LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Kohtaamisonnettomuudet pääteiden suurin turvallisuusongelma
Yleistä
Kohtaamisonnettomuudet
Kohtaaamisonnettomuuksien ennalta ehkäisy
Lisätietoja seuraavasta julkaisusta:
- Kohtaamisonnettomuudet päätieverkolla, kehitys ja syyt, Tiehallinnon selvityksiä 43/2003, TIEH 3200830
Yleistä
Liikennekuolemien kokonaismäärä yleisillä teillä on pysytellyt samalla tasolla 1990-luvun puolivälistä saakka. Pidempää aikaväliä tarkasteltaessa on havaittu kevyen liikenteen ja mopokuolemien vähentyneen suhteellisen tasaisesti aina 1970-luvun puolivälistä asti. Autoissa kuolleiden määrä on samalla tai jopa hieman korkeammalla tasolla kuin 1980-luvun puolivälissä. Erityisesti kohtaamisonnettomuudet ovat lisääntyneet 1980-luvun puolivälin tasosta.
Kevyen liikenteen kuolemien väheneminen johtuu todennäköisesti siitä, että yhä useammin päätiet ohittavat maaseututaajamat. Toisaalta taas vilkkaissa taajamissa autoilijat oppivat ottamaan huomioon vilkaan kevyenliikenteen. Risteysjärjestelyjen ja tieympäristön jatkuva parantaminen ja autojen lisääntyä kolariturvallisuus vähentävät kuolemaan johtavia risteys- ja yksittäisonnettomuuksia.Kohtaamisonnettomuudet
Vakavat kohtaamisonnettomuudet lisääntyvät liikennemäärien kasvun myötä. Altistus kohtaamisonnettomuuteen eli ajoneuvojen kohtaamisten määrä kasvaa kohtaavien liikennevirtojen tulona.
Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan kohtaamisonnettomuuksien keskeisimmät syyt ovat itsemurha 10 %:ssa tapauksista, nukahtaminen 12 %:ssa, virheellinen ajolinja 15 %:ssa, havainto- tai ennakointivirhe 19 %:ssa ja käsittelyvirhe 36 %:ssa tapauksista.
Ajokortin haltijoille tehdyn kyselyn mukaan syyt vasemmalle ajokaistalle tai pois tieltä ajautumiseen olivat seuraavat:
Ajautumisen syy (%)
vasemmalle
kaistalle
ajautumisetoikealle
pois päällysteeltä
ajautumisetVireystaso
-väsymys
-torkahtaminen
-keskittymisen
herpaantuminen35
12
3
2034
9
5
20Huomio auton sisällä
-keskustelu kyydissä
olijan kanssa
-keskustelu matkapuhelimessa
-matkapuhelimen käyttö muuten
-radion tai soittimen säätäminen
-muu tekeminen autossa21
41
1
13
2
23
91
2
7
4Huomio auton ulkopuolella
-huomion kiinnittäminen johonkin kohteeseen auton ulkopuolella7
7
6
6
Huonoon näkyvyyteen
liittyvät asiat
-huono näkyvyys4
43
3Tiehen tai ulkoisiin olosuhteisiin liittyvät
-liukas keli
-tien epätasaisuus tai muu tiehen liittyvä tekijä
-muu ajoneuvo tai tienkäyttäjä
-hirvi tai muu eläin
-muu26
9
7
2
3
731
4,5
11
74
4,5Oma virhe
-liian suuri nopeus7
73
3Tutkittaessa ajoneuvojen kohtaamistilanteita erilaisilla kaksikaistaisilla teillä voitiin todeta, että kuorma-auton kohtaaminen kuormittaa henkilöauton kuljettajaa selvästi enemmän kuin henkilöauton kohtaaminen. Kuormittavuus lisääntyy pimeällä kaikentyyppisillä kaksikaistaisilla teillä. Kuormittavuutta mitattiin muun muassa kuljettajan sykemuutoksella. Henkilöauton kuljettaja tekee myös suuremman väistöliikkeen kahdatessaan kuorma-auton.
Kohtaamisonnettomuuksien ennalta ehkäisy
On ilmeistä, että tiedottamalla ja valistuksella tai edes lainsäädännöllä emme pysty tekemään kuljettajia erehtymättömiksi, omalla kaistalla pysyjiksi. Seuraava askel on ohjata heitä tiellä nykyistä paremmin. Esimerkiksi tärinäraidat sekä reuna- että keskiviivalla ovat yksi lupaava mahdollisuus.
Toinen opastava järjestelmä perustuu telemaattisen järjestelmän avulla toimivaan älykkääseen autoon, joka korjaa mm. ajovirheitä. Tämän järjestelmän yleistyminen on mahdollista vasta tulevaisuudessa.
Tehokkain pakottava järjestelmä on erisuuntaiset liikennevirrat erottava keskikaide. Se ei ole halpa ratkaisu, mutta kilpailukykyinen turvallisuustoimenpiteiden joukossa siellä, missä liikennemäärät ja kohtaamisaltistus ovat suuria.
takaisin alkuun
takaisin "liikennekäyttäytyminen ja mielipiteet" -alkusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö