Vähäliikenteisten teiden taloudellinen ylläpito -tutkimusohjelman tavoitteet ja sisältö
Vähäliikenteisten teiden taloudellinen ylläpito
-tutkimusohjelman tavoitteena on:
- Selvittää liikenne- ja asiakastarpeet niin, että tienpitotoimet
voidaan kohdentaa asiakastarpeen mukaisesti.
- Kehittää alempiasteisten teiden tienpitoa niin, että peruspalvelutaso
teillä voidaan turvata mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti.
- Kehittää alempiasteisten teiden hoitoon, ylläpitoon ja parantamiseen
nykyistä taloudellisempia toimenpiteitä, toimintamuotoja ja menetelmiä.
- Kehittää määritettyyn peruspalvelutasoon perustuvia toiminnallisia
ja teknisiä tuotevaatimuksia, joilla varmistetaan alempiasteisten teiden
taloudellinen ylläpito ja joita käytetään hyväksi tulevissa hankinnoissa.
- Tuottaa uusia menetelmiä, tuotteita ja ratkaisuja uuden hankintamenettelyn
mukaiseen hoidon ja ylläpidon alueurakointiin.
- Tutkia kelirikon hallinnan ja rakenteellisen kunnon perusteita
toiminnallisten vaatimusten ja teknisten tuotevaatimusten asettamista
varten sekä perustiedoksi tuottajien omalle tuotekehitykselle.
Tutkimusohjelma jakaantuu neljään osa-alueeseen:
- Vähäliikenteisten
teiden tiepolitiikan kehittäminen
- Vähäliikenteisten
teiden ylläpidon kehittäminen tietekniikan keinoin
- Vähäliikenteisten teiden
ylläpidon hankintojen kehittäminen
- Yhteenvedon ja ohjeiden
laadinta
Tutkimusohjelman valmisteluun liittyvä esiselvitys ja alustava
tutkimussuunnitelma on raportoitu julkaisuna "Tiehallinnon selvityksiä 45/2002 (pdf 416 kt)". Esiselvitystä tarkentaa
"Tutkimusohjelma (pdf 237 kt)", joka on päivitetty 30.3.2004.
Osa-alueen 1 tutkimuksilla selvitetään liikenne- ja asiakastarpeita
vähäliikenteisten teiden tiepolitiikan kehittämistä varten.
Osa-alue 1 sisältää seuraavat tutkimukset:
1.1 Elinkeinoelämän laatu ja laajuus eri tiepiireissä
(maakunnissa) alemman tieverkon vaikutusalueella
1.2 Selvitys liikenne- ja asiakastarpeista tienpitotoimenpiteiden kohdentamiseksi
1.3 Alempiasteisten teiden merkitsevyysluokitus tienpitotoimenpiteiden kohdentamisessa
1.4 Yleisten ja yksityisten teiden rajapinnan tarkastelu / hallinnollisen luokan muutokset
1.5 Tiehallinnon yhtenäistetyn painorajoituskäytännön luominen
- uuden painorajoitusohjeen laatiminen
- painorajoitusohjeen vaikutusten selvittäminen
- kelirikon vaikeusasteen ennustemenetelmien jatkokehitys
- tiepiirien painorajoitus -yhdyshenkilöiden koulutus
- kevään 2004 painorajoituskäytännön kokemusten
kerääminen ja arviointi
1.6 Alempiasteisten teiden tienpidon kannattavuus
Osa-alueen 2 tutkimuksissa on pääpaino erilaisten tietekniikan keinojen
tutkimisessa vähäliikenteisten teiden ylläpidossa. Tähän osa-alueeseen
sisältyy myös rahoitus uusia tuotantotekniikoita ja koerakentamista
koskeviin nimeämättömiin tutkimushankkeisiin, joita alan
yrittäjien toivotaan esittävän. Osa-alue 2 sisältää seuraavat tutkimukset:
2.1 Kelirikkoteiden painorajoitusten asettamisen perusteet
2.2 Yhtenäisen painorajoituskäytännön tarkistus
2.3 Kelirikkokorjausten menetelmät ja niiden teettäminen
2.4 Kuivatuksen ongelmat ja optimistandardi
2.5 Heikkokuntoisen päällystetyn alemman tieverkon ylläpidon vaihtoehdot
2.6 Vähäliikenteisten teiden siltojen taloudellinen ja turvallinen ylläpito
2.7 Sorateiden ja päällystettyjen teiden ylläpitotoimenpiteiden ohjelmointi
2.8 Tuotantotekniikat ja koerakentaminen (alan yrittäjien ehdottamia koeprojekteja,
joita ohjelma tukee korvaamalla niistä aiheutuvat lisäkustannukset)
Osa-alueen 3 tutkimuksissa on pääpaino ylläpidon hankintojen kehittämisessä
kunnossapidon alueurakoinnissa. Osa-alue 3 sisältää seuraavat tutkimukset:
3.1 Selvitys hoidon, ylläpidon ja korvausinvestointien
kustannuksista
3.2 Sorateiden toimivuusvaatimusten kehittäminen
3.2 Asiakastyytyväisyystutkimusten kehittäminen, siirretty pois S14-ohjelmasta
3.3 Kunto- ja kelitietopalvelujen kehittäminen, siirretty pois S14-ohjelmasta
Tutkimusohjelman tutkimuksista ja selvityksistä tehdään tiivis
yhteenveto, josta keskeiset tulokset ovat helposti saatavilla.
Tarvittaessa tutkimusten ja selvitysten tuloksista tehdään ohjeita
ja suosituksia. Näiden tekemisestä päätetään myöhemmin.
päivitetty 2.4.2004
|