetaan ja kevyen liikenteen
verkon yhdist�vyytt� parannetaan.
P��teit� kehitet��n vain
vilkkaimmilla tieosuuksilla
P��teit� parannetaan
vilkkaimmilta osuuksiltaan valtatiell� 5 v�lill� Kuopion etel�puolella, valtatiell� 6
Joensuun etel�puolella, valtatiell� 9 v�lill� Suonenjoki-Kuopio sek� valtatiell� 17
Kuopion ja Joensuun v�lill�.
V�hempiliikenteisill� p��teill�
tehd��n vain pistekohtaisia liikenneturvallisuutta parantavia
toimenpiteit�.Tarvittaessa alennetaan nopeusrajoituksia.
Seutu-ja yhdysteill� keskityt��n
peruskorjaukseen
Seutu-ja yhdystieverkon
merkitt�v��n kehitt�miseen ei ole mahdollisuuksia. Kuntakeskusten v�listen yhteyksien
kunnosta huolehditaan peruskorjauksin.
Liikenteen palvelujen merkitys kasvaa
Tiepiirin liikennekeskus tiedottaa
liikenteest�, kelist�, tiet�ist�, liikenteen h�iri�ist�, matkareiteist� ja
lauttojen aikatauluista. Liikennekeskuksen toimintaa kehitet��n.
Seutu-ja yhdystieverkon viitoitus
saatetaan valtakunnallisen viitoitussuunnitelman mukaiseksi. T�rkeimpien
matkailukohteiden sek� lev�hdys-ja pys�intialueiden viitoitusta parannetaan.Muuttuvien
nopeusrajoitusten k�ytt�� lis�t��n.
|