Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Kohtaamisonnettomuudet pääteiden suurin turvallisuusongelma

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Kohtaamisonnettomuudet
Kohtaaamisonnettomuuksien ennalta ehkäisy


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta:

  • Kohtaamisonnettomuudet päätieverkolla, kehitys ja syyt, Tiehallinnon selvityksiä 43/2003, TIEH 3200830

Yleistä

Liikennekuolemien kokonaismäärä yleisillä teillä on pysytellyt samalla tasolla 1990-luvun puolivälistä saakka. Pidempää aikaväliä tarkasteltaessa on havaittu kevyen liikenteen ja mopokuolemien vähentyneen suhteellisen tasaisesti aina 1970-luvun puolivälistä asti. Autoissa kuolleiden määrä on samalla tai jopa hieman korkeammalla tasolla kuin 1980-luvun puolivälissä. Erityisesti kohtaamisonnettomuudet ovat lisääntyneet 1980-luvun puolivälin tasosta.

Kevyen liikenteen kuolemien väheneminen johtuu todennäköisesti siitä, että yhä useammin päätiet ohittavat maaseututaajamat. Toisaalta taas vilkkaissa taajamissa autoilijat oppivat ottamaan huomioon vilkaan kevyenliikenteen. Risteysjärjestelyjen ja tieympäristön jatkuva parantaminen ja autojen lisääntyä kolariturvallisuus vähentävät kuolemaan johtavia risteys- ja yksittäisonnettomuuksia.

takaisin alkuun

Kohtaamisonnettomuudet

Vakavat kohtaamisonnettomuudet lisääntyvät liikennemäärien kasvun myötä. Altistus kohtaamisonnettomuuteen eli ajoneuvojen kohtaamisten määrä kasvaa kohtaavien liikennevirtojen tulona.

Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan kohtaamisonnettomuuksien keskeisimmät syyt ovat itsemurha 10 %:ssa tapauksista, nukahtaminen 12 %:ssa, virheellinen ajolinja 15 %:ssa, havainto- tai ennakointivirhe 19 %:ssa ja käsittelyvirhe 36 %:ssa tapauksista.

Ajokortin haltijoille tehdyn kyselyn mukaan syyt vasemmalle ajokaistalle tai pois tieltä ajautumiseen olivat seuraavat:

 Ajautumisen syy (%)

vasemmalle
kaistalle
ajautumiset

oikealle
pois päällysteeltä
ajautumiset

Vireystaso
-väsymys
-torkahtaminen
-keskittymisen
 herpaantuminen

35
12
3
20

34
9
5
20

Huomio auton sisällä
-keskustelu kyydissä
 olijan kanssa
-keskustelu  matkapuhelimessa
-matkapuhelimen käyttö  muuten
-radion tai soittimen  säätäminen
-muu tekeminen  autossa

21
4

1

1

13

2

23
9

1

2

7

4

Huomio auton ulkopuolella
-huomion kiinnittäminen  johonkin kohteeseen  auton ulkopuolella

7

7

6

6

Huonoon näkyvyyteen
liittyvät asiat
-huono näkyvyys

4


4

3


3

Tiehen tai ulkoisiin olosuhteisiin liittyvät
-liukas keli
-tien epätasaisuus tai  muu tiehen liittyvä  tekijä
-muu ajoneuvo tai  tienkäyttäjä
-hirvi tai muu eläin
-muu

26

9
7


2

3
7

31

4,5
11


7

4
4,5

Oma virhe
-liian suuri nopeus

7
7

3
3

Tutkittaessa ajoneuvojen kohtaamistilanteita erilaisilla kaksikaistaisilla teillä voitiin todeta, että kuorma-auton kohtaaminen kuormittaa henkilöauton kuljettajaa selvästi enemmän kuin henkilöauton kohtaaminen. Kuormittavuus lisääntyy pimeällä kaikentyyppisillä kaksikaistaisilla teillä. Kuormittavuutta mitattiin muun muassa kuljettajan sykemuutoksella. Henkilöauton kuljettaja tekee myös suuremman väistöliikkeen kahdatessaan kuorma-auton.

takaisin alkuun


Kohtaamisonnettomuuksien ennalta ehkäisy

On ilmeistä, että tiedottamalla ja valistuksella tai edes lainsäädännöllä emme pysty tekemään kuljettajia erehtymättömiksi, omalla kaistalla pysyjiksi. Seuraava askel on ohjata heitä tiellä nykyistä paremmin. Esimerkiksi tärinäraidat sekä reuna- että keskiviivalla ovat yksi lupaava mahdollisuus.

Toinen opastava järjestelmä perustuu telemaattisen järjestelmän avulla toimivaan älykkääseen autoon, joka korjaa mm. ajovirheitä. Tämän järjestelmän yleistyminen on mahdollista vasta tulevaisuudessa.

Tehokkain pakottava järjestelmä on erisuuntaiset liikennevirrat erottava keskikaide. Se ei ole halpa ratkaisu, mutta kilpailukykyinen turvallisuustoimenpiteiden joukossa siellä, missä liikennemäärät ja kohtaamisaltistus ovat suuria.

takaisin alkuun

takaisin "liikennekäyttäytyminen ja mielipiteet" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö